Hestemennesker, råd søges.. {{forumTopicSubject}}
...Andre er selvfølgelig også velkomne til at svare:o)
Jeg er kommet i et (syntes jeg selv) P.... trælst dilemma.
For et halvt år siden købte jeg den skønneste hest. Forelskede mig i den med et brag, og kemien virkede god.
Han var mildt sagt et moslehoved af en anden verden. Kunne ikke trækkes på fold uden at rende fra mig. Kunne ikke vendes på staldgangen uden at stikke af.
Ville ikke løfte ben uden at træde mig over tæerne.
Og var konstant ved at mose mig fordi han var sikker på at jeg havde godbidder til ham.
Alt det er arbejdet af ham, og han er sød og nem at omgåes (når det vel og mærket er mig som er med ham. Andre kalder ham for monsteret) = jeg kan ikke lade andre passe ham hvis jeg fx er syg eller har aftaler:(
En anden ting er ridningen: Til at starte på gik det super, der var ingen fremskridt i hans uddannelse (dressur), men han var rimelig stabil, dog ekstremt opmærksom på alt omkring sig.
Så blev jeg syg, den helt store omgang, og røg på penicillin. Drevet af min dårlige samvittighed overfor hesten genopstartede jeg ridning inden jeg var helt medicinfri, dvs jeg var meget groggy. Ved ikke om han kunne mærke jeg ikke var helt frisk, men han tog altså røven på mig i sådan et omfang at jeg blev ret så rystet. Og det samme gentog sig igen, og igen.
OG det har så endvidere betydet at den kontakt jeg havde med ham fra jorden også er næsten helt væk:(
SÅ nu står jeg med en hest som jeg er meget glad for, men som gør mig rystende nervøs.
Han bliver fra d. 1 sat i træning hos en meget dygtig hestehvisker/dressur træner, og jeg deltager selvfølgelig. Men kommer det ikke til at fungere mellem os, overvejer jeg meget seriøst at sælge ham.
Skal siges at jeg ikke er helt uerfaren med heste, har redet og haft hest fra barnsben. Tilreddet flere ungheste, også helt rå. Og mine forældre avlede galopheste. Må så indrømme jeg er blevet lidt chicken efter jeg har fået børn:o(
Så er det mit dilemma kommer: Kan godt føle jeg giver for hurtigt op, og at det ikke er fair for hesten. Han er jo ikke en brug og smid væk ting. Men vil omvendt gerne fortsat have mod på ridning, samt også nyde det!!
Anden ting er den tidligere ejer, som stadig kontakter mig min. engang om ugen for at høre til ham. Oprigtigt talt kvier jeg mig helt vildt ved at skulle give hende besked om at jeg (måske) allerede vil af med ham.
Hvad, hvordan ville andre gøre eller føle i en sådan situation???
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 283 Hunde: 8 Emner: 2 Svar: 2.786
Meget kan rettes op med en kyndig person.
Ønsker dig held og lykke med det og håber du genvinder tilliden så du kan komme op på hesten igen (bogstaveligt talt).
jan 2008
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 4 Emner: 45 Svar: 677
Ud fra det jeg læser kan jeg se at I er gået helt fejl af hinanden nu - det er godt lige at give det et forsøg med træning.
Virker det ikke, synes jeg kun det er fair at du finder et andet hjem til ham.
Både for din og hestens skyld (:
sep 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 520
He he I har ret, med det er altså møgsvært ikke at være lidt sortseer når hyppen er ved at rende én ned 10 gange på en halv time i hallen. Dag efter dag, fordi han bliver bange for den samme ting der stod der dagen før, eller fordi han bare er 100 gange mere interesseret i en eller anden hest der kommer gående ude på staldgangen (og så kan jeg bare flyt mig, kan jeg, i hans hoved)
sep 2010
Han er en meget stor drengerøv elsker at hygge og lege, virker generelt meget hingstet i opførsel på trods af han er vallak. Han er ligeledes meget ADHD agtig, undskyld udtrykket; man kan arbejde supergodt med ham indtil han ser en plet på barrieren, eller at porten er en cm mere åben end dagen før, også eksploderer han. Og det sammenblandet med min nyspundne nervørsitet går ikke særlig godt i spænd sammen.
sep 2010
Nogle der har et bud på hvordan man evt. kan tackle tidligere ejer. Ikke for at tage sorgerne på forskud, men det giver mig kvababbelse at tænke på hvordan man kan formulere det pænt, hvis det når dertil.
aug 2009
Følger: 56 Følgere: 56 Hunde: 9 Emner: 83 Svar: 1.803
du skal seriøs overveje om du kan tackle din frygt, for kan du ikke, så gør du hesten mere nervøs og som kan finde på at misbruge det, jeg taler af egen erfaring, jeg havde en frieser hoppe for nogle år tilbage, utrolig god til horsemanship, men så snart jeg sad på ryggen af hende, så var det hende der bestemte over mig, jeg sendte hende i træning og hun blev meget moden af det og udviklede en god kemi med rytter, men så snart jeg så sad på ryggen af hende, så var det ligesom ved det gamle igen, det tog mig halvandet år om komme til den konklusion med at sælge mit hjertebarn, men ville heller ikke være egoistisk at beholde en så dejlig hest til bare at gå på folden og ikke opleve noget pga min frygt.
du skal tænke på dit helbred, det kan gå voldsomt galt, når man rider, jeg kan ikke længere ride pga piskesmæld fra et styrt med hesten, men hold kæft jeg savner at have med heste at gøre.
jeg ville virkelig tænke det godt igennem med din frygt, om du kan arbejde med den, ellers ville jeg sælge hesten til en mere erfaren rytter, ikke at jeg siger du ikke har erfaring, men jeres kemi kan være det, der er galt, så ville jeg købe en rolig hest til at få oparbejdet selvtilliden igen.
bare min mening og kan godt føle dig at det kan være svært at sælge, men må tænke hvad der er bedst for begge parter
feb 2008
Følger: 25 Følgere: 23 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 642
sep 2010
Ang. Horsemannship. Er jeg meget stor fortaler for. Lidt dobbeltmoralsk, men arbejder pt. med en venindes hoppe udfra de principper.
Og den træner der skal igang med min er tidligere uddannet hos Blue Horse, og er derefter gået over til at studere horsemannship og den frie dressur. Så satser virkelig på hendes hjælp:o)
aug 2009
Følger: 56 Følgere: 56 Hunde: 9 Emner: 83 Svar: 1.803
Hestemennesker, råd søges..