Jeg er lidt arrig (Hest og langt) {{forumTopicSubject}}
Hejsa folkens..
Jeg ved godt det ikke er hestegalleriet, men jeg vil stadig dele min arrighed med jer...
Min hest er uren i jog (western beskrivelse for meget langsom trav) i volter, og det bekymre mig jo, eftersom at det skal han jo ikke..
Nå, men vi lader tiden gå, og ser hvordan det ser ud.. Det fortsætter, og han er begyndt at være svær at holde igang. Dovenskab tænker man, eftersom han kun er 4 år.. Men alligevel bekymre det mig..
Jeg havde ham så nede i vores roundpen, og lod ham rende rundt der, og han virkede utilpas og prustede på en underlig måde, og var svær at holde til ilden.. Fu*k tænkte jeg, for det er jo ikke så godt..
Men på folden kunne han godt løbe rundt, og skabe sig, men det var ligeud han løb. Dog tog han bagparten ind under sig når han bukkede.. Han er ikke så legesyg som han plejer, og ser ulykkelig ud i øjnene til tider.. )':
Jeg mærkede i hans haser, og der er sådan noget væskelignende noget, og når jeg trykker blidt på det højre ben, så løfter han det.. De andre heste har ikke det samme i haserne, de er helt hårde..
Vi havde en der havde det, og hun havde spat. Jeg er så bange for at det er det!!
Men jeg kontaktede dyrlægen, og jeg har fået en tid til undersøgelse på tirsdag.. Han virkede også lidt bekymret, og nu skal I høre hvorfor jeg er arrig..
Min gamle smed, kunne ikke lide min hest fra dag 1, fordi han er lavet af en dame, som hun ikke kan lide.. Og han har haft skæve dragter, og jeg havde hende ude i 2 år, hver 4 uge til 300 kr pr gang, og det blev bare værre og så bedre..
Så sidste gang vi havde hende ude, så spurgte jeg hvordan det så ud .. "Jah du kan sgu bare ride den indtil den får ondt, den får gigt og dårlige ben snart" ..
Jeg blev mega ked af det, og så kontaktede vi en anden smed, og han var meget forarget over det arbejde hun havde lavet, men han kunne rette de dragter op, med to svip..
Det vil altså sige, at min hest har gået i 2½ år, og mere, fordi han var et år da jeg købte ham, med skæve hove, og det kan forårsage spat, fordi det bliver tricket af dårlig benstilling.. Og hvor skulle jeg vide det fra, jeg er jo ikke smed, så jeg lytter jo bare ): ..
Han var halt i november sidste år, da jeg var på en clinic med ham.. Men det gik over senere på dagen, men det kan komme helt derfra. Han stod stille hele vinteren, grundet der var så meget is, så jeg har ikke vold redet ham eller noget.
Jeg bliver edder hidsig, hvis det er fordi hun lavede det lort hun gjorde.!!!
Beklager det blev så langt, men jeg måtte ud med det.. Jeg er bare så bange for, at jeg skal miste ham.. De ben er alt afgørende for, om det er humant at holde dem i live. Hende vi havde der fik spat, hun blev aflivet, fordi det ikke var et værdigt liv, og hun var så sørgelig at se på, og ikke til at ride..
Åh jeg trænger til et kram..
maj 2008
Følger: 10 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 123 Svar: 1.135
Krydser hvad krydses kan, for at din hest ikke har spat.
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 20 Hunde: 8 Emner: 42 Svar: 301
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 298 Svar: 1.983
jul 2012
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 3 Emner: 117 Svar: 2.617
Hø skifte kan det også skyldes.
Lyder da træls med den smed, men hvis du vidste hun ikke kunne lide den, hvorfor beholdte du hende så ?
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.184
jul 2012
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 3 Emner: 117 Svar: 2.617
dec 2012
Det er desværre for sent at lave om på nu ):
dec 2012
Ja jeg er godt nok også spændt!
dec 2012
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.114
Men men de kræfter og vendinger en westernhest skal bruge, åh så tvivler jeg altså på at du får meget ud af ham mere
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.599
Jeg har heldigvis en super god smed, han er ekstremt grundig og sætter en ære i at gøre et godt stykke arbejde. Men jeg har mødt en del elendige smede, der ærlig talt burde finde på noget andet at lave !!
dec 2012
Tine, ja for den da!! Vi havde engang en gammel mand, og pludselig kunne han ikke huske hvad nogen hed.. Så vi stoppede med at ringe efter ham..
maj 2011
dec 2012
Jeg ved i hvert fald, at jeg ikke skal have ungheste mere.. Ham her smed mig af, og jeg er stadig lidt bange for ham..
jan 2013
Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 869
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 243
Jeg rider lige nu en hest der blev dømt til aflivning grundet skade i benet som følge af dårlig smed, ejeren nænnede det dog ikke, og lod ham stå på fold. Det tog lang tid for den nye smed at rette op på fejlen, men nu går han igen som dressurhest(pensioneret) og vi har intet mærket til skaden...
maj 2011
dec 2012
Cecilie, det var heldigt, det er godt at der er nogle gode historier imellem! De ben er vigtige og skrøbelige hos nogen heste..
dec 2012
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.206
En smed, du ikke er tilfreds med, en hest, der er uren, svær at holde igang - men alligevel har du først bestilt tid hos dyrlægen nu.
Har du viden nok omkring heste til selv at kunne vurdere hestens tilstand, det fornemmer jeg desværre ikke, at du har. Det her kan koste dig din hest, og det er dyre lærepenge, du kommer til at betale. Din hest har gået med smerter en del tid, du har ikke kunne ride, du er bange for hesten, som du selv har tilredet...... Jeg synes her er så mange faresignaler, at jeg håber, du tænker lidt over alvoren i at have ansvaret for en hests velbefindende. Det ER ikke noget man bare skal påtage sig, det er noget der kræver en helvedes masse viden eller nogle gode kyndige vejledere.....
Har du slet ingen omkring dig, der kan hjælpe dig, når du er i tvivl?
Jeg er ked af, at det her ikke er det medfølende klap på skulderen, men da du begynder at "hygge" dig med at tænke på ny hest, så fik jeg altså ondt et vist sted, og så fik du min ærlige mening!!!
Hilsen en gammel hestestrigle.....
dec 2012
Tror du jeg sidder og griner over, at han har ondt, og bare tænker. Ihh nu kan jeg få en ny.. Jeg har kæmpet for at overvinde min frygt, og har redet ham. Men nogle ting ligger bare dybt i en, og det kan de mærke med det samme. Når man ikke kender til baggrunden, så kan man ikke tillade sig at skrive sådan..
mar 2008
Du har fået det ønskede kram af nogle af de andre, jeg vælger altså at give dig en besked, som du ikke kan li', men måske den får dig til at se på dit hestehold fra en anden vinkel.
Det kan godt være at det jeg skrev gjorde ondt på dig et kort øjeblik, men din hest har måske haft ondt i flere år, og det synes jeg er mere påfaldende, at du ikke har haft så travlt med at gøre noget ved.
Nej, jeg kender ikke baggrunden, men jeg har haft med heste at gøre i over 40 år, en stor del af tiden har jeg selv haft heste, og har også beskæftiget mig mere professionelt med dem, og der er altså nogle advarselstegn i det, du har skrevet i dine indlæg, som jeg reagerer på....
dec 2012
Folk omkring mig har bare sagt, at det ikke var noget at bekymre sig om, at det bare var muskler. Han har været til kiropraktor og alternativ behandling, hvor de ikke har sagt noget, så regner man jo med det.
At det så dukker op nu, i uren gang, er så bekymrende, og derfor søger jeg dyrlæge.. Og at de ikke havde tid før tirsdag, er ikke min skyld..
Men jeg skammer mig..
mar 2008
Krydser fingre for jer to!
dec 2012
Jeg skal nok melde tilbage med hvad dyrlægen siger..
dec 2012
Han var ren med alle 4 ben i bøjeprøven, dog stak han lidt fortil, fordi hans hove åbenbart var lidt skæve, så dommen var forsko, og så skal jeg ringe igen, når jeg har redet ham i 3 uger med dem på
Dvs, ingen smerter nogen steder, og det i haserne var bare det der skulle være..
aug 2006
dec 2012
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.599
aug 2006
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 72 Hunde: 2 Emner: 340 Svar: 6.141
aug 2006
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 72 Hunde: 2 Emner: 340 Svar: 6.141
mar 2008
Tag det roligt, slidestop er jo ikke noget man gør i tide og utide, slet ikke i den mest voldsomme variation..
For det første, så er der mange westernryttere, der aldrig bruger øvelsen (der findes mange typer westernridning, mange forskellige programmer mm., hvor det slet ikke anvendes). For det andet, så gør man det kun med en hest, der er trænet op til det, og kun efter grundig opvarmning. Altså trænet op på samme måde som en springhest, og så belaster det ikke mere end springning.
Og hvis du ser hvordan en flok heste leger på en fold, så foretager de altså også "slidestop" eller andre typer bratte, voldsomme bevægelser. De er flugtdyr, beregnet på høj fart, voldsomme retningsændringer i fuld fart etc.
Helt oprindelig westernridning var arbejdsridning, hvor man skulle kunne ride lange distancer f.eks. ved kvægflokken, skille kvægene fra hinanden, indhente udbrydere, det krævede en robust hest, og de typer der blev brugt til det dengang kunne holde til det.
Det vi laver i dag kræver næppe mere end dengang.......
mar 2008
Men det er altså bare et racegæt ud fra det lille billede, Malou hvilken race har du, nu er jeg nysgerrig???
dec 2012
Kirsten, han er en american paint horse, så jep, han er bygget til det. Hans stamtavle fra faderens side er reining og working cowhorse, altså han er virkelig bygget til det. Hvis du kender GUNNER, så er det hans farfar..
dec 2012
mar 2008
Selvom jeg mest har redet "klassisk", har primært haft DV'ere, så stod jeg en længere tid i en westernstald, og fik lov til at "lege med". Super god oplevelse, westernfolket er et dejligt folkefærd at færdes blandt. Endte faktisk ud med de sidste år, jeg havde hest at ride undervisning hos en der underviste i "working cowboy" mener jeg i kalder det, man er aldrig for gammel til at prøve noget nyt, og havde sikkert hængt ved den gren, hvis ikke jeg tidsmæssigt havde måtte vælge mellem hunde og heste.....
Men for pokker hvor jeg ind imellem savner hestene.
dec 2012
Working cowboy, den har jeg vidst ikke hørt før!
Hvor stod du henne, måske eksisterer det stadig idag !
Jeg har aldrig redet andet end western ridning, og har i mange år været kvægrytter.. Men man keder sig hurtigt, og ting dør jo ud engang imellem..
Dog skal det siges, at western ryttere også kan være nogle rumpehuller
Ja det er ikke sjovt når man skal vælge.. Men har du overvejet en part måske? Der er nogle western ryttere der leder efter parter til tider..
mar 2008
Men working cowboy, det var hos Erik her http://www.t-farm.dk/
Mødte ham i.f.m. middelaldershows, hvor jeg havde fået smidt mig og min lidt varme DV'er ind i ragnarokket af sværd og lanser - vi klarede det da, men kunne godt se, at vi havde behov for noget hjælp, og der var han lige manden, der kunne give os nogle gode værktøjer. Lånte også en kortere periode en af hans heste, men som sagt tiden......
Har forsøgt mig lidt med parter, men efter en rigtig god, hvor hesten desværre blev alvorlig forfangen og en anden, hvor hesten blev solgt, så har jeg koncentreret mig om mine bernerbamser på lidt mere alvorlig basis.
Men man skal aldrig sige aldrig, heldigvis har jeg naboens islændere gående "i baghaven", så lidt hesteduft kan jeg da indånde..... Griner.....
dec 2012
Vi kom også på Holy Smoke dengang de havde det. Måske har vi mødtes uden at vide det. Det er lidt sjovt..
Hm jeg kan ikke komme ind på hjemmesiden. Men det du snakker om, så tænker jeg at det måske er Erik Thelin, eller hvordan man staver det. Sammen med Per Beinov . De rider i hvert fald det der.. Det ser helt vildt ud..
Åh ja, det kan jeg godt forstå, det må også have været trist.. Det er også nogle vildt flotte hunde du har! Det er en smuk race..
Haha, ja det lugter jo lidt af hest. hihi
mar 2008
Og det er lige netop den Erik og Per var også med til middelaldershowene, de er nogle seje gutter, og bestemt ikke kedelige at være blandt!
Tak, og griner - lidt har jo også ret!
dec 2012
Vi skal faktisk besøge Villy og Rebecca på fredag. Det er ret sjovt alligevel..
Jeg bryder mig ikke så meget om dem. Per er ret streng i sin mund, og kaldte mig dyreplager, fordi jeg red min hest bag lod. Hvilket han kun gjorde, fordi jeg samlede ham.. De er ikke min kop te :p. Men sådan er det!
Lige præcis!
mar 2008
Du må endelig hilse Villy fra mig, hvis han ellers husker hende, der boede sammen med Jens Pedersen i Lundforlund. Jeg havde en lille sort fuldblod/trakehnerblanding stående hos Villy dengang. Han boede godt nok sammen med en anden, det var før Rebecca - faktisk var det hans samlever Gitte, der gjorde at jeg flyttede. Hun var absolut ikke min kop te, men Rebecca kunne jeg godt li'.
Per har jeg ikke haft andet med at gøre end, vi har deltaget til samme arrangementer. Men Erik fik jeg stor respekt for, da jeg lærte ham lidt nærmere at kende. Men begge er kendt for ikke at skjule deres meninger, og jeg har da heller ikke altid været enig, sådan er det jo, så siger man jo bare fra.....
Og enhver har jo sin smag i mennesker, heldigvis!
Jeg er lidt arrig (Hest og langt)