{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.162 visninger | Oprettet:

Når man fylder 18, skattekort, SU, løn? {{forumTopicSubject}}

Godmorgen HG

Min søn fyldte 18 år igår, og begynder nu sit voksenliv, med dertil hørende forvirring vedr. skat osv... smiley

Han har et arbejde, hvor han nu bruger frikort
Han søger nu SU
Når man så modtager både SU og løn, hvad gør man så..?

Kører man begge indtægter på frikort, eller er det bedst at bruge alm. skattekort..?

Hvis han bruger alm. skattekort, hvor er så bedst at bruge henholdsvis hovedkort og bikort..?

Håber I kan hjælpe smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når man fylder 18, skattekort, SU, løn?
  • #1   4. sep 2011 Det kommer an på hvor meget han får i SU smiley
    Jeg får den højeste og bruger mit hovedkort - al min løn går ind over bikortet smiley
    Men hvis han eks. kun får omkring 1200 i SU så er det jo 14.400 om året, derved kan han jo sagtens sætte sin løn fra arbejde på hovedkortet. Men som regel er det smartest at sætte dem hver for dig, da de hurtigt kommer til at overstige og så får du et skattesmæk..

• #2   4. sep 2011 Hvad han får i SU, kommer jo an på vores indtægter, ik'?
    Og hvad vi har kunne se os lidt frem til, så vil han få en SU på ml. 2000-2500, da vores samlede husstandsindkomst ikke er så høj, men er jo ikke sikkert vi har set rigtigt smiley

Er det noget "SU" selv tjekker, for han udfyldte noget online igår, men der var ikke noget, hvor han skulle udfylde forældres indtægter..

• #5   4. sep 2011 Sørg for at han bruger sit hovedkort til SU og bikort til arbejde. Overstiger hans løn grænsen til modtagelsen af SU, sæt de ekstra penge fra arbejdsgiver ind på en abejdsgiver styret pension. Pensionen bliver trukket før SKAT, og laver man et lille regnestykke, ved i hurtigt hvad han må få udbetalt, når han også modtager SU. SKAT kigger på din søns netto indkomst, altså hans am -berretiget løn år til dato.

• #6   4. sep 2011 Hold da op, der er alligevel noget at holde styr på smiley

Der skal nemlig også tages i betragtning, at han jo stiger i løn på jobbet, nu hvor han er fyldt 18, så der må han så lige lave en udregning, når han kender den nye timeløn smiley

• #7   4. sep 2011 Jeanette:

Jeps, og hvis han overstiger grænsen for indtjening, når man er på SU. Så gør ham selv den tjeneste, at sætte det overskydende på en pension. Dog skal de være arbejdsgiver styret, da den skal tages af hans brutto beløb og ikke hans netto, da det er den årsindkomst der bliver kigget på. På den måde får han fuld udnyttelse af hans indtjening, og undgå skattesmæk, medmindre han self. hellere vil gå længere ned i tid på arb.

• #8   4. sep 2011 Ja, og arbejdstiderne skal der vist også ændres på, da han får en anden stilling pga alder smiley

Men nu er det jo langt fra en fuldtidsstilling han har/får smiley

Ved du hvor meget man må tjene ved siden af SU'en?

• #9   4. sep 2011 Jeanette C:

Nej desværre. Men den oplysning kan du få ved at ringe til SU eller SKAT smiley

• #12   4. sep 2011 Camilla:

Jep, men får du fx. 10.000 kr før SKAT og du sætter 4000 ind på en arbejdsgiver styret pension, hedder din Brutto løn 6000 kr. Det er måden man omgås skattesmækker smiley

• #14   4. sep 2011 Han kommer ihvertfald op på lidt over 100 kr. i timen, så egentlig skal han faktisk ikke arbejde ret mange timer, før det overskrider de 6500 kr/pr måned

Lad os antage han får 2500 kr i SU pr. måned
    Og fra jobbet får han over max. beløbet....hvad gør SU så? Fratrækker de så i SU måneden efter eller?

• #16   4. sep 2011 Man kan desværre ikke kører SU og sin løn på frikortet længere.. Det er noget skat har gjort fordi de mener at unge ikke kan admistraere det og derved vil komme til at betale skat tilbage.. Så jeg betaler fuld skat af min løn og kan ikke bruge mit frikort da jeg både har et job ved siden af mit studie men hvis man ikke studerede så ku man godt bruge sit frikort..

Kommentér på:
Når man fylder 18, skattekort, SU, løn?

Annonce