Genoptræning - hvad sker der lige ?? {{forumTopicSubject}}
Er jo efter min knæoperation startet 3 slags (genop)træning.
2 dele foregår i et træningscenter på Vesterbro, hvor jeg 2 gange ugentligt er til gruppetræning(post-operative) og så har jeg lige fået lagt program til motions- og styrketræning, som jeg har planer om at gennemtræne 2 gange om ugen :
Gruppetræningen er jeg ikke så vild med og det var heller ikke lige det jeg bad om inde i kommunen, men træneren der er fysioterapeut er rigtig sød og alle kan være med på eget niveau, så jeg bliver der de næste 6 uger, som planlagt.
Motions- og styrketræningen er jeg vild med og går og hygger mig i eget tempo, så når min "gratis"-periode udløber har jeg i sinde at fortsætte.
Sidste del, der også er sat til 2 gange om ugen, er desideret genoptræning som jeg er blevet tilknyttet gennem hospitalet og er nærmest en kombination af de 2 ovenstående...dog med langt mindre brug af maskiner, så selv store dele af styrketræningen foregår løst på gulv med elastikker for at skabe modstand etc.
Den sidste del her fatter jeg simpelthen ikke længere, for jeg ender ALTID med at have enorme rygsmerter når jeg tager hjem(har jeg ikke ved de 2 andre træninger, trods det minder så meget om hinanden). Rygsmerterne stråler så ned i mit "raske" ben og når jeg kommer hjem må jeg som regel lægge mig resten af dagen...under hvilen har jeg de 2 sidste gange endda også haft glæde af at få et par mindre migræne aura anfald
Min egen mistanke er at jeg ved de mange gulvøvelser simpelthen får lavet et eller andet forkert(træneren her har flere gange været gået under øvelserne, så man skal åbenbart heller ikke holdes øje med).
Overvejer seriøst helt at droppe den sidste træning og tage en enkelt dag ekstra med motions- og styrketræning i træningscenteret, for når jeg går derfra er mine muller da godt nok trætte og KAN blive ømme senere, men slet ikke på samme invaliderende måde....hvad ville I gøre, hvis I var i samme situation ??
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.936
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 90 Svar: 1.307
Har snakket med hende og fik den besked at så måtte jeg bruge mine krykker noget mere derhjemme, når jeg havde ondt...huh...kan dårligt gå oprejst og tør sg* da heller ikke når det udløser mine migræne aura anfald....i mit tilfælde medfører det STOOOR svimmelhed.
dec 2008
mar 2009
Vil lige beskrive et af mine migræne aura anfald for at vise hvor invalid man kan føle sig og hvor skræmmende det kan være(citat fra andet forum) :
"Jeg er glad, fordi jeg fik lov til at komme hjem fra hospitalet igen idag(blev indlagt igår), så jeg får lidt glæde af week-enden sammen med min familie.
Det har ellers været lidt af en forskrækkelse, da jeg igår pludselig fik underlige glimt i mit synsfelt og mistede følelsen i min ene hånd, så vi røg ellers bare afsted på skadestuen, hvor jeg fik det endnu værre og fik koldsved og var tæt på at miste bevidstheden.
Derfor har jeg siden gennemgået en masse tests bla. en CT-skanning af hovedet og hals.
Slutdiagnosen lyder på et mega migræneanfald med tilhørende aura :?
- jeps....hovedpinen efterfølgende var så ikke engang så slem, at jeg ville have overvejet en pamol, hvis jeg havde været hjemme :shock:
Anyway, sådan lyder diagnosen, og den er da bedre end en blodprop i hjernen :mrgreen:
- selvom jeg føler mig fuuuuldstændig drænet for energi og har fået at vide, at det godt kan vare flere dage :shock:
dec 2008
Ja, det der "med aura" har jeg også prøvet og man tror, man skal dø eller er blevet sindssyg, men heldigvis skulle det ikke være farligt
Skynd dig at ringe til hospitalet og få en aftale om en opfølgende samtale, så du kan blive guidet til den rigtige træning og held og lykke med det
mar 2009
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.335
Er selv i genoptræning efter en knæ operation, men kun 2 gange i ugen i gruppetræning? Det hele drejer sig kun om muskler og ikke funktionen i knæet. Det har medført jeg har fået helt utrolige knæsmerter og kan stort set ingenting :o(
Jeg har fået menisken syet fast efter en løsning af denne, Mit forreste korsbånd er revet over ( ej opereret) og jeg havde skader på det inderste ledbånd og en sprængt backercyste efter et vrid.
Skaden er fra maj og operationen fra juni og jeg havde nok forstillet mig, at jeg havde været fuldstændig rask nu :o(
mar 2009
For 12 år siden fik jeg en skade i mit ene knæ, som blev rettet op på ved operation allerede dengang(bruskstykke flået af inde i knæet).
For 1 års siden begyndte mit knæ at låse, når jeg sov eller gik på trapper, så jeg blev indstillet på nye undersøgelser mm. og det endte da også med en ny operation i slut juli, hvor man igen pudsede lidt op ved min gamle skade + fandt slidgigt i området omkring skaden(var allerede advaret om denne risiko for 12 år siden).
Min største problemstilling ud over ovenstående er at jeg samtidig er meget overvægtig, hvilket jeg arbejder på, men sikkert ikke ser en brugbar virkning af før jeg har halveret mig selv, så det har laaange udsigter, desværre !!
Har snakket med min sagsbehandler i kommunen, som sagde at hvis jeg kunne få fysio'en fra træningscenteret til at skrive en fagligt begrundet udtalelse om, at mit stop til den anden genoptræning ikke vil forhale min raskmelding, så synes hun jeg skal stoppe med den skadelige træning.
Så langt så godt !!
mar 2009
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.335
Tror tit tålmodigheden er den væreste......
mar 2009
En lille update :
Jeg kunne ikke tage til træning igår, fordi min ryg stadig gjorde ondt fra torsdagstræningen, så jeg har måtte tage week-enden i brug, selvom den normalt er "fredet"......havde godt nok også bare svært ved at komme afsted, men nu er det overstået, og jeg kan med ren samvittighed hygge med familien resten af week-enden
Genoptræning - hvad sker der lige ??