{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.475 visninger | Oprettet:

hvordan ville i reagerer? {{forumTopicSubject}}

Vi var ikk blevet inviteret nogle steder hen nytårsaften, fordi vi er i den situation vi bor langt væk fra alle, så vi har været meget ozz selv her ude (desværre) men så juleaftensdag skulle vi hjem til kærestens bror og kone, og bytte gaver, (eller rettere hente vores, vi havde været ude med deres og deresto ungers gaver) og vi snakkede lidt frem og tilbage.. og samtalen endte så på hvor vi skulle holde nytår, hvor vi så bare sagde at vi ikk havde nogle planer, og de sagde at de ozz bare skulle være hejmme, men at vi da var meget velkomne hos dem, og vi takkede pænt ja.. dagene går, og for bare to dage siden forlanger de så at vi betaler halvdelen af maden.. og selv skal ha drikkevare med..

hvad tænker i om det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvordan ville i reagerer?
  • #1   30. dec 2011 Jeg synes det er fair nok at man betaler halvdelen men så skulle de måske bare have sagt det fra starten.

• #2   30. dec 2011 At det da lyder hyggeligt... Her splejser vi også lidt om det...;0)

• #4   30. dec 2011 Det fair nok, det skal vi også der hvor vi skal hen. Tror nu det meget normalt man gør sådan

• #5   30. dec 2011 Lige præcis nytårsaften ville jeg tage det som en selvfølge
    at man splejsede

• #6   30. dec 2011 Tja jeg havde sagt nej tak så . Ikke fordi jeg ikke vil betale og jeg syntes sagtens man kan dele udgifterne, men jeg er vokset op med at invitere man folk hjem til sig selv så betaler man selv. Med mindre det direkte er et sammenskudsgilde.

• #7   30. dec 2011 Eller hvis de da de inviterede havde spurgt om I så sørgede for det og det og de sørger for det andet. Så havde det været fair nok.

• #8   30. dec 2011 hvis I skulle være hjemme, havde I jo også skulle betale mad og drikke - her ville det være meget normalt smiley

• #9   30. dec 2011 Tjah, som andre har sagt, så lige præcis nytårsaften forventer jeg at man deles om udgifterne til maden.
    I år holder vi det hjemme ved os selv, med en del folk udefra. Vi bliver 7.
    Vi handlede i dag for knap 1500,- til tre retter, og så er der en smule dele-drikkevarer
    Jeg ville mene at det var dybt urimeligt at jeg både skal stå med maden i super mange timer, oprydningen bagefter OG udgifterne.
    Så her der splejser vi *S*

• #10   30. dec 2011 Jeg synes også de burde ha' nævnt det da de inviterede. Så kunne jeg også godt blive lidt mopset.

• #11   30. dec 2011 Her splejser vi også, men det skulle nok have meldt klart ud da I aftalte det.

• #12   30. dec 2011 Tja det er da meget normalt smiley

Vi er 5 der skal holde nytår sammen, vi sørger for dessert og kransekage og lidt drikkevarer til os selv
    En anden der kommer sørger for forreten og værterne laver hovedretten og har købt vin og champagne smiley

• #13   30. dec 2011 Vi blev os inviteret til nytårs aften ved nogle vennerm vi skulle medbringe nogle ting, vi bliver 10 og alle har sit at tage med. Så helt fair.

• #14   30. dec 2011 Her gør vi det samme.. =) Det er bare det mest normale nytårs aften sys jeg jeg skal holde med min søster og hende familie og jah min egen =)

Her hos os er det en selvfølge. måske de har ment det samme??

• #15   30. dec 2011 Hmm.. Kan være det bare er i vores familie? Altså vi har inviteret 5 personer, så vi bliver 9 til spisning, og vi forlanger ikke at folk betaler, når vi invitere dem.

Og hvis vi gjorde, ville vi selvfølgelig fortælle det den dag vi inviterede.
    Det er ikke fordi vi har særlig mange penge til rådighed, men vi mener ikke at gæsterne skal betale for mad.
    Dog skal de selv have alkohol med.

• #16   30. dec 2011 Helt normalt- og de har jo nok først føet handlet for to dage side , så de kunne sige, hvad det blev.
    Intet underligt i det. Slet ikke når det er sådan noget "jamen I kan da bare kigge over, når vi nu alle sammen ikke skal noget"

• #17   30. dec 2011 Så vidt jeg ved er det meget normalt man splejser nytårsaften, især unge mennesker. De fleste nytårs menuer er forholdsvis dyre. Jeg ved da min søster og svoger holdte nytårsfest med et andet par sidste år hvor de splejsede, men de skulle have sagt det i lidt bedre tid

• #18   30. dec 2011 Tak for jeres svar smiley
    Jeg er normalt på ingen måder nærrig.. og er nemlig selv vokset op med at hvis man invetere betaler man også, så har min familie og venner af huset så altid været gode til at sige vi kan lige tage ___ med, osv.. og hvis vi har haft noget sammenskudsgilde er det aftalt fra starten af.. så derfor bliver jeg lidt muggen over det..
    Men hjemme fra har vi aldrig haft penge mellem familie.. og jeg ville aldrig selv forlange det..
    (og så skal det lige siges, de er af de typer der "glemmer" at betale, hvis de har haft ringet om vi ikk lige kunne tage en leverpostej med når vi nu er på vej alligevel, så ungerne kan få en rugbrød)

• #19   30. dec 2011 Enig Simone, sådan gør vi os i min familie bliver man inviteret betaler man ikke. Men vi kan sagtens lave aftale om hvem der tager hvad med og så sørge for lidt alle sammen.

Bliver vi i min familie inviteret betaler vi heller ikke.

• #20   30. dec 2011 Hvis jeg INVITERER folk skal de ikke have noget med, hvis jeg siger de er velkommen men at det så bliver splejs så er det altså noget andet....
    Men der bliver meldt klart ud med det samme, og ikke 2 til 4 dage efter....

• #21   30. dec 2011 Måske de har ment det som at i kune slå jer sammen hos dem og jah deles om det.. kunne godt lyde sådan.. Nå man invtere sådan rigtig så betaler vi da også herhjemme. men en nytårs menu er jo ikk heeeelt billig

• #22   30. dec 2011 Nanna L: Bliver også pisse irriteret over folk altid lige glemmer at betale tilbage, eller ups lige har glemt pungen ... Men vil sige at jeg ikke tager tingene så skide højtideligt, hvorfor kan man ikke splejse?? Når jeg skal til Århus og er fattig studerende kan jeg da sagtens finde på at skulle splejse med f.eks. min søster og svoger som er ligeså "fattige" som jeg ;-d

• #23   30. dec 2011 enig med mange af jer! smiley men ja sys bare ikk det er helt fair den måde de har gjort det på.. det er på ingen måder en dyr menu, slet ikk det.. det er bare måden det er gjort på.. smiley
    men det er selvfølgelig også lidt svært når man ikk kander hele historien gennem de sidste år.. men det er bare for indviklet her ind til.. smiley
    men takker pænt for respons smiley

• #24   30. dec 2011 Jah det lidt svært men hvis de intet har sagt før nu var jeg måske også blevet lidt men nu er jeg bare vant til sådan er det her. got nok inviterede jeg mig selv med min mand og datter hjem til mine forældre og spise haha uden og betale meeen det jo også mine forældre =D invitere mig tit selv på mad men de gør også det samme her hahah

• #25   30. dec 2011 Det da ret og rimeligt og normalt at man splejser om nytårs festen...

Det gør vi da også altid..

Dog er vi også altid fælles om at blive enige om menuen osv...
    - Jeg synes ikke man kan invitere, selv lave menu og så forvente
    andre bare betaler og kan li den mad man laver..

Synes da det rimeligt at snakke om menuen..

• #26   30. dec 2011 Nej her der er vi også sammen om at finde på menue nu man selv skal betale har man da også noget og sige til hvad man skal spise

• #30   30. dec 2011 Jeg vil nu sige at det er helt normalt - jeg betaler også en god sjat til dem jeg skal fejre nytår hos.

Men jeg var nok blevet lidt irriteret hvis jeg først havde fået af vide at jeg skulle betale igår, hvis jeg havde indtryk af at det ikke kostede noget.

De kunne godt have meldt ud noget før.

• #31   30. dec 2011 Jeg mener også det er noget man aftaler på forhånd. Altså.. Når man inviterer så betaler man også.
    Jeg ser det lidt som den der "Man beder folk om penge for slidtage på sine gulve når de er på vej ud af døren" situation.

• #32   30. dec 2011 Jeg sys det er okay.

• #33   30. dec 2011 Havde det været mig der havde sagt i bare kunne komme her havde jeg sagt noget lign: Vil det være fint med jer at vi splejser om maden, vi skal nok købe ind osv...
    eller noget lign.. Så der var klare linier omkring det..
    Fordi det nytår..

Altså hele året ellers når jeg invitere på grill hygge osv
    beder jeg ALDRIG om penge til noget, kan finde på at
    spørge en sjælden gang hvis jeg har glemt at købe
    sodavand om de gider købe noget med, jeg skal nok
    betale hvis det er...

Men synes stadig det rimeligt at splejse til nytår...

hvis man er nærrig når man beder om at splejse er man så ikke grådig/nasser hvis man ikke tilbyder at betale noget ???

• #34   30. dec 2011 Herhjemme er det en selvfølge at gæster aldrig selv skal betale for mad eller drikkevarer smiley Jeg kunne ikk finde på at invitere nogle og sige de selv skulle betale noget.. aldrig..

• #35   30. dec 2011 Står lidt i samme situation.

- Kæresten og jeg har haft en aftale med med min veninde og hendes kæreste. Aftalen gik ud på, at vi kom hjem til dem nytårs aften også ville de lave en god steg. Aftalen har været aftalt siden november.

Idag, skriver hun så, at der er inviteret 4 andre (som min kæreste og jeg på ingen måde kender) og at der skal gives 175 kr pr mand.

Problemet ligger i at, da vi troede de nu ville gi steg osv, så har vi været ude og købe rosendahl kareffelsæt + parfume gaveæske (som altså ikke har været hel billig) så nu rækker pengene ikke så langt.

Vi måtte så meddele tilbage at vi desværre ikke havde råd til at deltage alligevel.

Så nu står vi her med en lang snude, dagen før dagen s:

• #36   30. dec 2011 Jeg synes det er ok, jeg synes dog de skulle have sagt det da de inviterede jer.

Jeg har prøvet at blive inviteret til grill med kæresten hos vores nabo.. Dagen efter vi har spist og hygget så får vi regningen... wtf? haha.. Sagde til dem at det kunne de glemme, for det var sgu ikke en del af aftalen.

• #37   30. dec 2011 Hmm, jeg har da heller aldrig forlangt at folk skulle betale en del af det, når jeg inviterede. Heller ikke selvom det har kostet en del, og jeg ikke har så mange penge. Men så regner jeg med, at folk inviterer en anden gang (det gør de så ikke nødvendigvis, men så fred være med det).

Ellers skal man i hvert fald have vilkårene på plads til at begynde med, så alle er enige.

• #38   30. dec 2011 Hvis jeg inviterer enhver anden aften, så kunne jeg heller aldrig finde på at bede folk om penge.

Men vi har altså ikke som 2 studerende råd til at give mad og drikkevarer til 7 mennesker - hvis jeg skulle følge hvad nogle mener, så burde vi så bare ha nøjes med at være os to i stedet.

Folk har fået at vide helt fra starten hvad menuen cirka er, og hvad jeg forventer det koster - der er ingen der har brokket sig - så kunne de jo bare lade være med at sige ja smiley

• #39   31. dec 2011 Jeg har intet imod sammenskudsgilder, MEN det skal altså meldes samtidig med invitationen så man ligesom ved hvad man takker ja til, ellers må jeg indrømme at jeg synes det er dybt underligt.

Og så synes jeg det er vigtigt at hvis værten står for det hele, at vedkommende tager hensyn til sine gæster. Var til fest en nytårsaften for nogle år siden hvor vi betalte en ret dyr kuvertpris, men det var så med mad, drikke og underholdningen som var en overraskelse til midnat.

Maden og drikkevarerne var okay, men vi kunne godt regne ud at der var blevet brugt en del på underholdningen. Ti minutter i midnat begyndte overraskelsen så. Jeg regnede med at det ville være fyrværkeri, men nej...det var to strippere, begge hunkøn, hvis det så bare havde været noget burlesque strip eller måske en af hver køn så vi piger også havde lidt at se på, men næ nej.

Det var nok den underligste nytårsaften nogen sinde. Istedet for at skåle med min mand klokken 00:00 stod vi og så på nøgne damer, der blev optaget med vores videokamera, som værten havde insisteret på at låne. Idag er det da lidt morsomt, men dengang var jeg irriteret over at mine penge havde gået det til.

En anden gang blev vi inviteret til fødselsdagsfest, hvor vi først havde sagt ja og bedt om ønskeseddel, men så senere blev informeret om at der ville være gratis snacks, men at vi skulle betale entre og købe vores egne drikkevarer til standard diskotekspriser. Her meldte vi afbud. smiley

Kommentér på:
hvordan ville i reagerer?

Annonce