{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
762 visninger | Oprettet:

Kasteration. Hvordan virker det? {{forumTopicSubject}}

Hej. vi har en labrador hanhund på snart 11 mdr.
han har altid været en piveskid. Men nu hvor han er blevet lidt ældre, så er han blevet "dominerende"
Han gør og knurer når vi møder fremmede hunde.
(det skal siges at min tæve, Malou, gør det samme, fordi hun er blevet overfaldet 7 gange. Så er bange for at hun har "smittet" ham)
Han får uanede kræfter. Og i dag trak han og malou afsted med mig.
Jeg synes ikke det er ansvarligt at jeg selv går med dem længere, når de kan det. smiley Og føler mig virkelig som en fiasko.

Jeg har tænkt på om det ville hjælpe at kasterere ham?
Man siger jo det vil fjerne dominans.
Samtidig tænkte jeg på. Han har en del energi.
(oh ja, jeg lufter ham, og aktiverer hans næse dagligt). Ville en kasteration hjælpe på det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kasteration. Hvordan virker det?
  • #2   22. apr 2010 Skal til årligt tjek hos dr. dyr i morgen. Så snakker self med dem om det.
    ville bare høre om i havde nogle erfaringer??

• #3   22. apr 2010 Jeg ville også snakke med dyrlægen; en adfærdsdims eller en hundetræner om problemet først.... Hvis det er fordi de er utrygge tror jeg ikke en kastration vil hjælpe... Hvis det er dominans ellers fordi de er kønsmodne kan en kastration nogle gange godt hjælpe.. Men tal med en ekspert om det...

• #4   22. apr 2010 Jeg har hafte en adfærdskonsulent ude med Malou.
    Og snakkede med diverse trænere og hundeexperter.
    Men de siger at der ikke er andet for end at træne det.
    alle gange hun er blevet overfaldet, har hun self haft snor på, og det har været mig der har gået med hende.
    Og de siger at en hund ser i billeder.. så hver gang hun ser en hund sammen med mig, reagerer hun sådan.
    Det skyldes også at jeg altid har haft strammet snoren, så jeg bedre kunne holde hende. men på den måde har jeg jo signaleret til hende at der var noget at være bange for.
    Så jeg ved godt at hun er "bange", og det er derfor hun reagere sådan, fordi hun går i forsvar.

Så jeg skal træne det ved at holde afstand fra andre hunde, og rose når det går godt.
    Dog er der ingen trænere der mener at det vil forsvinde, men at jeg kan mindske det.

Chester tror jeg udelukkende gør det, ford han har set hun gør det.
    Han har ellers aldrig været sådan.
    Han har altid sat sig ned når der kom hunde, og logret med halen mens han hilste.

Så det er rigtig rigtig trist at det nu er sådan.

• #5   22. apr 2010 Tror du det kunne være en ide at gå med dem hver for sig? Ved godt det vil tage meget længere tid.. Men hvis I nu er to om det... Måske det vil hjælpe hvis han ikke kan se hendes nervøse adfærd...

• #6   22. apr 2010 Det havde jeg også tænkt.
    Problemet er bare at de er meget knytte til hinanden.
    Chester hyler helt vildt hvis vi går uden ham.
    Og malou er så trist, så hun næsten ikek vil gå, hvis man ikke har ham med.
    Men det kan jeg self prøve at træne lidt mere.
    Så er de heller ikke en "flok", så de er ikke sp stærke når de ser andre.

• #7   22. apr 2010 Nej det er jo det.... Kan godt være det er lidt hårdt for dem i starten, men mon ikke de vænner sig til det? Tror da det er bedre på den måde.. I hvert fald mht hannen, så han ikke bliver alt for påvirket af hendes adfærd... Det er nok bedre at tage det i opløbet inden det er for sent.... For er da super ærgeligt hvis han skal blive som hende resten af sine dage...

• #8   22. apr 2010 Ja det har du ret i.
    Synes også bare det er synd for dem. Nu når de er så glade for hinanden.
    Ville ønske at man ikke havde nogle naboer, så der bare var de 2 smiley
    Men her er maaange naboer med maaange hunde.

• #9   22. apr 2010 Ja nogle gange ville jeg også ønske der ikke var andre hunde i området.. min hund er så ikke bange for dem.. tværtimod så vil han bare lege med alle hunde så han trækker helt sindssygt og piver fordi han vil hen til dem... og det er bare så pinligt nogle gange at han ikke bare kan gå ordentligt hehe...

Men kan godt se dit problem... Er også rigtig trist når de nu er så afhængige af hinanden... Men jeg ville mene det var forsøget værd og se om ikke de kan vænne sig til det... Måske du så kan gå med dem sammen igen om noget tid når han har lært at han ikke skal have samme adfærd som hende?

• #10   22. apr 2010 Ang. kasteration; vi har også fået af vide af vores dyrlæge vi skulle kasterer vores Milo, og det står også i en del af de bøger jeg har læst, at det har hunden bedst af, men da jeg sagde det til vores træner i dag, kiggede hun bare på mig smiley
    Hun sagde at det skulle vi ikke gøre, for det var der slet ingen grund til.
    Det andet var noget vås.
    Så det er vores erfaring..

• #11   22. apr 2010 Ja. det er trist. Håber bare på det bedste.

Marianne.
    Okay. hvad havde hun af begrundelse for det?

• #12   22. apr 2010 Hun sagde at vi havde en rigtig rolig hund (den bedste jack russell hun nogensinde havde set - hvor blev jeg stolt!), og det at han har meget energi ikke vil ændre sig hvis han bliver kastreret.
    Han lider på ingen måde som han har det nu, og skulle heller ikke være sygedomsforebyggende, så hun syntes det var synd at lade ham komme under kniven. Det skulle vi lade være med.

Og hun har sikkert ret. Hun er "ung" og adfærdsuddannet. Vores dyrlæge er vel 70 år og sikker møg gammeldags smiley

• #13   22. apr 2010 Okay. dejligt at få at vide smiley

Jeg tænker også mest på hans dominas. Men nu må jeg prøve at træne i at gå med dem hver for sig. Og så snakker jeg lige med dr. dyr i morgen når jeg alligevel er der.

• #14   22. apr 2010 Det er nok også en god ide. Og så håber jeg ikke din dyrlæge er 70 smiley

Rigtig meget held og lykke.

• #15   22. apr 2010 Tror der er meget delte meninger om det er en god ide at kastrere.... Både vores dyrlæge og vores træner er unge mennesker og de anbefaler begge at kastrere... Jeg gør det kun med Balto fordi alle andre vi kender med hund har tæver og vi gider ikke hvalpe... Men havde han haft adfærdsproblemer eller andre ting så havde vi nok også kastreret ham... Jeg har kun hørt fordele ved det, bortset fra selvfølgelig hvis man vil avle... Har i hvert fald ikke hørt at det kunne skade... Dog skal man være lidt obs på deres vægt bagefter....

• #16   22. apr 2010 Tak,
    Min gamle labrador blve kastereret. men dengang var jeg ikke så gammel.
    Det blev han fordi han bed en hund.
    Og der var ingen problemer med han siden.

Det minus jeg kan se er, at de ryger helt ned i hiarkiet. Og det ville jeg helst undgå. men hvis han ikke kan opfører sig pænt, så nytter det jo ikke noget at han ligger højt oppe smiley

tak for hjælpen. Jeg vil logge af nu.

• #17   22. apr 2010 Hvis der kun er to hunde hos jer tror jeg ikke du behøver bekymre dig om hierarki... Og mht andre hunde vil han nok bare overgive sig og lægge sig på ryggen og vise andre dæmpende signaler... Og det er efter min mening kun godt, så undgår man mange konfrontationer med andre hunde...

Jeg håber du finder ud af det og det hele går godt.. held og lykke med det....

• #19   22. apr 2010 Blot lige omkring det med at de ikke vil gå hver for sige.. Lige præcis derfor vil det være sundt at lære dem at blive skilt ad på gåtur engang imellem. De skal lære at kunne fungere hver for sig. Det vil være bedst for dem, for jer, og nemmere hvis de skal passes eller hvis I mod forventning, skulle miste den ene.

• #21   22. apr 2010 Min hanhund som blev kastreret da han var 7 måneder, var blevet bidt overfaldet af 3-5 forskellige hunde inden han blev kastreret. Den dag idag kan han ik tåle synet af disse hunde, lidt trælst når den ene af dem er genboens hund... Han kan fint med alle andre hunde, end dem der har gjort dette da han var bette. Det var nu ik derfor han blev kastreret...
    Men hvis det er en adfærd han har lært af din tæve, vil jeg også se om det ik kan trænes væk i første omgang. Men som sagt adfærdsdims og dyrlæge med på råd, som de andre siger.

• #22   23. apr 2010 Tak.
    Vi har gået med dem hver for sig i morges. Og det gik over al forventning.
    Dog hylede Chester da Malou var væk. Men da de gik var de begge meget glade.
    Og nemmere at styre i de kedelige situationer.
    Jeg håber på at kunne træne ham fra det.
    Malou bliver desværre nok altid sådan.
    Vi håber på at kunne flytte i lille hus om et års tid. Så er de "fri for" så mange hunde.
    Men derfor skal vi jo stadig løse problemet så godt som muligt nu og her.

Som skrevet så har jeg snakket med tusindvis af kloge hundemennesker.

• #23   23. apr 2010 jeg har forstået det sådan at hvis man kastrerer en nervøs/underdanig hanhund, bliver den kun mere nervøs. hvis han har været en pivskid indtil for nylig, tvivler jeg på at det er dominans, men som nogle også har nævnt, nærmere et udtryk for usikkerhed.

god ide med at træne dem hver for sig. særligt da i ved at tæven er "udfordret" i forhold til andre hunde pga tidligere overfald. det vil helt sikkert smitte af, så det er med at komme afsted med hannen og få givet ham en masse positive oplevelser "på den anden konto" mht andre hunde. hvem ved, hvis i gør et rigtigt godt arbejde med ham og gør ham rigtig glad for andre hunde, kan han måske smitte af på hende i positiv retning? når hun mærker at han er tryg, så dæmper det hendes angst? jeg ved det ikke, bare en teori....

• #24   23. apr 2010 Christina:
    Super godt at høre at det gik godt med at gå med dem hver for sig... Så er det jo bare at fortsætte det og træne dem på den måde... Dejligt at høre at det funker smiley

• #25   23. apr 2010 Hvis du vil prøve så brug en kemisk kast. Den forsvinder igen, hvis det viser sig ikke og være den vej du skal.
    Men ja, gå med dem hver for sig.

• #26   23. apr 2010 Det hele er et forsøf værd smiley
    Skal til dr. dyr her kl 16.
    Så hører jeg dem ad.
    Vi vil forsøge at træne det i første omgang, inden at vi "barer" kasterer ham. Det ville jo være bedst at det hele var positivt for alle.

Kommentér på:
Kasteration. Hvordan virker det?

Annonce