{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.341 visninger | Oprettet:

hvorfor har vi ikke aktiv dødshjælp. {{forumTopicSubject}}

igår forlod et menneske jeg har kær livet - helt frivillgt.


han havde igennem de sidste 5 år kæmpet med sygdomme ALS og var til sidst hel lammet og havde respirator. han valgte selv at få slukket for respiratoren. dette er lovligt da man ikke disideret forvolder hans død - man stopper simpelthen behandlingen.


men hvorfor er det vi ikke vil tillade aktiv dødshjælp. hvor skal andre mennesker der lider og kun ønsker at ville herfra ikke have muligheden.


hvad er jeres holdning til aktiv dødshjælp


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvorfor har vi ikke aktiv dødshjælp.
  • #1   15. sep 2011 Jeg har det ligesom dig. Er meget enig. Og for mig er aktiv dødshjælp og "smertestillende behandling" og "at stoppe behandlingen" altså det samme.
    Jeg har kendskab til en der er død, fordi han til sidst fik så meget smertestillende, at hjertet sagde fra. Tja...kald det hvad i vil, for mig er det aktiv dødshjælp og helt fint at hjælpe folk herfra på den måde.


  • #3   15. sep 2011 Kan heller ik se hvorfor vi ikke skulle have det. Vil dog sige at man nok burde lave en form for kontrakt på det, så det ikke kan bruges som forsvar hvis man slår et andet menneske ihjel...

    Gav det mening?


  • #4   15. sep 2011 Jeg får også ind for aktiv dødsfald.. det er forfædeligt at holde liv, i en person, som lider, og ikke ønsker at leve længere pga. smerter.

  • #5   15. sep 2011 Jeg er også for af samme grund som jer andre skriver

  • #6   15. sep 2011 Tror det er fordi, at det kan misbruges, at vi ikke har det =)

    Men jo, jeg går helt klart også ind for aktiv dødshjælp. I de fleste tilfælde.


  • #7   15. sep 2011 For! Men spørgsmålet er nok hvor grænsen skal gå? Hvem må benytte det, og hvem må ikke?

  • #8   15. sep 2011 Jeg er også selv for aktiv dødshjælp ..
    Diskuterede det med en gruppe så sent som i tirsdags ..
    Vi var 5 i alt, 1 vare ligeglad, 3 imod og mig som er for ..
    De andre brugte som argumenter, at hvem skal bestemme om livet er værdigt!?
    Er det lægerne, familien eller en selv?
    Hvad hvis man ligger som en grøntsag, nogle vil mene det er uværdigt, men en mente at hvad hvis man selv synes det er et værdigt liv?
    Jeg forstod skam godt deres argumentation, men men men .. Jeg går stadig ind for aktiv dødshjælp! :o)


  • #9   15. sep 2011 jeg er også for, men jeg kan godt se at det giver nogle problemer at legalisere det at dræbe andre mennesker - for der er en grænse der skal sættes, og den er helt sikkert ikke nem at definere.

  • #10   15. sep 2011 Susanne - man kalder det "passiv dødshjælp". Og det bruges på hospitalerne "så vidt muligt".... Ikke for at være ordkløver, men... ja du forstår nok :o)

    Jeg går også ind for aktiv dødshjælp - passiv dødshjælp er dog et skridt på vejen, men bestemt ikke optimalt.......

    Hvis man selv ved man skal dø og man kun lever et liv i smerte, velvidende at der ingen vej er "tilbage" og at det kun bliver værre - hvorfor skal man så ikke selv ha lov at bestemme?
    Eller hvis man bare VED der er ikke mere at gøre her og han/hun vågner ikke op igen - hvorfor så ikke......

    Så havde jeg og min familie ikke oplevet dette:
    Min stedfar fik en massiv blodprop i hjernen den 31. juli - hele den ene hjernehalvdel blev skadet - ved skanning så man at der ikke kom ilt til resten af hjernen - efter en dags tid skannede de ham igen og man så at han også havde fået en lignende massiv blodprop i den anden side af hjernen :o( før skanningen vidste man godt det var slemt, idet han var bevidstløs og ikke reagerede normalt på fx at blive stukket med en spids genstand, at blive strøget under fødderne osv og man havde også konstateret at han havde fået lungebetændelse og var begyndt at give han penicillin. (Han trak vejret selv).
    Da man opdagede at begge hjernehalvdele nærmest var lukket ned - det var kun hjernestammen, der fungerede normalt - valgte vi i samråd med lægerne at stoppe yderligere behandling.
    Dvs man tog penicillin, væske og næring fra ham. Og man gik i gang med at give ham morfin...
    Lægerne mente han kun ville leve ganske kort tid.

    Men der gik 8 dage!
    8 dage, hvor vi vågede over ham på skift - for han sku bare ikke gå bort alene........
    8 dage, hvor han bare lå......... i starten virkede det som om han kæmpede lidt for at få vejret - senere trak han kun vejret overfladisk - og han havde også såkaldt Cheyne-Stokes vejrtrækning :o(
    Det er nok de 8 værste dage i mit liv. Man står der og håber på at den der vejrtrækning blir den sidste - og så alligevel sukker man og bliver lettet når han så alligevel trækker vejret - for blot et sekund efter at tænke - hvorfor slipper han ikke......
    Til sidst slap han - umiddelbart efter en morfin indsprøjtning, hvilket ikke betyder at sygeplejersken "slog ham ihjel", men morfin kan sløve vejrtrækningen og hans vejrtrækning var jo overfladisk i forvejen..........
    puha det var grimt og det har sat sig nogle spor........


  • #11   15. sep 2011 Jeg er også for.
    Men samtidig er jeg bange for at folk vil kunne misbruge det.
    Så der ville skulle være klokkeklare regler og kun være bestemte personer der ville kunne udføre det, med lægelig baggrund.


  • #13   15. sep 2011 Det at menneskelivet er ukrænkeligt er vel ret centralt i vores samfund og jeg vil tro, "man" frygter, at det kan blive en glidebane hvis først man tager hul på at legalisere at slå andre mennesker (eller sig selv) ihjel. Desuden kan "man" måske frygte, at det vil kunne misbruges eller at nogle måske vil få dårlig samvittighed over at ligge sine omgivelser til last og derfor vælge en hurtig udvej. Der er jo også eksempler på folk, der egentlig har været erklæret uhelbredeligt syge, men mirakuløst er kommet sig og har fået et langt og godt liv.

    Uanset alle de forbehold, er jeg slet ikke i tvivl om, at aktiv og/eller passiv dødshjælp skal være legalt. Jeg er dog glad for, det hverken er mig, der skal udtænke eller administrere rammerne, men også sikker på, vi har dygtige læger, psykologer og jurister, der vil kunne strikke en brugbar lovgivning sammen


  • #14   15. sep 2011 Helt klart for - jeg har set min far lide - det glemmer jeg aldrig smiley

  • j&l *
    j&l * Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26
    #15   15. sep 2011 Jeg er også helt klart for aktiv dødshjælp.
    På mit arbejde har jeg simpelthen set for mange mennesker ligge og lide unødigt længe.
    Men det er en ekstrem svær balancegang.For hvem tager beslutningen om, at nu er det ok at ende livet for en person?
    Der er mange etiske overvejelser man er nødt til at gøre sig inden aktiv dødshælp kan legaliseres.
    Dog vil jeg sige, at det altid skal være et krav, at personen selv har givet udtryk for, at det er i orden at gøre brug af aktiv dødshjælp, lidt i stil med det system der er i forhold til organdonation.


  • #16   15. sep 2011 problemet er bare at vi ikke kan sidestille organg donation og aktiv dødshjælp.

    når man donerer - er man jo død -

    så systemet vil ikke kunne bruges helt på samme måde. tænk nu hvis folk har ombestemt sig.


    i min verden så står aktiv dødshjælp også for aktiv tilsagn fra den som skal dø


  • #17   15. sep 2011 Man kunne lave en tilsvarende tilmelding som man har ved organdonation....Dvs. at folk mens de var raske tog stilling til om de ønskede livsforlængende behandling, eller bare viklkle smertedækkes indtil døden indtraf...Man skulle så også kunne vælge f.eks. om man ville have lov til at dø hvis man fik en hjerneskade osv. osv.
    Det jeg mener er, at man selv under alle omstændigheder skulle have lov til at vælge livet fra, i stedet for at andre skulle vælge for een.


  • #18   15. sep 2011 jeg har også passet ALS patienter og andre respirartorbruger og de har heldigvis valget om de vil leve eller ej... og det valg ville jeg ønske at andre også ville få.

  • #20   15. sep 2011 Jeg er for det, så længe det er den person, der lider, der bestemmer, at nu er det slut.
    - Jeg ville selv meget hellere få lov til at dø, end at ligge i store smerter. Fx. som min gamle matematiklærer. Han fik tarmkræft, og til sidst lå han i sengen og var rigtig oppustet og lignede faktisk en ballon. Da de vidste, at han skulle dø, så burde han have fået valget istedet for at skulle ligge og lide, som han jo gjorde..


  • #21   15. sep 2011 nete - nu er aktiv dødshjælp jo ikke noget nogen udefra bestemmer - i de lande hvor det praktisers er det et ufravigeligt krav at patienten selv træffer beslutningen

  • #22   15. sep 2011 Nete - Hvad skulle være værre? smiley Når man bliver død, kremeres man tit og så bliver man til aske...og er væk. Slut prut finale smiley

  • #23   15. sep 2011 Nete - Så lige din sidste kommentar. Hvad så med trafikuheld o.l. Skal vi bare lade dem ligge? Hvis det er meningen de skal overleve, så sker det også? Sætter tingene lidt på spidsen og udfordrer dig lidt ;o)

  • #24   15. sep 2011 Nete - Nej det kan nemlig ikke sammenlignes, det var som sagt også bare for at provokere lidt ;o)


    Jeg har set i øjnene på et kært familiemedlem der ikke ville mere. Han havde intet sprog. Jeg var knap 6 år gammel. Alligevel husker jeg det tydeligt. Han var for lille til at kunne tage noget valg. Ud af 42 måneder, havde han brugt 40½ måned på at være dødsyg smiley Det skærer stadig i mit hjerte og jeg ønsker ikke for nogen - hverken "offeret" eller familien - at de skal opleve noget lignende.


  • #25   15. sep 2011 Jeg er helt klart for aktiv dødshjælp

  • #26   15. sep 2011 Tja, hvad kan jeg sige... Der var fundet donor... Han passede så ikke. Den nye donor fra Amerika nåede ikke at komme, før det var for sent smiley

    Hørt Maria.


  • #27   15. sep 2011 Jeg er for...

Kommentér på:
hvorfor har vi ikke aktiv dødshjælp.

Annonce