{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.298 visninger | Oprettet:

hjælp til dansk novelle.. {{forumTopicSubject}}

Hejsa søde hg' er smiley
Jeg skal til mundtlig eksamen på mandag og sidder nu og er i gang med at analysere min novelle smiley

Jeg har novellen Udenfor af Svend Åge Madsen, hvis det skulle have interesse smiley
Novellen handler om en dreng og hans venner, som kigger ind igennem et stakit og et vindue hvor de så observerer familiens liv smiley
Der er ingen samtaler i teksten

Jeg bliver så i tvivl da jeg er i gang.
- Kan en person i en novelle godt både være subjektiv og objektiv?
Jeg mener ja fordi han er subjektiv overfor sig selv og objektiv overfor andre smiley

Hvad mener i? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp til dansk novelle..
  • #1   8. jun 2013 Jeg håber at Isabelle ser dit spørgsmål. Hun er vidst ret god til sådan noget smiley

• #2   8. jun 2013 Var også hende jeg tænkte meget på i dette tilfælde! smiley
    Please Isabelle, men andre er da også meget velkomne! smiley

• #3   8. jun 2013 He he smiley ja, jeg kan desværre ikke huske de der regler i det danske sprog smiley

• #5   8. jun 2013 Ja det er det Isabelle smiley
    Jeg har desværre kun teksten på papirform, har prøvet at googleden men synes ikke jeg kan finde den, desværre smiley
    Og den er på 5 sider, så det vil tage meget tid at skrive ind i hånden smiley
    Jeg har forsøgt at tage billeder af teksten med min mobil smiley (Har oprettet et album)

• #8   8. jun 2013 Hej Line P
    Dejligt at vide smiley Jeg hældte mest til subjektiv så godt jeg fik Isabelle på banen smiley
    Jeg har en masse tekstanvisninger både med side og linjetal så derfra kan jeg læse citat op smiley
    Og mange tak smiley

• #9   8. jun 2013 Hej Isabelle! smiley
    Super, en meget god hjælp! smiley
    Jeg har som skrevet ovenover hældet mest til subjektiv, så dejligt du lige kunne svare mig smiley Og det hele giver mening!
    Jeg har ikke så meget styr på Paradise Hotel, da jeg ikke ser det så i stedet har jeg perspektiveret til Big Brother (ser det heller ikke) fordi der er de i et hus (som i novellen, dog et stort hus, men mindre detalje) og har heller ikke fjernsyn osv.
    Her sidder man også og kigger på dem og hvordan ugerne går smiley

Men fed slutning du fik lavet, måske jeg kan få den arbejdet ind et eller andet sted smiley

Nyt spørgsmål smiley : Kan det give mening hvis jeg skriver at novellen skrevet i datid fra start til slut med bagudsyn – da drengen ser tilbage på minderne smiley

• #11   8. jun 2013 Det er bare helt i orden! smiley

• #13   8. jun 2013 Arh god pointe du har dér!! smiley
    Glemte at svare tidligere, den er skrevet i 1990 smiley

Jeg har skrevet at sprogstilen er meget normalt. Der er almindeligt talesprog passende til at den fortællende dreng genfortæller minderne fra sin barndom og med neutrale ord hele vejen i gennem.

• #15   8. jun 2013 Argh! Tak smiley Den havde jeg ikke tænkt på! Jeg holder mig til det almindelige talesprog smiley

Altså der hvor han ikke er så neutral, kan det være,
    Jeg fandt ud af at hun var et ganske almindeligt menneske. Det vidste jeg vel godt i forvejen - men det virkede alligevel lidt overraskende.

Eller

Det var ret spændende at komme ind og røre ved det bord, og sidde i en af de stole, som jeg på en måde kendte så godt.

og
    Vi snakkede hyggeligt sammen.

• #16   8. jun 2013 Og kan det passe at novellen er skrevet i indre monolog?
    Altså fordi jeg mener drengen tænker teksten som minder fra sin barndom og dermed giver det en indre monolog med ham selv smiley

• #19   12. jun 2013 Forresten tak for hjælpen - specielt til dig Isabelle!! smiley
    Jeg fik 10, så jeg er dybt tilfreds smiley
    Jeg kunne have fået 12 hvis jeg havde lavet en spændingskurve og uddybet mere om hvordan novellen var stillet smiley Og det havde jeg sådan set lavet notater til, men var endt op med 8 sider notater så et eller andet måtte cuttes væk og det blev så de ting der kunne have trukket op hahah smiley
    Tusinde tak for hjælpen!

• #21   12. jun 2013 Mange tak smiley

• #23   12. jun 2013 Mange tak smiley

Kommentér på:
hjælp til dansk novelle..

Annonce