{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.910 visninger | Oprettet:

Jeres bedste opskrift på blåmuslinger + vin {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg har bestilt blåmuslinger til forretten nytårsaften, fordi jeg syntes det er hyggeligt haha. Jeg har bare aldrig lavet det før - sådan en "suppe".

Der er jo mange opskrifter og svært at vælge. Er der nogen der bare har en hamrende god afprøvet opskrift?
Og som tilfældigvis også har navnet på en vin der bare sidder lige i skabet?
(jeg er jo ikke så god til mange valgmuligheder hehe).

På forhånd tak.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeres bedste opskrift på blåmuslinger + vin
  • #1   28. dec 2012 Vi plejer at hvidvinsdampe og så lave en flødesovs med frisk pasta til - og så lige lidt forårsløg smiley har ingen opskrift, tager den bare på slump, og det smager skønt!
    Men måske lidt for tungt til en forret smiley

• #2   29. dec 2012 Inden tilberedningen smider du dem ud, der er åbne.
    Du kan evt. lige prøve at banke dem mod vasken, og hvis de så lukker sig, så er de alligevel gode nok.
    Efter tilberedningen smider du alle de lukkede ud.
    Svits hvidløg, løg og chili i olie.
    Tilsæt et par cherrytomater og hvidvin og lad det dampe 10-15 min.

• #5   29. dec 2012 Hver kok sine ideer smiley
    Vi spiser også meget ofte muslinger.
    Vi smider dem i en stor gryde med iskoldt vand, når vi kommer hjem med dem.
    Der ligger de så og hygger sig, mens vi ind i mellem roder lidt rundt i dem, til vi renser dem.
    Når hvidløg, løg og chili er færdigsvitset, tilsætter vi tomaterne og lader dem lige få et minut, inden vi smider muslingerne i og så hvidvinen.
    Forleden dag lavede vi 3 kilo og jeg vil mene, at fra vi smed muslingerne i til gryden stod på bordet gik der 10-15 min. smiley

• #7   29. dec 2012 Det var nu også mere ment som en talemåde :-).
    Jeg har aldrig taget tid på, hvor længe noget er om at koge, stege eller bage.
    Det er bare en "følelse" man har, når man har lavet mad i herrens mange år også professionelt.
    Men uden at lægge hovedet på blokken, vil jeg stadig mene, at der går 10-15 min.
    (måske lidt mindre :-)) fra jeg smider muslingerne i sammen med hvidvinen til de står på bordet. Det skal måske lige siges, at der er låg på ,men ikke tætsluttende og vi rør ofte i gryden.
    Mange italienere spiser stadig rå muslinger blot med lidt citron.
    Det er så ikke mig !

• #9   29. dec 2012 Vi har også gaskomfur og en stor tykbundet gryde :-).
    Jeg prøver på din måde næste gang, måske allerede i overmorgen smiley
    Vi beslutter nemlig først nytårsmenuen mandag formiddag, når vi har set, hvad der er af spændende fisk smiley

• #10   29. dec 2012 Jeg tilslutter mig Lena P, -muslingerne er færdige, når de er åbne, pas endelig på med ikke at dampe for længe, det bliver de bestemt ikke bedre af smiley

Som base er jeg glad for en god tør hvidvin, chili, lidt porre, lidt løg og så smider jeg gerne både af citron og friskklippet bredbladet persille i lige før servering, det ser så smukt ud.

Der er intet bedre i verden end friske blåmuslinger, -totalt yndlingsspise! smiley

• #11   29. dec 2012 Karen - du har ret - jeg glemte citronerne- dem damper vi altid med.
    Mine muslinger er altså ikke tørre, de er bare lidt længere tid om at blive dampede smiley

• #12   29. dec 2012 Jamen jeg sidder lige og tænker.. som Lena, er jeg også forkælet med de bedste råvarer, jeg får mine muslinger friskfangede fra limfjorden..
    måske der er forskel på dampetiden, alt efter hvor længe muslingerne har været oppe af vandet?

• #13   29. dec 2012 Det kunne måske være en forklaring smiley

• #15   29. dec 2012 Om sommeren "fanger" vi selv muslinger i Italien, de er små.
    De muslinger, vi spiser, er opdrættede, og er i net, hvad enten vi er på Odden eller i Rom.
    Jeg tror aldrig, jeg har set dem vacumpakkede smiley
    Jeg har for øvrigt heller aldrig set en musling uden skæg, og jeg har set mange smiley
    Min fætter har for øvrigt en muslingefarm på Færøerne og de bedste og mest spændende muslingeretter vi har smagt, har været i Belgien.

• #16   30. dec 2012 1000 tak for alle jeres besvarelser - det er jo helt overvældende. Laver jeg det bare på slump, mht. til mængde vin, fløde og grøntsager og grøntsager? Og nogen kommer creme frasie i - er det bare no go eller hvordan?
    Vores kommer fra et net i 1 kgs pakker fra fiskemanden. Om det så har noget at sige.. Men jeg har læst det med, at hvis de er åbne som rå, så skal man banke dem i bordet nogle gange, og hvis de så ikke lukker sig så er det ud. Og er de lukket når de er kogt, så er det også ud.

• #17   30. dec 2012 De behandling af muslingerne er helt korrekt :-).
    Hellere smide en for meget ud end at blive syg.
    Jeg laver mine "på slump" smiley

Kommentér på:
Jeres bedste opskrift på blåmuslinger + vin

Annonce