{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.262 visninger | Oprettet:

At se sin største frygt i øjnene. {{forumTopicSubject}}

Tirsdag bliver en forfærdelig dag.
Det er 13 år siden, jeg har fået taget en blodprøve, og tirsdag skal det ske, for at teste mit helbred for diverse ting og sager >_>
- Jeg havde en meget traumatisk oplevelse sidst.. Men jeg ved også, at hende her er dygtig, så jeg hååååber bare, at jeg ikke går i total panik.

Hvordan har i det med blod og kanyler?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At se sin største frygt i øjnene.
  • #1   15. nov 2011 jeg har det som dig , jeg har dog aldrig fået taget en blodprøve , jeg er altid sluppet undenom , sidst der sad sygeplejersken og pressede blod ud af min lillefinger ned i det glas , fordi jeg bare ikke kunne klare tanken om den kanyle .

• #2   15. nov 2011 Skidt.

Men det nytter bare ikke noget. Jeg bliver stukket i ofte, så jeg er blevet nødt til at lære at psyke mig selv, så jeg slapper af - og det gør, at det hele bliver lidt mindre dramatisk og dermed også lidt mindre ubehageligt.

Men jeg kommer ikke til at være ligeglad med det. Især at få lagt venflon bryder jeg mig ikke om.

• #3   15. nov 2011 Well, mit er både med blod og kanyle, så det er lidt ligemeget, hvordan de gør >_>
    - Da jeg var 4, kom jeg hjem med en helt blå arm. Sygeplejersken kunne vist heller ikke have fundet en større kanyle. 'nuff said.

• #4   15. nov 2011 Man har noget i dag man kalder en "sommerfugl"
    Den klarer "alt" selv og gør minimum ondt.

Du kan jo lade være med at kikke og tænke på en melodi i stedet du kan "synge" med på inde i hovedet imens smiley

• #5   15. nov 2011 puh jeg tør slet ikke tænke på at få lagt et drop , jeg har heldigvis aldrig prøvet sådan noget .. jeg har 1 gange blevet bidt af en hund , og skulle jo så ha den der stivkrampe , og jeg rystede over det hele , lige indtil at lægen fandme også ville sy et sting i hånden på mig , uden bedøvelse.. det gjorde bare nas sådan en fiskekrog der .. så var stikket fra stivkrampen ingenting !

• #6   15. nov 2011 Jeg er total og komplet ligeglad *G*

Jeg har fået taget så mange blodprøver i mit liv og i min barndom at det ikke betyder noget for mig smiley

Heldigvis da smiley - Dog lignede jeg næsten en stiknarkoman engang pga alle de prøver de skulle tage :S mindre fedt !

Håber du klare det - Held og lykke smiley

• #7   15. nov 2011 Puha.
    - Jeg spørger om jeg ikke kan høre musik på min mobil, og evt spille et spil med min anden hånd på min mors mobil..
    Bare så jeg tænker på noget andet. for stilheden er bare ulidelig.

• #9   15. nov 2011 Øhhh, jeg gør det frivilligt kl. 17.50 - er nemlig bloddonor. Det er første gang, jeg skal derop, og jeg tager det slet ikke for noget smiley

• #10   15. nov 2011 Sandra

Det tager 10 sekunder - hvad er det i forhold til resten af dit liv?
    Tænk på: Hvad er det værste der kan ske? Intet ikke sandt? :))

Men det er godt at høre musik -

• #11   15. nov 2011 Åh gud, credit til dig o.o
    Jeg bliver ALDRIG bloddonor, det tør jeg simpelthen ikke xD

• #12   15. nov 2011 Ja, Freja, den slags går enten den ene eller den anden vej.

Jeg er desværre ikke blevet mere ligeglad med tiden og har stadig et meget anstrengt forhold til det.

Jeg er svær at stikke i, så der hæfter sig en røvfuld af dårlige oplevelser til det at blive stukket.

Men jeg ved jo godt, at det er irrationelt og derfor KAN jeg også psyke mig selv så meget, at det går gnidningsfrit. Dog skal der lidt arrangementer til ved venflon, men blodprøver er udramatiske.

• #13   15. nov 2011 Karin; Jeg ved det. Bliver også nødt til at tage den, for bliver ved med at være syg, og det kan der jo være en ukendt grund til.

• #14   15. nov 2011 hahaahh kald mig sindsyg..

en syntes faktisk det er lidt dejligt at få taget blodprøver smiley haha
    den der lidt euforiske følelse ved at miste noget blod !:D hahaha bliver altid lidt "høj" af det smiley

• #15   15. nov 2011 Jeg er donor mht. alt - så hvorfor ikke også bloddonor! smiley

Ej, hvis man har det rigtig skidt med at få det gjort, så kan jeg godt forstå, det kan virke skræmmende. Der er jo i virkeligheden rigtig mange mennesker, der ikke bryder sig om det!

• #16   15. nov 2011 Ej, men hvis jeg så meget som kigger på nålen, så bliver den lige så stor som min arm inde i mit hoved >_>
    Det er sket HVER gang, jeg skal sprøjtes, og jeg er gået i panik, hver gang jeg skulle have taget blodprøve, og det er altså sket like.. 3 gange nu o.o

• #17   15. nov 2011 Jeg har det helt fint. Stikker mig selv i musklen en gang om ugen med en pænt lang nål og får derudover taget blodprøve hver 6. måned, plus jeg er gennem årene blevet stukket meget i af den ene eller anden grund.

Har en enkelt gang været ude for en klumregøj, hvor jeg endte med to arme, der så ud som om de var blevet kørt over af en lastbil, men prikkeriet synes jeg ikke gjorde synderlig ondt, og jeg må indrømme at situationen kom helt derud hvor jeg virkelig måtte kæmpe for ikke at begynde at grine ad hele, og staklen, der skulle stikke mig og som blev mere og mere febrilsk.

Jeg vil 10 gange hellere have taget blodprøve en jeg vil have en alm. vaccination. Har du det dårligt med det, så kan det hjælpe hvis du kigger væk og lover dig selv en belønning bagefter så du kan fokusere på den.

• #18   15. nov 2011 Ih, jeg har det nemmere med vaccinationer, faktisk.
    - Fik livmoderhalskræft jo, og ja, den gjorde ondt, men der var ikke den blanding af blod og kanyle i det >_>

• #19   15. nov 2011 Og det tog mig også 20 minutter før jeg tog mig sammen, og lod ham stikke, men altså, detaljer,detaljer xD

• #20   15. nov 2011 Noget helt andet er - hvis det er den STØRSTE frygt at få taget blodprøver, så går det nok generelt meget godt.

Så måske man dybest set bør være taknemmelig over, at det er den slags man skal frygte i livet :o)

Det kunne have været meget meget værre...

Luk øjnene, slap af i armen, træk vejret ned i maven, mærk kroppen slappe af... Og så er det overstået..

• #21   15. nov 2011 Jeg er sikker på vi får dig at se igen på HG Sandra ;))))

• #22   15. nov 2011 CH: Hahaha, har mange frygter, men den slår sq nok dem allesammen xD Måske sammen med højdeskrækken o.o

Karin; LOL, ja, jeg overlever sq nok xD

• #23   15. nov 2011 jeg har det rigtig skidt med blod og nåle.. jeg ligger ned når jeg bliver stukket i, for ellers er der stor sandsynlighed for at jeg ligger på gulvet inden de er færdige.. sidst jeg fik taget en blodprøve, var også min første, det gjorde ondt da hun stak, men det gjorde mega nas, da hun så ikke kunne ramme blodåren og derfor kørte nålen rundt i cirkler inde i armen.. hun opgav den ene arm og stak mig i den anden.. resultat, to store blå mærker i albuen..

• #24   15. nov 2011 Rikke; Aw, det lyder skidt..
    Det her er så en laborant, de har ude ved min læge. Min mor har selv sagt, at hun er super god til at tage blodprøver, og det er jeg glad for o.o
    - Ved mig er det mere blandingen af blod og kanyle. Vacciner kan klares, men der skal bestemt ikke skyndes på mig, for så lukker jeg af prompte.
    Går fuldstændig i panik, og ryster og græder og hvad fanden ved jeg xD

Nina og daniel; Av o:
    - Det lyder lidt om mig, da jeg var lille.
    Kom hjem med en HELT blå arm, næsten helt ned til håndleddet og halvvejs op til min skulder.

• #25   15. nov 2011 Jeg bliver til en si fordi de ikke kan finde en brugbar åre - og se: Jeg lever sq endnu :))))

• #26   15. nov 2011 LOOOOOL

• #27   15. nov 2011 Omg, jeg bliver jo næsten kvalt i mit vand her, Karin xD

• #28   15. nov 2011 Fætter Karin, sådan ser jeg også ud.. Er fyldt med arvæv i albuebøjningerne, så det bliver mere og mere bøvlet *GG*

Men - vi overlever jo lige præcis.. Og hvis vi gør det så let for stikkeren som muligt, så sparer vi på stikkene :o)

• #29   15. nov 2011 Jeg er fuldstændig ligeglad. Får ofte taget blodprøver og stikker mig selv hver aften.

• #30   15. nov 2011 gud, at blive stukket er en ting, men at gøre det selv, og så hver dag o.o Jeg ville ikke kunne klare det! xD

• #31   15. nov 2011 At stikke sig selv synes jeg ikke er slemt overhovedet.

• #32   15. nov 2011 Har nu heller ikke prøvet det, kan bare slet ikke forestille mig det xD

• #33   15. nov 2011 Jeg er blevet stukket mange gange, spcielt da jeg var lille og ofte var hos tandlægen og skulle have den der bedøvelse.

Plus i skolen skulle vi lave en test for at se hvilken blodtype vi havde. og der skulle vi SELV stikke en rigtig nål ned i vores pegefinger, der skulle jeg godt nok kæmpe med mine indre stemmer før jeg gjorde det, men der skete jo ingenting og det gjorde ikke ondt smiley

Men held og lykke med det!

• #34   15. nov 2011 Jeg havde en dum oplevelse som 10 årig, hvor jeg besvimede, mens de havde nålen i armen på mig.

Da jeg har 4 børn og er rhesusnegativ har jeg aldrig fået lov at springe over, når jeg har været gravid.

Er blevet hærdet, siger bare jeg skal ligge ned og lader være med at kigge. Det generer mig faktisk ikke mere, sålænge de ikke skal tage en i pulsåren, ikke på vilkår, om de får lov smiley

• #35   15. nov 2011 Rikke; Kan lige se det for mig, haha xD

• #36   15. nov 2011 Det er da godt at jer med nålefobi ikke er i mit liv for tiden - jeg bliver pga sygdom stukket i og får lagt drop rigtig ofte og sådan har det været i det sidste halve år. Jeg tror ikke jeg overdriver hvis jeg har fået taget 75 blodprøver og fået lagt 50 venflon til drop det sidste halve år. Jeg ligner en stiknarkoman på arme og hænder.
    sidste gang jeg blev stukket var i går!

• #37   15. nov 2011 det betyder heller ikke noget for mig.... jeg skulle engang scannes hvor de skulle sprøjte noget kontrast ind det brugte de 8 forsøg på og jeg skrald grinede af de to unge mænd der blev mere og mere flove.... plus jeg efterhånden er blevet opereret så mange gange at det slet ikke betyder noget mere

• #38   15. nov 2011 og apropos det med at gøre nas... skal man have lagt venflon i underarmen så gør det nas - og det har jeg prøvet en del gange.
    Det gør også nas når den rammer forkert og går igennem så det væske de skal have ind i kroppen havner under huden som en bule - av av - Det har jeg så også pprøvet en del gange det svier - Alt i alt lig ned. pust ud i det de stikker så mærker man et minimum.

• #39   15. nov 2011 Jeg får altid lagt venflon i højre albuebøjning.

Det er det eneste sted, det kan lade sig gøre uden forsøg på forsøg på forsøg...

Så den holder jeg mig pænt til - og holder mig også pænt til sygeplejersker, der er drønerfarne med det.
    Selv anæstesisygeplejersker har måttet give fortabt, så jeg skal ikke have klinket noget ;o))

• #40   15. nov 2011 Glemte lige at tilføje, at jeg er rigtig nem at tage blodprøve på/lægge drop på.. En ung læge sagde engang, jeg skulle have lagt drop "Sikke dog nogle dejlige årer, du har". Det mest besynderlige kompliment, jeg nogen sinde har fået smiley

• #41   15. nov 2011 Helle; Tror også jeg havde grinet lidt af sådan et kompliment! smiley

• #42   15. nov 2011 Må indrømme, at jeg syntes, han var lidt underlig gg

• #43   15. nov 2011 Til sierne, har I prøvet at bede dem om at stramme selen om armen godt til?

Jeg er også en si og er nogle gange blevet gennemhullet af neurologer, laboranter og sygeplejersker, en enkelt gang skulle vi helt op på 3 personer før det lykkedes, men sidste mand i rækken var så også narkoselæge og han var bare sej. smiley

Jeg har dog ikke haft problemer siden jeg begyndte at lægge mærke til at hvis den er sele blev strammet helt åndsvagt til så gik det som regel fint i første hug, så hvis jeg kan se at de bøvler lidt med at finde åren, så siger jeg at de bare skal stramme godt til. De er som regel lidt skeptiske ved at være så "onde" ved mig, men har indtil videre virket hver gang og hellere det end at blive stukket en 6-8 gange og ligne noget der er løgn bagefter.

• #44   15. nov 2011 Pjat, det er da bare at ligge arm til og få det overstået smiley

I fredags da jeg blev opereret måtte de stikke 3 gange inden det lykkes.... Så nu har jeg en go blå hånd, men det gør jo ikke særligt ondt. Jeg vil hellere have taget blodprøve end at stikke min på en bi!

Jeg har også et job, hvor jeg stikker mange mennesker hver dag, så jeg har et utroligt afslappet forhold til det. Det er jo ikke noget man kan dø af...

• #45   15. nov 2011 Jeg er akupunktør :o)))

• #46   15. nov 2011 Ps jeg er radiograf, ligger venflons og giver kontrast smiley

• #47   15. nov 2011 Hahahahahaha xD
    - Hvor komisk! xD

• #48   15. nov 2011 Jeg har det ligesom dig. Blodprøver nej tak, de skal dælme ikke hive blod ud af mig. Jeg er 26 år og havde aldrig fået taget en blodprøve. Når lægen lavede en aftale med mig om at få en taget, "glemte" jeg aftalen.
    Kan slet ikke have sådan noget.

... men så sidste gang jeg var ved lægen og skulle tjekkes. Alt går godt og bedst som jeg tror jeg er færdig siger lægen at jeg skal gå ud og vente, så kommer sygeplejersken og tager en blodprøve. DAMN!!! Nej, hvad?? Men jeg kunne jo ikke få mig til at gå.

Jeg tog mig sammen, fortalte om min frygt til sygeplejersken som forstod mig. Hun stak og intet blod kom ud. Hun stak igen og igen og stadig ingen blod. Det endte med at jeg sad og grinede af fortvivlelse og angst. Hun kunne ikke få blod ud af mig og jeg måtte på sygehuset samme dag og få den taget. De kunne heller ikke, men efter 6 stik lykkeds det endeligt. Sikke en debut.

Jeg er ikke helt så bange for det nu - men heller ikke så stolt. Det gør i det mindste ikke ret ondt og kigger jeg væk kan jeg ikke se blodet.

• #49   15. nov 2011 Jeg har ikke noget mod nåle, men jeg har været ude for at bevime helt eller i hvert fald blive svimmel. Jeg synes det er underligt for jeg har ikke noget problem, jeg besvimer bare smiley

• #50   15. nov 2011 Emma: Det har jeg også prøvet engang ved en rygmarvsprøve. Jeg kunne godt mærke at han stak rundt deromme, men det gjorde ikke ondt og jeg synes egentlig jeg havde det fint, men det var en ret ubehagelig fornemmelse at få pillet ved sin rygmarv. Da han så sagde "Det var da mærkværdigt.", SÅ fik jeg det lige pludselig dårligt og skulle ned og ligge lidt. Besvimede ikke, men det var tæt på. En anden gang må jeg bede om ørepropper. smiley

Jeg endte tre dage på sygehus med drop i armen pga. postdurapunktur hovedpine og det tror jeg da helt klart hænger sammen med at neurologen ikke kunne få taget en prøve ved første stik. Det var iøvrigt også ham der skulle stikke de der 6-8 gange ved en efterfølgende blodprøve. Da jeg skulle have taget en blodprøve nogle år senere igen hos ham, spurgte jeg om ikke min læge kunne gøre det istedet for. Det sagde han heldigvis ja til. Pyyha.

• #51   15. nov 2011 Uhha, blodpøver og venflon en min største skræk! Jeg har aldrig prøvet nogen af delene, og jeg tænker faktisk ret meget på det, da jeg er lidt i tvivl om at jeg ville tage til lægen, hvis jeg blev syg og skulle have en taget en blodprøve.

Og så er jeg sindsygt bange for at jeg aldrig får børn, fordi at jeg netop er så bange for de satans nåle. Min søster er gravis nu og har fået taget et hav af blodprøver og det skræmmer mig helt sindsygt. Gad vide om der er andre der kunne finde på at udelukke børn af den grund?? Jeg tvivler:-S

• #52   15. nov 2011
    Emma & Thomsen (Don't be fooled) !

Har det ligesådan..
    Sig til lægen, du gerne vil ligge ned, det hjælper gevaldigt smiley

• #53   15. nov 2011 Jeg er heller ikke glad for nåle, men jeg overlever og det er ikke ligefrem den væreste for mig i verden smiley

• #54   15. nov 2011 -MGMGB -

Dem hader jeg også smiley
    Har fået taget den en gang, anden gang sagde jeg "nej tak". Vampyren blev temmelig misfornøjet med mig gg

• #55   15. nov 2011 -MGMGB -

Av smiley
    Den er ret modbydelig at få taget, fordi de ikke kan se, hvor de skal ramme og så skal de gennen alle de sener ..

• #56   15. nov 2011 Miriam> Ha ha! Ja, den skide venflon, slipper man desværre ikke for, hvis man skal have børn:-Z

Så er det sku nemmere med hundehvalpene;-)

• #57   15. nov 2011 Nu bliver jeg altså nød til at spørge..

Hvad er venflon?

• #58   15. nov 2011 Årh jeg føler for jer som er bange for det, min egen mand er også panisk for nåle!
    Jeg selv kunne ikke være mere ligeglad og er endda også tatovereret lige der hvor man oftes får taget blodprøverne og det gjorde nu heller ikke ondt *g*

• #59   15. nov 2011 Helle N> Venflon er den dér satans lille slange der bliver lagt i hånden, ved hjælp af en kanyle.

• #60   15. nov 2011 Det brugte man åbenbart ikke, dengang jeg var gravid, men æh.. det er jo også ved at være nogle år siden ;o)

Altså noget lignende et drop eller?

• #61   15. nov 2011 Venflon er det plastikrør, der fører væsken fra droppen ind i venen ;o)

• #62   15. nov 2011 Jeps. Arhh, bare tanken om dem, kan gøre mig dårlig:-S

• #63   15. nov 2011 Nåh.. hvorfor skal man have det fordi man er gravid?

Har kun fået det, når jeg har været indlagt med astma anfald eller lungebetændelse. Det generer mig ikke.

• #64   15. nov 2011 Helle N> Det er næsten altid det første de gør hvis man bliver indlagt. Især hvis det er akut. Hvis der skulle opstå nogle problemer, kan man så på den måde hurtigt give medicin, væske og lign.

• #65   15. nov 2011 Det fik jeg intet af med den sidste, ikke engang lattergas måtte man få.

Fik bistik, som om det blev bedre smiley
    Smerterne flyttede sig bare fra lænden til lårene.

• #66   15. nov 2011 Helle N> Okay. Det er i hvert fald hvad min søster har fortalt. Hun er lægesekretær. Har heldigvis aldrig selv været indlagt med noget som helst:-)

Kommentér på:
At se sin største frygt i øjnene.

Annonce