{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.493 visninger | Oprettet:

Ideer til retter når man skal lave madplan? :-) {{forumTopicSubject}}

Denne tråd er en forlængelse af den anden der gik ud på hvordan man får pengene til at række hele måneden. Jeg kan se at jeg er nødt til at få den madplan lavet, jeg er bare ikke god til at finde på nye retter i køkkenet, og det gør, at jeg går lidt i stå. Er det noget I der ude kan hjælpe lidt med? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ideer til retter når man skal lave madplan? :-)
  • #1   27. jan 2013 Boller i karry er billig mad. Evt. Brug medister til bollerne.

• #2   27. jan 2013 Mange tak smiley :) De tråde vil jeg tjekke ud smiley

• #4   27. jan 2013 Det meste farsmad er jo relativt billigt, hvis man kigger efter tilbud. Specielt gryderetter med fars kan blive rigtig billigt fordi det kan strække længe.

En gang kødsovs (a la millionbøf) kan her i huset strække rigeligt til to dage - og det vil sige til en enkelt, fire dage. Så er der hurtigmad i fryseren smiley

Kylling - kan jo bruges på flere måder. Både stegt i ovnen som den er, men også kogt. Høns i asparges, wokretter, pastaretter...
    Du kunne sagtens den ene dag lave et stegt kyllingebryst med noget lækkert tilbehør, dagen efter lave en wokret og dagen efter igen lave høns i asparges. (Måske ovenikøbet med en lille rest).

• #5   27. jan 2013 suppe, lasagne, gryderetter, æggekage, omelet osv.

• #6   27. jan 2013 UHMS!

Jeg har aldrig rigtigt turde springe ud i den med den hjemmelavede - barndomstraumer fra min mormors eksperimenter *GG*

Men det frister sgu da!

• #7   27. jan 2013 Er det bedst med svin eller kalv? Eller er der overhovedet forskel?

• #8   27. jan 2013 Altså her er lidt af min fra sidste måned:

labskovs af vildt med gulerødder
    karrysuppe med nudler og kylling
    chili con carne i to dage
    Andelår i bouillon (ofte er andelår på bud til en 10'er)
    Lasagne dobbelt portion
    pasta med stegt dåsetun
    kyllingeruller
    tunlasagne
    koteletter i fag
    pariserbøf
    boller i karry
    frikadeller
    hakkebøffer
    fiskefrikadeller
    risotto

hint: lækker grønt og vinter tilbehør: diverse stuvet grøntsager. Risotto er super godt, bare brug grødris. En pose tørret bønner koster ca 17 kr. det kan snild erstatte kød i chili con carne eller risotto.

• #9   27. jan 2013 Har du nogle kogebøger til inspiration? smiley

Hvis ikke (og kan se du bor i østjylland) så må du meget gerne komme og glo i nogen af mine :)) Jeg har efterhånden en ganske fin stak :b

• #10   27. jan 2013 Kartoffel pizza smiley

• #11   27. jan 2013 Åh.. Risotto er jo fabelagtigt at lave efter man har kogt kylling - så har man en fin fond at gøre med, hvis man ikke har brugt det hele til de andre ting, altså...

Line, hvad bruger du normalt til risotto?

• #12   27. jan 2013 M, det kan være i sidste ende, at det lander på, hvad vi finder først *GGG*

• #13   27. jan 2013 Det tror jeg også det er. Og lettere tilgængeligt.

• #14   27. jan 2013 Jamen alt. Gerne rester af kød, jeg blander også gerne. Et lille skævt vin i hjælper altid smiley Og hvad jeg kan finde af billige grøntsager. Porre er jeg tosse med for tiden, samt hvidkål. Men peberfrugter, løg (er et must), forårsløg, selleri, alt grønt. Jeg har så aldrig brugt frugter.
    Hvis det skal være en super hurtig/doven risotto så er det hvidlåg og chili stegt sammen med dåsetun og løg også et par håndfulde ris, et skævt hvidvin i (mørkt kød = rødvin) og bouillonvand for resten.

Hvis man så lige har lidt parmasan ost til at rive i, er det prikken over i'et, men jeg kan godt klare mig uden :b

• #15   27. jan 2013 Uh kyllingeruller. Det lyder faktisk ret lækkert. Hvordan laver man dem?
    Line Bæk: Jeg har en del kogebøger, men mange af dem skal man bruge 10-15 forskellige ingredienser, og det synes jeg løber op.

• #16   27. jan 2013 Lidt appelsin saft på risottoen er super skøn!
    Gemmer lige tråden, altid rart med idéer til madplanen;-)

• #17   27. jan 2013 Mange tak for leverpostejs opskriften M selv smiley

• #18   27. jan 2013 Denne her opskriftsbogbog (som hentes gratis via linket) er lavet med madplaner til hver uge året rundt. Den er lavet af ernæringseksperter, så man er sikret at blive dækket ind med alt, hvis man følger den. Og i starten af hver uge står der en indkøbsliste til hvad man skal have til den uge! Skide smart!

Den bog er min bibel i køkkenet! Og hvis der er retter man bare ikke gider, kan man jo bare skifte dem ud :o) Vi skifter alt ud der indeholder svampe, med andre retter :b Jeg kan ikke med svampe :b

http://anima.dk/pdf/gr%C3%B8ngl%C3%A6de_web.pdf

• #19   27. jan 2013 kyllingeruller: du skærer en filet op, og putter og i, ruller den sammen og binder op med madgarn. indhold kan være flødeoste, spinat evt stuvet, bacon eller hvad fantasien nu lige er til smiley

• #20   27. jan 2013 Åh ja tærte. Den kommer på næste uges madplan smiley He he smiley

• #21   27. jan 2013 Skulle lige til at linke til det samme som TrustNoOne.
    http://www.vegetaropskrifter.com/
    ^ Her findes også lækre og sunde alternativer til kød, kan kun anbefales.
    Men google har alverdens opskrifter på alt mellem himmel og jord.
    http://www.cookbooks.com/cookbooks_recipes/index.asp

• #22   27. jan 2013 iiih tak for de links smiley Kan nemlig godt lide, at skippe kødet i ny og næ.

• #24   27. jan 2013 http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/festmad/festmad-1.php

der er både madplaner billig mad osv.

• #25   27. jan 2013 Jytte B: Det lyder lækkert smiley

• #27   27. jan 2013 Hvis du er ligeglad med kødet i ny og næ, smager det udmærket og er relativt billigt at lave panderetter af kogte kartofler, løg, svampe og masser af krydderier. Det er også lækkert at riste porrer i strimler med blomkål du deler i buketter i lidt karry. Spis evt brød til. Risengrød er jo også en billig spise.
    Her bruger jeg ofte at købe kyllinglår på tilbud og stege mange så der er til frokost også, dertil salat.
    Min salat har reddet mit budget og været en livline i mit vægttab på 30 kg. Den er ikke sjov, men den holder dig mæt. Jeg laver en skål tre gange pr uge, men vi er også 2.
    2 agurker
    3 peberfrugter
    5 tomater (som jeg halverer og fjerner den våde indmad)
    Det hele snittes i meget små tern og blandes.

• #28   27. jan 2013 Da vi skulle spare, gjorde jeg det lidt anderledes....

Jeg gik tilbudsaviserne fra discount forretningerne igennem.... kiggede tilbud.... noterede, hvad der var superbilligt, og brugte så derefter bla. Alletiders Kogebog bagefter til at lure, hvad de billige ting kunne bruges til smiley

Nogle uger levede vi to mand for 250 kr, og jeg syntes ikke at vi manglede noget smiley

• #29   27. jan 2013 Nu ved jeg ikke lige hvor mange i er der skal spise hver dag, men er man f.eks.. laver man mad til 4 det passer nemlig tit med kødet og fryser 3 portioner så er der til 3 dage senere.

Er man to gør man det samme men så vil der jo selvfølgelig kun være til 1 dag mere i fryseren.

Men på den måde kan man godt strække madpenge,

Man kan også skære ned på diverse ingredienser i nogle retter.
    Når vi laver lassange så er det altid af 2 pakker ellers rækker det ikke, men vi bruger stadig kun 500g kød og ikke et kilo som der står.

• #30   27. jan 2013 Og ser ud til når vores nye fryseskab kommer at vi skal prøve at lave Ms leverpostej smiley

Hans Cocio Kage var i hvert fald en success

• #31   27. jan 2013 Leverpostejen er også god smiley
    Og det er en del billigere end at købe færdiglavet smiley

• #32   27. jan 2013 T

vi gjorde det samme med at støvsuge alle tildbudsaviser efter især billigt kød, og så planlægge ud fra det, og hvor der så er en sammenhæng mellem tilbehør osv, så alt bliver brugt smiley

Og så lavede vi en seddel og smed på køleskabet hvor der stod hvad vi skulle spise hvilke dage, så vi kunne holde styr på det smiley

• #33   27. jan 2013 Karina - lige præcis smiley
    Og jeg synes faktisk at kosten blev okay varieret på den måde smiley og der var heller ikke mangel på kød smiley

Men nu er vi heller ikke pasta-forskrækkede, og det er jo ret billigt smiley

• #34   27. jan 2013 T
    vi levede for omkring 300-350 en uge, og det var både med flæskesteg, koteletter i fad osv.

Der var kød hver aften, og endda lidt rester til frokost nogle af dagene

Min kæreste er lidt pastaforskrækket og hader at skrælle kartofler, men jeg overlever heldigvis alligevel kartoffelskrælning osv smiley

• #35   27. jan 2013 I denne uge ville jeg fx hoppe i fakta...

Der har de bla. hakket gris til 15 kr for 500 g
    Fadkoteletter til 25 kr også 500 g..
    Kyllinge inderfilet 99 kr for 1500 g..

For 139 kr ville der være kød nok til 1 person i over 1 uge (hvis man går ud fra 250 g pr dag- hvilket for fx mig, er MEGET)
    Og tilbehør er jo det billigste af det....

• #36   27. jan 2013 T
    Lige præcis smiley
    vi har købt kylling til 20 kr og hakket gris til 15, og for meget små penge, får vi fyldt kyllingefilet med ovnkartfler i aften, og frikadeller og kartoffelsalat imorgen smiley

Det kræver selvfølgelig at man gider bruge tid på at tjekke tilbud og gå/cykle/køre efter det, men der kan spares rigtig mange penge på den måde

• #37   27. jan 2013 Hakket svinekød til 15 kroner? Osv. Hvor kommer det fra?
    Det kan da umuligt komme fra dyr der har haft et nogenlunde liv. smiley
    Nu spiser jeg ikke selv kød, men er nysgerrig.

• #38   27. jan 2013 yasmin

Ingen anelse.

• #39   27. jan 2013 Okay, så fatter jeg godt nok ikke at man vil vælger at købe det, blot pga. prisen.
    Hvis man skal have kød, skal det da være noget ordenligt noget, både for helbredet og et godt liv hos dyret det kommer fra.
    Hvis det tilgængelige kød ikke kan opfylde de krav, så dør man altså ikke af nogle kødfri dage, indtil økonomien er på plads igen. Tværtimod.
    Men det er selvfølgelig op til hver enkelt person, fatter bare ikke man er ligeglad med dyret bag.
    Det er ikke et personligt "angreb" mod nogen herinde, men jeg er bare meget imod billigt kød og vil fraråde det, da jeg er vokset op på landet og set hvor meget af det kommer fra.

Til Anne P:
    Okay, fedt du også vil prøve noget vegetarisk og ikke tager det ille op smiley

• #40   27. jan 2013 Yasmin

Det er jo netop en personlig holdning smiley
    Og hvis vi skulle spise så vi blev mætte uden kød, er jeg sikker på det ville koste endnu mere da kæresten har en stor appetit

• #41   27. jan 2013 Yasmin - det ved jeg ikke....

Men nu er det ikke alle der er så privilegeret, at de kan tillade sig at spendere fx 90 kr på en økologisk svinemørbrad (det eneste økologiske svinekød på bud i denne uge)

• #42   27. jan 2013 Og lad nu være at lave det her til en (nu skal jeg nok formulere det pænt) diskussion om veganere vs. kødspisere....

• #43   27. jan 2013 Jeg siger ikke I skal blive vegetarer, det må I da selv om.
    Jeg siger bare at jeg fatter ikke man kan være ligeglad med, og se udover hvor det kød der købes kommer fra. Et godt liv er da det mindste man kan skylde de kære dyr. Man er jo ikke de eneste levende væsner der skal have det godt, her på jorden.

• #44   27. jan 2013 T
    Lige præcis, for det er bare dyrere hvis man skal købe sådanne ting, og det er vi ikke alle der har råd til. Og vi vil jo også gerne være mætte smiley

Det kan godt være vi ikke køber økologi eller friland osv, men vi spiser så vidt muligt efter sæson og gør alt for at minimere madspild.

• #45   27. jan 2013 yasmin

jeg ville da gerne prioritere de ting, men min første prioritet er altså at holde mit budget og sørge for vi ikke går sultne i seng.

Kald det egoisme, jeg kalder det realisme. Vi har kun et vist beløb til rådighed, og så må man jo vælge.

• #46   27. jan 2013 M selv
    kød er vigtigt, ligesom at bacon er et livsnødvendigt grundstof smiley

• #47   27. jan 2013 Karina - vi er jo så "heldige" at vi producerer vores eget kød herhjemme... og der er dyrevelfærden i top.... Men det koster jo selvf. også at starte op, og have kørende smiley
    (og at der er en, der kan/vil gøre det beskidte arbejde smiley )

• #48   27. jan 2013 Ej helt ærligt T, fordi jeg advarer om billigt kød og fortæller mine erfaringer og meninger om det, så forsøger jeg pludselig at gøre dette til en VEGETARISK vs. kødspiser debat? Det er vidst at tage det lidt for personligt. Jeg blander mig ikke i folks personlige valg, men jeg har lov til at sige min mening. Og ja, jeg synes det at købe kød fra dyr der har haft et lorte liv er klamt og burde stoppes. Jeg ved ikke hvor jeres kød kommer fra, så kan og vil ikke dømme.
    Og igen, har man ikke pengene til ordenligt kød, så dør man ikke af at leve af fisk og vegetarisk indtil man får pengene.
    Men nu vil jeg ikke køre Anne's debat af sporet, så god aften!

• #49   27. jan 2013 Karina - det eneste der er bedre end bacon....... Er bacon i svøb!! smiley

• #50   27. jan 2013 Yasmin må jeg hører hvad for en bil kører du i ?

• #51   27. jan 2013 Jeg tror de fleste voksne mennesker i DK er ganske udemærket klar over, at billigt kød ofte er lig med dyrevelfærd, der ikke er i top....

Men som skrevet, er det bare ikke alle, der har valget.... De fleste har jo altså en økonomi der skal rende rundt....

Var mit budget stramt, og jeg skulle prioritere, ville kød ikke automatisk ryge ud af kosten.... jeg er ikke interesseret i at leve som vegetar....

• #52   27. jan 2013 yasmin

hvorfor advare når det på ingen måde er det tråden handler om?
    du begynder jo netop om at snakke om kødfrie dage osv, og det er da at give tråden en unødvendig og irrelevant drejning

t
    Vi skal heldigvis have lidt bacon sammen med kyllingen i aften, så vi overlever endnu en dag.

m

ja, og kød pakket ind i kød er det bedste smiley

• #53   27. jan 2013 Yasming

og mht fisk, så synes jeg nu at fisk er mindst lige så dyrt som alm kød, så det er næppe holdbart i længden for os med et budget

• #54   27. jan 2013 Yasmin, Chelsy og Rocco: Jeg vil give dig delvis ret. Hvis jeg havde flere penge til rådighed, ville jeg købe rent økologisk kød. Desværre er noget af det kød temmelig dyrt, men nogle butikker har til tider den slags kød på tilbud til 15kr-20kr, hvis man er heldig. Mon ikke det er det, de andre mener med kød til 15kr? smiley
    Så når det er på tilbud køber jeg økologisk smiley

• #55   27. jan 2013 Karina GAGnam'fan: Nu er det sådan, at jeg tilfældigvis holder af, at skippe kødet i ny og næ. Jeg kan godt lide at veksle mellem vegetariske retter og kødretter. Begge dele er velkommen som forslag i denne tråd, da den handler om madplan og ikke kun kød.

• #56   27. jan 2013 lige et spørgsmål findes der god udenlandske øko vare f.eks. lammekølle frugt fisk osv ?

• #57   27. jan 2013 Anne P at være lige glad med kød i ny og næ og gøre det mod sin vilje for at købe øko er 2 forskellige ting.........

• #58   27. jan 2013 Anne
    Selvfølgelig er det godt, men synes lige den moralprædiken var over kanten, især fordi den kom pga mig og T's snak om hvordan vi har lagt madplan og de tilbud vi har set for nylig.

Jeg vil da heller ikke mene du hører mig kritisere hendes valg af kost smiley

• #59   27. jan 2013 Ryan
    Folk skal have lov til at spise lige præcis som de vil smiley

Og jeg ville da super gerne kunne købe øko osv, men det har vi ikke plads til i budgettet, og så har jeg det fint med, at vælge konventionelle varer, og jeg tillader mig endda at nyde det mens jeg spiser det smiley

• #60   27. jan 2013 Enig Karina

Men vi skal advares mod at vi spiser forkert også selv om man ikke deler den mening..........

• #61   27. jan 2013 Jeg er super glad for alle jeres forslag og ideer der er kommet, og hvis I har flere, må I endelig gerne skrive dem smiley

• #62   27. jan 2013 Ryan

Det kommer jo an på hvad man mener er forkert

hvad mener du er forkert

• #63   27. jan 2013 Enig Karina. Personligt synes jeg at økologisk skulle gøres billigere. Jeg ville gerne købe det, men jeg har ikke plads til det i mit budget. Jeg køber dog nogle ting økologisk når de er på tilbud.

• #64   27. jan 2013 Anne - Ned i fakta og købe føromtalte kød....

så er der billige retter længe smiley

eks:

Stuvet hvidkål med deller (mmmm!)
    Koteletter i fad
    Gryderet med svin (fx med kartoffelmos til)
    gryderet med kylling
    Kylling i karry
    Wokmad med kylling (såååå billigt!)
    Deller og kartoffelsalat

Så kan man også liige bruge den overskydende kartoffelmos... kaste en smule bacon og løg over... VUPTI! brændende kærlighed smiley

Næsten alle ovenstående retter kan spædes op med gulerod i en eller anden tilstand som de også har på bud... 2 kg for 7 kr smiley (skrællerne og enderne kan så ryge til dine marsvin smiley )

Sådan tænker jeg lidt....

• #65   27. jan 2013 Anne - du kan købe en økologisk kanin her til sommer... smiley
    DEN er billig....! 1kr, så er den din smiley Det er en kilopris på 1,25 for kød der har haft det godt, levet økologisk, OG er blevet nusset i panden hver dag smiley

• #66   27. jan 2013 Jeg mener at forkert må være modsat det som bliver prædkiet......

Jeg mener er økologi så godt som der bliver givet udtryk for, er det godt nok bare kødet er økologisk ? eller skal gullerødderne og resten af måltidet også ?

Når økologi er så dyrt som det er, og inflationen stiger mere en real lønnen er vi så kommet der til vi faster i 2 dage for at få råd til et måltid korrekt økologisk mad ?

Jeg mener som sådan bare hendes argumentation er meget meget tynd......
    Det jeg hørte var spis økologisk for det gør jeg og ellers er det synd for dyrene.......

• #67   27. jan 2013 Og til jer der barfer stop med det, men mindre i barfer med økologisk kød !!!

• #68   27. jan 2013 og så kom jeg lige i tanker om min opskrift på gulerodssuppe, nu der blev nævnt gulerødder på tilbud smiley
    det passer jo godt til vejret, og med noget godt brød til, er det super lækkert smiley

Ryan
    Ja det ville heller ikke passe ind i vores budget. for der er nogle grænser, og jeg mener det er vigtigere vi spiser varieret, efter årstider, undgår spild osv, end konsekvent købe øologisk og så måtte spare mange mange steder

• #69   27. jan 2013 Karina - ikke fordi varm gulerod er noget for mig, men smid den da ind smiley giv damen noget inspiration..... smiley

• #70   27. jan 2013 Køb dansk er da et budskab der er 10000 gange bedre en køb øko.......

Og ja undgå spild osv, er da også meget vigtigere for økonomien og miljøet og dyrene.....

• #71   27. jan 2013 t
    du skal bruge

1 hakket løg
    ca 8 revne gulerødder
    olie
    1- 2 tsk karry
    salt og peber
    grøntsagsboullion
    1 pk flødeost natural (er billige i aldi)

olie varmes op i en gryde, svits karry og tilsæt derefter løg og svits dem
    put de revne gulerødder i og svits kort og fyld og med 1 liter boullion
    bring i kog og tilsæt osten, når dette er smeltet smages til med salt og peber

kan med fordel blendes med en stavblender. Er endnu bedre dagen efter smiley

• #72   27. jan 2013 Karina - Super! smiley

• #73   27. jan 2013 http://www.madplaner.dk/

• #74   27. jan 2013 t
    den er faktisk ganske god, men tror det er karryen og osten der redder den, ellers var den nok lige kedelig smiley

• #75   27. jan 2013 tænkte også lige... gulerodssuppe? BVADR! *GG* men det lyder nu okay lækkert det der:-)

• #76   27. jan 2013 Skift gullerødderne ud med bacon så er den hjemme smiley

• #77   27. jan 2013 mmmmm... baconsuppe smiley LOL

• #78   27. jan 2013 ja det laver jeg sommetider smiley

• #79   28. jan 2013 T

der er altså også lækkert, og koster måske maks 20 kr at lave en hel portion hvis man køber osten i fx aldi, hvor den koster det halve i forhold til andre steder smiley

Kommentér på:
Ideer til retter når man skal lave madplan? :-)

Annonce