{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.470 visninger | Oprettet:

Ulovlig hund - aflivning - DNA {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Efter at have fulgt hundeloven længe, har jeg tit undret mig over, om det ikke kunne lade sig gøre med en DNA test at finde ud af om hunden ikke er ulovlig.

Nu ser jeg så denne
(link fjernet)

Hvor der står at kun en DNA test kan bevise om hunden er ulovlig. Hvorfor dælen har folk ikke fået det gjort med deres hunde når de står til aflivning - Eller er det måske fordi folk har noget at skjule alligevel? - Hvorfor lave sådan et stort påstyr og komme uden om DNA testen i pressen osv osv når den angiveligt skal kunne bevise det med det samme?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ulovlig hund - aflivning - DNA
  • #2   13. mar 2013 Det står jo i artiklen, Kim... Dna fra mor og far skal bruges for at fastslå Fidos racer og mor og far kendes ikke...

• #3   13. mar 2013 Der må da være nogen dna strenge som viser hvilken hund det er tænker jeg?

Jeg vil da nemt kunne få fat i forældrene til min hund, medmindre de flyttet, skiftet navn, skiftet mail og skiftet telefon nummer..

Man har da vel en købs kontrakt på sin hund..

Men som krumme siger, så er den åbenbart ikke valid.. Typisk danmark at være langt bagud i udviklingen

• #5   13. mar 2013 Lise - Den var ikke rettet præcis mod den hund der, men da loven er ca 3 år gammel så vidst jeg husker, burde forældrene til hunden stadig være i live, og man burde på en eller anden måde kunne finde frem til sin hunds forældre hvis man virkelig vil..

Hvis alt håb er ude og når loven er 3 år gammel, kan man tænke på at teleselskaber gemmer ens oplysninger om opkald sms'er osv, pr lov i 5 år. Og derved burde man kunne spore sig tilbage

Synes måske bare ikke man gør nok for at bevise det, medmindre man har noget at skjule?

• #8   13. mar 2013 Vores er heller ikke med tavle, men som sagt kan jeg da stadig spore forældrene, hvordan kan man ikke vide hvem faderen er.. Måske er det bare simpel dumhed blandt hundejere, samt ugidelighed overfor sin hund..?

• #9   13. mar 2013 Synes nu det e forkert at sige at det er typisk Dk at være bagud i udviklingen smiley
    DNA testen som man bruger i USA er ikke på nogen måder troværdig og giver ret ofte de mærkeligste og helt klart forkerte sammensætninger...

Ja, man skulle tro at det var ret nemt at finde frem til sin hunds forældre...Men vi kan jo kun gisne om, om det måske ikke er et ønske at inde dem eller om vi finder det sandsynligt at de ikke kan findes smiley

• #10   13. mar 2013 så ikke lige ordet udsat smiley Men ja.. sådan noget som stb e.l. skal nok være med tavle..

Tænker bare, man burde fandme i DK være så langt fremme så en simpel DNA test burde kunne afsløre sådan en mistanke på 2 dage smiley Fremme i udviklingen min bare ***

• #13   13. mar 2013 Vores har ikke noget specielt udseende heldigvis da smiley

Men det er da sjovt at man ikke har noget i DK så man kan tage en simpel test for at fjerne alt tvivl, uden om forældrene osv osv

• #15   13. mar 2013 Pia h - Rolig nu da, jeg skrev det samtidig med at du skrev det

• #16   13. mar 2013 Fordi folk køber diverse blandinger uden at vide en skid op deres ophav.

Stamtavle er vejen frem hvis man er til de hunde der til forveksling ligner listehunde.

DNA kan man kun når man os har begge forældre.

• #17   13. mar 2013 Så må jeg være dum og ugidelig, fordi jeg har valgt at bruge ekstremt mange penge og kræfter, på hunde som andre har opgivet og dermed ikke kender deres forældre - Fordi de har været kastebold mange gange, inden jeg adopterede dem...

Og internater. Fy føj da, sådan at der findes internater, der hjælper hunde, så folk ikke kender forældrene ;o)

Sgu noget sært noget at sige. Selvf. skal man ikke købe noget der ligner en listehund, uden at have bevis på den ikke er. Men men er sgu hverken dum eller ugidelig, fordi man har en hund, hvor forældrene ikke kan findes. (obs. forældredyr kan altså også dø... Og når de er helt væk, så er DNA'et også væk...)

Og du burde nok læse lidt op på genetik :o) Inden du beskylder Danmark for at være bagud ;o)

• #18   13. mar 2013 Kim
    du skriver:
    "Men det er da sjovt at man ikke har noget i DK så man kan tage en simpel test for at fjerne alt tvivl, uden om forældrene osv osv"

Vi kan jo faktisk godt, meget enkelt, dna teste for, hvem forældrene er. Men så er det nødvendigt, at have adgang til dna test fra forældrene for at sammenligne.

Dna kan være simpelt, men også rigtig kompliceret. Og Man må erkende, at hvis man skal dna teste en hund, i forhold til racer, er det ikke muligt med stor sikkerhed, som jo er nødvendigt i forhold til hvordan loven er

• #19   13. mar 2013 så vidst jeg har læst mig frem til kan en dna test ikke fortælle hvilken "race" det ér smiley

• #21   13. mar 2013 Kim du begynder bare! smiley Og mens du kortlægger alle racernes gener, så start på menneskets bagefter - kan du det så får du nok en nobelpris smiley Der er virkelig mange som forsøger at kortlægge gener etc, men det er super kompleks og absolut ikke lige til. Og man kan da i øvrigt have risikeret at det ene forældre dyr er kørt ned, aflivet pga sygdom osv på de tre år. Så der er jo ingen garantier.. Ramses min, han er DNA-testet, men kun fordi han kommer fra et kuld med to fædre, så ham kan jeg til en hver tid dokumentere "ægte-heden" på, men de to andre skal jeg da have støvet folk op, og jeg vil helt ærligt ikke kunne finde faren til gårdhunden.. Heldigt for mig så ligner han ingen hund på listen :o)

• #22   13. mar 2013 Man kan heller ikke i dag ud fra en DNA prøve sige noget om hud-, øjen- eller hårfarve på mennesker. Det må være samme teknik man skal bruge på hunderacer. Men det er på vej smiley

• #23   13. mar 2013 KVL ser vist på muligheden for at oprette en DNA bank, så det kan bare være et spørgsmål om tid.

• #24   13. mar 2013 Et andet problem er hvis en af forældrene rent faktisk er ulovlig race, så får man jo ikke disse ejere til at stille op.

• #25   13. mar 2013 Ja jeg syntes også det kunne være super smart hvis man kunne tage nogle prøver eller noget for ligesom man kunne se hvilke gener der var, men ja ved ikke om DNA er nok (har ikke lige læst alle indlæggene) ..

Men det med man skal have forældrene til hunden for en DNA test, er jo heller ikke noget alle kan klare, selvom det lader til de fleste af jer mener det burde man have helt styr på ..
    Jeg har ingen anelse overhovedet hvor min hund kommer fra, hvem forældre er eller racer..

• #26   13. mar 2013 Søster jeg læste også at KVL arbejder på at udvikle en test, og min tanke er at det bliver svært at få DNA fra nogen de 1000ner af danske pitbull blandinger, for hvem vil melde sig til det projekt. Og kender man ikke deres DNA bliver det nok svært at lave en test der kan udelukke dem.

Kommentér på:
Ulovlig hund - aflivning - DNA

Annonce