hjælp til indskud fra kommune {{forumTopicSubject}}
jeg har en ven som bor på Lolland, og han bor på et bosted for unge med fysisk eller psykisk problemer. han har boet en stor del af sit liv på børnehjem osv.
han er nu stoppet med at ryge hash og drikke for mange øl, og har været helt fri af dette i et 1/2 år.
og nu synes han han gerne vil tilbage her til odense og bo, han har sine venner og familie her. og vil have bedre mulighed for at gå til aa møder og komme på misbrug center her i odense, end hvor han bor nu da det ikke er de ting tæt på eller ofte nok.
problemet er han er på kontanthjælp og ikke kan spare nogle penge op til at betale indskud med, han er 19 eller 22 år kan ikke lige huske det,
han har været ved sin egen sagbehandler som ikke rigtig ville hjælpe med at få lavet en ansøgning da hun mente at det skulle de gøre i odense som han ville flytte til og her i odense fik han samme svar at de skulle lolland hjælpe med. han ved ikke rigtig hvordan han kommer videre, herfra og det gør jeg nu heller ikke, så er der nogen af jer der har en ide til hvordan han skal gøre, eller hvad reglerne er for at få hjælp til indskud. han har aldrig fået hjælp til indskud før da han ikke har boet selv uden det har været børnehjem eller bosteder fra kommunen. han vil desuden også gerne have en støtte person tilknyttet
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 283 Svar: 8.304
Jeg har selv lige fået indskudlån igennem kommunen, og det gjorde jeg nede på borgerservice i den kommune jeg flyttede til, men jeg flyttede også sammen med mi kæreste som boede i den kommune i forvejen.
tror nok han kan læse mere om det inde på www.borger.dk mon ikke der står der hvordan han skal gøre. der er ihvertfald noget om indskudslån.
apr 2010
Følger: 19 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 360 Svar: 1.383
jan 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 387 Svar: 2.743
Jeg mener vistnok at han skal søge indskudslån i Odense, og er det et depositum, så er det vist Lolland. Ellers også er det omvendt.. Men det mener jeg nu ikke.
Chancen for at han får det er dog lille. De vil lave ansøgningen på økonomisk beregning og hvor stort behovet er, dvs har der været opsparingsmulighed (og det er ud fra de godkendte udgifter), og har han en passende bolig nu, så vil han givetvis få afslag. Men derfor skal han da søge alligevel.
apr 2010
hvad er forskellen på indskudlån og depositum, troede det var det samme
jan 2011
Følger: 39 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 166 Svar: 5.326
jan 2010
Jeg ved ikke noget om indskudslån, andet end det kan man få til en boligforening (der betaler man indskudslån). Men ikke hvis man har et i forvejen f.eks. til en tidligere bolig, medmindre man er boligløs og en del af housing first.
Depositum er til private udlejere, og evt. der hvor der er givet afslag på indskudslån. Depositum til en kontanthjælpsmodtager ydes vistnok efter aktivloven, og den er benhård. Det er kun det allermest ekstreme nødvendige man kan få lån til. Hvilket jeg jo sådan set syntes er ganske fair. Kommunen er ikke en bank (og det er ikke møntet på din ven, men min generelle holdning).
Bum bum, tja hvis det er sådan et bosted, hvor han skal sluses ud i egen bolig, og bor der fordi han tidligere ikke har kunne tage vare på sig selv i egen bolig, så er det måske noget andet. Men så burde bostedet virkelig hjælp ham med det.
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.037
Indskudslån er ikke en borger ret desvære.
apr 2010
aug 2008
Følger: 6 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 159 Svar: 1.576
apr 2010
Læs om lån til beboertilskud
"Kan jeg få lån til beboerindskud?
Du kan søge kommunen om lån til beboerindskud, hvis du flytter i en almen bolig. Det er et krav, at boligen første gang skal være taget i brug den 1. april 1964 eller senere.
Der kan ydes lån til både lejligheder og enkeltværelser. Du kan ikke søge om lån, hvis du flytter i en almen ungdomsbolig uden selvstændigt køkken.
Kommunen skal som hovedregel yde lån – såkaldt ’pligtlån’ – hvis din husstands indkomst ligger under en bestemt grænse:
Hvis du flytter i en lejlighed: Din husstands samlede indkomst ved indflytning må ikke overstige 216.241 kr. (2012) og 219.694 kr. (2013) om året. Hvis der er børn i din husstand, forhøjes dette beløb med 38.000 kr. (2012) og 38.600 kr. (2013) for hvert barn til og med fire børn.
Hvis du flytter i et enkeltværelse: Din husstands samlede indkomst ved indflytningen må ikke overstige 146.740 kr. (2012) og 149.083 kr. (2013) om året. Hvis der er børn i din husstand, forhøjes dette beløb med 38.000 kr. (2012) og 38.600 kr. (2013) for hvert barn til og med fire børn.
Ud over almene boliger kan der ydes lån til nogle nærmere bestemte boligtyper til ældre og handicappede. Der er endvidere en række særlige regler for bl.a. flygtninge og for unge uddannelsessøgende i almene boliger, der bor i en fælles lejlighed. Kontakt kommunen, hvis du vil vide mere om lån til beboerindskud."
apr 2010
jun 2010
Begrundelse: Jeg boede i en menneske værdig bolig som ikke var tids begrænset.
Han skal faktisk bo i en bolig som er erklæret ikke egnet til bolig eller i en tids begrænset bolig, ellers er det i dag desvære de færreste kommuner som siger ja. Han skal også have RIGTIGT gode argumenter for ikke bare at flytte til en bedre bolig hvor han er.
Nåh ja hvis han er i arbejde i tilflytter kommunen, og derved vil være en indtægt ikke en udgift, så siger de som regel ja. Men det er jo ikke tilfældet.
apr 2010
han bor jo på et bosted for unge med fysisk eller psykisk problemer, og da han var under 18 på børnehjem og er på kontanthjælp og han vil ikke være klar til at arbejde i den nærmeste fremtid.
men svært bliver det jo nok, men de vil da spare rigtig mange penge ved han får hjælp til en bolig og en støtte person i forhold til hvad en plads på sådan et bosted koster. men det er jo selvfølgelig forskellige kasser og kommuner
jun 2010
jan 2010
apr 2010
apr 2010
jun 2010
apr 2010