{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.479 visninger | Oprettet:

Køb af bil {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg er ved at spare op til min første bil, og har tænkt på en Peugeot partner combi, ved ikk lige hvilken model endnu, kommer nok an på hvad jeg kan få, søger nemlig en bil som er stor nok til at kunne have hundebur i, men som heller ikk er alt for dyr i vægtafgift og sådan.
Men eftersom jeg ikk helt er inde i det bil halløj der, så vil jeg spørge om hvad der ellers er af udgifter ud over prisen på bilen når man køber bilen. Ved self at der kommer forsikring, men hvornår betaler man vægtafgift? og er det bedst at købe en bil som er nysynet eller en som skal til syn, og hvad koster det ca at få en bil til syn?
Spørger herinde da min familie ikk er interesseret i at hjælpe mig. Men vil jo gerne vide hvor mange penge jeg skal have lagt til side.
Håber der er nogen der kan hjælpe.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af bil
  • #3   9. jul 2013 Okay, kan du anbefale andre biler hvor der er plads til stort bur? har ikk så meget forstand på biler, har bare fået at vide at partner var god, og peugoet er mest fordi det er det som min familie har, og de har aldrig haft problemer med deres.

• #5   9. jul 2013 Vores Peugeot Partner kostede os over 35.000 kr. i værkstedsregninger på 3 år. Så du skal nok have en rigtig god opsparing.

• #6   9. jul 2013 Opel Astra 1,9 CTDI (årgang 2007) smiley My new love smiley Hun kører som en drøm - der er masser af plads, kører 23 km/l (vi har selv målt efter) også er den ok billig i afgifter og forsikringer smiley

• #7   9. jul 2013 Min svigerinde og svoger har en partner... Altså, de er glade for at være i en familie der kan lave meget for dem. Men gearkassen har lige været i stykker og koblingen. Men de passer så heller ikke godt på den.

• #8   9. jul 2013 Hmm har lige solgt min partner der var 11 år gammel, har aldrig haft nogen problemer med den. Var sindsygt glad for den bil!
    sliddele er selvfølgelig blevet skiftet med årene, men aldrig andet.
    måske ikke den smarteste bil, men dælme praktisk, og god til sne (o:
    har en raw4 nu, gammel model der kun koster 2700 om året i afgift, det han jeg godt leve med ((o:

• #9   9. jul 2013 Okay, så er det nok ikk partner jeg skal have da jeg skal være på elevløn de næste to år. Og vil gerne have en bil med hvide plader da jeg gerne vil kunne tage noget af min familie ud at køre.
    Jeg regner med at købe ved en forhandler, private er jeg ikk så meget for da jeg ikk stoler på dem, min faster og onkel blev snydt med deres bil og den er i stykker konstant.

• #11   9. jul 2013 Line. er der plads til stort bur i sådan en? skal gerne have plads til bur hvor der kan være schæfer i, og det bur jeg har nu er rimelig stort. Så derfor søger jeg en bil med god plads men som heller ikk er alt for stor, havde også overvejet noget 4 hjuls træk, men ved ikk hvad det skulle være. og skal ikk være alt for dyrt som brugt.

• #12   9. jul 2013 Marie-Louise, i løbet af de 3 år hoppede bagbremserne af 2 gange. En vinter lå jeg og kørte med en bagbremse, der var hoppet af, modsatte bagbremse løb der bremsevædske ud til, forbremserne var atter slidt helt ned for 3. gang, og 3 af abs følerne var stået af. Det kunne jo være gået helt galt.

Og det er dælme ikke normalt, at en bil bruger 3 sæt bremser på 3 ½ år.

• #13   9. jul 2013 Der er måske også forskel på årgangene?

• #14   9. jul 2013 Tror måske det bliver noget opel astra, der er forskellige modeller, og en del af dem har god plads bagi som jeg søger.
    Men tænkte på, vægtafgift, betaler man også det når man køber bilen? eller hvordan? og hvad koster om registrering?

• #15   9. jul 2013 Anne: Vi har rigelig plads til vores labrador. Og hvis man ofre bagagerummet og bare stiller gitter op - så er der kæmpe plads smiley

Vil klart mene der er plads til en schæfer eller to :o) Også til lange ture smiley

• #16   9. jul 2013 Okay, tak, ja gitter havde jeg også tænkt på. men nu må jeg se, vil også gerne kunne bruge bagagerummet til lidt opbevaring. Hvad giver i for jeres bil i vægtafgift og sådan?

• #18   9. jul 2013 vægtafgift: 2250,- halvårligt. (Mener jeg smiley ) Den steg lige her i 2013 -.-'
    Forsikring: 1911,- (uden kasko)

Jeanet: Det er jo i grunden ligegyldigt om man lige sparer 2 mdr eller 3 mdr lige inden man køber den, det handler jo om man har råd til det i det lange løb smiley

Vores er uden partikelfilter. Og er en diesel - vi kører 30.000 om året. Vi ville kunne spare 1000,- om året hvis der blev sat partikelfilter i. Hvilket man selv kan gøre for ca 5000,- men så skal bilen nysynes. Vores årgang af opelen har ikke partikelfiltre men det har dem efter. Klart et kig værd og man spare jo lidt penge hvert år smiley

• #19   9. jul 2013 http://www.nysynet.dk/vagtafgift.htm

http://bilmodel.dk/

hvis du går ind på bilmodel.dk kan du finde helt præcis den bil du kigger på og se hvad den officielt er opgivet til at køre literen.
    Så kan du gå på nysynet.dk (har givet dig det specifikke link ovenfor) og se hvad den så koster i afgift smiley på nysynet.dk er alle regler i øvrigt forklaret. Både med gul og hvidpladet biler og alder smiley

• #21   9. jul 2013 Min gamle bil en citroën berlingo fejlede aldrig noget og det er jo samme bil som partneren

Jeanet
    Er du sikker på at vægtafgift følger bilen
    Mener bare helt sikkert jeg fik vægtafgift tilbage da jeg solgte min gamle bil og en opkrævning da jeg købte den nye????

• #22   9. jul 2013 Mange tak for jeres svar, det hjalp mig meget. så kan jeg lige så godt spare de ekstra penge op også til vægtafgift så har jeg dem da når det er. Men vil også spare lidt ekstra op så der er til hvis den går i stykker.

• #23   9. jul 2013 Jeg har næsten lige solgt og købt ny brugt bil, jeg fik opkrævning på ny vægtafgift ca. 14 dage efter købet, og nogenlunde samtidig fik jeg retur for gammel bil.
    forsikringen modregner ny og gammel forsikring.

• #24   9. jul 2013 vi har en Audi A2 som er en lille model, men hvis ikke man skal have børn med er der gå plads i bilen smiley den koster 580 kr i vægtafgift og kører ca 33.3 km pr liter diesel så den er helt enormt billig at køre i.
    Ved ikke om de lidt større audier er ligeså økonomiske i drift og afgift, men jo større bil jo dyrere er den jo som regel smiley

Den er forholdsvis billig i reserve dele og holder rigtig godt smiley

• #26   9. jul 2013 Tror at en audi bliver lidt for dyr, og vil jeg ikk have som min første bil. Skal bare have en bil hvor der er plads til hund og lidt familie.

• #28   9. jul 2013 Okay, men jeg vil gerne have min i bur, er ikk alle der kan lide at sidde sammen med en stor hund på bagsædet. Og ved at flere i min familie ikke bryder sig om så store hunde.

• #30   10. jul 2013 Ja det kan jeg godt se. Går ikk så meget op i at den er smart smiley mere at den er praktisk, men kunne jo også være man så kunne bruge den hvis man fik børn, så er jeg fri for at skulle ud og købe ny bil. Men ja de små biler er også gode, min moster har en 207 mener jeg det er i hvertfald en af de små biler med 5 døre, der er ikk så meget plads i, men hun har også kun en gravhund så hun skal ikk bruge så meget plads.

• #32   10. jul 2013 Ja det kan du godt. En skam du bor så langt væk fra mig, kunne godt bruge en med kendskab til biler når jeg skal ud og købe en, aner nemlig ikk rigtig hvad jeg skal kigge efter ud over rust i undervognen, men hvor meget og hvor lidt der må være ved jeg ikk.

• #33   10. jul 2013 Anne Marie, har du ikke en far eller bror eller kammerat der kan tage med dig ud og kigge? smiley

• #34   10. jul 2013 Nej desværre ikk, min far bor i udlandet og har ingen søskende. Jo har måske en, men ikk sikkert, for er ikk en jeg snakker vildt meget med.

• #35   10. jul 2013 hmm træls. Men altså en hovedregel ved alt handel er at "er det for godt til at være sandt, så er der noget galt". Med den i menté så kan man ikke købe en perfekt ny bil til 20.000,- . Sådan er det bare ikke desværre smiley
    Hvis bilen er undervognsbehandlet (helst autoriseret) inden for 1-2 år - så kan du da godt kigge under bilen efter rust - men det er rigtig svært at se for snasket.
    Lad være med at købe en bil der "liiige skal til syn" - køb den nysynet. De koster måske en tudse eller to mere - men ved syn kan der komme ubehagelig overraskelser! Også er du garanteret at den 2 år fra synsdato ikke skal se en synsmand.
    Prøve kør altid bilen, kør hen over humpler o.l. for at køre om styrtøjet, lejre mv knirker. Kør både stærk og langsomt, prøv alle gearne.
    Åben ned til motoren - hvis man ikke lige kender det er det svært at se, men der må ikke sidde gaffatape og andet der ligner det er alt for hjemmelavet. Det er helt fint folk selv laver bil - men man skal ikke lave sjusk af den grund!) Men sådan noget undgår man ved nysynet biler.
    Rust er kun vigtigt hvis det gennemtærer. Men er der påbegynde så bliver det ved. Kan kommer kun af med rust ved at skifte hele pladen!

• #36   10. jul 2013 http://www.dba.dk/opel-astra-17-cdti-80-classic/id-502407232/ <-- fuldstændig magen til vores, den har bare kørt 100.000 mindre end vores! smiley Det vil jeg sige er et super køb!

• #37   10. jul 2013 http://www.dba.dk/opel-astra-17-cdti-80-classic/id-502401172/
    http://www.dba.dk/opel-astra-17-cdti-100/id-502348383/ (obs har kørt 250.000)
    http://www.dba.dk/opel-astra-17-cdti-100-enjoy/id-502343117/ (her kan man få en fornemmelse af dejlig stort bagage rum)

Jeg kunne blive ved :b Også ville jeg ikke turde købe importeret biler smiley

• #38   10. jul 2013 Okay, tak. vil jeg prøve at huske, også må jeg se om jeg kan finde en som kan hjælpe. om ikk andet så er der måske en ude fra hundeklubben som vil hjælpe.
    Hvor er det bedst at kigge efter brugt bil henne? vil self gerne købe ved en forhandler, kigger mest på bilbasen i øjeblikket. Men er der andre steder?

• #39   10. jul 2013 Vi kiggede bare på den blå avis og bilbasen smiley

Altså jeg er næsten sikker på du må kunne finde en i omgangskredsen der vil hjælpe dig! smiley

• #40   10. jul 2013 Ja skal nok finde en.

• #41   10. jul 2013 Vil lige indskyde at Audien brugt koster det samme som Opel astraen, den er bare en hel del billigere bagefter smiley

Men ihvertfald held og lykke med biljagten smiley

• #42   10. jul 2013 Tilgengæld ser bagagerummet ganske småt ud i den smiley Uden at vide det, vil jeg tro at pga. de dersens buler hvor hjulene er under, gør at der kun akurat kan stå et bur, også mister hun jo den ekstra plads hun gerne vil have smiley

• #43   10. jul 2013 Der er plade over en ekstra dybde i bagage rummet smiley Men det gør nok ikke den store forskel, da hun ikke vil have Audi, ville blot indskyde at den altså ikke er så dyr igen som brugt smiley

• #44   10. jul 2013 Der er lidt over en meter i længden på vores BTW smiley

• #45   10. jul 2013 Det er heller ikke dybden, snarere bredden tænker jeg smiley
    Altså alt efter hvilken mekaniker man spørger så er det vist religion hvilket mærke man bør vælge... :b

• #47   10. jul 2013 Line, ja helt enig smiley

• #49   10. jul 2013 Helt sikkert smiley Men hvis man laver en hurtig rundspørge mellem folk der har købt bil til 16.000 og haft den i tre år, så vil der være flere som enten har skrottet den eller som har lavet flere større reparationer smiley Så derfor ville jeg sige, at når man er "grøn" så heller spille sikkert.. That just my opinion smiley

• #51   10. jul 2013 Tak, Jeg ville ikk have noget imod at købe en audi, troede bare de ville være meget dyrere brugt end en opel. Har tænkt at spare ca 50.000 kr op, men kommer lidt an på det hele og hvor meget jeg kan undvære hver måned når jeg kommer på elevløn. og hvor meget jeg har til bil når det er. Men ja havde tænkt at finde en bil til gerne over 30.000 kr. så burde jeg kunne få en som er i rimelig okay stand.

• #52   10. jul 2013 Jeanet: lige præcis sådan en ville være top lækker! smiley

Også gælder reklamationsretten i 2 år også ved private! Det er skrevet sort på hvidt i loven - at hverken forhandlere eller private overholder det er anden sag..

• #53   10. jul 2013 Line:
    Den med reklamationsretten blandt private, gælder ikke hvis der på slutsedlen står købt som beset uden reklamationsret, som de fleste skriver.
    http://www.familieadvokaten.dk/breve-600/b600-340.html

• #55   10. jul 2013 "Købeloven giver ingen fortrydelses- eller returret - heller ikke når forbrugere køber varer i en butik, dvs. efter købelovens regler om forbrugerkøb. I stedet indeholder købeloven regler om, hvad en køber har af muligheder, hvis der er mangler ved en vare, fx at få et nedslag i prisen eller ophæve købet. Men - og med stort: MEN - når det gælder handler mellem private, er der ingen lette løsninger som Forbrugerklagenævnet, hvis parterne efterfølgende bliver uenige. I stedet må den utilfredse part anlægge en egentlig retssag, og det vil som oftest ikke være den økonomiske risiko værd."

Der står ikke noget om at købeloven IKKE gælder private smiley Om man køber ved privat eller ej så er det købers pligt at dokumentere at fejlen er opstået før købet. Hvilket jo i sagens natur kan være svært på en bil efter 6 mdr.

Her kan læses mere om forskellen på garanti og reklamation http://taenk.dk/gode-raad/garanti-og-reklamationsret. "Den toårige reklamationsret gælder for alle varer og dele, såvel nye som brugte." (citeret fra taenk.dk)

• #56   10. jul 2013 Jeg vælger at købe hos en forhandler, føler jeg mig mere tryg ved, self kan de også godt snyde en, men er jo så derfor jeg gerne vil have en med som kender lidt til biler og ved hvad de kan finde på at snyde med og hvad man skal se og lytte efter. jeg kan jo ikk høre hvis bilen lyder forkert når jeg køre den, jo hvis det er en lyd som jeg ved ikk skal være der som fx dunken så kan jeg nok godt, men ellers ikk.

• #57   10. jul 2013 http://dokumenter.forbrug.dk/forbrugerredegoerelsen_2006/kap05.htm

Privathandler

Hvis en forbruger handler med en anden forbruger, er der tale om en privat handel. Sådanne handler falder uden for den særlige forbrugerbeskyttelse i købeloven. Det betyder, at en privat køber og en privat sælger godt kan aftale et generelt forbehold, som ”købt som beset”, eller at bilen sælges ”uden reklamationsret”.

Det er iøvrigt det samme, som der står i de første tre linier af svaret, i det forrige link.

• #58   10. jul 2013 TS:
    Hvis du har forelsket dig i en bil, som du gerne vil prøve en tur i, kunne du måske lave en aftale med en mekaniker i nærheden.
    Du skal nok betale for en halv times arbejde, men det kan spare dig for en del penge, hvis der er noget åbentlyst galt med den.

• #59   10. jul 2013 Thomas, tak. Tror jeg skal ud at prøve et par biler når det er for at se hvilken en jeg bedst kan lide. Men det bliver nok ikk før næste år, skal lige have mit kørekort først.

• #60   12. jul 2013 1. For det første så er det ikke altid at en vægtafgift kommer halvtårligt.. Den ka både komme som hel, halv og kvart årlig.. Noget man selv kan bestemme når man ska omreg. Bilen.. Det gøres gennem skat.

2. Vægtafgiften kommer efter 14. Dage - 2 måneder.. Lige meget om den forrige ejer har betalt den inden for kort eller for lang tid siden

• #61   12. jul 2013 Okay, tak.

• #62   12. jul 2013 Hvad giver i i forsikring? Line hvor har du forsikring henne?

Kommentér på:
Køb af bil

Annonce