{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.154 visninger | Oprettet:

Min mor fatter det bare ikke! {{forumTopicSubject}}

Kay, for en uge siden var jeg til lægen og fik konstateret, at jeg har fået stress, samt stressrelateret depression, ikke slemt overhovedet på depression-delen.
Jeg snakker så med min mor om det, og fint nok, vi kommer op at skændes, snakker sammen, og laver den aftale at jeg har en bestemt pligt efter skole.
Men hun bliver ved med at smide alle mulige andre ting i hovedet på mig.
Fx. forleden kom hun hjem og råbte og skreg over, at jeg ikke havde ryddet op? Og nu har jeg også lige fået at vide, at det nu er mit ansvar at smide min lillebror i seng, når hun ikke kommer hjem? Ja undskyld, men det tænkte jeg altså ikke lige over..

- Hvad gør jeg, for at overbevise hende om, at jeg ikke kan holde til det der? Har haft ondt for brystet i 3 dage igen nu..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min mor fatter det bare ikke!
  • #2   29. sep 2011 Ja, men hun er jo overbevist om, at jeg bare blæser alting op, så det kommer jo bare ikke på tale, for lægen kender slet ikke sandheden.. Tør ikke tage hende med, for så kan jeg ikke tale frit, uden at hun skal sidde og rette og så får jeg en kæmpe skideballe senere. Hun mener jo ikke, at hun gør sådan..

• #3   29. sep 2011 kunne godt lyde som om i har nogle seriøse problemer i skal have snakket igennem. Lyder slet ikke som om din mor tager det alvorligt...... smiley

• #6   29. sep 2011 Ann-christina; Nej, det gør hun nemlig ikke.. Kan godt forstå, at hun er stresset selv, eftersom min far ikke er hjemme mere end hveranden weekend, plus hun går på HF, men det kan bare ikke gå ud over min uddannelse, og det gør det..

Maria; Tvivler jeg på.. Hun tror kun på sig selv..
    Men vil lige tage en snak med lægen igen..

Maria med jagthunde; Tror bare ikke jeg er mentalt klar til at bo alene efter den nedtur med depression jeg havde i februar.. Er jeg slet ikke selvstændig nok til endnu..

• #7   29. sep 2011 Maria; egentlig ikke rigtig..
    Han er her jo ikke, så han kan ikke se, hvad der sker osv.

• #8   29. sep 2011 Sandra H: Jeg døjer netop også med det du beskriver der i perioder. Jeg har lige haft en, og når du går og har ondt for brystet i 3 dage nu, så kan jeg kun understrege vigtigheden af at du slapper helt af! De gange jeg har haft voldsom hjertebanken har det resulteret i at jeg pludselig besvimede, og det er ikke sjovt. Det er vigtigt at lytte til sin krop, og eller må du tage din mor med til lægen, eller få en aftale ved en psykolog hvor hun kan komme med. Hun MÅ og SKAL forstå din situation!

• #10   29. sep 2011 Først og fremmest Sandra H, så skal du igang med at finde ud af hvad der gør dig stresset, og hvad du går og er trist over. Hvis det er situationen der hjemme, så kan løsningen muligvis være, at flytte. Det er nemmere sagt end gjort ja, men det er vigtigt du prøver at tænke over hvad det er der gør dig stresset, og trist.

• #11   29. sep 2011 Jeg er også bare ved at klappe fuldstændig sammen, det går bare ikke det her.. Det er bare svært at slappe af med alt det pres.
    Det er også begyndt at gå ud over min søvn.. kan simpelthen ikke sove, spekulerer alt for meget..

• #12   29. sep 2011 Sandra H: Prøv, at se om du ikke kan komme væk derfra i nogle dage, om ikke andet så i en weekend, til et sted hvor du kan slappe af. Ellers er jeg bange for at det kun bliver værrere. . . . .

• #13   29. sep 2011 Du må evt. gerne skrive til mig, jeg er i perioder i samme situation som dig, og det kan være rart at snakke med andre som kender til den måde du har det på.

• #14   29. sep 2011 Aaaargh! Bliver altså bare så sur nu! Har læst samtlige tråde om din mor og hvordan hun bare overhovedet ikke lytter på sin datter som hun burde støtte og tage sig af! Ja undskyld..

Jeg ved ikke hvad du skal gøre, da det vi jo har rådet dig til tydeligvis ikke hjælper en skid på hende.. puha..

Mit eneste råd er: FLYT! Måske vil det blive svært i starten, men det lyder jo som om din mor gør det 1000 gange værre.. suk!

• #15   29. sep 2011 Maria; snakker med mine nye venner i skolen.. nogen af dem i hvert fald. De forstår og støtter mig. Den aften mig om min mor kom op at skændes om det, som beskrevet, tog jeg hjem til min veninde for at få lidt plads. Ikke en ubehagelig afsked med min mor, fordi hun ligesom virkede til at forstå det, men..

Maria med jagthunde; Ved bare ikke hvem, vil virkelig ikke flytte skole igen.. ):

Anne P; Det der gør mig stresset er alle de ting, min mor lægger over på mig. At jeg skal rydde op og alt det der.. Alle de pligter hun giver mig konstant. Det er bare for meget pres, for jeg kan ikke nå det hele. Jeg har simpelthen så lidt energi til det. Det må komme i mit tempo, og det gør det ikke.

• #16   29. sep 2011 Jeg kan ikke lade være med at tænke over om der er nogen fra kommunen indeover? Har lægen ikke pligt til at inddrage kommunen hvis han ser problemer? Det kunne jo være at I kunne blive hjulpet af en psykolog eller lign. hvor en voksen kan vejlede din mor til at få et bedre forhold til dig og for så vidt også din bror.

• #17   29. sep 2011 Ellers er der også opholdssteder, jeg synes du skal kontakte kommunen og få en sagsbehandler der kan hjælpe dig videre fra reden, for det hjælper ikke din psykiske situation at bo hjemme smiley

• #18   29. sep 2011 Men hvordan kan jeg flytte uden job? Det har jeg jo slet ikke overskud til at have.. Tro mig, det er prøvet, men det fungerer bare ikke sammen med skolen og mit tegneri.. Hvilket jo egentlig er mit eget lille fritidsarbejde.

• #19   29. sep 2011 Jeg ville altså ikke råde dig til at flytte hjemme fra som kun 17 årig. Så har du mange flere ting at stresse over og meget mere ansvar. Synes hellere I skulle få noget prof. hjælp til at bedre jeres forhold.

• #20   29. sep 2011 CTC; Tror jeg faktisk han har, hvis det er slemt nok.. Men nu virkede hun jo til at forstå det, så tror ikke han har gjort noget videre ved det.. Ringer til lægen i morgen og får en tid hos ham igen..

Lotte; Nej, det gør det virkelig ikke.. Men det er mega vigtigt for mig, at have Vaks med, så ved ikke lige, hvordan det skal fungere.

• #21   29. sep 2011 Sandra H: Så tror jeg desværre den eneste løsning vil være er, at flytte. Hvornår fylder du 18??

Er der nogle af jer andre der ved hvornår man kan søge om SU?

• #22   29. sep 2011 CTC; men min mor fatter det bare ikke! hun gør ikke noget ved det problem, der er.. Hun følger bare i samme fodspor, som hun hele tiden har gjort.

• #23   29. sep 2011 Fylder i maj.. Det er bare om rimelig lang tid.

• #24   29. sep 2011 Sandra H: Jeg er glad for du prøver at ringe til lægen igen, for hvis du ikke kan flytte lige foreløbig - så er din mor altså nødt til at lytte til dig. Om hun vil eller ej.

• #25   29. sep 2011 Ja bofællesskab kunne være en mulighed. Måske du skulle snakke med kommunen om det? Eller hvis du ringer til lægen kan han/hun nok hjælpe dig.
    Har en veninde som SLET ikke kunne med hendes mor og kom på bofællesskab med andre unge som hun blev rigtig glad for smiley

• #26   29. sep 2011 Anne; Tror bare virkelig at der skal meget til, før hun fatter det.. Hvis det der skete sidst ikke er nok, så ved jeg ikke hvad er..

Christina; Har også tænkt på, om jeg kunne komme dertil, men tvivler bare på, at det er slemt nok? Har haft en veninde, der boede sådan et sted o.o
    Ja, prøver lige at snakke med ham, og se hvad vi kan gøre.. Måske han kan tage en snak med hende.. Selvom det nok ikke virker..

CTC; Ja, det er bare et stort skridt.. Tvivler bare på, at man må have dyr der? Vaks er altså mit et og alt, kan ikke miste ham.. Min mor passer ham ikke, det ved jeg.

• #27   29. sep 2011 Christina - tænkte præcis det samme...

Sandra - Jeg har selv fået konstateret stress for nogle år tilbage pga en daværende chef. Selvom hun er skiftet ud og jeg har fået ændret en masse i mit arbejde pga det, døjeg jeg stadig med det i perrioeder - jeg gik for længe inden jeg indså hvad det var der var galt præcis.

Håber du finder en løsning

• #28   29. sep 2011 Kram til dig Sandra!

Som svar på Annes spørgsmål, så kan man få su fra april, juli, oktober og januar. TS er fra maj, så vil få fra 1. juli og skal senest søge i juni

• #29   29. sep 2011 Irene; Ja, det er der bare meget lang tid til..

• #30   29. sep 2011 Sandra H: Lige nu kan du måske ikke se nogen løsning, men der er en løsning, og hvis du fokuserer på at finde den løsning, så vil det lette dig lidt mere - fremfor nu hvor du går og er frustreret på samme tid

• #31   29. sep 2011 Det er der. Næsten et år. :o(

Men jeg synes du skal prøve at følge et par af de råd du allerede har fået smiley

• #32   29. sep 2011 Christina; Men hvad så med Vaks? Han er jo min..
    Hvis han ikke kommer med, så bliver han højst sandsynligt solgt, og det vil jeg på ingen måde have..

• #33   29. sep 2011 Jeg synes, du skal kontakte kommunen, så kan de indhente oplysninger fra din læge, ligesom de kan hjælpe dig og din mor med at få løst jeres problemer..

Din mor er nød til at forstå at stress faktisk kan udvikle sig til alvorlig sygdom. Din bror må da også blive påvirket af situationen..

• #34   29. sep 2011 Har også en søster.
    Hun bliver også påvirket, tror ikke rigtig min bror mærker så meget til det..
    - Han er forkælet så det batter.

• #35   29. sep 2011 Jeg synes klart du skal bo i noget bofællesskab, forklar din situation og at du har hund - det kan jo være de er forstående overfor det. Men du er bestemt ikke klar til at flytte hjemmefra alene! jeg var kun liiige fyldt 17 da jeg flyttede, men jeg flyttede dog sammen med kæresten - jeg havde ALDRIG kunne klare det alene.. Men når det er sagt så er det bestemt ikke sundt for dig at bo i det hjem, og det tror jeg også kommunen klart vil have forståelse for! Jeg kunne heller ikke med dem derhjemme og det kørte mig endnu mere ned at blive der! Jeg kan stadig mærke at jeg ikke vil være der mere i én weekend ad gangen fordi det bare bringer så meget dårligt frem...

Bofællesskab tror jeg klart er det rette for dig smiley

• #36   29. sep 2011 Så længe jeg kan tegne, og har min hund, så kan jeg sagtens klare mig.. Men han er mit et og alt, så hvis han ikke kan komme med, er det helt udelukket.

• #37   29. sep 2011 Jeg kender udemærket godt det med stress, depressioner og ondt i brystet... Øv øv...

• #38   29. sep 2011 Det er ikke rart.

• #39   29. sep 2011 Tro mig, det har han.. Ville gå helt ned med flaget uden ham..

• #40   29. sep 2011 Da jeg fyldte 17 flyttede jeg på et kollegieværelse med min gamle hund, jeg fik mig en støttekontaktperson som jeg stadig har og snakker meget sammen med hende stadig når jeg får det svært. Jeg ville ikke selv bo på et bosted.

Jeg synes at min støttekontaktperson har fungeret bedre for mig end en psykolog.

• #41   29. sep 2011 Kollegieværelse?
    - Jeg tror bare ikke jeg er klar til at være selv på den måde.

• #42   29. sep 2011 Well, tager self rådene med til lægen, men hvis Vaks ikke kan komme med, så er det bare ikke en mulighed.. Og jeg er ikke klar til at bo for mig selv endnu.. Det er jeg bare ikke.

• #43   29. sep 2011 Jeg tager hende ikke med til lægen næste gang.. for jeg ved hun gør det, det gør hun altid, og sådan er hun bare.. Min mor er ikke til at tale med.. Så vil først tale med lægen, og så må han bestemme, om han vil snakke med hende om det. Jeg kan ikke tale frit, når min mor er med, det kan jeg ikke engang hjemme. Bliver ALTID rettet, hvis jeg har en mening om noget, som hun er uenig i.

• #44   29. sep 2011 Christina; Ja..
    Vender den med lægen, tror jeg..

Maria; Det er ikke for afvise, jeg ser bare kritisk på det.. Dårlig vane, i guess o.o

• #46   30. sep 2011 få din læge til at forklare kommunen at det er vigtigt at du har din hund, så akn du godt få ham med på et opholdsted/bofællesskab.

• #47   30. sep 2011 Nope, Esbjerg er ikke fuldt af muligheder..
    Fatter faktisk ikke, hvorfor Esbjerg er så bagud med sådan nogen ting? Det er jo kåret som årets by sidste år, var det ikke sådan?

Jeg ringer lige til lægen idag, kan bestemt ikke holde til det her meget mere.. Self vil jeg løse det med min mor, og om det så kræver familierådgiver eller hvad det gør, så..

• #48   30. sep 2011 Sandra H:

Du skal ikke være bange for forandringerne, nogle gange er de nødvendige, og i dit tilfælde skal du måske flytte hjemmefra lidt før - for at få din mor til at forstå alvorligheden af din situation.

• #49   30. sep 2011 Det der er mit problem på det punkt, er så bare, at jeg ikke kan balancere skole og job sammen.. det er enten eller for mig. Tro mig, har prøvet..

• #50   30. sep 2011 Snakker lige med lægen først. Tjekpoint ligger næsten lige ved siden af min skole, så kan kigge derind en dag.

• #51   30. sep 2011 Det kan være han kan tale min mor til fornuft..

• #52   30. sep 2011 For at få en støttekontaktperson snakkede jeg med min sagsbehandler, og jeg må ærligt indrømme at jeg har meget glæde af hende. Hun er ikke bare en eller anden falsk person der kun gør det for pengene - jeg snakker med hende om alt og har været på en del ture med hende og så har vi været ude og spise sammen mange gange.

Jeg fik tilbudt at få hjælp til at handle ind, få hjælp til at indrette mit værelse, lave mad, og gøre rent smiley
    Men dette takkede jeg nej til da jeg selv mente at jeg kunne klare det, hun hjælper mig tilgengæld med alt hvad der hedder kommune, bank, skole/uddannelse smiley

Min kæreste har også en kontaktperson. Begge ser vi hver vores minimum én gang om ugen.

Jeg kan kun anbefale det i din situation hvis ikke du vil på bosted som jeg aldrig har set som en mulighed da jeg altid har set det som institutions-agtige forhold.

• #53   30. sep 2011 Ja, jeg finder nok ud af et eller andet.. Nu kender min læge jo hele historien, så han kan måske anbefale noget.

• #54   30. sep 2011 Nadja Joy H: Hvad skal der til for at få en kontakt person??

• #55   30. sep 2011 Godt spørgsmål.

• #56   30. sep 2011 I know, kender godt tjekpoint.

• #57   30. sep 2011 Nu ligger min læge nede i strandbygade, så han kender det nok. Jeg vil bare lige snakke med ham igen, så han evt. kan tage en snak med min mor. Taler meget godt med ham, nemlig o.o

- Og går på ungdomsskolen, så der er ikke langt til tjekpoint.

• #58   30. sep 2011 Anne P

Det ved jeg faktisk ikke, jeg gik til min sagsbehandler og sagde at jeg ikke ville bo hos min far mere fordi han var stofmisbruger, forhindrede mig i at starte på en uddannelse og brugte alle mine penge, og wupti så fik jeg en støttekontaktperson. Hver 3. måned skal jeg til opfølgningsmøde på kommunen, fortælle hvordan det går og om jeg stadig har brug for min kontaktperson.

Jeg tror ikke at det kræver det helt vilde, man skal bare fortælle om ens situation, jeg ved ikke hvor grænsen går fra man er berettiget til man ikke er....... Det er jo noget du kan snakke med din sagsbehandler om Sandra, det skulle din sagsbehandler meget gerne vide når du er under 18 smiley

• #59   30. sep 2011 Anya R

"Prøv lige og overvej de ting hun skriver fra et andet aspekt;
    - Hendes mor går på HF
    - 2 børn alene
    - Har en mand der kun er hjemme hver 2 weekend "

Er det trådstarters valg?

• #60   30. sep 2011 3 børn.

Anya, nu er det sådan, at jeg har været så langt nede i februar, at jeg var lige ved at slå mig selv ihjel, igen. Min fortid er trist, kan jeg godt fortælle dig.
    - Jeg ved udmærket godt, at min mor har stress! Hun har fået mavesår af det, så hvordan skal jeg ikke kunne vide det? Jeg har det bare sådan, at det er ikke mig, der har valgt det der, og jeg har sagt til hende, at jeg vil egoistisk nu, fordi at JEG har brug for 10. klasse. Det her er min sidste chance for at få den, fordi jeg gik ud i februar fra en 10. klasse.
    Jeg skal på HF, så derfor SKAL jeg have den. Det er ikke min skyld, at min mor ikke fik hendes uddannelse, det er hendes forældres. Men skal hun så gøre det samme mod mig?

- Hun har ikke et arbejde ved siden af nej.
    Min far arbejder i kbh med hans eget firma sammen med hans brors firma. De har fået et kæmpe job, som kan give ham arbejde indtil majmåned næste år, måske endda længere, så han har ikke mulighed for at være hjemme oftere, men det kan bare ikke gå ud over MIN uddannelse, at det skal være sådan. Det kan det bare ikke, for så ender jeg som min mor, som har været på bistand og kontanthjælp næsten hele tiden. Skal jeg også igennem det, eller hvad?

• #61   30. sep 2011 Anya R :
    Jeg kan ikke se hvad en abort har med dette at gøre.
    Du kan jo heller ikke vide hvordan det præcis ser ud for Sandra på hjemmefronten, det kan være et enormt pres! I mit tilfælde så kunne jeg ikke snakke med min mor - hun ville ikke snakke eller lytte. Ifølge psykologer og min støttekontaktperson er det simpelthen noget som går igen i familien da min mormor heller ikke ville have noget med min mor at gøre som barn, og det har gjort det svært for min mor at håndtere det at skulle snakke om ting! Jeg synes det er lige hurtigt nok at dømme folk når du egentlig ikke rigtig ved så meget om det andet end "det går skidt derhjemme".

• #62   1. okt 2011 Anya R

Snottede teenager?
    Dem har jeg (haft) 4 af i alderen fra 12- 23 år.

Og ved du hvad? Jeg har også været alene med dem i perioder, da deres far arbejdede væk hjemmefra, men MINE børn er MIT ansvar, ikke den anden vej rundt.

En helt anden ting er, at Sandra efterhånden har oprettet en del tråde, hvor hendes mor ikke ligefrem fremstår særlig empatisk..

• #63   1. okt 2011 "Hvem siger jeres/din mor har valgt det liv hun har nu?"

Det er godt nok den dummeste kommentar jeg har længe har set. Det kan sgu aldrig være børnenes skyld at deres mor ikke lige fik det liv hun gerne ville, og du kan ikke tillade dig at sidde og give Sandra skyld over overhovedet at være født!

• #64   1. okt 2011 Anya R
    Efter min mening er det DIG der er helt galt på den! Der er sgu flere millioner af mennesker i verdenen der ikke liiige fik sit drømmeliv - men ved du hvad? Det er der sgu ikke så meget at gøre ved! Det nytter bestemt ingenting at blive sur på verdenen over at man selv ikke har det som man ønsker - og da slet ikke udover sine egne børn...
    Jeg kan godt forstå det er lidt svært at sætte sig ind i, hvis man ikke har oplevet noget lignende. Men i dette tilfælde vil jeg klart sige at både mor og datter har brug for en "pause" - derfor ville jeg klart anbefale Sandra at flytte hjemmefra helst til et bofællesskab så hun aldrig er alene. Men jeg har altså selv stået i en situation med seriøse problemer i hjemmet og det hjælper INGENTING bare at holde ud og håbe på det bedste - tværtimod!

• #65   1. okt 2011 Anya R :
    Du er da helt ude på et sidespor!! ;o)
    Der er sådan set heller ikke nogle herinde som siger at Sandras mor er dum, og det gør hun jo sådan set heller ikke selv, et eller andet sted elsker hun vel også sin mor - jeg elsker stadig min selvom hun smed mig ud hjemmefra da jeg var 16 og ikke har set hende i over 2 år!

Du er hurtigt dømmende når du kalder folk for snottede teenagere i denne sammenhæng!

• #66   1. okt 2011 Well, det er ikke mig, der har valgt, at hun skal gå på HF, er det vel? Jeg kan ikke gøre for, at hun har valgt at tage en uddannelse nu? Nej, hun valgte ikke at lade være med at tage en uddannelse, da hendes forældre ikke ligefrem behandlede hende ordentligt, men skal jeg så ''ende ligesom hende''? At jeg tager det huslige, mens min mor i det her tilfælde får sin uddannelse? Det her er min sidste chance for at få 10. klasse, så jeg kan komme på HF. Jeg ved godt, at jeg måske virker pisse egoistisk og alt muligt andet, men jeg kan bare ikke lade det gå ud over min uddannelse.
    JEG har ikke lyst til at kæmpe med kommunen og være på bistand indtil jeg er 30, bare fordi jeg ikke fik min uddannelse.
    Og ja, det var meningen at den sætning skulle være overdrevet, men forstår du pointen?
    Det skal ikke gå ud over MIG, at hendes forældre hindrede hende i at få en uddannelse.

Kommentér på:
Min mor fatter det bare ikke!

Annonce