998 visninger
|
Oprettet:
Fattige får mange børn - eller? {{forumTopicSubject}}
Ihvertfald ikke hvis de har brug for hjælp til at få børn...
Nu er den nye finanslov vedtaget og med den også nye regler om selvbetaling, der naturligvis betyder, at mennesker med få penge på kontoen ikke længere har fertilitetsbehandling ligeså tilgængelig som mennesker med mange penge på kontoen..
Fy for filans, det er sgu et uhyggeligt land, vi lever i :o(
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.392
Og egentlig er det vel lidt underligt. Så bliver der jo færre til at betale skatteregningen ;o)
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 912
men er helt enig, hvorfor skal man straffes for at have langsomme svømmere?
Jo færre børn, desto færre der skal betale til skaten, betale til de gamle osv.... kan ikke rigtig se hvad det skulle gavne
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
aug 2006
Så gode penge (selvom det kun er en dråbe i havet), der er lidt billige rent politisk at tage ud.
sep 2008
Følger: 29 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.235
Hvorfor skal nogen straffes fordi de har dårlige tænder? Skal samfundet ikke også betale det så?
aug 2006
Og så må jeg indrømme, at jeg ikke forstår det der retfærdighedsbegreb - at hvis det er skidt for nogen, så er det kun ok, hvis det også er skidt for andre.
Synes ikke den laveste fællesnævner er så fed at stræbe efter.
aug 2006
Jo, jeg synes faktisk også tandbehandling burde gå over sygesikringen...
Og ja, jeg synes også man bør tænke langsigtet i forhold til fertilitetsbehandling. Vi taler om små årgange - når hvert 10. barn er født ved hjælp af kunstig befrugtning, så får DET også konsekvenser i fremtiden... Der skal flere børn til, ikke færre.
sep 2008
Langt de fleste kan selv, og af dem der ikke kan selv, vil langt de fleste stadig prøve, selvom de selv skal betale.. Så jeg tror ikke vi ser et stort dyk i befolkningen pga det..
sep 2008
maj 2005
jul 2007
Følger: 27 Følgere: 25 Hunde: 2 Emner: 66 Svar: 469
Jeg syntes det er det forkerte sted at sige folk selv skal betale, i hvert fald hvis det kommer op i samme prisklasse eller nær, som adoption. Folk bliver straffet nok bare ved at de ikke kan selv, og synes det er endnu en "straf" hvis de så også skal til at betale for at få den hjælp de har brug for.
okt 2008
sep 2008
Der er mange mennesker med andre "deffekter", dem må de bare leve med, da de ikke kan ordnes. Barnløse har da i det mindste en chance for at betale sig ud af det, ved behandling eller adoption. Det kan da ikke være samfundets problem, vi har da rigeligt andet at betale.. Feks burde man bruge mange flere penge på de gamle, som har arbejdet hele deres liv.
sep 2008
Hvis vi dropper børnepengene, så kommer der en tråd om, hvor synd det er af de fattige ikke har råd til at HAVE børn mere..
jul 2007
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.565
Det er sgu sværre at betale noget når man intet har, end ikke at ville betale for at hjælpe andre.
Det er vist også bevist at brugerbetaling ikke er vejen frem, efter som at staten vil ha lukket bl.a. privathospitalerne.
maj 2005
Rollo - Tror du har ret i det med alderen spiller ind. Ligesom miljø
jul 2007
Og hvis man ikke har råd til at klare børn uden man får børnepenge, så kan det være man skulle vente indtil ens økonomi var bedre.
Brug hjernen, ja er slet ikke i tvivl om smerten er den samme uanset. Men som sagt behøver det jo heller ikke være helt gratis. Men 100.000 for en adoption, og x antal tusinder for at få hjælp på en fertilitetsklinik, syntes jeg bare er i overkanten. (Nu skal jeg lige sige at jeg ikke ved hvor meget regeringen havde tænkt sig det skulle koste, om det er et engangs beløb, eller hvordan.)
aug 2006
I øvrigt så er det at blive gammel ikke nødvendigvis ensbetydende med, at man har arbejdet et helt liv. Det er mennesker, der ligesom alle os andre både har givet og modtaget. Og ligesom et par andre grupper i DK nu har brug for hjælp for at klare sig.
For mig giver det ligeså lidt mening at droppe gratis fertilitetsbehandling som det gør at droppe børnepenge.
Det handler ikke om hvem der gør sig fortjent til hvad, det handler om, at man samfundsmæssigt skyder sig selv i skoen - ikke bare værdimæssigt, men også økonomisk.
At putte penge i gamle mennesker er naturligvis menneskeligt og ansvarligt - men ikke samfundsøkonomisk givende overhovedet. JEG kan godt leve med at nogen får noget selvom det ikke giver en masse tilbage, men det er der andre, der har sværere ved... har jeg set...
jul 2007
okt 2008
jul 2007
angående det du skriver med om man ikke når et punkt engang hvor man indser man ikke skal have børn.. Det er bare desværre ikke alle der når til det punkt. Og det er min moster et glimrende eksempel på. De har som sagt prøvet i mange år, og er stadig igang. Hun er så medtaget af ikke at kunne få sit eget barn, at hun ikke kan være med mit barn. Hun ødelagde min søns barnedåb for mig rent følelsesmæssigt, og jeg hører aldrig fra hende. Hun kan ikke håndtere at hende der har prøvet i så mange år, ikke kan få et. Men mig der bliver gravid ved et uheld, bliver "belønnet" med en skøn lille søn.
maj 2005
aug 2006
På verdensplan har vi alvorlige problemer med enorm befolkningstilvækst, men her i landet har vi ikke rigtig det problem Vi har det modsatte - der er ikke nok til at betale regningen.
Det er klart, at hvis man er tilhænger af den liberale tankegang, så er løsningen jo naturligvis, at alle betaler for sig selv. Det giver god mening, specielt for dem der kan klare sig selv og som ingen problemer har af nogen art - vi ser det jo i USA og mange andre steder, hvor det går strygende for dem, der går strygende for...
Og de andre... ja, de lever på kanten af samfundet.
Så længe vi går væk fra den sociale tanke og henimod den liberale tanke, så vil vi få flere og flere eksempler som det, vi ser nu. Har du et problem, klar det selv.
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.565
feb 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 13 Svar: 212
Så mon de ikke osgå indføre et tilskud for fertilitetsbehandlinge.
jan 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 903
Sabrina - Jeg tror at hvis nu folk slappede lidt mere af, og ikke var så fokuseret på "Projekt Barn", så kom det nok helt naturligt på et tidspunkt. Selvfølgelig er der nogle mennesker der ikke fysisk er i stand til at få børn, men for mange er det altså psykisk. Måske det gælder din moster?
Hvor tit hører man ikke, at efter en adoption, så bliver mor lige pludselig gravid på den helt naturlig måde. For fokus er flyttet over på noget helt andet.
jul 2007
K N, Det tror jeg du har fuldstændig ret i, men nu er det desværre sådan at min moster har en sygdom, så det gør det meget svært og der gør at de har brug for al den hjælp de får på klinikken. Jeg tænker også nogle gange at hvis hun måske bare prøvede at flytte fokus lidt, så ville det måske være nemmere for hende. Men prøv at sætte dig ind i, at føle man bare SKAL være mor, men man ikke kan blive det, og alle forsøg ikke har båret frugt endnu. Samtidig får alle ens veninder og ens niece (mig) børn der ikke er planlagt. Det må være så utrolig hårdt.
Jeg har haft det meget svært ved at hun har været som hun har overfor min søn og jeg, men det må være så ubeskriveligt hårdt for hende, når det er det eneste ønske hun har.
sep 2004
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 41 Svar: 613
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 144 Svar: 5.196
sep 2004
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 41 Svar: 613
aug 2006
Det kan meget hurtigt løbe op... Jeg kender nogen, der har prøvet i 6 år nu... og er gået videre til det private system, hvor det vistnok koster 45.000 kr. pr forsøg.
Det er så 180.000 kr. plus de private.
Så skal der altså penge i kassen for at få råd til projektet. Eller man må sætte sig i gæld.
sep 2008
Jamen så skal samfundet bare ligge 180000 mere? Det erda fuldstændig vanvittigt at nogen folk skal have en hel årssløn forærende til et forsøg på at få børn, som muligvis alligevel aldrig lykkes.
maj 2005
aug 2006
Personligt har jeg intet imod at bidrage til dem, der godt kunne bruge en håndsrækning.
Heller ikke selvom jeg ikke får noget igen.
Men jeg ved godt, at det ikke er alle, der har det sådan.... Før de altså selv får behovet ;o)
feb 2008
Det er jo ikke altid et spørgsmål om hvis man får børn - men måske hvordan man man får børn - nogle tager lån til en ny bil mens andre tager lån til de udgifter der er ved fx. adoption.
Og skal man adoptere er der nogle der bliver super gode til at spare op.
aug 2006
Det er ikke alle, der har råd til at spare op til en ny bil eller låne til en ;o)
Men hvis man er af den holdning, at mennesker ikke skal have børn, hvis de ikke selv kan eller har råd, så er det jo ganske fint.
Jeg selv mener ikke det er en menneskeret at få børn, men jeg ved, hvor meget det tærer på dem, der har dette brændende ønske og synes måske nok, at når vi samtidig har et problem med at få folk nok til at betale til samfundskassen, så er det måske en hel fornuftig investering at gøre.
Der er vitterligt nogen, der er gode til at spare op hvis de skal adoptere. Jeg synes det er super. Nu skal de så lige spare en temmelig stor del mere op fordi de fleste jo nok lige skal gennemgå fertilitetsbehandling først.
feb 2008
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 90 Svar: 1.303
Mht. til sammenligningen mellem tænder og barnløshed.
Faktisk kan dårlige tænder forårsage påvirkninger af resten af kroppen i så svær grad, at det kan medføre fx. hjerteproblemer og i de værste tilfælde endda også døden(derfor synes jeg, det er forkasteligt, at man selv skal betale for tandlægebehandling).
En anden tanke(har så absolut ingen ide om, hvad det koster at få hjælp til at få børn-uanset metode deriblandt også adoption).
- hvis man ikke har råd til selv at betale for at få et barn, hvordan har man så råd til at have barnet(det er sateme heller ikke billigt )
aug 2006
Man har 18 år til at poste i ungerne når de er kommet til, men ikke 18 år til at spare op til deres undfangelse. Det er ihvertfald de færreste, der har det.
feb 2008
maj 2005
feb 2008
maj 2005
mar 2009
Jeg synes egentlig ikke, det er en bondegård, såfremt man også skal kunne få økonomien til at hænge sammen, når barnet kommer.
mar 2009
feb 2008
ved efterfølgende adoptioner kan man springe kurset over ellers er det mere eller mindre det samme.
Hvis det går hurtig i amtet med godkendelsen kan det være fordi der ikke er så mange igang.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1331 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.775
sep 2008
Jeg kender da flere par som ikke kan få børn, de har så valgt at få en hund og andre hobbyer at gå op i..
Nogen kører rundt i store dyre biler, mens andre ikke har råd, selvom det måske er deres store drøm.. Skal de så have hjælp til det af kommunen? Eller skal de nøjes med en cykel, som dem der må "nøjes" med en hund..?
aug 2006
Jeg tror egentlig bare at vi to ligger så langt fra hinanden ideologisk, så vi aldrig bliver enige om, hvorvidt det er en samfundsmæssig opgave at hjælpe folk i det hele taget.
Heidi - det er vist de færreste, der lykkes med den første behandling. Der står netop 30.000 PR. ÅR.
Som mit eksempel kan det tage langt mere end et år at få det til at lykkes.
Under alle omstændigheder er det måske fornuftigt at se metoderne til fertilitetsbehandling igennem. Som det er nu, starter man jo med at bruge metoder, som tager udgangspunkt i, at det er let og enkelt og så sætter man mere og mere ind for hver gang, det mislykkes. Det KUNNE være, det kunne betale sig at gøre det omvendt? Hvem ved?
mar 2009
Barnløshed er kun livstruende, hvis personerne ikke kan håndtere deres barnløshed, og så er det jo nok mere i psykiatrien, de hører hjemme.
Desuden ville det jo også spare en masse, hvis fx. alle dem på SU blev sorteret fra(som jeg foreslog længere oppe)...synes ikke lige, at det er det bedste tidspunkt at få børn(når man er under uddannelse).
jul 2007
Min moster er som sagt igang på 6 år, 4 af dem ved en fersilitetsklinik, så lav lige et regnestykke, der siger ca. 30.000 pr år, inkl. medicin, hormon behandlinger, og hvad der ellers kommer. Det er dyre sager vi snakker om.
jul 2007
Min mening er helt klart, at jeg intet har imod at hjælpe dem der gerne vil have et barn. De betaler jo også noget selv som det ser ud nu, og det syntes jeg er fint.
mar 2009
Fedme er ofte livstruende, når det kommer derud, at der skal en operation til....så her synes jeg, det er fint, at man kan hjælpes.
- og nej, inden nogen kommer for godt igang...fedme drejer sig ikke udelukkende om manglende selvkontrol:
Operations af bryster på statens regning(synes også, der burde være noget egenbetaling....hvis ikke 100% betaling - kommer an på situationen)
Har ikke været på kontanthjælp, siden jeg var helt ung, men ud fra nogle af de udtalelser ejg hører fra folk i det system, så er det ikke ligefrem fordi de kan leve af engelske bøffer...igen...synes det er bedre at hjælpe de folk der eksisterer fremfor at producere flere om budet.
Pointen er, at der spares allevegne, og jeg tror bestemt ikke, der smides unødige penge ud til højre og venstre(vil sg* nødig være den, der skal få det hele til at gå op)
jul 2007
Men jeg har stadig intet imod at give folk den glæde det er at få et barn, hvis de ikke kan selv. Og så længe der er en form for egenbetaling, der allerede er op på x antal tusinder, så syntes jeg det er okay.
okt 2008
Ja fattigfolk fik mange børn , men det var før p. pillen og aborten kom frem.
mar 2009
Kan dog godt se, at det kan føles som invaliderende psykisk, men så igen....synes jeg, at personen hører mere til i psykiatrien end på en fertalitetsklinik*sorry*
- og her(psykiatrien) bør behandlingen i min bog så også være statsbetalt, hvis problemerne er af svær invaliderende grad.....ved dog, at mange deprimerede, selv må betale for psykolog-behandling mm. og det er jo også rimeligt invaliderende at lide af fx. en svær depresion.
Uanset hvad, så synes jeg ikke barnløshed bør opfattes som en sygdom på lige fod som fx. depression, gigt etc.
- men medfører barnløsheden fx. en depression bør personen kunne få gratis hjælp, hvilket bare ikke engang altid er sikkert idag.
Lyder måske lidt kringlet, men håber alligevel det blev forståeligt !!
mar 2009
- her drejer det sig jo om folk under uddannelse, der burde vente til de er færdigtuddannede og får styr på deres økonomi, inden de fører børn ind i ligningen.
Fatter simpelthen ikke at der støttes op om så hovedløse beslutninger.
okt 2010
mar 2009
Med den slags sammenligningsgrundlag kan jeg helt ærligt ikke se, hvorfor hr og fru barnløs skal fredes mht. besparelserne, der rammer stort set alle andre steder.
Det er jo også næsten ligegyldigt, hvor der bliver sparet, så piver folk....synes faktisk valget er oki i forhold til maneg andre ting der allerede er ramt af besparelser.
feb 2008
Det at få børn er også at til side sætter noget sig selv.
mar 2009
- vælger man som 40 årig at videreuddanne sig, så må man vel gøre op med sig selv ,om det også er så smart økonomisk, hvis man samtidig ønsker hjælp til at få et barn....livet er fuld af valg og man vælger selv ud fra livets omstændigheder.
feb 2008
mar 2009
- dog ser jeg stadig ingen katastrofe i nogen egenbetaling(det er jo ikke en livstruende/invaliderende sygdom, på lige fod med nogle af de andre ting, der rent faktisk allerede er egenbetaling på, men som kan tage livet af eller invalidere folk ).
feb 2008
Det er aldrig ment når noget er gratis og så lige pludselig skal koste.
mar 2009
(har absolut ingen ide om, hvor meget sådan en skattestigning ville være på, hvis ALLE skulle have hvad de ønsker/har brug for, men det er nok ikke småpenge vi taler om).
maj 2005
mar 2009
Desuden hører man jo også konstant folk beklage sig over skatten...og at de ikke får hvad de vil have fra staten.
- DK består af alt for mange brokhoveder *rødmer*
maj 2005
mar 2009
Som jeg skrev i min første besked herinde ville jeg gerne hjælpe ALLE, men der bliver nødt til at være grænser(både pga. hvad der virker rimeligt/urimeligt og økonomien)...derfor synes jeg at man bør smide penge efter de allerede eksisterende mennesker(børneinstitutioner, ældreplejen fx.) fremfor at hjælpe med til at producere flere mennesker.
Ved det lyder MEGA hårdt, og jeg krummer tæer over det, men hvis der ikke er råd til, at ungerne bliver passet ordentligt, mens mor og far er på arbejde for at tjene nok penge til at leve ordentligt, så burde der altså slet ikke være penge til, at der blev lavet flere børn(ikke at man skal forbyde eller sætte begrænsninger på folks reproduktion, men ligefrem at smide de i forvejen få penge ind på kunstig reproduktion er altså i mine øjne FORKERT)
aug 2006
Hvis ikke det er en fysisk defekt ved kroppen, hvad er det så?
Hvilke andre defekter ved kroppen skal ikke medføre offentlig støtte for at udbedre?
maj 2005
mar 2009
Når der nu mangler penge, så mener jeg til gengæld at man må begrænse sig til livstruende/invaliderende sygdomme og der hører fertalitetsproblemer altså ikke ind under i min bog og vil ALDRIG komme til det(kan ikke lige komme på noget livstruende der skulle kunne forbedres ved at sætte et barn til verden. Som forklaret tidligere så mener jeg også at de som rammes psykisk og dermed måske invalideres hører hjemme i psykiatrien og ikke på en fertalitetsklinik(man kan jo heller ikke bare blive godkendt som adoptivforældre, hvis man har psykiske problemer).
Irene : der fødes stadig rigtig mange børn på normal vis...og tro mig...er ønsket stort nok så skal de folk, der har råd nok betale(finde pengene)...og dem der ikke har pengene eller kan spare dem op/låne dem...whatever...har i mine øjne så nok heller ikke råd til at opfostre barnet(at have børn er heller ikke gratis)
Det der chokerer mig mest lige pt.er faktsik, at man som SU-modtager kan blive fertalitetsbehandlet...det synes jeg bare ikke er iorden.
Så må man enten vente eller prioritere sine ønsker !!
maj 2005
mar 2009
Jeg synes det er forkert, da de fleste folk på SU i forvejen piver over hvor svært det er at få tingene til at hænge sammen(og nu bliver det vist endnu strammere), men børn kan de sagtens få råd til ??
- det hænger simpelthen ikke sammen !!
OG er de etablerede 40 årige, som en skrev, så må de altså prioritere(i fællesøkonomisk interesse) om, hvorvidt de ønsker et barn eller at uddanne sig yderligere.....langt de fleste som først kommer igang i den alder har tidligere prioriteret uddannelse og job, så de mangler nok ikke lige umiddelbart noget og er til dels selv skyld i at de har svært ved at få børn(jo ældre du bliver jo sværere bliver det som regel også). ERGO er der ofte lavet en fejlprioritering et sted.
Ved det lyder hårdt, men at få børn er i mine øjne ikke en ret, men noget man ofte må prioritere ind i sit liv..det være sig tidsmæssigt, økonomisk whatever.
mar 2009
aug 2006
Der er rigtig mange fysiske tilstande, der ikke er livstruende...
maj 2005
feb 2008
mar 2009
For år tilbage blev der så vidt ejg husker lavet en undersøgelse på, at hvis alle betalte 100 kr. ligeså snart de skulle til diverse undersøgelser, hvor det var gratis på det tidspunkt, så ville det faktisk kunne dække tandlægebehandlingen(hvor folk så kun skulle betale de 100 kr.)....se så ville jeg sg* egentlig gerne betale 100 kr. pr. gang.
Irene forstår ikke dit sidste indlæg....
mar 2009
- ved ikke om jeg bare er træt(har sovet rigtig skidt inat pga. ondt i ryggen), men kan ikke finde ud af, hvad det betyder *rødmer*
okt 2010
mar 2009
aug 2006
Jeg må indrømme, at som pårørende til 4, der valgte at gå til lægen for sent og senere døde af kræft, så kan jeg KUN hylde princippet om en gang for meget er bedre end en gang for lidt.
Bevares - der er nogen, der glipper deres tid. Det er nok meget godt, for det gør ventetiden lidt mindre... Den holder aldrig alligevel.
mar 2009
mar 2009
Men nu har de jo så ikke skulle betale, så kan ikke rigtig forstå sammenligningen ??
- de søgte jo ikke læge i tide trods de kunne være gået derop når som helst.
Må erkende at i så fald har de nok fået symptomerne for sent og derfor ikke ment de behøvede at besøge lægen, eller ikke ville gå til lægen af frygt for svaret(ligesom min kollega, der døde af canser omkring 6 uger efter hun blev indlagt på hospitalet første gang
maj 2005
maj 2005
aug 2006
Tre dages mad, i øvrigt... Det er også en slat penge ;o)
maj 2005
Men hvis jeg får problemet igen, så får jeg en henvisning til...en eller anden afdeling med forstand på den slags! Kan ikke huske hvad det hedder haha
Jeg tror, som CH, at det ville afholde folk fra lægen, præcis ligesom med tandlægerne i dag.
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.279
aug 2006
Det er jo helt uoverskueligt... Mange med kroniske sygdomme har jo ikke behov for konstant kontrol og bliver derfor afsluttet i perioder.. Og skal så starte forfra med start hos egen læge.
aug 2008
aug 2008
Fattige får mange børn - eller?