1.890 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 43 Svar

Akupunktur virker/virker ikke Akupunktur virker/virker ikke

jeg har altid været meget skepsisk overfor det mere alternative medicin. jeg har døjet med forskellige lidelser siden barndommen og har oplevet folk forsøge at ''sælge'' mig forskellige kure igennem tiden.

akupunktur har dog altid facineret mig og på det seneste har jeg oplevet hvor effektivt det kan være.

eks 1. min mand har været storryger i 20 år - hans firma gav ham i lazer akupunktur behandling. og han har ikke røget siden. han sige rhan hele tiden har det som om han lige har røget.

eks 2. er nyt og det samme er 3. i mandags var jeg igenem en større op. og da jeg kom til mig selv på opvågningen havde jeg det rigtig skidt. mange smerter og skulle kaste op. en sygeplejske spurgte om hun måtte give mig akupunktur mod kvalmen - og i min desperation sagde jeg ja.. og hun satte nåle i - 5 min efter fik jeg fuldstænidg ro og havde ingen kvalme. - dog tog smerterne til. o hun spurgte så om de måte sætte 5 nåle i mit ene øre.. ja ja - for dælen - morfinen hjælper jo ikke...

og igen 5 min efter. smertefri og tilbage i den søde søvn.

da jeg kom tilbage til afdelingen. tog de nålene ud og smerterne kom tilbage. det følgende døgn blev jeg fyldt med alt muligt og alligevel havde jeg smerter. desværre kunne de ikke tilbyde akupunkturen på afdelingen som p opvågningen...

hvad mener i om akupunktur.

jeg må indrømme jeg også har set det brugt med god effekt hos dyr. min bekymring er bare at finde ud af at navigere rundt i den jungle af aftenskole selvlærte og seriøse behandlere. og det er her jeg ofte er bekymret.. hvordan skelner man kvaksalverne fra dem der rent faktisk kan

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.
  • Tilkobling af opvasker, vask og armatur 1.500 kr.
  • Skrue reol/lampe ned fra væg 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Akupunktur virker/virker ikke
  • #1   24. feb 2012 Jeg har kun gode erfaringer med det

• #2   24. feb 2012 Jeg fik nåle i for allergi (døjede meget hvert forår/sommer) og næsten med det samme forsvandt alle symptomer.

• #3   24. feb 2012 Jeg er akupunktør - så det siger vel det hele :o)

Behandlingen mod kvalme er den bedst dokumenterede behandling med akupunktur - og det er bevist, at nålene (eller faktisk et bestemt punkt) virker bedre end gængs medicin...

Det er hamrende svært at navigere rundt mellem behandlere, men der er faktisk nogle markører at gå efter, der handler om uddannelsesniveau, godkendelser osv.

Akupunktur virker glimrende. Men ligesom en hovedpinepille, så er der ingen garanti for, at det virker hver gang, og lige godt hver gang.

• #4   24. feb 2012 ch - jeg var så overrasket over hvor godt det tog kvslmen. jeg lå med opkastkramper (fik jo snørret mavesækken) og havde modbydeligt ondt. og fem min efter var det fuldstænidg over.

• #5   24. feb 2012 Jeg kom af med en vederstyggelig tennisalbue vha. det. I'm a believer!!!

• #6   24. feb 2012 Hundemutter, ja det er ufatteligt virksomt.

Det bruges effektivt mod kvalme i forbindelse med kemo-behandlinger. Ulempen er så bare, at virkningen fortager sig, når nålen kommer ud.

• #7   24. feb 2012 Jeg har selv stoppet med at ryge med laserakupunktur - det samme har min mand. Stor succes.
    Nåle-akupunktur har jeg ikke prøvet, men min man havde på et tidspunkt migræne som var tilbagevendende - det fik akupunkturen bugt med. Så jeg har fuldt tiltro til det. Jeg ved at flere sygeplejerske tager efteruddannelse i akupunktur, og de tilbyder det på mange større hospitaler med god succes.

• #8   24. feb 2012 Jeg har aldrig selv prøvet det, jeg har aldrig haft så ondt at jeg ville have stukket nåle i mig smiley
    men mine forældre får det af og til at min moster som er læge, når de har meget hovedpine over længere tid og når min mor er ved at få hold i nakken osv. det virker på dem smiley

min mor siger dog, hun har prøvet laser-akupunktur og alm. akupunktur mod rygning, hvor intet af det virkede smiley

• #9   24. feb 2012 Kan man få akupungtur mod blomsterbesættelse ?? så vil jeg gerne bestille en tid til min bedre halvdel *CH* hehe
    Og virker det tager vi en tid for at få fjernet bamsemani

• #10   25. feb 2012 Jeg har prøvet akkupunktur for at holde op med at ryge, ingen effekt
    Har prøvet akkupunktur mod smerter, ingen effekt og kun lommesmerter

• #11   25. feb 2012 ved kvalme, kan man sætte et kugleplaster på, som man så selv stimulere, når man føler kvalmen kommer.

• #12   25. feb 2012 Jeg har rigtig gode erfaringer med det - undgik en operation mod carpal tunnel syndrom ved hjælp af akupunktur. Min læge giver det gratis til sine patienter og til udefrakommende mod betaling.

• #13   25. feb 2012 Akupunktur virker hvis du og vel og mærket er parat tilbehandling og din krop ikke udstøder nålene

• #14   25. feb 2012 Jeg har ingen erfaring på mig selv, men jeg har prøvet det på flere af mine hunde i forbindelse med smerter, bl.a ved Falkors diskusprolaps og det havde en fænomenal virking på ham... Jo jeg er også en believer...

• #15   25. feb 2012 Reiki Master, akupunktur har ikke noget med behandlingsparathed at gøre.

Udstøder nålene?

• #16   25. feb 2012 Så lige et syn for mig, 30 nåle der som en pil fare ud af kroppen:)))

Det virker, ingen tvivl om det og der er jo en grund til man har brugt det i andre lande i år tusinder.

Man kan dog ikke forvente det er en mirakelkur, man skal jo selv være med til at forbedre ting.

Jeg har prøvet og med stor succes.

• #17   25. feb 2012 Flindt, det er nemlig en pointe. Mange går til en form for alternativ behandling og forventer ikke mindre end at det virker - hurtigt og effektivt. Det er sært, men der er ikke den samme forventning som der er til behandlinger i det etablerede system, som jo har de samme egenskaber. Virker, virker ikke, virker godt, virker mindre godt.

Mange går til en alternativ behandler/akupunktør, fordi de tænker, at de lige skal have en enkelt behandling, så er generne væk. Men sådan fungerer det ikke i virkeligheden. Den type behandling kan være langstrakt - det kan også gå stærkt, fuldstændig ligesom behandling i almindelighed.

Og så er det også rigtigt, at man skal skal være med - for akupunktur kan ikke modarbejde forkert behandling af kroppen. Det kan ikke restituere en lever, der fortsat bliver udsat for alkohol. Det kan ikke tage generne ved en tennisalbue, hvis denne ikke holdes i ro - og så videre. Fuldstændig som det er gældende med al anden behandling.

Det er ikke noget quick fix, som mange ønsker det skal være :o)
    Men er man ihærdig, så er potentialet stort.

• #18   25. feb 2012 Hvad for firmasport dyrker en akupunktør ?

Dart `?

• #19   25. feb 2012 Ryan, nej, vi snitter kosteskafte og ryger planter ;o)

• #20   25. feb 2012 hehe tænkte bare dart kan jo øves mens man behandler.........bare lige lidt maling i nogle cirkler på balden smiley

• #21   25. feb 2012 Ryan, det kaldes et frynsegode... Det er sådan, man kommer af med frustrationen over irriterende patienter *GG*

• #22   25. feb 2012 LOL

• #23   25. feb 2012 CH.

Ja det er underligt, når vi går til Lægen ved vi der kan være ventetid hvis vi skal have flere behandlinger, ved alternativt, ja der forventer folk at det virker promte, grunden kan vel være folk selv skal betale, eller tja hvad ved jeg.

Jeg møder tit folk der mener det blot er en pengemaskine, når man så spørger ind, så fik de vist kun en behandling, og ud fra det konkludere man så det er fusk..

Hvis man er indlagt og de ikke finder den egentlig grund, hører man sjældent folk råber fusker efter sygeplejersken:)))

• #24   25. feb 2012 Jeg har fået akupunktur for spændinger i nakken - kombineret med massage.
    Samt akupuntur for en skulder der ikke var helt samarbejdsvillig. Her var det også i komination med massage.
    Har været så heldig at finde en massør, som for år tilbage havde et motionscenter i byen hvor jeg bor, så jeg ved at han i mange mange år har haft en sund interesse for kroppen, hvordan den virker og ikke mindst hvordan man passer på den.
    Han har taget en masse kurser i forskellige behandlingsformer så da han første gang spurgte om jeg kunne være interesseret i at prøve akupunktur var jeg slet ikke i tvivl om at det skulle jeg prøve, til trods for at jeg eller ikke er vild med nåle.
    Med effekten af de behandlinger jeg har fået, vil jeg ikke tøve en anden gang med at sige ja.
    Til forskel for andre behandlere jeg har prøvet så siger han helt klart fra starten af, at for fuld effekt af behandlinger, skal man regne med op til 10 behandlinger og først efter 5. behandling kan man regne med at begynde at mærke en væsentlig forskel.

• #25   26. feb 2012 Ja CH det har jeg selv oplevede - min akupunktur skulle sætte en nål et sted og punktet var så hårdt at den var svær at placere og efter et stykke tid faldt den ud selvom jeg lå og sagde til mig selv ''Jeg er modtagelig'' men efter at femte nål blev udstødt så kastede hun håndklædet i ringen - så det kan sagtens lade sig gøre du er blot ''heldig'' at du ikke er rendt ind i sådan en klient før

• #26   26. feb 2012 det ska osse siges at det var en erfaren akup. jeg gik hos...

• #27   26. feb 2012 Reiki Master - det, der er forskellen er fortolkningen.

Den slags lægger jeg ikke i, at en nål ikke kan sidde der, hvor punktet er.

Det kan der være en masse fysiologiske årsager til, hvilke jeg heller ikke gætter på.

En patient behøver ikke at tro på det, være mentalt modtagelig for at det virker - men der er nogle terapiforhindringer, der kan drille. Det har dog ikke noget at gøre med patientens egen behandlingsparathed at gøre.

• #28   26. feb 2012 Ch
    Nu udøver du dette, kan du så fortælle hvorfor man ind i mellem kan få det super dårligt af det, ondt i maven, hovedepine, Influenza symptomer og lign, og det kan faktisk holde sig i flere dage.

Det er ikke negativt ment, jeg har blot prøvet det en gang ud af de mange gange jeg har fået det.

• #29   26. feb 2012 Flindt, det er et udtryk for "overbehandling". Akupunktur handler i høj grad om at finde balance, og man kan godt gå for hårdt til værks. Dette giver nogle utilsigtede reaktioner - og det er et signal til behandleren om, at patienten skal have det hele i lidt mindre "doser" eller lidt mindre intensivt.

• #30   26. feb 2012 Jeg gad godt være bud for en akupunktør smiley så kan jeg skrive stik-i-rend-dreng på visitkortet smiley

• #31   26. feb 2012 CH
    DVS det ved man først efter patienten har prøve dette så, og så skruer man ned for blusset næste gang??

LOL Ryan F

• #32   26. feb 2012 Flindt, der er faktisk nogle markører, som leder en lidt hen i hvilket omfang, man kan gå til den med en ny patient.

Men man kan jo aldrig være helt sikker. Som udgangspunkt - det har jeg altid selv gjort - kan man starte forsigtigt op. Naturligvis lidt afhængigt af, hvad patienten får behandlet.

• #33   26. feb 2012 *CH* - virker det rygestops akupunktur? Mig og manden har flere gange prøvet at stoppe, men vi bliver begge to totalt umulige og får så dårligt humør og kort lunte af det...
    Er det også sådan, hvis man bruger akupunktur? Og vil man stadig have lige så stor lyst til at ryge bagefter?

• #34   26. feb 2012 Akupunktur får ikke en til at holde op med at ryge.

Det, det kan er, at dæmpe ubehaget ved at holde op en smule. Berolige lidt, fjerne ubehag fra halsen og lungerne - den slags ting.

Det kan regulere humøret en smule, så det ikke svinger så meget.

Men ingen mirakler kan det udrette. Stoppet er noget man selv skal, akupunkturen kan gøre det en smule mindre svært.

• #35   26. feb 2012 *CH* så det her passer ikke: "Nikotintrangen fjernes eller reduceres betydeligt."?
    Der hvor jeg har kigget på det koster det 600 kroner for en gang, og det er jo mange penge, hvis man slet ikke føler at man får noget ud af det

• #36   26. feb 2012 Prinsesse Zoe - det tager toppen af abstinenserne, men trangen bliver ikke fjernet helt. Det mener jeg er at love ALT for meget.

Hvad angår pris - den SKAL være høj. Akupunktur mod rygestop er noget, mange kan finde på at tage lidt let på. Hvis man skal give et par hundrede kroner for det, så er der en tendens til ikke at tage det seriøst.

Koster det noget, så vælger man det også først, når man er parat til det. Det er ikke noget quick fix, heller ikke her.
    Akupunkturen er en hjælp til at gøre rygestoppet en anelse lettere. Men det får ingen til at holde op med at ryge.

• #37   26. feb 2012 *CH* okay, så tror jeg hellere at jeg vil prøve med den helt gratis metode en gang mere smiley
    Men når der er en så høj pris, er der så også garanteret virkning? Får man pengene retur hvis man slet ikke får noget ud af det?
    For hvis man giver 600 kroner, og det så slet ikke hjælper overhovedet, så er det jo bare penge ud af vinduet

• #38   26. feb 2012 Det er en pakke smøger da også

så holder du med at ryge bare 14 dage så er de tjent ind smiley

• #39   26. feb 2012 Prinsesse Zoe - ligeså lidt som du kan få pengene tilbage hvis en pakke Nicotinell ikke hjælper dig til rygestop, så lidt får du det tilbage ved akupunktur, hvis det ikke resulterer i et rygestop.

Det finder jeg lidt logisk - der er ingen behandlinger eller nogen former for medicin, hvor man får refunderet betalingen, hvis virkningen udebliver.

I forhold til rygestop vil det være helt tosset i det, der er så mange andre faktorer der er langt vigtigere end den virkning en behandling med akupunktur kan give, der gør sig gældende.....

• #40   26. feb 2012 Hvis man eksempelvis skal give 800 kr. eller 1000 kr. for en behandling, så har det en værdi for en. Og så vil man uden tvivl gå ind i projektet langt mere motiveret, end hvis det var noget, der var let tilgængeligt.

Og jeg mener ikke at statistikken for hvordan akupunktur virker i forbindelse med rygestop har nogen fordel i at ligge under for halvhjertede rygestop-forsøg :o)

• #41   1. mar 2012 Der bliver vi aldrig enige CH! og heldigvis for det hi hi

• #42   1. mar 2012 Reiki - nej, det gør vi bestemt ikke. Ikke hvis det indbefatter at ophøje akupunktur til noget åndeligt og tros-afhængigt.

Det er det så langt fra, så det ville være at devaluere det - og det er i forvejen et stort problem blandt flere alternative behandlingsformer, der ligger på grænsen til at blive anerkendt.

Hvis man kunne pille det ud af folks bevidsthed, så ville mange flere være bedre hjulpet - simpelthen fordi de i højere grad ville opsøge akupunktører.

• #43   1. mar 2012 Kan kun sige at jeg er helt enig med CH...

Kommentér på:
Akupunktur virker/virker ikke

Annonce