{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.314 visninger | Oprettet:

Drømmer om bil {{forumTopicSubject}}

Ja, nu er mig og kæresten flyttet sammen, og sparer omkring 1500 på boligudgifter hver månede, så vil begynde at spare om til at købe en bil. Jeg regner med at vente til at købe efter jeg er blevet 15 i november, både for at nå at spare mest muligt op, men også i forhold til forsikring

Men hvad skal jeg så kigge efter?
Jeg vil gerne have en økonomisk bil, hvor der stadig skal være plads til, at der lejlighedsvis er plads til voksne på bagsædet.

Hvis jeg skal kigge brugt, hvad skal jeg så kigge efter? Og hvis jeg kigger ny mini/mikro-bil, hvad kan i så anbefale, og hvordan i forhold til udbetaling mv?

Jeg er pt på su, men planen er, når jeg får købt bil er på elevløn på ca 12000 før skat.

Jeg ved ikke så meget om det, og bliver det aktuelt at kigge især brugt, har jeg nogle bilkyndige jeg kan tage med som hjælp smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Drømmer om bil
  • #1   17. feb 2013 Skoda Fabia

• #2   17. feb 2013 Som brugt eller ny?

• #3   17. feb 2013 det jo op til jeres økonomi

• #4   17. feb 2013 Okay smiley
    Må lige kigge nærmere på den. Har du selv sådan en? Er de rimelig driftsikre?

• #5   17. feb 2013 rikke

nej taster bare forkert - mente selvfølgelig 25 smiley

• #6   17. feb 2013 Hvis du bliver 15 i november, er der god tid til at spare op til bil og køre kort smiley

• #7   17. feb 2013 Housebuster

så så, man kan ramme forkert smiley Mente selvfølgelig 25 smiley

• #8   17. feb 2013 ja har sådan en og elsker den

• #9   17. feb 2013 philip

størrelses mæssigt og benzin økonomisk ser den egentlig også ret fornuftig ud
    og de jeg kender der har eller har haft skoda (dog andre modeller) har været ganske glade for dem.. så det vil jeg i hvert fald lige huske på smiley For det er virkelig en jungle

• #10   17. feb 2013 Ja det er

• #13   17. feb 2013 Jeg vil da helt klart anbefale at købe en ny micro bil f.eks. Chervolet Spark, Kia Picanto eller lignende.

Der der ligger i det er at når du køber en sådan kan du hos de fleste forhandlere få en forsikring incl. kasko til 0. kr første år og 5000 de efterfølgende, det giver en god start mod de næste trin

• #14   17. feb 2013 Kia Rio 1.1 diesel. Kører man pænt, kan den sagtens køre omkring 24-25 km på literen. Der er masser af plads på bagsædet til at vokse mennesker.

• #15   17. feb 2013 Stella - Til at vokse mennesker ;-)? Hmm...er det bikini eller brasilian der udføres :D? Undskyld men den lå lige til sidenenet smiley

• #16   17. feb 2013 Ville også anbefale en ny bil...j den er dyrere men der er også granit og fornuftig afdrags ordninger på. Det er også billigere at få en ny lille bil forsikret end en gammel med større motor. Mener dog bare ikke Kia har tilbud på forsikringer.

• #17   17. feb 2013 Det havde de der hvor vi købte vores, det var så bare ikke en ny vi købte

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 869
    #18   17. feb 2013 Vi har en Chevrolet Aveo (4D). Vi købte den fordi den var så fin! .... og rummelig: har plads til os, hundene, en ekstra person på samme tid, og et stort bagagerum til ting.. Og så var den så fin?
    Og det er den.. Fin altså.... Og rummeligt... Og så har jeg lært hvad jeg skal kigge efter næste gang : D

husk; bag-vindues viskere (fordi det er lidt smart når det regner) - kan godt være at det lyder fjollet, men det jeg jeg sgu ærgret mig over vi ikke har....

• #19   17. feb 2013 Hvad med sådan én her?

(link fjernet)

• #20   17. feb 2013 Hmm...vi fik af vide de ikke havde forsikringstilbud da vi købte en demo bil sidste sommer. Anyways vil jeg vove pelsen og sige det er mere rentabelt at kigge ny lille bil smiley Må man spørge hvor meget i ca ville kunne nå at spare op?

• #21   17. feb 2013 Linda: Ja man skal være vokset over det hele!! smiley
    Pokkers skrivefejl smiley

• #22   17. feb 2013 Min ældste datter har lige været i samme situation...

Problemet med at købe brugt er at fokus og stærkt forbedret brændstoføkonomi først er rykket væsentligt det sidste år, max 1½-2 år, dvs at mange brugte biler lige så snart det bliver over 1½-2 år gamle slet ikke er opdaterede på det punkt...
    Så man får nok en del mere bil for pengene da mange har skiftet de biler ud, til gengæld får man ikke den forbedrede brændstofs økonomi med...

Mikro bilerne prøvede vi i en lang række, men hun ville også gerne kunne køre længere, er daglig pendler med ca 150 km, og hun ville gerne at den kunne klare en tur på ferie enten ski, eller sydpå om sommeren...

Så hun valgte at gå segmentet op, i klassen med Ford Fiesta, VW Polo, Opel Corsa osv... de kører af og til gode kampagner og er solide gode biler..

Hun endte i en ny VW Polo og så regner hun til gengæld med en rimelig omkostning fri bil nogle år frem udover det daglige almindelig forbrug og slid...

Det kan godt være en ny bil ser dyrere ud pr måned, men man kan f den på længere afdrags periode end en brugt, og dermed ikke så dyr pr måned, og man skal ikke påregne større reparationer i nogle år frem, forhåbentligt... og så ja igen der køres tit fornuftige kampagner fra diverse forhandlere...

• #23   17. feb 2013 Min 16 år gamle bil bliver snart skiftet ud med en lille up glæder mig den er bestilt smiley kommer i en flot blå farve smiley

• #24   17. feb 2013 Stella - Ha ha ja...hos mig er der også granit og ikke garanti smiley Sørme en meget tung bil jeg henviser til smiley

• #25   17. feb 2013 Skal også have min gamle Peugeot 206 skiftet ud med en spritny sort up om en uge til 14 dage smiley

• #26   17. feb 2013 tak for alle de gode svar smiley Må lige forsøge at svare så godt jeg kan

en af de små biler som det absolut ikke bliver, er chevrolet spark'en, for synes godt nok den er elendig at køre i, især når det bliver lidt længere end de små byture.

Mi veninde har netop bestilt i hyundai i20, og det virker som en lækker bil, men i10'en passer bedre til vores budget. Men er den meget lige spark'en at køre i ?

Jeg er personligt lidt vild med vw up'en. Synes den er så smart, og så er jeg vokset op med vw'er så det smitter nok også lidt smiley Og hvordan er den at køre i? føles den billig, eller mere klassisk vw?

Poloen er også rigtig lækker, men der skal regnes lidt på, om vi kan få råd til den.

Planen er, at spare min 20-30.000, gerne mere, op før jeg for alvor går i gang med at kigge og spore mig elt ind på, hvad det bliver

Men kan abvsolut se fornuften i de små billige nye biler, hvor der er god brændstoføkonomi, og få omkostninger mv. Og kan godt lide den form for sikkerhed en garanti osv giver, i forhold til en billigere brugt bil, som hurtigt kan blive dyr i reservedele og reperationer

• #27   17. feb 2013 Karina: up'en er vildt god at køre i. Jeg blev meget, meget overrasket, da jeg var ude at få en prøvetur. Jeg havde faktisk på forhånd afskrevet den som værende for lille og bla bla bla, men den virker IKKE som en lille bil at køre i. Den er kvik og der er faktisk rigtig stor kørekomfort. Så jeg faldt pladask for den.

• #28   17. feb 2013 bente
    det var sådan et svar jeg håbede, for har egentlig ret høje forventninger til den lille vw'er smiley
    Og prisen virker rigtig fin, og der vil også være plads til lidt ekstraudstyr osv.

Hvordan er pladsen på bagsædet og bagagerummet?

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

#29   17. feb 2013 Du skal tage en bil du kan lide at køre i. Det kan godt være det ikke er de lange ture hver dag, men de gange hvor du så skal tage de ture er det et helvede. Det er derfor jeg skal køre meget mere i en eventuel ny bil inden jeg købe noget. Fik ikke prøve vores nok inden vi købte den. Den er let som en fjer, og man skal virkelig koncentrere sig i selv den mindste vind, i starten.. Puha det var et helvede da vi havde haft den i 1 måned og sku et smut til tyskland i stormvej...

• #30   17. feb 2013 Det eneste man skal være obs på med en VW er de er dyre i reservedele især hvis de skal være org. men igen med en ny bil skulle det gerne ligge lidt ude i fremtiden.

Vi er rigtigt glad for vores Picanto 1.1 selv om jeg gerne ville have haft noget lidt større blev jeg vildt overrasket.

Lige en ting du skal ha med i overvejlserne, er hvor meget du skal kører på motorvej.

• #31   17. feb 2013 matilde
    det er netop derfor jeg afskriver chevrolet spark'en. skulle køre min venindes fra viborg til aalborg, og det var skrækkeligt..

ryan
    ja det er rigtig nok, men det er forhåbentligt ikke noget der er aktuelt med det samme. Og har mekaniker i familien der kan hjælpe med det hvis bare den er i stand til at køre der hen smiley

Jeg kommer næppe til at køre meget på motorvej, da det bliver primært bykørsel og hjem til mine forældre som er hoved- og landevej. Men husker tydeligt motorvejsturen i spark'en, og derfor jeg vil have en, der er god at køre i

• #32   17. feb 2013 Syntes ikke picantoen er dårlig på motorvej, men en lille motor bliver forslugende ved høje omdr.

• #34   17. feb 2013 ryan
    Det er super du lige nævner det, for det er ikke lige sådan noget jeg selv tænker.
    Picantoen virker også som en fornuftig bil, og det er skønt med andres erfaringer, bla i forhold til komfort osv.

• #35   17. feb 2013 søren
    det vil jeg da lige tænke lidt over smiley For det har da lagt lidt i baghovedet, at en ny bil hurtigt falder i værdi osv..

Men de microbiler jeg har set på bilbasen osv, synes jeg ikke virker så voldsomt billige, men må bare kigge lidt mere så smiley

• #36   17. feb 2013 Nu skriver du at du nok ikke kommer til megen motorvejs kørsel, men specielt hvis du køber ny eller nyere bil synes jeg du skal tænke længere frem ... køber du ny/nyere bil er det vel for at den skal holde nogle år, og så kan ens kørsels behov, mønster, ønsker ændre sig...

Og jeg har også været på motorvej med en mikro bil, det kan man godt med nogen nydelse synes jeg ikke det var... og UP´en i blæsevejr en dag man måske skal køre langt må være som at sidde i en sæbeboble...

Og igen køre på ferie i en mikrobil, nej det gad jeg heller ikke, og der er heller ikke den store bagage plads... så ja ældre billig bil, eller tænk mulige behov længere frem hvis du bruger lidt flere penge....

Man sætter altid penge til hvis man hurtigt skal sælge igen fordi behovet ændrer sig..

Mange der i dag køber mikro bil er meget sikre på at det kun er kort distance kørsel, eller mange får den som bil nr 2, så har man en større når man skal længere væk..

• #37   17. feb 2013 Hanne

det er netop noget som det du skriver der gør, at jeg ikke er sikker på hvilken løsning jeg skal satse på, og egentlig også derfor jeg skrev herinde smiley

For jeg går pt på hgs og søger elevplads som kontorelev, og det satser jeg på at finde i relativt kort afstand. det tager så 2 år, og så skal der søges job. Børn sv har vi ingen umiddelbare planer om foreløbigt. Men som du nævner, er der god fornuft i at finde en bil der er mere sikret i forhold til en fremtid man aldrig helt 100% kan præcisere

• #39   17. feb 2013 søren

Okay, det virker jo ret fornuftigt smiley og måske ellers søge folk generelle erfaringer emd en model og årgang?

• #40   17. feb 2013 ja har selv børn i din alder, og været involveret i de 2 af dems bilkøb og snak med sælgere... og i starten når vi kom ud, specielt sidste år så var de jo oppe i skyerne om Mikro bilerne, men når man gik dem på klingen og sådan sagde at når man køber ny bil må den godt kunne opfylde ens behov nogle år frem, så var de alle enige om at den er for lille til at være så fleksibel... desuden er der efterhånden flere tests der viser at km pr. liter standarderne det holder ingen af den reelt... ikke længe siden at der var en TV udsendelse om det...mener det var Sparken den var helt galt med...

• #42   17. feb 2013 Hanne
    Okay det er ganske interessant
    Jeg er selv vokset op med at mine forældre havde en golf 2'er, ikke stationcar osv, bare helt almindelig. Så en kæmpe karet er ikke en nødvendighed, men gerne plads nok til, at den er brugbare mere en 3-4 år

• #44   17. feb 2013 Stadig er en golf jo mindst 1 nok nærmere 1½ gang mere rummelig end mikro bilerne....
    Vi har selv stor bil nu peugeot 407, men overvejer at gå "ned", og overvejer den nye Golf netop fordi den er rummelig uden at være stor..

Men vil så sige at Golf anskaffelsesmæssigt er en dyr bil for førstegangs købere... så ja et eller andet sted skal man nok starte med at finde ud af hvad man kan/vil give, og hvilke behov der skal opfyldes, og de skal være en kortvarig eller længerevarende bil osv...

Min datter startede ved max 100.000, men da hun endte med at ville en str op, og regnede igennem med afdrag, forsikring forventelige udgifter og så ny kontra brugt (med ukendte regninger osv), ja så endte hun med det dobbelte med til gengæld splinter ny, med ekstra udstyr og gangen større end mikro...

• #45   17. feb 2013 søren
    Ja, overvejer også om jeg skal spare så meget som muligt sammen, og købe en fornuftig brugt. Men hvis det bliver løsningen, så kommer der nogle mere bilkyndige med ud og kigge

• #46   17. feb 2013 Karina: Det kan lige gå med bagsædepladsen - bagagerummet er ikke noget at råbe hurra for, men det kan sagtens gå til mit behov. Desuden kører vi som oftest kun to og har mulighed for at lægge bagsæderne ned. Jeg har ikke valgt den billigste model, og den er fortrinlig til både by- og motorvejskørsel.

• #47   17. feb 2013 Stemmer i med bente den er skøn at køre i.men plads er der jo ikke så meget af min mand skal have en stationcar da vi også har brug for en bil med mere plads i

• #48   17. feb 2013 Lidt mere plads, lidt større motor så kunne vi godt tænke os den nye mitshubitsi colt 1.3 smiley

Den er med lav vægt afgift men ved ikke om der kan hentes forsikrings fordel på den........
    http://www.mitsubishi.dk/Modeller/Colt/Elegance.aspx

• #49   17. feb 2013 ryan

den er også rigtig fin, men nok over vores budget. Der skal jo stadig være plads til en dyrlægeregning osv smiley

• #50   17. feb 2013 Ok smiley

Syntes nu ikke det er så meget over når de andre nye ligger på 89.000 ca og så op til 119.000 derfor jeg smed den smiley

De reklamere med den kan kører fra padborg til paris på en tankfuld hehe

• #51   17. feb 2013 ryan

nåeh, det var fordi jeg så for colt elegancen, den koster fra ca 150.000 smiley

• #53   17. feb 2013 Du må ud og prøve en masse biler smiley Og endda flere af samme slags...tænker på hvis i evt går til bilforhandleren og der er flere der har kørt i demobilen så motoren er varm. Vi havde sat vores hjerte på en Skoda Fabia Greenline men den skuffede fælt ved prøvekørslerne...og vi prøvede flere af samme slags. Så det du drømmer om er måske ikke ens betydende det er det der skal være jeres fremtidige bil smiley Hav motorlyd, plads både for og bag, antal døre og bagagerum med i tankerne. Det er nogle af de ting vi kiggede på.

• #54   17. feb 2013 Ja der er nok ikke andet for, for man kan læse og læse, men det er jo også følelsen når man sidder bag rettet der tæller

• #55   17. feb 2013 Lige præcis. Og det der er vigtigt for jer er måske ikke vigtigt for andre smiley Et lille tip vi også brugte var at prøve sidde alle pladserne smiley Det giver en bedre rumfornemmelse...og en ide om hvor meget eller lidt plads der er bag i f.eks. smiley

• #56   17. feb 2013 det var egentlig et godt tip smiley

• #57   17. feb 2013 Det er måske ikke lige det man tænker når man kigger bil men synes nu det er væsentligt at vide hvordan det er at sidde bag i smiley

Har i tænkt hvilken brændstof i ønsker?

• #59   17. feb 2013 Linda: Du har fuldstændig ret - det kan ændre ens beslutning, både i den ene og den anden retning. Min søn havde forelsket sig i en bil, prøvede den og udelukkede den på stedet. Og jeg faldt for up, selv om jeg faktisk på forhånd havde afvist den.

• #60   17. feb 2013 Line P -Det kommer vist an på forhandleren. Vi købte ny bil...eller rettere sagt en demo bil...ved forhandler og skulle lægge 20% i udbetaling. Hvad udbetalingen så ligger på kommer jo an på prisen smiley

Bente H - Ja lige præcis. Det ændrede så meget i vores tilfælde og er så glad for vi lyttede til os selv den gang smiley

• #61   17. feb 2013 Vi har det princip herhjemme (har jeg lært af manden), at hvis vi vil have en nyere bil skal den have kørt min. 20.000-40.000 km, da de simpelthen mister for meget fra 0 km..

Men nu kigger vi også bil i 300.000kr klassen med omkring 100.000km på bagen (bmw 520d - ford s-max) , men det er mere fordi vi har kun brug for 1 bil selvom vi bor på landet. Kører pt i en ford focus c-max fra 2005 på guleplader som lig er nedvejet, den er afbetalt og for lov at kører indtil den ikk kan mere, men vi vil alligevel have ny bil indenfor det næste år til to, men det kan sagtens vente indtil den dag vi stå og skal have børn..

Så jeg ville vælge en mellemstor bil med ca 50.000-75.000km på bagen.. Den har mistet de store penge som biler gør i starten...

• #62   17. feb 2013 Betina & Uffe:
    Som TS srkiver så lydder det som første bil hun selv skal være ejer af, og så i den aldersgruppe, så kan det økonomisk set nok godt være billigere på 3 år alene at købe ny bil hvis vi snakker det små biler.

Har set tilbud med kasko der lyder;
    1. år 0kr.
    2. år 5000kr
    3. år 5000kr

Altså 1000kr. på 3 år.

Da jeg skulle have bil 2 og havde haft bil 2 år fik jeg en lidt ældre bil med mellem stor motor, og jeg var så 34, de ville ha 24.000 om året UDEN kasko.
    Så jo det kan sagtens svare sig med ny bil som førstegangs ejer.

• #63   18. feb 2013 Ja okay Rayn.
    Vi er godt nok også 2 om bilen. Men vi er nu også kun 25 og 23 ..

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

#64   18. feb 2013 I forhold til forsikring: skal man være opmærksom på at hvis man er under uddannelse er der nogle forsikringer der har "rabat". Og der eksempelvis også fuld anciennitet for min kæreste (hans bil - mig der er under uddannelse og har resten af forsikringerne).

Og ja man kan få nogle billige forsikringer hos forhandlere. Man skal bare overveje om man vil have bil (ikke nødvendigvis den samme) i over 10 år, for så kan det i de fleste tilfælde bedre svare sig at købe forsikring udenom forhandler - grundet betalings trin : )

Der er i de fleste forhandler forsikringer, også en forhøjning af selvrisiko ved den mindste ridse, og den dækker kun fuldt hvis det er den der køber bilen der kører (eksempelvis kan selvrisiko være 25% højere når kæresten kører)...

Kommentér på:
Drømmer om bil

Annonce