{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.595 visninger | Oprettet:

hvornår var "gamle dage" {{forumTopicSubject}}

efter min mor og jeg er begyndt at snuse lidt til slægtsforskning har jeg tænkt over dette...

hvornår var gamle dage...

i mit hoved var gamle dage fra ca 1800 til nu,

før dette og til middelalderen er så gamle gamle dage,

og alt før dette er stenalderen og sådan...

det er egentlig sjovt at tænke på hvordan man selv forstår begtreberne...
hvad tænker i

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvornår var "gamle dage"
  • #1   12. jun 2011 Hehe gamle dage var før internet, så dermed har jeg levet i gamle dage smiley

• #2   12. jun 2011 Gamle dage var da, da mor her var barn ;-)... det synes mine børn ihvertilfælde, for der så vi i starten tv i sort/hvid, vi havde hverken pc eller mobiler og vi kørte rundt i sjove gamle biler, desuden var familiefotos i sort/hvid og vi havde ingen opvaskemaskine og det var heller ikke alle der havde en almindelig telefon.

Og jeg er født i 1965...!

• #3   12. jun 2011 Gamle dage er 2 ting for mig. Der er de gamle dage, som gælder for alle, de går vel fra et sted i 1700-tallet til omkring 1930erne, sådan +/-. jeg tror, Frilandsmuseet nogenlunde dækker den periode, jeg regner for gamle dage.

Og så er der mine egne hverdags-gamle dage. Det behøver ikke at være så længe siden. Som f.eks. i dag, hvor jeg skulle forklare min far noget i Hundested og sagde, "der, hvor der lå en legetøjsforretning i gamle dage" - så mener jeg for 15-20 år siden

• #5   12. jun 2011 det er super spændende med slægstforskning. Min mors side af familien kan spores tilbage til 1630 ca. Og synes det er super spændende. Har en stor bog om slægten med historier og billeder. smiley

• #6   12. jun 2011 Nete
    I slutningen af mit studie, boede jeg nogle måneder på Nørrebro. Der var ikke bad - det foregik på badeanstalten i Sjællandsgade, ingen varme - vi havde en gasovn, som vi købte flasker til på en tankstation og ikke noget varmt vand. Det er små 14 år siden, men føles lidt som gamle dage smiley

• #11   12. jun 2011 Maj-britt
    Jeg mener desværre, den er lukket nu. Den var ellers ret hyggelig og jeg kom der faktisk også af og til efter jeg var flyttet bare for hyggen.

nete
    Ja det er lidt utroligt. Det er også kun et par år siden, min veninde fik toilet i sin lejlighed på Fr.Berg. Ellers var det på køkkentrappen. Der var godt nok et til hver etage og hendes nabo havde heldigvis fået lavet et i lejligheden, så hun havde det for sig selv, men det var godt nok lidt underligt at skulle ud af lejligheden for at gå på toilettet.
    Det med ingen varmt vand havde jeg ret svært ved at se charmen i om vinteren, men gasovnen var da meget hyggelig bortset fra al den fugt, den medførte

• #13   12. jun 2011 Nete
    ja jeg havde jo så boet med varmt vand og radiatorer i 25 år ca, da jeg flyttede derind, så jeg var nok lidt forvænt. Jeg hader i forvejen at stå op om morgenen om vinteren, så tanken om, at der kom isterninger ud af vandhanen, var ikke så motiverende.

Til gengæld synes jeg også, det var meget hyggeligt at sove tæt og med nathue og så satte vi gasovnen for enden af madrasserne, så man lige kunne tænde om morgenen og få lidt varme i skroget før man skulle op smiley

I et sommerhus, jeg havde for nogle år siden, var der også kun brændeovn en tid og ingen isolering. Fordi vi gik og byggede om, var vi der også om vinteren, så der lokkede jeg ex'en til at gå ind og tænde op kl. 4, når jeg skulle op og på arbejde. DET var hyggeligt smiley

• #14   13. jun 2011 JA, jeg har også kørt i sporvogn i Århus da jeg var barn.
    Når jeg skulle ringe hjem gik vi over til købmanden og lånte hans telefon, for min venindes forældre havde ingen telefon, så gav vi 50 øre for at måtte ringe.
    Hos købmanden fik man varene skrevet op i en sort bog med pris, og så betalte man til den første.
    Der fandtes en-ører og to-ører, dem kunne man købe slik for smiley
    Ikke alle havde fjernsyn af mine venner, så når de skulele se julekalender kom de ind til os - og der var ingen fjernbetjening, men skulle rejse sig og trykke på en knap, men pyt der var jo kun DR1.

... og igen, så er jeg KUN fra 1965, men det var gamle dage.

• #15   13. jun 2011 Præcis! Sådan har jeg dét osse Marianne ; )

• #16   13. jun 2011 jeg er selv fra 67' så gamle dage er meget lang tid siden. jeg er enig med de andrer indlæg hvad det angår. men som du selv skriver så er det jo meget forskelligt, og ens egen tid kan lige pluselig virke som var det 100 år siden, som når min datter på 11 kigger på mig og siger. jamen far var der fjrnsyn da du var lille. ja så kan man mærke alderen trykke. ha ha ha

• #17   13. jun 2011 Jamen Knud, VAR der fjernsyn, da du var lille? ;D

Kommentér på:
hvornår var "gamle dage"

Annonce