{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Efterlønsbidrag - udbetalt eller ej?
  • #1   1. apr 2012 Jeg er 50 år. Jeg lader dem stå. Mit arbejdsområde er ramt af nedskæringer igen igen igen og for tiden er jeg "kun" ansat i vikariater. Jeg vil ikke misse muligheden for at kunne gøre brug af seniorordningen!

• #2   1. apr 2012 Jeg er kun 33, men hæfter mig ved at man mister retten til forlænget dagpengeperiode.

• #3   1. apr 2012 Hvor kan man se om man har sparret nogen penge op?

• #4   1. apr 2012 Jeg er medlem af FOA og der kan jeg logge ind og se det. Mon ikke du kan gøre det samme?

• #6   1. apr 2012 Minnie:
    Du kan bl.a se på din lønseddel om du indbetaler til det hver måned.
    Fagforeningerne/a-kasserne har sendt breve til folk om dette smiley

• #7   1. apr 2012 White Amr. C, mit brev er muligvis blevet væk i posten, for jeg har aldrig fået et brev. Dog fik jeg i går en mail med info for et par dage siden.

• #8   1. apr 2012 Haha spørger blondinen om smiley

Jeg har lige googlet mig frem til det.. Jeg er for ung til at ane noget om hvordan man skulle sparre op kunne jeg så læse mig frem til.

• #9   1. apr 2012 White
    Er du sikker på det. Jeg har betalt i årevis og ikke modtaget nogen skrivelse. Jeg tænker, ejg må ringe til dem og høre, hvor meget, der står.

Men jeg fornemmer, jeg står lige midt imellem. Jeg er 40 og var jeg yngre, ville jeg helt sikkert hæve dem - var jeg ældre, fik de nok lov at stå. Jeg kan simpelthen ikke gennemskue, hvad der er smart for mig. Måske hæver jeg dem og starter en kapitalpension eller hvad sådan noget hedder, i banken.

• #10   1. apr 2012 Jeg har altså heller ikke modtaget nogen skrivelse om det, men jeg betaler godt nok til det...

• #11   1. apr 2012 Da jeg googlede rundt fandt jeg en artikkel om det der med om man skal hæve sin efterløn eller lade den stå

http://politiken.dk/tjek/penge/dinepenge/ECE1459121/se-her-om-du-skal-haeve-dit-efterloensbidrag/

• #12   1. apr 2012 Jeg er 35år og hæver dem.
    Til den tid hvor det bliver min tur til at forlade arbejdsmarkedet, vil de have ændret reglerne 880 gange. Jeg tager i stedet beløbet og sætter ind på min pensionsopsparing hver måned.

Jeg har iøvrigt ikke modtaget noget brev (selvom de skriver det er sendt ud for 14 dage siden), men kan læse alt på deres hjemmeside - incl hvad jeg kan få udbetalt...

• #13   1. apr 2012 Det jeg hæfter mig ved, er det man fraskriver jeg retten til hvis man hæver den. Jeg har en rimelig lille opsparing og en offentlig sulteløn, og med R.I.P. Minnie's link i tankerne bliver jeg mere sikker på at jeg vil lade den stå.

• #14   1. apr 2012 Moster, kunne det ikke være en ide at tale med din bank omkring det?

• #15   1. apr 2012 Vi får dem udbetalt nu.
    Er 38 og 40. Har virkelig akut brug for pengene. Så må fremtid være fremtid.

• #16   1. apr 2012 R.I.P. Minnie, vi har lige været i banken hvor vi bl.a. talte om efterløn, ikke at vi blev meget klogere af det, Bankrådgiveren sagde et og bankes "beregner" på nettet sagde det modsatte. Men også den sagde "bliv i ordningen"

• #17   1. apr 2012 Jeg er 37 og min mand 38 vi vælger begge at hæve dem.... Til den tid når vi skal pensioneres har de lavet om på tingene 1000 gange og vi vil hellere have noget ud af pengene nu! Vi har begge gode pensionsopsparinger via vores jobs.

• #18   1. apr 2012 Hvor langt tilbage går Efterlønsbidraget? Hvilket år startede det i?

• #20   1. apr 2012 Jeg er 42 og lige blevet førtidspensionist. Jeg får det udbetalt. Jeg tror ikke på regeringen holder deres løfter og tænker de da laver det om hvis for mange skal have de mange penge udbetalt senere.. så hellere tage det jeg får nu;-)

• #22   1. apr 2012 Rikke - tak. Jeg kan ikke huske det *rødme smiley*

• #23   1. apr 2012 Det blev sagt i TV den anden dag..... at det kunne betale sig , at hæve sin efterløn , hvis man var under 40 år........... hvis man var over 50 år kunne det ikke betale sig
    Og for folk mellem 40 og 50 år ... var det noget man skulle tage stilling til selv...... da det kom an på hvilket job man havde..... for hvis det var et job , hvor man kunne blive " nedslidt " skulle man beholde den.
    Men hvis man havde et " let " job... hvor man ikke blev " nedslidt , var det måske en fordel at hæve den nu ...

Håber ikke det virker alt for forvirrende .. det jeg skriver... :o)

• #25   1. apr 2012 Hæver dem og betaler af på gæld så vi blir hurtigere gældfri og dermed har flere penge at leve for pr. måned - og så sparer vi det beløb op som vi plejede at indbetale til efterlønnen - dvs omkring 1.000 pr. måned (oveni den normale opsparing) - jeg er enig med dem der skriver at der nok skal blive lavet om på alle mulige ting de næste årtier :o) jeg er "kun" 42 - så der er jo maaaaaaaaange år endnu på arbejdsmarkedet for mig...

:o)

• #26   1. apr 2012 79? Gad vide om jeg har noget til gode nogen steder så?
    Måske du så ved det haha

• #27   1. apr 2012 ps - ved i hvert fald at hvis man er HKer kan man logge ind på "mit hk" og der se hvor meget man kan få udbetalt :o)

• #28   1. apr 2012 Jeg personlig står ikke til at få noget.....men havde jeg...ville jeg absolut hæve, og finde en go ordning men banken.
    Jeg turde ikke lade dem stå...
    Tænk om regeringen engang, mange år frem finder på at fryse folks, efterlønsydelser opsparing....eller andre skumle tricks.
    Jeg stoler ikke på dem....

• #29   1. apr 2012 §"#Mijanne & Sumodrengen#

Det er jo fristende her op til sommer ferie smiley

• #30   1. apr 2012 Jer der hæver den, har I overvejet det I siger nej til ved at hæve den?

• #32   1. apr 2012 min mand og jeg er begge i starten af 50¨erne, vi lader de begge stå.... bl.a. er der ordninger som seniorjob osv man fraskriver sig retten til hvis man træder ud, og med det arbejdsmarkede så tør vi ikke fraskrive os muligheden for at vi skal hjælpes i job hvis vi bliver arbejdsløse sidst i 50¨erne.... jeg er flex jobber og der er også ting man mister retten til hvis man melder sig ud, så det er ikke kun pengene man skal tage med i sine overvejelser når man beslutter sig....

• #33   1. apr 2012 Hanne, Det er netop det at man fraskriver sig nogle rettigheder ved at melde sig ud, der gør jeg at hælder til at lade dem stå. Jeg her under 20.000 sparet op, og selvom det da ville være rart at få knap 20.000 i hånden nu og her, så er jeg bange for at det kan koste dyrt i den sidste ende.

• #34   1. apr 2012 @ Moster i svøb, ja det tror jeg også det kan... min mand kunne få 66.000 ud ,men jeg ser det som at tisse i bukserne for at holde varmen, og pengene ja de kan jo kun bruges en gang..... jeg kan egentlig ikke altid se hvad de ting man fraskriver sig ret til har med efterløn at gøre, det er som om de bare har tages dem med i puljen, for hvis en del fraskriver sig ordningen, så kan de heller ikke det det og det, og så sparer de penge der, og de ved at folk nemt har mest fokus på penge og ikke lige på hvilke andre ting der ryger med, og som man så som du skriver kan ende med at finde ud af at man er kommet til at betale dyrt for....

• #35   1. apr 2012 Hanne, nej jeg ser heller ikke lige sammenhængen mellem det. Men som du selv skriver, så er der mange der bliver fristet af pengene nu og her og så er de ude af regnskabet senere og der kan spares penge for staten.

• #36   1. apr 2012 Jeg gik til min fagforening og fik en snak.. De sagde tag dem ... Hvad mener du med retten til forlænget dagpenge?

Man har 2 år og det ændres vel ikke..

• #37   1. apr 2012 Stine. Det stod i brevet min mand fik.

Jeg fandt dette, hvor det også er nævnt.

http://iak.dk/Nye_efterloensregler/FAQ.aspx

• #38   1. apr 2012 @ Moster, ok der står da intet om udvidet dagpenge periode så vidt jeg lige kan se....

derimod står der at retten til seniorjob ikke berøres, det har jeg så netop læst andetsted, at melder man sig ud af efterløn, så mister man retten til at kommunen skal hjælpe en med at finde et sådan hvis man lige pludselig står uden dagpenge og endnu ikke er nået til efterlønsalderen, og det er den ret jeg er bange for at specielt min mand afskriver sig...bliver han fx arbejdsløs som 59 årig, så kan han få dagpenge til 61, men han kan først gå på efterløn som 64 årig, så der ville være 3 år uden indtægt, det går bare ikke, men der skal kommunen så skaffe et seniorjob når man stadig er tilmeldt efterlønsordningen, det skal de som jeg har forstået det ikke hvis man har meldt sig ud....

• #39   1. apr 2012 Hvad betyder forlænget ret til dagpenge?
    Du kan have ret til dagpenge indtil du fylder 60 år (få forlænget din ret ud over 2 år) hvis din dagpengeret udløber og du opfylder disse 3 krav:

Du er født i 1952
    Du har opbrugt retten til dagpenge efter du er fyldt 55 år
    Du opfylder kravene for ret til efterløn
    Vælger du at få dine efterlønsbidrag tilbagebetalt mister du din forlængede dagpengeret.

• #40   1. apr 2012 @ moster... ok tak.... skal man være født liiiige i 52 tror du, eller gælder det også for de der er født senere, ej det bliver da også så teknisk... skidt med det... men under alle ostændigheder frasiger nogle sig andet end efterlønnen hvis man melder sig ud, og det skal man være sig bevidst....

vores penge bliver i den, vi skal godt nok stadig arbejde 2½ år længere end først håbet, men har dog efterløn fra hhv 64 og 64½ år, det er da bedre end først at kunne stoppe ved folkepensionen som jo til den tid er 67 år

• #41   1. apr 2012 se det er det jeg er i tvivl om, men som det står der er det hvis man er født i 52, men det stod der ikke noget om i det brev min mand fik,

• #42   1. apr 2012 Ja det er rigtigt,at man mister retten i den alder,men som min faagforening sagde,så var jeg yngre end 40 og tingene ville blive ændret igen,inden det blev aktuelt og på det grundlg,kunne de ikke se grund til andet end jeg tog dem nu.. Så det gør jeg smiley

• #43   1. apr 2012 @ Stine, ja som de siger er man under 40 så tag dem, er man over 50 så bliv i ordningen og er man imellem så regn det godt efter....

• #44   1. apr 2012 Jeg forholder mig også til det sidste i det første link der bliver givet, hvor der til slut står

"Hvis man er i tvivl og samtidig har en lille indkomst eller en lav pensionsopsparing, taler det for at blive i ordningen."

Jeg har en lille løn, og kan godt undvære 20000 nu og her, men ikke lige gennemskue hvad det på lang sigt vil kunne koste mig af muligheder. Derfor er jeg mest tilbøjelig til at blive.

• #45   1. apr 2012 Moster i svøb - du kan tro vi har overvejet :o) og læst stolper op og vægge ned (er det ikke det, det hedder? hehe)

Jeg er som sagt "kun" 42 og alt hva jeg kan finde om emnet "siger" få dem udbetalt - betal af på gæld osv.
    Uanset om man bliver i ordningen eller ej så er det jo en realitet at vi alle skal arbejde til vi er omkring 67-69 år gamle :o( og så har jeg det sgu sårn - lad mig få pengene nu, hvor jeg har brug for dem til at gøre livet lidt sødere - tænk hvis jeg slet ikke er i stand til at bruge dem når jeg når pensionsalderen - jeg har arbejdet siden jeg var 15 år gammel - så jeg er ski bange for at jeg er godt nedslidt når jeg engang endelig får lov at slippe for at arbejde :o( og så er jeg samtidig bange for at jeg slet ikke har styrke tilbage til at rejse ud og bruge pengene - samtidig er jeg også frygtelig bange for/nærmest sikker på - at politikerne - uanset farve - nok skal finde på noget andet om nogle år - jeg regner under ingen omstændigheder med at der er noget der hedder efterlønsordning, seniorordning osv osv om 15-20 år.... sikke en smøre smiley

• #46   1. apr 2012 @ Mijanne....

som jeg har forstået det sker der en stadig en udfasning nu blot hurtigere, så det er IKKE alle der skal arbejde til 67.... min mand er 52, bliver 53 snart, han vil med ok fordel kunne få efterløn fra han er 64, tidligere 62, og jeg er et år yngre og kan få fra 64½, tidligere 62.... så os over 50 kan stadig får nogle år på efterløn før selve folkepensionen....

• #47   2. apr 2012 Så har jeg talt med min fagforening, og hun syntes det var klogt af mig at lade dem stå. Pengene vil altid være mine, og jeg kan altid flytte dem over på en pensionsopsparing senere, hvis regeringen engang i fremtiden skulle ændre efterlønsreglerne.

Men som situationen så ud nu, så syntes hun min plan om at lade dem stå var fornuftig.

• #48   2. apr 2012 Hanne - jo jo du har helt ret - men jeg er kun 42 og det kan helt klart ikke betale sig for mig/folk i den alder - at lade dem stå.
    Min gevinst ved at lade dem stå vil være omkring 11.000 :o( og min gevinst ved at få dem ud nu er at jeg bliver gældfri indenfor et halvt år og dermed kan spare omkring 1.000 mere op om måneden :o)

Kommentér på:
Efterlønsbidrag - udbetalt eller ej?

Annonce