Efterskole - mange spørgsmål {{forumTopicSubject}}
Min ældste søn går nu i 7. klasse, og vi er så småt begyndt at snakke om efterskole, da jeg tænker det er et godt skridt på vejen mod at blive selvstændig.
Men, hold op, hvor synes jeg der er mange efterskoler at vælge imellem. Det er nærmest helt uoverskueligt, og vi kan ikke nå at se dem alle på en enkelt dag.
Nikolaj har et rigtig højt ønske om at blive pilot, og selv om chancen for at det bliver realistisk, så vil vi alligevel støtte ham i det. Derfor havde vi tænkt på Samsø Efterskole, hvor der er mulighed for, at lære en masse om fly. Problemet er bare, at det ligger så pokkers langt væk fra Nordjylland. Hvad tænker I - kan man trygt lade sin pode rejse så langt væk?
Han er også rigtig glad for tennis, er super dygtig til Historie (får standpunktet "Udmærket"), dansk og sprog. Han er ikke så god til samfundsfag. Han kan godt lide at spille musik, men bryder sig ikke om, at være center of attention. Derfor vil en efterskole der fokusere meget på musik og drama ikke være ham. Han går til gengæld meget op i film og medier.
Har I erfaring med efterskoler i Jylland? Hvilke er gode og hvilke skal man holde sig fra? Kender I til nogle som passer til ovenstående?
Et andet spørgsmål er: Nikolaj's biologiske far har (desværre) fravalgt kontakten med ham da han var 5 år - troede det ændrede sig til konfirmationen, men blev desværre slemt skuffet, da han ikke engang sendte afbud eller telegram. Nok om det - spørgsmålet lyder: Kan jeg søge tilskud fra biologisk far til efterskolen? Jeg er gift, og min søn har "adopteret" min mand som sin far.
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.421
Ikke meget jeg kunne byde ind med, men dog lidt..
jun 2009
Følger: 34 Følgere: 22 Hunde: 7 Svar: 543
ligenu går jeg selv på efterskole
har i været inde på http://www.efterskoler.dk/
det var der jeg fandt den efterskole jeg ville på, dog blev det ikke den i første omgang, men så gik den efterskole jeg gik på konkurs og nu går jeg på den efterskole jeg fra starten ville på.
kender desværre ikke lige til nogen i jylland,
feb 2009
Følger: 116 Følgere: 117 Hunde: 9 Emner: 90 Svar: 1.404
feb 2009
Følger: 116 Følgere: 117 Hunde: 9 Emner: 90 Svar: 1.404
jun 2010
Følger: 21 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 71 Svar: 596
Det er jo specielt svært fordi han er den ældste, og dermed den første jeg får æren af at sende afsted
jun 2010
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 3 Emner: 43 Svar: 228
Jeg kan varmt anbefale Tirstrup Idrætsefterskole, hvor jeg har gået og haft de bedste og mest givende år, både fysisk og psykisk! Det sted i hele verden hvor jeg dengang bare blomstrede og blomstrede fagligt og bogligt.
Jeg er rigtig ked af det på din søns vegne, ang det med sin far! Men jeg kan forsikre dig om at han ikke er den eneste, hvis far har valgt sig fra.. Dette gjorde min også, da jeg var 10 år! Så er du sød at give ham en knusser fra mig! *G*
Ang. det med tilskud fra hans biologiske far - det kan du godt søge om det - mener (for sådan var det i mit tilfælde) at fordi min mor havde den fulde forældremyndighed, så kunne hun søge kommunen eller staten om tilskud til opholdet, så det blev væsentligt billigere i pris
Undskyld det blev lidt lang, men håber du kan bruge mit svar til noget!
okt 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 96
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.102
har haft 2 af mine på efterskole, og det har været det bedste år i deres skoleliv!!
ang. tilskud, så er det kun din indtægt der bliver beregnet efter, da vores den ældste var afsted (var gift med hendes stedfar) fik vi meget tilskud da han ikke var bio-far:)
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 46 Svar: 214
Og det har været helt fantastisk, selv bor jeg halvanden times tid fra min efterskole. Og det har været rart da der er sket meget i lige netop dette år der har gjort det nemmere ikke at være så langt væk - men det er egentligt ligegyldigt
Jeg synes at hvis det er samsø efterskole der passer ham bedst så vælg den, man kan sagtens bo langt væk fra sin efterskole. Min efterskole ligger i Jylland og jeg har gode venner fra Sjælland, Falster, Møn og Ærø, og for dem er det ikke noget problem. (På de tidligere årgange har vi haft en elev fra Grønland.)
Med tilskud ved tror jeg du kan få noget fordi du ikke bor sammen med din søns far. Min mor vist tilskud fordi mine forældre er skilt.
jun 2010
Hvordan gjorde I når I (eller jeres børn) skulle til og fra efterskolen? Hentede I dem selv, eller tog de selv bus, tog etc.?
I forhold til tilskud havde jeg bare hørt et eller andet om, at det nu er husstandens samlede indkomst man udregner fra, men jeg er ikke sikker.
sep 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 22 Svar: 870
Du skal ikke være bekymret over afstand, bare få ham sendt afsted hvis han gerne vil.
Held og lykke med det.
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 46 Svar: 214
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 3 Emner: 43 Svar: 228
det sidste halve år tog jeg linie 888 - der kører fra københavn - fjerritslev(ved ikke hvordan det staves) over oddenfærgen til ebeltoft, da han heldigvis stoppede 10m fra hoveddøren på skolen det tog ca. 2-2½ time med bussen og 4-5 timer med tog
nov 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 9 Svar: 57
Jeg kigger selv efter efterskole til min datter og det er primært i Jylland da det kun tager de 60 min med færgen.
Held og lykke og husk at Samsø er en skøn ø og vi ser gerne flere unge mennesker.
feb 2009
Følger: 17 Følgere: 6 Hunde: 6 Emner: 29 Svar: 609
Med hensyn til tilskud var det for fem år siden sådanne at det kun var min indtægt der talte (var ikke samboende med faderen og han så heller ikke sin søn) og ikke den samlede indtægt. Men om det siden er lavet om ved jeg ikke, men prøv at ringe til en efterskole, det har de helt styr på
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 31
og efterskolen hjælper jer også:)
sep 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 5 Svar: 3
Efterskole - mange spørgsmål