{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.387 visninger | Oprettet:

Er der noget, jeg skal være obs på? {{forumTopicSubject}}

Måske lidt intetsigende overskrift, men føler jeg har brug for lidt vejledning/råd eller hjælp - eller hvad man kan sige.

Kort sagt, for en del år siden gik jeg ned med en depression pga uafklarede ting fra fortiden. Jeg kom igennem hele møllen med pskykodit og psykodat og diverse piller og lign.
Pillerne blev droppet pga en meget uheldig bivirkning, der faktisk gjorde mig mere deprimeret.( impotens)
Efter ca 1 år ved den ene og den anden læge, meddelte de mig, at de ikke mente, at de kunne gøre mere for mig og jeg var kommet i balance igen.

Nu i dag føler jeg selv, jeg er rask, men kan godt mærke, at der måske er ved at ske noget igen, for jeg sover faktisk kun mellem 4 og 6 timer om natten - falder først i søvn ved 2tiden eller senere og har meget svært ved at komme op om morgenen. Hvis jeg er heldig, så sover jeg igennem i de få timer, jeg sover, men det er sjældent.
Jeg har meget svært ved at koncentrere og kan faktisk ikke huske, hvad der skete i går eller for en uge siden. Hvis jeg forsøger at tænke over det, så mister jeg koncentrationen og glemmer hvad det var jeg skulle tænke over.
På arbejde kører det på rygraden, men jeg har opdaget, at jeg er begyndt at lave en del fejl, hvilket ikke er godt, for det koster penge. Det irriterer mig grusomt og mit humør er på nulpunktet på arbejde. Jeg kan mærke, at jeg har en kortere lunte end jeg ellers plejer at have.
Jeg snerrer mere og bliver hurtigere irriteret over små ting og det føles som om en vulkan indeni er ved at komme i udbrud.

Jeg får enormt dårlig samvittighed overfor manden i perioder, hvor jeg snerrer ( han har det heller ikke for godt psykisk pt) og jeg har mere end almindeligt svært ved at overskue morgendagen. Jeg er nødt til at skrive alt op, for ellers glemmer jeg simpelthen det hele.
Nu sidder jeg så og skriver dette her og tager mig selv i at falde i staver, forsøge at tænke en god sætning frem, men "tavlen er blank".
Jeg kan ikke holde styr på tankerne i hovedet, de flyver simpelthen rundt.

Har brug for lidt råd og hjælp. Er det ved at gå ned af bakke for mig? Eller er det normalt, at jeg føler, at jeg ikke husker noget mere?
Der går lige nogle timer inden jeg læser evt. svar, da jeg skal ud af døren nu.

På forhånd tak.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er der noget, jeg skal være obs på?
  • #1   19. jun 2012 Det er, desværre, ofte sådan at når man én gang har haft en depression så er chancen for at det kommer igen større ;(

Tag kontakt til lægen hurtigst muligt da det lyder som om du er ganske påvirket og depressiv!

• #2   19. jun 2012 Alle dine symptomer tegner på at du er på vej ned i depression så jeg synes du skal søge læge og bede om at blive sendt til en psykolog eller psykiater.
    Der findes så mange slags piller mod depression at der burde være en slags du ikke får bivirkninger af. Tror også det ville være en rigtig god ide hvis du fik noget beroligende til at sove på for det med ikke at få sovet kan gøre det hele endnu værre. Piller kan selvfølgelig ikke fikse alting så det er vigtigt du får nogle samtaler med en psykolog/psykiater.
    Jeg er selv psykisk syg (borderline) og havner tit i depressioner så hvis du har brug for at snakke med en der ved hvordan det er så er du mere end velkommen til at skrive. smiley

• #4   19. jun 2012 Det er da noget værre noget med den depression igen.. Det hænger ofte sammen med stress.

Jeg havde begge dele i mild grad, men reagerede voldsomt på det. Jeg ville også søge læge hvis det var mig og til en lille hjælp, så hjalp denne hjemmeside mig rigtig meget igennem det.. Fik mails fra ham i starten og tog testen hver uge smiley

Jeg kan bedre forholde mig til noget der er kommet nogle tal på, prøv at tage testen (bare en enkelt gang til at starte med), så kan du måske forstå hvad jeg mener. Det der med at det ikke er noget man tage op i hånden og føle på var rigtig svært for mig, mens jeg var syg, for jeg følte mig jo frisk som en havørn, men når der blev spurgt ind til specifikke emner gik jeg helt ned.. Men med denne test kommer der tal på "hvor syg" du er.. Det var rigtig rart for mig..

Jeg tager den stadig engang imellem for at se hvordan det står til:)

http://www.forebygstress.dk/

P.s. Det er gratis smiley

• #5   19. jun 2012 Jeg vil anbefale dig at prøve med at tage et tilskud af melatonin. Det er det stof, er regulerer døgnrytmen og yderemere er det i nær familie med serotonin, som jo er det stof, der er i underskud ved depression.

Dine symptomer ligner BÅDE depression, men det kan også godt være følgerne af en forstyrret døgnrytme - de to ting hænger temmelig godt sammen.

• #6   19. jun 2012 Før du råber en dep... Vil jeg gå til lægen og få tjekket vitamin og din blod%

Vitamin mangel og/eller for lav blod% kan give fuldstændig samme symtomer som du nævner..... (Har været der med for lav blod%)

• #7   19. jun 2012 M&R - jeg genkender også mange af symptomerne fra en kombination af jernmangel, b12 mangel og d-vitaminmangel.

Men jeg har også prøvet at have ekstremt forstyrret døgnrytme i et par år - og det rammer endnu bedre.
    Jeg ville under ingen omstændigheder forsøge mig med antidepressiver før melatoninen var afprøvet. Den er noget mere uskadelig end det andet smiley

Et tjek hos lægen er bestemt også på sin plads.

http://radiodoktoren.dk/radiodoktoren/2011/05/18/melatonin-2

• #8   19. jun 2012 prøvede lige stress testen - ved godt det kun er vejledende. Den gav et resultat på 186.

Kan godt tænkes det er begyndende depression. Lige hvad der mangler!!! Synes jeg har nok at se til. ØV altså...
    Og har lige været i forbindelse med lægehuset. 14 dages ventetid på en tid hos min læge, så ringer til hende i morgen og presser på for at få en tid hos hende.

Hvis min læge vil sætte mig på "lykkepiller", så må vi se hvilken hun udskriver. Mener at huske at det var Cipralex ( tror jeg), at jeg fik sidst. Og dem skal jeg ikke have igen.

*CH*
    den forstyrrede døgnrytme kommer af at jeg ikke kan sove - det er ikke fordi jeg ikke forsøger. Både at gøre mig selv mentalt, men osse fysisk træt, men alligevel så falder jeg ikke i søvn. End ikke at høre min mand sove trygt, giver mig ro.
    Jeg kan ikke falde til ro.

Men tager kontakt til læge i morgen tidlig igen.
    Tak for råd allesammen.

• #9   19. jun 2012 Det er præcis det, en forstyrret døgnrytme går ud på. Melatonin er det, der får os til at falde i søvn, og har vi ikke nok af det i systemet (grunden hertil kan være mange), så får man svært ved det, til tider er det helt umuligt.

Så kan man være nok så træt både fysisk og mentalt.

Når man ikke får den søvn, man skal bruge, så bliver man ekstremt påvirket af det. Lige fra dårligt humør, grådlabilitet, dårlig hukommelse, begrænsning af ordforråd, hovedpine, aggression, depression.
    Derfor er det et logisk sted at starte - at kigge på søvnen som en årsagssammenhæng og lidt mindre som et symptom smiley

• #10   19. jun 2012 snakker med lægen i morgen og så ser vi.

Manden er osse bekymret - han ved på egen krop hvad svær depression er, så han presser osse på for at der skal tages hånd om det.

Igen, tak.

• #11   19. jun 2012 Hej Trine...
    Ja det ku desværre godt lyde somom at det er depression du begynder at nærme dig igen men igen det kan også være mere alm problemer du har fået..
    Tag kontakt til din læge og få en god snak med ham/hende få tjekket din bt, vitaminer (b12) blod% og ja sådan en hel undersøgelse af dig!...
    måske mangler du en der kan snakke med dig om hverdagens lidt hårde tid...
    Men det vigtigste I denne tid skal du tænke på dig selv og virkelig passe på dig selv..! De dage hvor der er godt vejr gå ud og nyd solen eller hvad du nu godt kan li...!

igen PAS på dig SELV!

• #12   19. jun 2012 ups bt = blodtryk.... undskyld der kom li et fagforkortelse ind i det

• #13   19. jun 2012 Det kan være tegn på stress. Der har hjernen det med at gå i mudder. Har prøvet det for Nogle år siden. Jeg måtte skrive alt ned, og dobbelt tjekke alt på jobbet, for at udelukke fejl. Det i sig selv var sku stressende.....

• #14   19. jun 2012 Jeg har også haft en slem depression i 2007, hvor jeg også blev proppet med piller og div. det kunne godt tyde på du er på vej ned igen smiley og jeg vil nok råde dig til lige at få en snak med lægen om det. Kan jo være i kunne finde en løsning sammen, både for din og din mands skyld og folk omkring dig. Har du først været nede engang, kan man altid komme det igen desv. ! Men når jeg kan mærke at mit verden er på vej til at vælte, snakker jeg med min læge og finder ud af hvad der skal til for at den ikke gør det. Håber du får styr på det hele, for der er ikke noget der er mere depri end at være det .

• #15   19. jun 2012 CH har ret mht søvn og depression. Jeg gik hos en psykiater engang - han kaldte depression for en "søvnsygdom" og fortalte mig om studier, der havde vist, at man ved at give lette indslumringsmidler i en perioder havde forhindret udvikling af depression hos en ret stor gruppe (ikke alle). Der var tale om mennesker, der led af gentagne depressioner, og som havde begyndende symptomer på en ny depression.

Dårlig hukommelse kan man også have EFTER en depression. Men ja, det kunne lyde som om, du kunne være på vej ind i en depression igen - så jeg håber, du hurtigst muligt kan få en tid hos lægen.

Tanker herfra

Kommentér på:
Er der noget, jeg skal være obs på?

Annonce