Genoptræning {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen..
Jeg har for et par måneder siden overtaget Frodo, en hanhund fra 2008.
I November måned blev han kørt ned og fik derved bl.a. skubbet hoften ud af hofteskålen. Denne blev sat fast med en metalplade og en skrue. Efter at have fået foretaget dette, skulle han holde sig i ro i 6 uger.
Vi overtog ham i 6.ugen af dette og er siden da begyndt at genoptræne ham.
Jeg har forsøgt at finde materiale om genoptræning men det er ikke lykkedes særligt godt, så har gjort efter eget instinkt.
Jeg startede med at gå et par små ture af 10 minutters varighed ca. 3 gange om dagen.. Dette blev så efter en uge øget til 4-5 ture om dagen.
Derefter er antallet af ture sat lidt ned, men længden af turene er øget til max 25 minutter. Har på den måde arbejdet mig op..
De sidste 6 uger har jeg haft i hundesvømmehallen 1 gang i ugen 15 minutter af gangen.
Gåturene er oppe på 30-45 minutter medmindre han løber rundt, hvilket han er begyndt meget gerne at ville. Løber han rundt når han er løs, varer turene maks 20 minutter.
Har I råd til, hvad jeg så gør nu? Han er begyndt at få en smule mere muskelmasse nu, men ser stadig tynd ud. Han virker glad og tilfreds og ser ikke ud til at have ondt. Ved godt man ikke skal tage fejl af dette, da de gerne fortrænger smerten og så bliver det bare endnu værre på sigt.
Men har nogen af Jer erfaringer med denne form for genoptræning?
Og hvad tænker I? Kan jeg øge tiden i svømmehallen, skal jeg lade ham løbe lidt længere (han er fyldt med energi af, at blive holdt tilbage) eller kender I til helt andre metoder?
Takker på forhånd for hjælpen
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 95 Svar: 2.496
Jeg kan anbefale waterwalk, det er mere skånsomt end svømning og virkelig effektivt.
Jeg synes det er bedre at gå langsomt frem end at komme til at gå for hurtigt frem og overanstrenge ham, Så hvis han har meget energi kan i jo bruge mere tid på noget mentalaktiveringen.
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 207 Svar: 4.295
så hun fikk bare waterwalk og massage efterpå...
men prøv at læse hundens signaler... jeg studerte hvordan hunden gikk og lærte mig når det var nokk osv... gør det fremdeles i dag når jeg går lange ture... ( min tæve skuler smærte , så jeg er nødt til at læse hendes gang art osv og har lært mig hendes "trix " på at skule smærte/ubehag )¨Hvis min tæve skulle ha valgt at gøre hva hun ville så var det at løbe meget og hente bolden til mig , men jeg viste at dette kunne hun ikke holde til )
min tæve blev først opgradert til flexi line ca 1 år efter...
feb 2012
Følger: 3 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 224
Men Waterwalk lyder lige som noget for os - jeg synes dog ikke jeg kan finde noget her i Sønderjylland? Ved I, om der er noget hernede??
jan 2007
Følger: 76 Følgere: 79 Hunde: 12 Emner: 69 Svar: 884
feb 2012
Følger: 3 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 224
For jeg er fint tilfreds med hans fremskridt, men er usikker på om jeg presser ham for meget eller for lidt..
Men må have Pia ud og kigge igen.. Tak for svar, alle sammen
Genoptræning
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside