{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.695 visninger | Oprettet:

Efterskole - mange spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Min ældste søn går nu i 7. klasse, og vi er så småt begyndt at snakke om efterskole, da jeg tænker det er et godt skridt på vejen mod at blive selvstændig.

Men, hold op, hvor synes jeg der er mange efterskoler at vælge imellem. Det er nærmest helt uoverskueligt, og vi kan ikke nå at se dem alle på en enkelt dag.

Nikolaj har et rigtig højt ønske om at blive pilot, og selv om chancen for at det bliver realistisk, så vil vi alligevel støtte ham i det. Derfor havde vi tænkt på Samsø Efterskole, hvor der er mulighed for, at lære en masse om fly. Problemet er bare, at det ligger så pokkers langt væk fra Nordjylland. Hvad tænker I - kan man trygt lade sin pode rejse så langt væk?

Han er også rigtig glad for tennis, er super dygtig til Historie (får standpunktet "Udmærket"), dansk og sprog. Han er ikke så god til samfundsfag. Han kan godt lide at spille musik, men bryder sig ikke om, at være center of attention. Derfor vil en efterskole der fokusere meget på musik og drama ikke være ham. Han går til gengæld meget op i film og medier.

Har I erfaring med efterskoler i Jylland? Hvilke er gode og hvilke skal man holde sig fra? Kender I til nogle som passer til ovenstående?

Et andet spørgsmål er: Nikolaj's biologiske far har (desværre) fravalgt kontakten med ham da han var 5 år - troede det ændrede sig til konfirmationen, men blev desværre slemt skuffet, da han ikke engang sendte afbud eller telegram. Nok om det - spørgsmålet lyder: Kan jeg søge tilskud fra biologisk far til efterskolen? Jeg er gift, og min søn har "adopteret" min mand som sin far.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Efterskole - mange spørgsmål
  • #1   9. jun 2011 Jeg kender mange der har boet i Jylland og var på Sjælland på efterskole og omvendt, så det vil jeg ikke tro bliver noget problem. smiley
    Ikke meget jeg kunne byde ind med, men dog lidt..

• #2   9. jun 2011 Der utrolig mange efterskoler at vælge imellem.

ligenu går jeg selv på efterskole

har i været inde på http://www.efterskoler.dk/

det var der jeg fandt den efterskole jeg ville på, dog blev det ikke den i første omgang, men så gik den efterskole jeg gik på konkurs og nu går jeg på den efterskole jeg fra starten ville på.

kender desværre ikke lige til nogen i jylland,

• #3   10. jun 2011 Jeg var på landbrugs/idræts efterskole i 8. klasse på vestfyn, og jeg kommer selv fra KBH, så det kan du sagtens smiley

• #4   10. jun 2011 Senere var jeg i 9. klasse på efterskole på vestsjælland

• #5   10. jun 2011 Jeg er glad for at høre, at man trygt kan sende sine børn længere ned i landet end den nærmeste efterskole.

Det er jo specielt svært fordi han er den ældste, og dermed den første jeg får æren af at sende afsted

• #7   10. jun 2011 Det er også sådan jeg har det, Ulla, selv om det selvfølgelig bliver svært (for mor), at han er så langt væk. Til gengæld giver den en god base for at opnå hans drøm

• #11   10. jun 2011 Jannie:

Jeg kan varmt anbefale Tirstrup Idrætsefterskole, hvor jeg har gået og haft de bedste og mest givende år, både fysisk og psykisk! Det sted i hele verden hvor jeg dengang bare blomstrede og blomstrede fagligt og bogligt.

Jeg er rigtig ked af det på din søns vegne, ang det med sin far! Men jeg kan forsikre dig om at han ikke er den eneste, hvis far har valgt sig fra.. Dette gjorde min også, da jeg var 10 år! Så er du sød at give ham en knusser fra mig! smiley *G*

Ang. det med tilskud fra hans biologiske far - det kan du godt søge om det - mener (for sådan var det i mit tilfælde) at fordi min mor havde den fulde forældremyndighed, så kunne hun søge kommunen eller staten om tilskud til opholdet, så det blev væsentligt billigere i pris smiley

Undskyld det blev lidt lang, men håber du kan bruge mit svar til noget! smiley

• #13   10. jun 2011 Ang. økonomien... Hvis din mand ikke på papiret har adobteret din søn, er jeg rimelig sikker på at du kan få et tilskud. Min mor var gift med min stedfar dengang og hun fik en lavere pris fordi jeg ikke var hans barn. Så er det lige meget om jeg så ham som min far...

• #14   10. jun 2011 samsø er jo ikke verdens ende;) - vi skal være kontaktfamilie for en dreng fra grønland, som skal på efterskole i sønderjylland - tro mig, du sender en dreng afsted og modtager en moden ung mand når han kommer hjem smiley

har haft 2 af mine på efterskole, og det har været det bedste år i deres skoleliv!!

ang. tilskud, så er det kun din indtægt der bliver beregnet efter, da vores den ældste var afsted (var gift med hendes stedfar) fik vi meget tilskud da han ikke var bio-far:)

• #15   10. jun 2011 Hej, har selv de sidste to uger tilbage af mit efterskoleophold..
    Og det har været helt fantastisk, selv bor jeg halvanden times tid fra min efterskole. Og det har været rart da der er sket meget i lige netop dette år der har gjort det nemmere ikke at være så langt væk - men det er egentligt ligegyldigt smiley
    Jeg synes at hvis det er samsø efterskole der passer ham bedst så vælg den, man kan sagtens bo langt væk fra sin efterskole. Min efterskole ligger i Jylland og jeg har gode venner fra Sjælland, Falster, Møn og Ærø, og for dem er det ikke noget problem. (På de tidligere årgange har vi haft en elev fra Grønland.)

Med tilskud ved tror jeg du kan få noget fordi du ikke bor sammen med din søns far. Min mor vist tilskud fordi mine forældre er skilt.

• #16   10. jun 2011 Hvor er I bare søde, at komme med så mange gode svar! Er også helt sikker på, at min skønne knægt nok skal klare det. Telefonen og internettet er jo heldigvis opfundet smiley

Hvordan gjorde I når I (eller jeres børn) skulle til og fra efterskolen? Hentede I dem selv, eller tog de selv bus, tog etc.?

I forhold til tilskud havde jeg bare hørt et eller andet om, at det nu er husstandens samlede indkomst man udregner fra, men jeg er ikke sikker.

• #17   10. jun 2011 Hvis han gerne vil afsted, så send ham endelig. Det er en fantastisk oplevelse. Jeg var selv afsted i 9. og 10. klasse på Hellebjerg og selvom det er mange år siden, så ser jeg stadig tilbage på det som en rigtig dejlig tid.
    Du skal ikke være bekymret over afstand, bare få ham sendt afsted hvis han gerne vil.
    Held og lykke med det.

• #18   10. jun 2011 Vi er nogle stykker der alle kommer fra Viborg så vi har kørt sammen et par gange hvor vi er blevet hentet. Ellers har vi for det meste selv taget bussen, og der tit nogle at følges med der enten skal længere eller kortere smiley

• #19   10. jun 2011 Nu boede jeg på vestsjælland, og gik på efterskole på djursland - så der var langt, men blev kørt derop første skole dag og hentet igen sidste skoledag.. Derudover kom min mor og stedfar over til møder, teatre, da vi spillede DM i fodbold og volleyball.. Ellers tog jeg selv enten bus eller tog, det første halve år tog jeg toget fra slagelse til århus og skiftede derefter tog til trustrup også i bus til tirstrup smiley
    det sidste halve år tog jeg linie 888 - der kører fra københavn - fjerritslev(ved ikke hvordan det staves) over oddenfærgen til ebeltoft, da han heldigvis stoppede 10m fra hoveddøren på skolen smiley det tog ca. 2-2½ time med bussen og 4-5 timer med tog smiley

• #20   10. jun 2011 Kan kun sige at Samsø Efterskole ligger midt i DK og er nu blevet hurtigere at komme til fra Jylland ( tager 60 min med færgen). Jeg bor selv på øen og smaler til tider nogle af de unge op når de ønsker er lift. Jeg er nysgerrig og spørger ind til deres ophold på eftreskolen og alle dem jeg har mødt er meget positive og glade for at gå der. De kommer fra sønderjylland, Fyn og Sjælland og ja nok også Lolland.
    Jeg kigger selv efter efterskole til min datter og det er primært i Jylland da det kun tager de 60 min med færgen.
    Held og lykke og husk at Samsø er en skøn ø og vi ser gerne flere unge mennesker.

• #22   10. jun 2011 Bare afsted med ham til den efterskolen han synes lyder bedst, min søn havde to fantastiske år på sin og har fået venner for livet + udviklet en masse sider ved ham selv som vi ikke anede han kunne f.eks. teater som han ellers aldrig har interesseret sig for.
    Med hensyn til tilskud var det for fem år siden sådanne at det kun var min indtægt der talte (var ikke samboende med faderen og han så heller ikke sin søn) og ikke den samlede indtægt. Men om det siden er lavet om ved jeg ikke, men prøv at ringe til en efterskole, det har de helt styr på

• #23   11. jun 2011 afsted med ham hvis han ønsker det kørte selv længe for at komme hjem og man lære det hurtigt og som regel mange at følges med smiley
    og efterskolen hjælper jer også:)

• #24   12. jun 2011 Efterskole er en super god oplevelse! jeg har selv gået på Vittrup efterskole i nordjylland 10/11. den efterskole vil jeg dog fraråde dig, da de ikke har styr på noget.

Kommentér på:
Efterskole - mange spørgsmål

Annonce