1.355 visninger
|
Oprettet:
Hundemutter - nu med dkk racevinder .
6. mar 2008 Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.037
6. mar 2008 Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.037
hvorfor har vi ikke aktiv dødshjælp. {{forumTopicSubject}}
igår forlod et menneske jeg har kær livet - helt frivillgt.
han havde igennem de sidste 5 år kæmpet med sygdomme ALS og var til sidst hel lammet og havde respirator. han valgte selv at få slukket for respiratoren. dette er lovligt da man ikke disideret forvolder hans død - man stopper simpelthen behandlingen.
men hvorfor er det vi ikke vil tillade aktiv dødshjælp. hvor skal andre mennesker der lider og kun ønsker at ville herfra ikke have muligheden.
hvad er jeres holdning til aktiv dødshjælp
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.421
Jeg har kendskab til en der er død, fordi han til sidst fik så meget smertestillende, at hjertet sagde fra. Tja...kald det hvad i vil, for mig er det aktiv dødshjælp og helt fint at hjælpe folk herfra på den måde.
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 23 Hunde: 1 Emner: 170 Svar: 2.100
Gav det mening?
mar 2007
Følger: 36 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 39 Svar: 386
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 1.038
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
Men jo, jeg går helt klart også ind for aktiv dødshjælp. I de fleste tilfælde.
maj 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 236 Svar: 2.241
nov 2009
Følger: 12 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.560
Diskuterede det med en gruppe så sent som i tirsdags ..
Vi var 5 i alt, 1 vare ligeglad, 3 imod og mig som er for ..
De andre brugte som argumenter, at hvem skal bestemme om livet er værdigt!?
Er det lægerne, familien eller en selv?
Hvad hvis man ligger som en grøntsag, nogle vil mene det er uværdigt, men en mente at hvad hvis man selv synes det er et værdigt liv?
Jeg forstod skam godt deres argumentation, men men men .. Jeg går stadig ind for aktiv dødshjælp! :o)
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
nov 2007
Følger: 41 Følgere: 39 Hunde: 1 Emner: 71 Svar: 1.493
Jeg går også ind for aktiv dødshjælp - passiv dødshjælp er dog et skridt på vejen, men bestemt ikke optimalt.......
Hvis man selv ved man skal dø og man kun lever et liv i smerte, velvidende at der ingen vej er "tilbage" og at det kun bliver værre - hvorfor skal man så ikke selv ha lov at bestemme?
Eller hvis man bare VED der er ikke mere at gøre her og han/hun vågner ikke op igen - hvorfor så ikke......
Så havde jeg og min familie ikke oplevet dette:
Min stedfar fik en massiv blodprop i hjernen den 31. juli - hele den ene hjernehalvdel blev skadet - ved skanning så man at der ikke kom ilt til resten af hjernen - efter en dags tid skannede de ham igen og man så at han også havde fået en lignende massiv blodprop i den anden side af hjernen :o( før skanningen vidste man godt det var slemt, idet han var bevidstløs og ikke reagerede normalt på fx at blive stukket med en spids genstand, at blive strøget under fødderne osv og man havde også konstateret at han havde fået lungebetændelse og var begyndt at give han penicillin. (Han trak vejret selv).
Da man opdagede at begge hjernehalvdele nærmest var lukket ned - det var kun hjernestammen, der fungerede normalt - valgte vi i samråd med lægerne at stoppe yderligere behandling.
Dvs man tog penicillin, væske og næring fra ham. Og man gik i gang med at give ham morfin...
Lægerne mente han kun ville leve ganske kort tid.
Men der gik 8 dage!
8 dage, hvor vi vågede over ham på skift - for han sku bare ikke gå bort alene........
8 dage, hvor han bare lå......... i starten virkede det som om han kæmpede lidt for at få vejret - senere trak han kun vejret overfladisk - og han havde også såkaldt Cheyne-Stokes vejrtrækning :o(
Det er nok de 8 værste dage i mit liv. Man står der og håber på at den der vejrtrækning blir den sidste - og så alligevel sukker man og bliver lettet når han så alligevel trækker vejret - for blot et sekund efter at tænke - hvorfor slipper han ikke......
Til sidst slap han - umiddelbart efter en morfin indsprøjtning, hvilket ikke betyder at sygeplejersken "slog ham ihjel", men morfin kan sløve vejrtrækningen og hans vejrtrækning var jo overfladisk i forvejen..........
puha det var grimt og det har sat sig nogle spor........
maj 2005
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 70 Svar: 1.492
Men samtidig er jeg bange for at folk vil kunne misbruge det.
Så der ville skulle være klokkeklare regler og kun være bestemte personer der ville kunne udføre det, med lægelig baggrund.
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.936
Uanset alle de forbehold, er jeg slet ikke i tvivl om, at aktiv og/eller passiv dødshjælp skal være legalt. Jeg er dog glad for, det hverken er mig, der skal udtænke eller administrere rammerne, men også sikker på, vi har dygtige læger, psykologer og jurister, der vil kunne strikke en brugbar lovgivning sammen
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
maj 2011
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26
På mit arbejde har jeg simpelthen set for mange mennesker ligge og lide unødigt længe.
Men det er en ekstrem svær balancegang.For hvem tager beslutningen om, at nu er det ok at ende livet for en person?
Der er mange etiske overvejelser man er nødt til at gøre sig inden aktiv dødshælp kan legaliseres.
Dog vil jeg sige, at det altid skal være et krav, at personen selv har givet udtryk for, at det er i orden at gøre brug af aktiv dødshjælp, lidt i stil med det system der er i forhold til organdonation.
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.037
når man donerer - er man jo død -
så systemet vil ikke kunne bruges helt på samme måde. tænk nu hvis folk har ombestemt sig.
i min verden så står aktiv dødshjælp også for aktiv tilsagn fra den som skal dø
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.184
Det jeg mener er, at man selv under alle omstændigheder skulle have lov til at vælge livet fra, i stedet for at andre skulle vælge for een.
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 2 Emner: 425 Svar: 10.635
- Jeg ville selv meget hellere få lov til at dø, end at ligge i store smerter. Fx. som min gamle matematiklærer. Han fik tarmkræft, og til sidst lå han i sengen og var rigtig oppustet og lignede faktisk en ballon. Da de vidste, at han skulle dø, så burde han have fået valget istedet for at skulle ligge og lide, som han jo gjorde..
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.037
maj 2005
maj 2005
maj 2005
Jeg har set i øjnene på et kært familiemedlem der ikke ville mere. Han havde intet sprog. Jeg var knap 6 år gammel. Alligevel husker jeg det tydeligt. Han var for lille til at kunne tage noget valg. Ud af 42 måneder, havde han brugt 40½ måned på at være dødsyg Det skærer stadig i mit hjerte og jeg ønsker ikke for nogen - hverken "offeret" eller familien - at de skal opleve noget lignende.
jun 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 24 Svar: 107
maj 2005
Hørt Maria.
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
hvorfor har vi ikke aktiv dødshjælp.