Må bare lige ud med det. {{forumTopicSubject}}
I må tænke lige præcis, hvad i vil om det her, men jeg må altså bare lige ud med det. Jeg holder ikke til dagen, hvis jeg ikke får det ud.
For det første, har jeg depression og angst. Det ved mine forældre udmærket godt, men alligevel skal det være sådan.
- Jeg skal både gå i skole, passe en hund, rydde op i huset, tegne for at tjene mine penge, være på et plejehjem en del timer hver uge, og så stadig have overskud til at hjælpe både min mor og mine to søskende med at lave lektier? Hvordan skal det lige foregå? Fint nok, jeg har så valgt at være egoistisk og sige, at jeg vil være sammen med mine nye venner, passe min hund og gå på plejehjemmet med ham som besøgshund, passe min skole, og tegne som prioritet. Jeg kan sagtens tømme en opvaskemaskine i ny og næ, og sådan noget, men det bliver ikke den vildeste oprydning fra min side.
Dét kan min mor så ikke tåle. Nu må jeg ikke være sammen med mine nyfundne venner, før huset skinner. Praktisk talt - SKINNER. Og hvis man ikke gør det hun siger, i det sekund, hun siger det, jamen så er man en forkælet møgunge, man er utaknemmelig, man er egoist. Hun rakker simpelthen ned på os. Og når jeg så siger, at jeg altså har begrænset energi efter skole, fordi det er så socialt, JAMEN så skal jeg fandme bare tage mig sammen. Både mig og min søster var grædefærdige i går, fordi vi snakkede om det.
Hvad laver hun selv for det? Sidder og spiller computer halvdelen af dagen. Hun laver ikke engang aftensmad til os, vi må leve på brød, indtil min far kommer hjem hveranden weekend. Som om dét ikke var nok, så kan jeg ikke engang blive rask for alle de sygdomme jeg pludselig skulle få, og mine forældre har det heller ikke godt sammen. Plus at min oldemor ligger for døden.
HVAD FANDEN GØR MAN?!
*suk*
Måtte lige ud med det.
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 919
Jeg ville umiddelbart tro, uden at vide det, at det er fordi din mor selv har et problem, siden at det skal gå udover jer og at hun ikke selv orker alle de ting...
Men det er selvfølgelig kun et gæt, stakkels dig. Jeg føler med dig :I
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 2 Emner: 425 Svar: 10.637
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 43 Svar: 1.421
1 prioritet må vel være familien og hunden, så må venner og plejehjem komme bag efter, det er sådan jeg har det, som famile må man hjælpe hinanden med at ordne de fornødne ting i hjemmet.
Jeg er selv opvokset med en kræft ramt mor som var syg i mange år, jeg var lige knap 11 år på det tidspunkt og min bror 5 år, der blev jeg hurtig voksen, min mor kæmpede en brag kamp og min bror og jeg hjalp til med alt vi kunne, da jeg blev 13 år fik jeg arbejde og som 15 årig arbejde jeg fuldtid, for at hjælpe økonomisk, da min mor på det tidspunkt stadig var syg og uarbejdsdygtig.
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.421
Men når det så er sagt, jeg synes ikke det er i orden at du også skal have ansvaret for dine søskendes lektier. Det er dine forældre der har valgt at få børn, ikke dig
jan 2010
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 96 Svar: 1.710
Og det er ikke nemt at være forældre til teenagers!
Jeg har 2 døtre (som jeg har været alene med i mange år). De er nu 17 og 20 år. Skønne, skønne tøser!.......... men naturligvis spækket med alle de fordele og ulemper der følger med i den face der bringer os fra barn til voksen.
Jeg kan anbefale både dig og hele din familie at læse Arne Nielssons bog 'Din teenager skal coaches, ikke opdrages'.
Omtale af bogen:
...Forældrerollen ændres totalt, når et barn går i puberteten. Mange forældre bliver bange og begræder tabet. Hvor blev mit lille, søde barn af? Hvad skal jeg stille op med dette uopdragne monster? Men i stedet for at betragte forvandlingen som et onde skal forældrene lære at se det som en gave. Som en chance til at træde ind i en anden rolle.
Opfordringen fra denne bogs forfatterteam, der består af fire professionelle coachere og forældre, lyder: Sig farvel til opdragerrollen og bliv i stedet sparringspartner for dine store børn; bliv deres teenagecoach. Det skaber et langt bedre og mere holdbart forhold til teenageren, og giver dig muligheden for et langt sjovere og mere udviklende liv, også når teenageren for længst er flyttet hjemmefra og livet skal defineres på ny.
En af de vigtigste konklusioner i bogen er: Elsk din teenager, men slip ham/hende løs. Stol på, at du har gjort det godt nok. Og lær dig selv at bruge den udfordrende tid til at blive et klogere, friere og gladere menneske. Tilgiv og vælg dine kampe, hvad betyder det, at køkkenet sejler efter et natligt ædeorgie, i det store spil? Måske er det din tur at lære at slappe lidt af med spisetider og rengøring og i stedet bruge ressourcerne på din egen udvikling.
En anden vigtig pointe er: Nej, det er ikke teenageren, der er problemet. Det er dig, der kan have problemer med at vænne dig til forandringen. Og det er op til dig, hvordan det her skal flaske sig fremover. Du har ingen undskyldning for ikke at kaste dig ud i opgaven. Og du kan lære dig teknikker, så forandringen bliver ikke bare lettere for dig men også giver dig mulighed for selv at få et sjovere liv fremover....
Selvom den er skrevet til forældre til teenagere, har mine børn haft god nytte af at læse den også. Det har givet dem muligheden for at se sagen fra min side også, og dermed været rigtigt sundt.
Jeg håber den kan hjælpe dig og din familie også :o)
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 4.358
maj 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 55 Svar: 1.504
mar 2009
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 13 Svar: 106
Men jeg tror du skal tænke på det på denne måde. Hvis du boede alene, hvad ville du så gøre? Så ville du jo oveni de ting du gør nu, have en del mere rengøring, for slet ikke at snakke om at jeg vil gå ud fra det ville blive en hel del dyrere for dig, så du også ville have det at spekulere over? Du siger at din mor ikke laver aftensmad til jer, men igen, hvem skulle lave det hvis du boede alene?
Jeg tror at du skal prise dig lykkelig for at din depression ikke er voldsommere end at du stadig har mulighed for alle de ting du giver dig til. Samtidigt tror jeg du skal prøve at være lidt mere fremadtænkene. Det varer ikke længe før du flytter hjemmefra (sandsynligvis) og tro mig, det betyder KUN mere arbejde til dig.
apr 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Hunde: 2 Emner: 273 Svar: 3.149
Den måde du omtaler din mor er meget respektløs og tror din mor ville have mere brug for at hører dette oplæg end os. Istedet for at møde din mor med surhed over dine pligter kunne det være du skulle spørge hende om hvad det er der fylder så meget for hende at hun føler i børn skal have så meget ansvar og i den forbindelse fortælle hende at dette ansvar er for meget for dig.
Kan være din mor også har en depression eller lignende problemer og du lyder ikke særligt forstående. Tror du skal sætte dig ned med din mor og sige du er villig til at droppe arbejdet på plejehjemmet for at hjælpe hende men du bliver nød til at vide hvad der foregår og bede om en forklaring på hvorfor du skal lave alt det du skal hvis du føler det er for meget.
Hvis ikke dú kan dette, ikke kan magte det pga depression så skal du stærkt overveje om du kan magte at have job ved siden af osv.
Det vigtigste er ens familie husk det.
maj 2009
apr 2008
Min mor er manio depressiv og da jeg boede hjemme hjalp jeg til med alt det huslige i perioder når hun havde det svært, jeg følte det ikke som et ansvar, men var bare glad for at kunne hjælpe min mor
apr 2008
MEN har hun overskud til venner, job, hund og skole vil jeg også mene hun har overskud til at stille et spørgsmål:
"Mor er der noget galt, er der noget du har brug for at snakke om"
apr 2008
apr 2008
MEN kan godt være du ikke mener det er hendes ansvar, men ifølge mit menneskesyn skal man hjælpe hinanden og jeg vægter familie højt og jeg ville med det samme tænke om det var fordi min mor havde problemer, var stresset osv og istedet for at blive sur over pligterne ville jeg snakke med hende om hvorfor og hvad der rører sig i hende.
Nu kender jeg ikke TS , men som 17 årig var jeg da voksen og dermed også kunne tage et voksent ansavr, og ingen siger hun skal tage sig af sin mor, kan være hun bare er den der får fokus på moderen har et problem og så kan moderen evt få hjælp af læge eller lignende.
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.329
Det er da muligt at hun overdriver en smule, men I går bare ud fra at de er total usandhed det hun fortæller, at hun bare er forkælet.
Hvad nu hvis det virkelig er sådan i huset, at moderen sidder på sin flade dagen lang foran PC og bare kommendere rundt med børnene - gør dit, gør dat ! Har I overhovedet overvejet den mulighed ? Nej, I konkludere bare at hun er forkælet.
Hun skriver der er problemer mellem hendes far og mor, måske de problemer var så store at moderen er gået i stå og ikke kan overskue sin egen verden. En 17-årig skal sgu ikke redde hende.
At der ikke er varmt mad på bordet hver aften, er ikke det store problem, sådan er der nogle familier der har det. Men at det kun er når faderen er hjemme hver 14. dag, viser da helt klart at der er et problem - i mine øjne.
Mon ikke det er moderen i dette tilfælde, som skulle tage og mane sig lidt op og så tage sig af sine børn, hjælpe dem med lektier, få noget varmt mad på bordet.
Jeg siger ikke at børn ikke godt kan have pligter i hjemmet - selvfølgelig skal de det - men børn uanset alder skal ikke have hovedansvaret for at et hjem er skinne rent.
TS skriver også at det kan være hårdt at gå i skole, fordi det er så socialt = mange mennesker på en gang. Så der er væsentlig forskel på at besøge en ven og så være social med en hel klase/skole.
Hun tjener selv sine lommepenge ved at tegne og evt. ved at være besøgsven i plejehjemmet (ved jeg ikke om man får penge for), men det er noget hun gør sammen med sin hund, og hvor hun har trygheden i hunden, det er primært hunden som er på job og skal være social med de ældre.
Jeg synes helt ærligt I skal prøve at se det fra en anden synsvinkel end at "hun bare er forkælet".
nov 2007
Der er da ingen af os der er umennesklige, i bund og grund handler det da om at tage sig af sin familie, om man så er datter, søn eller mor, som familie holder man samme. det kan godt være moren heller ikke har det særligt godt, men at man som 17 år, siger ( Fint nok, jeg har så valgt at være egoistisk og sige, at jeg vil være sammen med mine nye venner, passe min hund og gå på plejehjemmet med ham som besøgshund, passe min skole, og tegne som prioritet.)
Altså sådan fungere det bare ikke i den rigtige verden. Man bliver altså nødt til at sætte sig selv til side, samt ens egne behov i en periode, så man kan få styr på familielivet sammen. Ikke sagt at dette kun er datterens ansvar, men hun må jo sætte sig ned at snakke med sin mor også må de finde ud af den bedste løsning for dem alle.
apr 2008
nov 2007
For at svare på så nej, da jeg havde en diagnostiseret depression, kunne jeg ikke overkomme noget som helst, hverken rengøring, arbejde, venner eller familie, jeg lukkede fuldstændigt af, og ville være alene, kunne ikke engang tage mig sammen til at handle mad, intet. Men havde kanon støtte fra min mor og bror, som kom forbi jævnligt og hjalp mig til min store frustration, jeg var pisse arrig, og ville have det bare skulle pisse af og blande sig uden om, men det gjorde de heldhvis ikke, de var stærke for mig da jeg ikke kunne.
maj 2009
anne nu har jeg så selv en psukisk syg datter, og hun kunne ikke passe et job, men hu kunne godt nok heller ikke være sammen med sine venner.
så jo jeg ved skam godt hvad jeg taler om.
nu er det jo nok ikke sådan at hun skal holde hele hjemmet rent, men at hun skal hjælpe til, hjalp du ikke til da du boede hjemme?
apr 2008
nov 2007
Hvorfor blive harm over at man skal tilside sætte sig selv for et andet menneske, også oven i købet ens egen mor???? det forstår jeg ikke. hvorfor skal man ikke dette.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Hverken fra den ene eller fra den anden...
nov 2007
*CH* -
Ja du har nok helt ret, jeg håber virkeligt hun sætter sig ned med sin mor så det kan få talt ud, også håber jeg de får det hele til at fungere så de alle kan få det dejligt..
apr 2008
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 1.038
Ud fra alt det du skriver, lyder det også som om din mor har fået en depression - har i prøvet at snakke om det?
At man har opgaver hjemme, er helt fint, så længe det ikke tager overhånd. Da jeg boede hjemme, skulle min bror og jeg, sørge for at gøre vores etage (vi havde 1. sal for os selv) rent, hver lave mad en gang om ugen og tømme opvaskeren hver 4 uge. Da jeg boede hjemme, synes jeg, det var noget så træls, at jeg ikke bare kunne få lov til at lave ingenting - men er ret glad for de pligter jeg har haft den dag i dag
aug 2006
Men det er jo tydeligt at familien generelt ikke har den store forståelse for hinanden - og så er det lidt svært for alle at være der. Med eller uden depression.
feb 2007
Og hvad er forskellen lige, forklar mig endelig. Vi siger at moderen også har det skidt, en depression måske over problemer med faderen eller andet, men det OK at hun går i stå, ikke tager sig af sine børn, men prioritere at sidde på PC hele dagen (der sker faktisk for nogle mennesker at de ikke laver andet end sidde ved PC), hun skælder og smælder på børnene, kalder dem møgunger og utaknemmelige, vil have at ungerne skal sørge for at huset er rent.
Men det er ikke OK at et barn kan have en depression og kun klare nogle ting ?
Ja, man skal værne og tage sig af sin familie, men det skal dælme være begge veje, og hovedvejen er forældrene og sidevejene er børnene = forældrenes ansvar for at der er ordende forhold i hjemmet. Det er dem som har valgt at få børn.
maj 2009
Følger: 25 Følgere: 28 Hunde: 4 Emner: 274 Svar: 3.412
Jeg håber at du ikke ligger sådan noget ud igen da det ikke bære det positive med sig som du kan se.
nov 2007
Nu er der altid 2 sider af historien, og her får vi kun 1, ja det skal bestemt gå begge veje, men igen er man utilfreds så man jo snakke med sin mor, og kan man ikke det så kan man gå til kommunen, hvis forholdne er så dårlige.
feb 2007
Nej, jeg havde ingen faste opgaver derhjemme da jeg var barn. Mine forældre prioriterede at jeg passede min skole, min fritidsinteresse og mit fritids job. Men hvis de bad mig om f.eks. at tømme opvaskeren eller gøre noget andet, så gjorde jeg det. Men intet fast.
Og det har jeg ikke taget skade af.
Og at du har haft en psykisk syg datter, kan jo ikke 100% sammenlignes med hvad der sker for TS og hvilken situation TS står i.
feb 2007
Måske moderen ikke er til at snakke med. Lyder jo mest som om hun mener at de er nogle forkælede møjunger og utaknemmelige.
Men spørgsmålt er måske lige, hvad har de at være taknemmelige for ?
Og hvem har forkælet dem ? (hvis de er forkælet)
Måske moderen skulle kigge lidt på sig selv før hun dømmer sine børn)
feb 2007
nov 2007
Jamen hvad har man at være taknemlig for.. LIVET
jeg ikke nævnt noget om at være forkælet, det aner jeg ikke om hun er.
Hvis moderen ikke er til at snakke med, kan hun gå på kommunen, så går de ind og kigger på sagerne.
nov 2007
Men der er altså ingen der dør af at have pligter i hjemmet, om det så er meget eller lidt.
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.611
Har du fået diagnose på depression og angst hos en læge og får du medicin eller terapå af nogen art?
Jeg må indrømme at din beskrivelse af hvad du vil/ikke gør at jeg er meget i tvivl om alvorligheden/graden af din depression og angst..
feb 2007
Jeg skriver jo også netop at man godt kan have nogle pligter i hjemmet !
Man skal dog ikke som barn i huset være den primære rengøringskilde.
Noget af det vigtigste man kan give sine børn (i mine øjne) er tiden til at passe sin skole, passe deres fritidsinteresser og have et vist socialt omgangsliv med vennerne. Det skal ikke overskygges af, at man har så mange huslige pligter at der ikke er tid til andet end at holde hus.
Det er forældrenes opgave at holde hus, og så kan børn have nogle ting enkle pligter de skal gøre jævnligt og så også hjælpe til ind imellem, men med måde.
Der sker så meget i en teenagers krop og hoved, så det er ikke for sjov at man ind imellem tilder dem titlen "under ombygning" i teenage-årerne, det er der flere undersøgelser som fortæller.
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.184
Jeg personligt synes det er mere end en skam, så tidligt at blive sygdomsdømt ude.....
Hvor mange af os voksne, kan ikke huske vores egfen ungdom, og hvor frygteligt vi havde det med os selv....Uden en diagnose....Så vi måtte bare klø på, leve votres liv....og heldigvis så voksede vi oftest fra det det.....
Jeg er glad for at jeg ikke fik en diagnose...ingen undskyldning, hvis jeg havde været ung i dag, ja så var jeg sikkert også dømt ude .
Aldrig kommet i gang med en uddannelse...
nov 2007
Der er ingen her der ved 100% hvad dette handler om, da vi kun høre datterens side af dette, så vi må jo bare forholde os til det skrevne.
Men ja vil give dig ret, et eller andet går der helt galt, når stigningerne er så høje indenfor diagnose af depressioner, om det så er lægerne der er for hurtige til at lave diagnoserne og medicere, eller om det er blevet en populær undskyldning, for at slippe om hjørnerne, det ved jeg ikke.
aug 2006
Og for alt for mange en grund til at droppe ud af skole eller uddannelse...Ikke at jeg siger det om TS, men bare min generelle oplevelse....
Hvis man er ung og trist, så vupti, så har men en depr.
Jeg kunne godt tænke mig, at lægerne holdt lidt igen på diagn. og så at man tog en tur omkring psyk og så hvordan folk med en ordentlig depr. de har det...
nov 2007
Jamen hun har da ikke skrevet nogle steder at det er det eneste hun laver, og eftersom hun sikkert er i skole nu og ikke kan deltage i tråden, så må vi holde os til det hun har skrevet.
Ja det er bestemt vigtigt at man passer sin skole og venner osv, men det er bestemt også vigtig man lærer at tage del i hjemmet, samt at man ikke altid kan lave det man allerhelst vil, man må bide i det sure såvel som i det søde. Og når man er 17 år burde man have lært det.
aug 2006
nov 2007
Nok ikke alle læger, men nogle gør, jeg kan nævne de første 13 som jeg personligt kender som, bruger alle disse undskyldninger, bla. depressioner for at slippe for at komme ud på arbejdsmarket, men det er jo en helt anden sag.
aug 2006
Men det gør det altså nogen gange...Særlig mens man er ung...Og man bliver trist, og orker ikke noget, men det er ikke det samme som at undskylde sin egen deltagelse i livet på godt og ondt.
jan 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 907
Det står da TS frit for at flytte hjemmefra, hvis hun er utilfreds med arbejdsfordelingen i hjemmet.
aug 2006
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 1.038
aug 2006
jun 2009
Kan så sige, at jeg var til lægen i dag, hvor jeg nævnte det her, og bare brød sammen. Ja, min mor tager opvasken, handler ind og engang imellem smider hun lige frikadeller i ovnen, men ellers sidder hun næsten kun på sin flade og spiller.
- Min læge mener, at jeg har fået depression, som så er væk, men nu har fået en stressrelateret depression. Jeg skal ind til ham igen i morgen, da jeg egentlig var derinde med min ryg til efterundersøgelse efter at have rykket den.
Så JA, jeg er ved at få en diagnose, men vi blev nødt til at stoppe efter et kvarter af tårer og en jamrende stemme fra mig af, for det var hvad der var sat plads til.
- Jeg har snakket med mine lærere om det også. Det her tager nemlig overhånd, som nogen siger. Den eneste der har haft ret herinde af dem der har skrevet, er Anne R. Hun forstår præcis hvordan jeg har det, og det er præcis sådan det er.
Jeg mener selv, at min depression er blevet bedre nu, fordi jeg er kommet ind på en ordentlig skole, hvor jeg ENDELIG har fået venner.
Jeg går helt i spåner, hvis jeg ikke laver den her prioritering, for jeg kan simpelthen intet. Da jeg brød helt sammen i februar lavede jeg heller intet. Havde knap nok kræfter til at stå op og spise. Jeg gik ikke ud i næsten en måned.
- Jeg prøvede at arbejde, men det var for meget pres, og jeg holdt kun 1½ måned. Det med plejehjemmet er frivilligt ca. 2 timer 2 gange om ugen, og det er mere for at lave noget med min hund, så han ikke bliver forsømt, ligesom da han var havehund i ½ år, fordi jeg havde det så skidt.
Håber det giver mere mening, det jeg skrev. Jeg skulle skynde mig i morges.
jun 2009
- Jeg er blevet mobbet i skolen i 6½ år, på en måde som gjorde selv min læge mundlam. Dog mest psykisk pres end voldeligt pres. Jeg holdt det hele for mig selv indtil i februar måned, hvor jeg brød sammen.
nov 2007
Måske du skulle tage en snak med din mor i aften, fortælle hende hvordan du har det, hvad du føler, hvordan du ser hende osv.
jun 2009
jan 2011
Følger: 39 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 166 Svar: 5.326
Jeg vil da aldrig forvente eller bede mine børn om at hjemmet skal skinne bare fordi jeg ikke selv gidder at lette min røv fra commen....
Nr 2 hvorfor SKAL du sørge for deres lektier, kan de eller din mor ikke finde ud af/ hjælpe så er der som regel lektiehjælp i skolen...
Kan da godt forstå du skal hjælpe med nogen ting i hjemmet som at tømme opvasker og gå ud med skraldet¨...
I skal IKKE leve af brød hver dag, hun må dælmene lave jer noget mad...
Min 6 årige pige skal da osse hjælpe til herhjemme....
Og den største da han boede hjemme bød selv til med rengøring og han kunne da osse hvis han manglede penge eller smøger selv tilbyde at ordne hele hjemmet....
Alle tager selv deres ting efter aftensmad og sætter i opvaskeren... Men det er så en regel jeg har, roder man rydder man selv op...
nov 2007
Ja der er ingen tvivl om at det bliver svært for jer begge, men husk at være helt åben, så håber jeg i finder ud af det sammen, så i kan støtte hinanden i stedet for at modarbejde.
jun 2009
- I går fik vi dog noget spaghetti og kødsovs, så lidt ære skal hun alligevel have.
Synes bare ikke, det skal være MIG, der har alt ansvaret for alle de her ting.
Og tror ærlig talt heller ikke at folk tænker, kæft hvor er her rodet, når de ved, at min mor går på HF, og jeg går i skole, og alle de andre ting, vi nu skal. Så slemt er det altså ikke. Ja, der flyder legetøj over det hele, gamle reklamer ligger smidt ind under hylden over bordet, men så slemt er det virkelig heller ikke. Det er jo ikke fordi vi skal bruge en spade for at gå på gulvet, vel?
jun 2009
jan 2011
Følger: 39 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 166 Svar: 5.326
Hun laver ikke engang aftensmad til os, vi må leve på brød, indtil min far kommer hjem hveranden weekend.
Det var hvad du selv skrev og det var det jeg gik ud fra... Ikke for at rakke ned eller være ond...
jun 2009
- Så har jeg så sat venner på en gang imellem også, og det er jo heller ikke hver dag eller hver anden dag, jeg vil være sammen med dem. Og jeg har sagt, at hvis hun beder mig om at tømme opvaskemaskinen og sådan noget, så skal jeg nok gøre det, men det bliver altså ikke lige den vilde oprydning fra min side.. Jeg rydder op efter mig selv, og så de småting som hun beder mig om.. Har virkelig begrænset energi til det.. Synes også bare, at det er vildt latterligt, at hun nu skal sige, at vi ikke må være sammen med nogen som helst, før vi rydder mere op.
jun 2009
Anika; Ja, ved det ^^ Skrevet i al hast. Sådan var det så de sidste to uger, før han var hjemme forrige weekend ^^'
jun 2009
- Men jeg er for ustabil til at flytte hjemmefra nu, og det har jeg også sagt til mine forældre.. Men ja, kan godt forestille mig, hvor lidt det er i forhold til at bo hjemme, og det ved jeg også godt.. Derfor vil jeg helst bruge den tid jeg har, bedst muligt på ting, der er vigtige for mig, specielt fordi jeg har det som, jeg nu engang har det.
feb 2009
Følger: 39 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 205 Svar: 3.353
Men men men! Jeg forstår godt hvordan TS har det, på trods af at jeg ikke har eller har haft en dep. Eller er angst!
Jeg selv sys også det var meget uretfærdigt at man som gymnasie elev med tonsvis af lektier også sku kunne magte et job ( sku jo selv tjene penge fik i hvertfald ikke lommepenge) plus vaske tøj en gang hver uge (alt tøjet fra en hel uge af gangen) mens min far ikke lavede dagens gode gerning! Min "mor" ( min fars kone, som jeg elsker uendeligt;0) lavede selvfølgelig mad og så hjalp vi altid hinanden med at dække bord og rydde op efter maden!
Men det er fandme hårdt!
Konstant at høre hvor hårdt det er at være på arbejde!
Det man som voksen bare ikke lige altid tænke på når man siger til sine børn de skal ud og tjene deres egne penge for at have råd til Tlf og diverse
Er at når i kommer hjem fra arbejde! Så skal i lave mad! Når vi kommer hjem fra skole så skal vi lave lektier og på arbejde og vaske op og vaske tøj!
( det er set og skrevet ud fra hvordan jeg selv havde det, ved jo af gode grunde ikke hvad i andre laver når i kommer hjem)
Sys bare at man som forældre lige skal tænke en enkelt gang mere på hvad man pålægger sig sine børn!
( jeg kunne ikke gennemføre gymnasiet fordi, jeg ikke kunne overskue det.)
jun 2009
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
Jeg har lidt af depression og angst, og jeg kunne altså hverken have venner, tegne, eller gå i skole ;o)
Jeg var frisk nok til at lave noget maks 3 timer i døgnet, resten lå jeg og så ind i en væg.
Da jeg blev diagnoseret, røg jeg på den største dosis medicin, man må proppe i et menneske. Og sov 23 timer i døgnet.
Og mit var IKKE slemt.
Så hvis du kan få nye venner og hænge ud med dem, er det vist begrænset hvor meget der er galt. Alle er lidt sløve efter skole.
Ellers må du jo lade dig indlægge på børnepsyk.
aug 2006
Tror vi skal lade fagkundskaben tage sig af den slags....
jun 2009
Jeg gik heller ikke i skole, da det var værst, som var i februar, Droppede skolen der, men tegnede, det gjorde jeg. Og der skal jeg virkelig også have brækket begge arme før jeg lader være med det, lol. På det tidspunkt havde jeg ingen venner, så..
- Nu sagde jeg nej til medicinen, da jeg synes det er en omvej, eftersom jeg godt kender grunden til min depression, og det er noget, der skal tales om. Men jeg orkede heller intet, den første tid.
nov 2007
Måske du skulle printe denne tråd ud,så din mor kan se den, så kan det være hun bliver mere forstående for hvordan du har det, som en anden nævner kan i jo sammen lave ugeplaner hvem gør hvad og hvornår, så skal i ikke gå og bruge energi på at blive sure og tvære i hverdagen, samt i ungår en masse unødvendige diskusioner.
jun 2009
- Så den er i hvert fald prøvet. Tør ikke vise min mor tråden. Så flipper hun bare over, at jeg har skrevet sådan om hende på internettet, selvom det egentlig ikke er løgn.
jun 2009
nov 2007
Sandra H
Jamen så er der vel ikke andet for, at hvis i ikke kan løse dette, og du bliver mere og mere deprimeret, så må du undersøge om du kan få hjælp fra kommunen til at flytte hjemmefra.
jun 2009
Og skolen involverer mange mennesker, både i bussen og i skolen. Jeg vil ikke falde ned igen, og derfor kan jeg ikke prioritere mere end det jeg gør.
Det er ting, der er vigtige for min fremtid og mit velvære. Jeg ville sikkert godt kunne holde til det fysisk, men ikke psykisk.
Jeg elsker mit liv, ingen tvivl om det, men det her er ved at tage overhånd og ødelægge det skønne liv, jeg har. Og det går jo heller ikke..
jun 2009
Miriam; Den har jeg også spurgt hende om. Vi har prøvet et skema, der gav os ca. en opgave om dagen.. Det holdt i hvad.. 3 dage, så var den kedelig, og blev ikke holdt.
Min lillebror er snart 7, og hun mener ikke, at han skal rydde op andet end hans legetøj. Der er jeg så ikke enig..
- Min søster gider ikke, hun sidder på sit værelse, spiller computer, ordner negle hvad ved jeg, hele dagen.
jun 2009
nov 2007
Erhm ja 1 det første er hun din mor, også bor du under hendes tag, så gør man hvad der bliver sagt eller bedt om.
jun 2009
maj 2005
Jeg har da også skulle lave ting herhjemme og gøre hvad der bliver sagt, men ALDRIG nogensinde har de tvunget mig til at passe min søster, hjælpe hende med lektier osv. Det er dem der har valgt at få et barn, ikke mig. De har spurgt mig om jeg vil passe henne engang imellem og det har jeg så sagt ja til, men jeg er ALDRIG nogensinde blevet tvunget.
Det er da sådan set hamrende ligegyldigt om Sandra er syg eller ej, et barn skal IKKE stå for husholdningen! Pligter er fint. At ordne det hele? Nej, det er ikke ok.
jun 2009
Frygter at blive ligesom min mor, når jeg bliver ældre.
jun 2009
feb 2009
Men det er jo ikke fordi jeg ikke vil hjælpe, i min situation gik det bare fra at være noget hjalp hinanden med til at det var mig der gjorde det!
Jeg sys godt at man kan hjælpe til men i takt med t man starter 10 Kl. 1 .G eller lign. Der bliver ens dagligdag hårdere! Man skal selv gøre mere ud af sit arbejde i skolen! Og så sys jeg ikke at opgaverne derhjemme sku gå den samme vej!
Men der er stor forskel på at hjælpe hinanden og så stå med det alene!!
Og hvis man hjælper hinanden får man jo også tit snakket mere sammen om hvordan man hver i sær har det!!
jun 2009
- Plus, at når min mor har lektier, så skal jeg også hjælpe hende med de lektier.. Det virker bare så forkert. Jeg ville kunne forstå det, hvis jeg lige skulle læse det igennem, hun har lavet, da hun er færing, og derfor ikke altid formulerer sig korrekt, men jeg sidder jo nærmest og skriver det for hende?
maj 2005
jun 2009
Men så skal hun jo true med, at så stopper hun i skolen, så klarer hun ikke skolen, og så får hun ingen støtte fra os osvosv.
Det er jo nærmest psykisk vold hun kører istedet.
nov 2007
Ah nu er sandra da ikke helt barn mere hun bliver altså 18 næste år, jo ældre man bliver jo større ansvar får man gerne i hjemmet.
jun 2009
Jeg var jo ''væk'' de 2-3 år hvor min mobning var værst. Og derfor, kan jeg ikke holde til det. På en måde er jeg moden, og på en måde, er jeg ikke pga. de ting der er sket i mit liv.
jun 2009
- Jeg skal rydde op efter alle, og det er bare for meget. Har også sagt, at jeg sagtens kan rydde op efter mig selv, men nægter at rydde op efter alle.
maj 2005
Sandra - Godt nok. Så ville jeg sige fra. Det er ikke dit ansvar at hun laver sine lektier.
mar 2005
Følger: 40 Følgere: 39 Hunde: 3 Emner: 205 Svar: 4.379
Så må nok tilstå jeg synes nutidens teenagere er møgforkælede
mar 2005
nov 2007
Vi er alle forskellige og klare tingene på hver vores måde.
Men jeg synes du skylder din mor at stoppe denne tråd, og tage en seriøs snak med hende, samt ville det være en god ide, når du skal til lægen i morgen og be om en lægeerklering til phsykolog, så du kan få bearbejdet nogle af de ting du går med.
maj 2005
Hvad skal de voksne i husholdningen lave? Og hvor meget...
jun 2009
Irene; Nu kan man jo ikke kalde mit tegneri eller plejehjemmet for et job som sådan, selvom jeg tjener lidt på tegningerne.. Det er jo ikke fast, men mit eget. Men ja, jeg kan simpelthen ikke overskue det hele, og jeg tager den også op med min mor, når jeg har været på plejehjemmet og hun er kommet hjem.
Rie; Hvordan fa'en fik du det til at passe sammen?
jun 2009
jun 2009
nov 2007
Irene J
Jeg ser ikke noget forkert i det, det gjorde jeg også sammentidigt, med at jeg arbejde fuldtid og gik i skole, for mit vedkomne var det fordi min mor var meget syg i mange år, jeg havde bestemt også mit eget at kæmpe med, men det var der bare ikke noget at gøre ved, jeg måtte bide tingene i mig.
Men igen vi er alle forskellige.
mar 2005
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 3 Emner: 7 Svar: 135
Ja selvfølgelig kan man spørge om der er noget galt og hjælpe så godt man kan,. Men når man selv kæmper for at få hverdagen med hund, venner,depression og angst, til at hænge sammen, kan man ikke forlange mere.. Det er jo som sagt ikke Sandra der har valgt at få børn og det er da moren selv der har valgt at gå i skole, ikke sandra, så hun skal da ikke kører sådan på hende.. det er da dybt forkert.. Det kan godt være i andre er sådan nogle pragt eksempler på at i klarer alt da jeres mor havde det skidt og det er rigtigt godt og flot at i har kunnet klarer det , men det gør det ikke mere rigtigt, som 17 årig skal man ikke tage sådan ansvar for sin mor, man er langt fra voksen på den alder.. Jeg siger ikke at man ikke kan lave noget der hjemme, huslige pligter er godt at have, men man skal ikke lave alt., Det sociale er mindst lige så vigtigt når man er i den alder.. hun skal da have lov til at være ung og have et liv ved siden af...
jun 2009
maj 2005
Sheila - Så det er helt fin hun skal lave sin mors lektier? Jamen så tror jeg da jeg skal få mig nogen børn, så er jeg fri for selv at lave mine lektier..
feb 2009
Men tiderne har også ændret sig;0)
nov 2007
Nej jeg hentyder til det huslige og hjælpe lillebror.
maj 2005
Man skal ikke nøjes med et barn i dag. Alt for meget arbejde. Minimum to! Så er man fri for selv at lave noget
jun 2009
Men lige en ting.. Er det mærkeligt at min mor bare tror alting er okay, dagen efter? Altså, nu skændtes vi jo i går, og sådan noget, men altså.. hun har forbudt mig at se mine venner, og så virker det som om, alt er i fineste orden..
maj 2005
jun 2009
maj 2005
feb 2009
nov 2007
Irene J
Ja Sorry :)))))
Nogle gange tænker man lidt hurtiger end man får skrevet ned..
feb 2009
mar 2005
Ja klart tiderne har ændre sig
mar 2005
nov 2007
Der er vi jo alle så forskellige :))), men altså hendes mor er her jo ikke til at forsvare sig selv.
nov 2007
Ja bestemt helt enig.. håber inderligt de finder ud af det.
feb 2009
Men det har man altså bare ikke tid til når man går ud!
Eller det havde jeg i hvertfald ikke tid til
aug 2006
Eller hvem der led mest under voldsomt ansvar og forpligtelser?
En ting, der altid vil være mig en gåde er, at det er så svært at kapere, at man ikke selv er prototypen på menneskeheden. At man selv har gjort det ene eller det andet gør ikke en ekspert på andre menneskers liv.
feb 2009
jun 2009
Nogen forslag? lol.
jun 2009
- tak for det, mor.
feb 2009
jun 2009
feb 2007
Fuldstændig rigtigt.
Jeg kan da heller ikke se hvorfor TS skal rydde op på sin søsters værelse - søster er 15, helt ærlig, gammel nok til at rydde sit eget rod op.
Og lillebrors værelse, det må da være moderens opgave at få ryddet der. Og mor må lave sine egne lektier.
aug 2006
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 3 Emner: 7 Svar: 135
Jeg er helt enig i det du skriver, det er ikke hendes pligt at rydde op på sine søskendes værelse, og slet ikke når hun er så gammel, da jeg var 15 ville jeg slet ikke have at der kom andre ind og ryddede op på mit værelse, det ville jeg da selv klarer.. Og mine forældre sagde da heller ikke at min store søster skulle gøre det for mig.. Det virker virkelig underligt på mig..
jun 2009
- Det gør jeg ikke, når jeg skriver, fordi jeg kan få det ud, uden at snakke om det på samme måde, og derfor bringer det heller ikke de samme følelser frem.
nov 2007
Måske kunne du skrive et brev til din mor, hvordan du føler osv.
jun 2009
Er rigtig glad for, på en måde, at jeg kom op at skændes med hende..
- Men det er vildt, at der skal så meget til, før hun forstår det.. Håber hun lærer at se det noget tidligere o.o
feb 2007
jun 2009
Må bare lige ud med det.