Hvornår drikker man for meget? {{forumTopicSubject}}
Ja, det er et meget simpelt spørgsmål, men jeg har brug for at høre andre folks holdninger til det, da jeg måske selv er lidt ekstrem i mit syn grundet en opvækst med en alkoholisk mor og far.
Men drikker man for meget hvis man drikker en 4-5 dage på en uge?
Drikker man for meget hvis man hver gang man skal lave noget så er der øl med i?
Eller hvis man ikke syntes at en 10-15 øl er meget på en alm hverdags aften, fordi at en ven lige kom forbi??
Jeg har den her snak med en der er tæt inde på livet af mig og har bare brug for at høre fra folk som ikke kender mig, om det er mig som er helt ekstrem når jeg syntes det er MEGET forkert at drikke så meget, eller om det er ganske almindeligt, og jeg bare skal blande mig udenom.
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.099
jan 2013
Følger: 2 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 399
apr 2013
Følger: 1 Emner: 39 Svar: 321
Jeg mener at det er et problem som kræver behandling, men for afvide igen og igen at det er ganske normalt, flere andre drikker på samme måde og at det mig som er ekstrem.
Men ja jeg syntes det er SÅ forkert, jeg kan slet ikke have det.
feb 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 307
Jeg chokerede mine kollegaer for nyligt ved at udtale at hvis min mand drak en øl hver dag efter arbejde, var vi aldrig blevet kærester i første omgang.
Men jeg kommer også fra en opvækst med alkoholisme tæt inde på livet fra flere sider, så jeg er meget anti-hverdagsalkohol.
apr 2013
Min "kæreste" drikker, en god del... Jeg har flere gange sagt at det er et problem, og hver gang for jeg pladen om det er sidste gang, at det snart stopper osv osv.. Men ja, jeg kan være large over for maaange ting, men druk osv, det er bare en torn i mit øje, og det pisser mig helt af.
apr 2011
Følger: 5 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 75 Svar: 588
apr 2009
Følger: 21 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 216 Svar: 3.261
Jeg tror jeg kunne tilgive/glemme så meget andet, såsom utroskab osv, men alkoholisk tendens og hverdags-drikkeri - dét bliver aldrig tolereret i mit hjem
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 1.038
Hvad hvis man drikker 1-2 genstande om dagen?
feb 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 307
Mange accepterer at manden drikker fyraftensbajer hver dag - men det gør jeg ikke.
Din "kæreste" kender måske flere med samme alkohol-mønster som ham selv, men det betyder ikke at det er noget du skal leve med.
Selvfølgelig ville det være fantastisk hvis han kunne komme i behandling - men for dig, og nu siger jeg noget fyfy, for jeg kender ikke til jeres samliv på nogen måde, se og kom væk. Du bliver aldrig glad i et forhold hvor han drikker mere end hvad du kan tolererer. Eller, det ville jeg i hvert fald ikke være
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 2 Emner: 425 Svar: 10.637
Så ja.
apr 2009
Følger: 21 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 216 Svar: 3.261
Terese
Kunne ikke være mere enig
jan 2013
Følger: 2 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 399
Dog skal jeg samtidig sige, at når vi er udenlands, har sommerferie eller andet, så kan vi godt nyde et par genstande dagligt... - men der er situationen en anden, det er ikke alm hverdag.
jul 2008
Følger: 20 Følgere: 16 Hunde: 5 Emner: 55 Svar: 1.532
Der findes nogle kriterier, som man bruger, når man taler om egentlig afhængighed. Man behøver ikke lide af alle de følgende kriterier, men blot 3 ud af 6 i mindst en måned inden for de sidste 12 måneder, for at være afhængig:
Trang (næsten uimodståelig lyst til alkohol).
Abstinenser (ubehag, sved, uro, høj puls mv.).
Tolerance (det kræver større mængder for samme effekt).
Nedsat kontrol (små mængder alkohol medfører lyst til store mængder og hyppig indtagelse).
Fortsat indtag selvom man ved, det skader kroppen.
Nedsat evne til at passe arbejde, familie mv.
Desuden er et karakteristisk tegn på afhængighed, at man skal drikke om morgenen for at komme i gang. Man "behandler" dermed de abstinenser, som er opstået i løbet af natten, hvor man ikke har drukket alkohol pga. søvn.
( http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/alkohol/alkoholafhaengighed/Definition-og-aarsager-til-alkoholafhaengighed/)
Som pårørende til alkoholiker: man behøves ikke drikke i "spandevis" for at være alkoholiker..
Jeg var på et kursus igennem minnesota (en behandlings form) så sagde de også at alhokolafhængighed har flere ansigter. Altså det kan være i rytmer - alkoholikeren drikker kun hver 3. uge, eller det er kun når h*n er alene, eller noget helt tredje.
jun 2010
Følger: 45 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 126 Svar: 3.859
http://www.danskmisbrugsbehandling.dk/alkoholproblem-test/
jun 2011
Følger: 131 Følgere: 120 Hunde: 6 Emner: 140 Svar: 2.343
jeg er måske lidt hærdet i forhold til hvornår det er et misbrug fordi jeg altid har syntes det var "meget normalt" . sådan var det jo bare.
men efter jeg blev voksen kan jeg godt se at alkohol fylder meget i deres liv, og de fungere faktisk ikke uden. og når man ikke fungere uden må det være misbrug.
en enkelt hygge øl til aftens maden genere ikke mig. Men når det er hver aften, hver dag, altid, og mange mange mange kasser der ryger.. så .. er det misbrug
apr 2013
Jeg kan ikke forstå at man har behov for fx at drikke 1-2 øl om dagen, eller drikke en 6-10 øl hver anden dag eller ja at man i det hele taget har trangen til at drikke i hverdagene..
Jeg forstår heller ikke at man skal drikke hver weekend, men det er kun fordi jeg er blevet ældre og har fået børn
Jeg vil kigge på jeres link og så ellers tage en snak, endnu engang med ham
Om alt det her druk.. Vi har lige været gået fra hinanden fordi vi skændes for meget, det gjorde vi netop pga druk, så vi har et meget usundt mønster i vores forhold
mar 2011
jul 2008
Følger: 20 Følgere: 16 Hunde: 5 Emner: 55 Svar: 1.532
Det der afgører om dit er et misbrug (ikke at jeg påstår det) er om du vil kunne leve uden det glas vin - vil hverdagen stadig være fuldendt og vil du have det godt.
dec 2008
Følger: 33 Følgere: 29 Hunde: 2 Emner: 117 Svar: 3.558
Men det er på ingen måder alkoholisk, og vi vil sagtens kunne nyde måltidet uden.
Så tror det kommer an på mange ting, og hvilke mængder, og om man sagtens kan undvære osv
mar 2011
aug 2008
Følger: 6 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 159 Svar: 1.576
apr 2013
Om andre drikker 1-2 øl/vin eller hvad det nu er, om dagen, vil jeg ikke blande mig i, men hvis du drikker et sted mellem 10-20 øl, flere gange om ugen, dvs han drikker flere dage en han lader være, så syntes jeg simpelthen det er alt alt for meget, alt alt for ofte..
Der er altid en anledning til at drikke øl, der er bare aldrig en til at lade være...
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
apr 2013
Det er bestemt ikke fordi jeg siger at der er noget galt med at andre drikker en eller to genstande efter arbejde, eller at man drikker vin til maden, hverken med eller uden børn, som sagt ved jeg godt jeg er lidt ekstrem men det er altså kun når det gælder mig selv jeg ville ind i mellem ønske jeg selv kunne have et meget mere afslappet forhold til det med alkohol,
Men pga min opvækst som barn, og fordi jeg selv som yngre fik problemer med at styre mit forbrug så er jeg meget sort/hvid i mit indtag
Jeg er fuld et sted mellem 2-4 gange om året, og så er det faktisk højt sat
apr 2013
I dag fx der har han drukket et sted mellem 8-12 øl, i forgårs drak han 15 øl, dagen inden der var det også en 12 stykker ca..
På de sidste 4 uger, har han drukket 13 dage, og det er nok mere mængden frem for at der ryger et par øl ned som bringer mit blod i kog.
Det er aldrig bare lige en 2-4 stykker, det er altid oppe på de 10 eller mere
apr 2013
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 4.358
Og det er ikke for at dømme nogen eller at sige at de gør noget galt. Det er bare min mening
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Der er jo ingen tvivl om, at der i jeres forhold er et problem med det - også selvom han måske ikke er alkoholiker.
Det problem bør I naturligvis få styr på - og lur mig, om ikke det er jer begge, der må rette lidt ind
Jeg kender personligt dit udgangspunkt og jeg har måttet lære at sluge nogle kameler. Blandt andet forstå, at min mand IKKE bliver misbruger af at drikke en øl inden sengetid de fleste aftener.
Det er ikke ham, der har et usundt forhold til alkohol men mig.
Førhen gav dette anledning til ret mange skænderier - indtil jeg indså at det faktisk var MIT problem.
Det har jeg arbejdet med siden og vi har fundet en balance, der er rigtig fin.
apr 2013
Og det er bestemt heller ikke fordi jeg vil sige at fordi andre kan gøre det, så er de forkert på den, overhoved
CH det giver super meget mening for mig det du skriver, og du har faktisk en ret god pointe i det
Det er meget mig som har et problem med han drikker, han ser det ikke som et problem, jeg ved bare hvor meget det kan ødelægge, og jeg har ikke lyst til det skal være en del af mit liv giver det mening?
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg har oplevet det som direkte angstbetonet, når min aldeles ikke-alkoholiske mand har taget sin daglige aftenøl eller han for en sjælden gangs skyld har drukket sig en skid på til en fest.
Det har været voldsomt ubehageligt og det hele har handlet om min angst for at miste den, der skulle passe på mig, hvis noget gik galt. Og det kan en, der er fuld ikke.
Det stikker ret dybt - og der er meget at tage fat i, men jeg vil anbefale dig rigtig meget at kigge på din egen angst fremfor at kigge så meget på ham. Naturligvis med en sund skepsis i forhold til forbruget og omfanget af det - men også med rummelighed og erkendelse af, at du selv har noget at arbejde med
apr 2013
Og nu til et men, jeg ville ikke ane hvor jeg skulle starte med at arbejde med mine egne forbehold.
apr 2013
Hvornår drikker man for meget?