{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har arbejdet ret til,....
  • #1   12. maj 2010 Nej. Ikke når du melder dig syg. Men de har ret til en varighedserklæring, hvis det trækker ud.

• #2   12. maj 2010 Nej - de har det stik modsatte - de må slet ikke spørge til det.

• #3   12. maj 2010 De må ikke spørge.

• #4   12. maj 2010 Michael, det er et stort FY FY. Det må heller ikke tale med kolleger om ens sygemelding. De må slet ikke hente info om det.

Indtil for meget nyligt måtte de heller ikke spørge til, hvornår man forventede at komme tilbage.

• #5   12. maj 2010 Nej, det eneste en arbejdsgiver har ret til at få at vide er at man er syg og intet andet.

Her er beskrevet hvordan du skal forholde dig når du er syg i forskellige situationer

www.sygeguide.dk

Go' bedring

• #6   12. maj 2010 Tror nu mange alligevel snakker med deres chefer om det. Derfor forventer mange chefer nok også at de gør det. Men nej de må ikke spørge.

Jeg har selv sygemeldt mig i mandags fordi jeg var med i et biluheld om fredagen, der sygemeldte jeg mig til en kollega, men senere på dagen ringede jeg til selve chefen og forklarede det hele. Men jeg kommer også til at være sygemeldt længe.

Men min chef skaffede en billig lånebil til os så min køreste kunne komme på arbejde så jeg har ikke noget problem med at snakke med min chef.
    Dog har jeg arbejdet 1 sted hvor jeg aldrig fortalte noget da købmanden var/er et svin...

• #7   12. maj 2010 Det kan man vælge at gøre, men man skal ikke.
    Det er jo op til en selv, om man vil involvere sin arbejdsgiver eller ej.

MEN - nye regler er jo kommet til da vi jo alle skal arbejde, også selvom vi er syge og der er en masse raske, der ikke har job. Så nu skal man jo efter et antal sygedage have samtaler med arbejdspladsen med henblik på at gå på arbejde selvom man er syg..

Herligt herligt.

• #8   12. maj 2010 Altså man ringer kl. 7 til den kollega som åbner børnehaven og ligger sig syg, jeg ringer jo ikke til min chef og ligger mig syg når hun ikke er mødt. Sådan er politkken i vores børnehave. Kollegaen spørge jo ikke ind til det...

• #9   12. maj 2010 Ja, man skal melde sig syg til sin arbejdsgiver, men en arbejdsgiver må ikke spørge en kollega om, hvad man fejler.

• #10   12. maj 2010 Jo man kan godt ringe og sygemelde sig til en kollega hvis man ikke kan få fat i sin leder

• #11   12. maj 2010 -M Hysted -

Haha det kunne de aller få meget sjovt ud af.

Men jeg har haft en chef der kom hjem til i mens jeg var syg med en fyreseddel, det måtte han gerne.

• #12   12. maj 2010 I følge min meget latterlige fagforening måtte de gerne. Fordi firmaet ikke er med i en overenskomst.

• #13   12. maj 2010 Ville jeg heller ikke men man har ikke noget valg når man er på dagpenge, men må ikke sige nej til arbejde og man skal søge alt relevant.

Jeg var kun glad for at blive fyret så behøvede jeg nemlig ikke komme i butikken igen.

• #14   12. maj 2010 Min kæreste havde på et tidspunkt været meget tæt på at skære 3 fingre af, klingen havde lige kørt hen over huden men var heldigvis ikke gået dybere. Han ringede til værkstedet og talte med værkføreren, meldte sig syg og sendte endda en mms med billede af hånden.
    Alligevel dukkede chefen op her hjemme, kiggede på hånden og udtalte at den da bare skulle have noget brintoverilte og så kunne han sagtens komme på arbejde... Han er dukket op 3 gange her hjemme når min kæreste har lagt sig syg (med god grund og lægelig udtalelse på at han skulle gøre det). Heldigvis arbejder min kæreste da ikke for den idiot længere!

• #15   12. maj 2010 M T
    Tror jeg havde meldt sådan en mand til politien for chikane, sikke da en klov, godt din kæreste har en bedre chef nu.

• #16   12. maj 2010 Sidste gang han dukkede op her var efter han havde fyret min kæreste. Han gad ikke tage på arbejde og tjene penge til chefen når han alligevel var fyret. Så dukkede han alligevel op her hjemme og jeg var ved at eksplodere over det! Han fik også besked på at kom han nogensinde ind på vores grund igen ville han blive politianmeldt for ulovlig indtrængen på privat grund samt chikane!

• #17   12. maj 2010 Ok. Jeg arbejder i en børnehave og jeg ringede og meldte mig syg idag..
    Til, at starte med sagde jeg bare, at jeg ikke kom idag. Og så spurgte hun hvorfor... Og så afbrød jeg hurtigt og snakkede udenom, for jeg synes det virkede lidt for meget, at de spurgte om det. Og så da jeg sagde farvel, skyndte hun sig igen, at spørge; "men hvorfor kommer du ikke? Er du syg???" Og så sagde jeg ja.. Og så gik der et par sekunter og så sagde hun "nå...." Ikke sådan snobbet, men som om hun ikke troede på mig.
    Og så får jeg det ikke særlig godt, for jeg ved godt de snakker med hinanden derude. Det er ikke så fedt, at fornemme de ikke tror på én.
    Men finder jeg et bevis på, at den her situation var forkert af hende, så konfronterer jeg hende da... For jeg synes helt klart ikke man kan tillade sig det! Der kan være mange grunde til, at jeg holder fri idag og også noget som overhoved ikke rager hende.

• #18   12. maj 2010 jeg er arbejdsgiver, -og kan ikke forstå ,hvorfor der er tvivl om ,at man fortæller hvad man fejler! Vores ansatte kune da ike drømme om at holde det hemmeligt, det har også noget med tilrettelægning af arbejdet. Hvem kommer i morgen osv. Det er almindelig respekt for hinanden.

• #19   12. maj 2010 Jeg er så en af dem der ALTID fortæller hvad der er galt når jeg har haft meldt mig syg.. også til kollegaer, hvis min leder ikke har været mødt endnu. Jeg synes det er rart at folk VED hvorfor, og ikke går og danner sig sine egne teorier.

• #20   12. maj 2010 Hvis jeg ringede og sagde til min leder at jeg ikke kom idag, så ville han da også spørge om jeg var syg

Hvis man bare ringer og siger man ikke kommer, så er det jo ikke lovligt fravær

• #21   12. maj 2010 Men man kan ringe og sige "jeg er syg så kan ikke komme i dag". Hvis man har haft racermave hele natten eller andet klamt, er det ikke sikkert man har lyst til at fortælle det...Så må et "jeg er syg" være forklaring nok.

• #22   12. maj 2010 majbrit S:

Der er du privilligeret at have medarbejder som ikke kender deres ret og tilsyneladende heller ikke du som arbjedsgiver for arbejdsgiver har nestemt ikke ret til at få at vide hvad man fejler blot at man er syg og intet andet

• #23   12. maj 2010 Jeg fortæller altid hvad jeg fejler, er heldigvis sjældent syg, men anser ikke sygdom for en hemmelighed

• #24   12. maj 2010 kære Reiki Hvor er jeg privilligeret, at have sådanne medarbejdere, og hvor er de heldige at de har mig!!!! vi er jo ikke 2 forskellige racer, men menesker, der gerne skulle arbejde sammen til fælles glæde.
    Pu-ha hvis jeg havde ansatte, der havde din holdning, HAVE ret til at ikke sige noget, jamen vi er da på samme planet!! NU ER JEG DA SPYDIG!!

• #25   12. maj 2010 Camilla,
    du kan jo altså heller ikke bare ringe og sige "jeg kommer ikke i dag".. så er det jo klart der bliver spurgt...

Så må du ringe og sige "jeg kan desværre ikke komme i dag, da jeg er blevet syg. Jeg regner med at komme xx dato."

Når jeg er syg ringer jeg ind til mit arbejde så tidligt på dagen som muligt. Har jeg haft det skidt fra aftenen inden, skriver jeg gerne med en anden kollega, og forsøger at få denne til at komme i stedet.

Sidst jeg var syg, skulle jeg møde kl 9 lørdag morgen. Havde det dårligt fredag aften, så var i tolefonisk kontakt med hende der skulle åbne dagen efter kl 7.. Skrev med hende, og forsøgte at finde nogen til at tage min vagt. Så da jeg sygemeldte mig dagen efter, var det fint, og jeg blev ikke spurgt hvad jeg fejlede..

Men hvis jeg sygemelder mig, ringer jeg da og fortæller hvad der er galt.. og skal jeg være syg i længere tid, tager jeg en snak med min øverste chef.. Var syg sidste sommer i 14 dage, og der tog jeg forbi arb. og afleverede lægeerklæring, samt snakkede med min chef. Hun er da bekymret, og vil gerne vide hvordan jeg har det..
    Ikke at hun har lov til at spørge, eller kunne finde på at ringe til mig.. Men i min verden er det gensidig respekt. Jeg forventer at hun behandler mig pænt, så derfor er jeg også åben og ærlig overfor hende.

• #26   12. maj 2010 AnjaCS:
    Er der mig du prøver, at kommunikere med?

• #27   12. maj 2010 Michelle,
    haha, ja det er det da smiley Noget med et C og L i..

• #28   12. maj 2010 Ja, jeg har så prøvet at blive syg om aftenen, hvor jeg var den eneste der skulle komme og åbne morgenen efter. Ringer så til min chef for at være venlig, så han kunne finde en der kunne tage vagten, HVIS jeg ikke fik det bedre, men ville selvfølgelig ringe om morgenen hvis det var. Han flippede fuldstændig og sagde at man ikke måtte melde sig syg dagen før, men det var jo heller ikke det jeg gjorde. Ville jo bare fortælle, at der var en mulighed for, at jeg ikke kom, så han var forberedt. Men han var også et asshole uden lige!

Og jeg fortæller altid hvad jeg fejler, selvom jeg ved, at jeg ikke behøver.

Kommentér på:
Har arbejdet ret til,....

Annonce