1.910 visninger
|
Oprettet:
Jeres bedste opskrift på blåmuslinger + vin {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg har bestilt blåmuslinger til forretten nytårsaften, fordi jeg syntes det er hyggeligt haha. Jeg har bare aldrig lavet det før - sådan en "suppe".
Der er jo mange opskrifter og svært at vælge. Er der nogen der bare har en hamrende god afprøvet opskrift?
Og som tilfældigvis også har navnet på en vin der bare sidder lige i skabet?
(jeg er jo ikke så god til mange valgmuligheder hehe).
På forhånd tak.
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
Men måske lidt for tungt til en forret
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.788
Du kan evt. lige prøve at banke dem mod vasken, og hvis de så lukker sig, så er de alligevel gode nok.
Efter tilberedningen smider du alle de lukkede ud.
Svits hvidløg, løg og chili i olie.
Tilsæt et par cherrytomater og hvidvin og lad det dampe 10-15 min.
okt 2008
Vi spiser også meget ofte muslinger.
Vi smider dem i en stor gryde med iskoldt vand, når vi kommer hjem med dem.
Der ligger de så og hygger sig, mens vi ind i mellem roder lidt rundt i dem, til vi renser dem.
Når hvidløg, løg og chili er færdigsvitset, tilsætter vi tomaterne og lader dem lige få et minut, inden vi smider muslingerne i og så hvidvinen.
Forleden dag lavede vi 3 kilo og jeg vil mene, at fra vi smed muslingerne i til gryden stod på bordet gik der 10-15 min.
okt 2008
Jeg har aldrig taget tid på, hvor længe noget er om at koge, stege eller bage.
Det er bare en "følelse" man har, når man har lavet mad i herrens mange år også professionelt.
Men uden at lægge hovedet på blokken, vil jeg stadig mene, at der går 10-15 min.
(måske lidt mindre :-)) fra jeg smider muslingerne i sammen med hvidvinen til de står på bordet. Det skal måske lige siges, at der er låg på ,men ikke tætsluttende og vi rør ofte i gryden.
Mange italienere spiser stadig rå muslinger blot med lidt citron.
Det er så ikke mig !
okt 2008
Jeg prøver på din måde næste gang, måske allerede i overmorgen
Vi beslutter nemlig først nytårsmenuen mandag formiddag, når vi har set, hvad der er af spændende fisk
jul 2009
Følger: 6 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 52 Svar: 1.323
Som base er jeg glad for en god tør hvidvin, chili, lidt porre, lidt løg og så smider jeg gerne både af citron og friskklippet bredbladet persille i lige før servering, det ser så smukt ud.
Der er intet bedre i verden end friske blåmuslinger, -totalt yndlingsspise!
okt 2008
Mine muslinger er altså ikke tørre, de er bare lidt længere tid om at blive dampede
jul 2009
Følger: 6 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 52 Svar: 1.323
måske der er forskel på dampetiden, alt efter hvor længe muslingerne har været oppe af vandet?
okt 2008
okt 2008
De muslinger, vi spiser, er opdrættede, og er i net, hvad enten vi er på Odden eller i Rom.
Jeg tror aldrig, jeg har set dem vacumpakkede
Jeg har for øvrigt heller aldrig set en musling uden skæg, og jeg har set mange
Min fætter har for øvrigt en muslingefarm på Færøerne og de bedste og mest spændende muslingeretter vi har smagt, har været i Belgien.
jan 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 387 Svar: 2.743
Vores kommer fra et net i 1 kgs pakker fra fiskemanden. Om det så har noget at sige.. Men jeg har læst det med, at hvis de er åbne som rå, så skal man banke dem i bordet nogle gange, og hvis de så ikke lukker sig så er det ud. Og er de lukket når de er kogt, så er det også ud.
okt 2008
Hellere smide en for meget ud end at blive syg.
Jeg laver mine "på slump"
Jeres bedste opskrift på blåmuslinger + vin