{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.803 visninger | Oprettet:

Jeg er simpelthen så træt {{forumTopicSubject}}

Altså bare træt smiley

Efter vi er gået på kostomlægning 1/4-10 er min krop nærmest i dvale, føles det som, men bare hvor jeg tvinger den til at være vågen (giver det mening? Ellers er det fordi jeg er træt haha).

Jeg spiser Omminimin vitaminpiller, fiskeolie, stærke b-vitaminer for at sikre kroppen får det den skal have.

Jeg sover ikke så tungt om natten for tiden, så har lige købt Baldrian for at kunne sove bedre, og Gensing piller for at få mere energi i hverdagen smiley

Jeg har været småsyg i 1½ mdr. med nys, hoste og snottet næse, og har været ved lægen 2 gange, men jeg fejler ikke noget.

Er der nogen der har nogle bud? Jeg gider sku snart ikke det her mere...
Findes der ikke gl. husråd, med rom i te eller noget i den stil, så jeg i det mindste ikke er syg?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg er simpelthen så træt
  • #1   22. apr 2010 Hvordan var din kost før og hvordan er den nu?

• #2   22. apr 2010 Hvad består kostomlægningen i?

Hvad spiser du nu?

Sandsynligvis handler det om din kost, ikke om hvilke tilskud du tager. En god kost annullerer behovet for tilskud hos et rask menneske.

• #4   22. apr 2010 Morgenmad spiser jeg a38 med 2 slags musli, 1-2 stk. frugt om formiddagen, 3 stk. rugbrød med pålæg til frokost, et eller andet når jeg kommer hjem fra arb, (hvad vi nu har, for jeg er ved at dø af sult), og så kylling og en masse grøntsager til aftensmad, primært i øjeblikket. Det bliver skiftet ud med noget andet fra i aften, for jeg kaster op hvis jeg skal have mere kylling ;D
    Så jeg vil mene at jeg spiser ok, vi har bare skåret fed mad væk og slik og kage osv.
    Så det er ikke noget fanatisk smiley

• #5   22. apr 2010 Hmm - hvis du har været vant til at få en del slik og kage - så kan det måske være "manglen" på sukker din krop reagerer på?

Det er jo noget, der normalt ville give dig et skud hurtig energi.

• #6   22. apr 2010 Jeg ville helt klart skifte a38 ud med havregryn, så du får en god start på dagen med masser af fibre.

Prøv www.madital.dk så kan du se om du får energi nok i løbet af dagen smiley

• #7   22. apr 2010 Hvis du skruer væsentligt op for dit proteinindtag, vil du føle dig meget mere mæt.

En større procentdel af din kost skal komme fra kød, æg, mælkeprodukter (hvis du tåler det), og det grønt du spiser vil jeg anbefale dig er de lidt tungere og fiberrige grøntsager. Salat brænder så hurtigt af, at det næsten er spild af energi at tygge sig igennem en ordentlig bunke af det ;o)

Jeg må indrømme, at hvis jeg var dig, så ville jeg lægge kosten om på en måde, der ikke dikterer hvor meget du skal spise, men som indeholder AL den mad du kan spise.

• #8   22. apr 2010 Nå ja - og så vil jeg også anbefale dig, at du smutter en tur til lægen og finder ud af, hvilke vitaminer og mineraler der er relevante for dig at tage - det kan jo være, du har det helt gale fokus ;o)

B-vitamin har ofte noget med træthed at gøre - men det tager du allerede.
    D-vitamin kunne være meget relevant at få tjekket
    Jern ligeså.

• #9   22. apr 2010 det lyder også som om du mangler lidt variantion, det er noget af det allervigtigste ved kostomlægning...og du skal sørge for at spise nok også, for ellers så har din krop jo ikke noget at arbejde med! du skal have en masse protein fra fx magert kød og bælgfrugter for at dine muskler ikke skal svinde ind

Det tyder helt klart på at du mangler noget når du bliver ved med at være småsyg, så må der noget der hænger lidt ved dit immunforsvar

• #10   22. apr 2010 Ved du hvad du skal...........? Du skal sparke dig selv i r.... ( ved det lyder lettere end det er ) og så komme ned i dit lokale fitnesscenter og få meldt dig på hold. Det GIVER enormt meget energi at BRUGE energi. Ellers meld dig til Zumba. Jeg lover dig, at inden for 14 dage, har du fået masser af energi og mod på foråret.
    Tro mig- jeg har været der, hvor du er nu.

• #11   22. apr 2010 Lea, joo - men det nytter ikke at dyrke motion, hvis man er tæt på at være sukkerkold ;o)

Så der skal noget substans i kosten, noget som er langtidsholdbart ;o)

• #12   22. apr 2010 CH : Ja, masser af potein........... ( og en ordenlig portion lækker is )

• #13   22. apr 2010 Gnav nogle gulerødder !

• #14   22. apr 2010 Nogle af os, der så morgentv i morges fik jo beskeden om, at dem, der spiser et stort og solidt proteinholdigt morgenmåltid holdt sig slankere end dem, der ikke gjorde.

Så her var anbefalingen et måltid bestående af æg, bacon og bønner - og noget rugbrød til.
    Det kan jeg i den grad tilslutte mig - jeg ville blot undlade at spise brødet ;o)

Tanken er, at med så velnærende et måltid om morgenen, så stabiliserer man blodsukkeret fra starten og er derfor mindre sulten resten af dagen.

Det er GOD stil.

Og så er de seneste anbefalinger jo nærmere at man ikke skal spise brød end at man ikke skal spise fedt ;o)

• #15   22. apr 2010 Lea, hov hov hov. Jeg meldte mig self. også i træningscenter d. 1/4-10 smiley
    Så det er der tjek på.

Salat spise vi ikke rigtig, for man bliver jo som skrevet ikke mæt af det skidt smiley
    Masser at rodfrugter og blomkål, broccoli osv. (og jeg orker det snart ikke mere smiley )
    Og faktisk også kartofler.

Jeg har spist havregryn tidligere (i maaaange år), men fik bare nok pludselig. Men jeg prøver at give det chancen igen. Det kunne jo være det hjælp.
    Jeg drikker et stort glas mælk til min aftensmad og får den så via min morgenmad.

CH jeg spiser også alt det jeg vil. Det er bare fordi jeg rent faktisk får 2 stk. frugt på mit arb, og kun kan spise 3 stk. rugbrød til frokost hehe. Så kunne jeg jo sætte tal på smiley

Vi følger ikke nogen "kur" eller opskrift. Vi spiser bare det der er sundt og nemt i hverdagen.
    Men det kylling ryger ud nu, til fordel for noget andet nemt kød, for jeg spiser nok mindre og mindre nu smiley

• #16   22. apr 2010 Husk, at selvom du spiser mindre og mindre, er det ikke ensbetydende med, at du bliver sundere og sundere ;o)

Får du det fedt, du skal have?

• #17   22. apr 2010 Jeg lytter lige med her. Jeg har minus energi på kontoen-konstant:-(

• #18   22. apr 2010 Jeg skal have et "let" morgenmåltid ellers kaster jeg da op smiley
    Så røræg og bacon er bare no go for mig før kl. 10.30 haha.

Jeg har heller ikke lyst til at spise mindre og mindre, for så bliver jeg mere og mere sulten, og så æder jeg alt det jeg skal holde mig fra.

CH jeg ved ikke om jeg får det fedt jeg skal have.. Hvor meget skal jeg have?? Og hvor kommer det fra?

Det er måske "bare" fordi alt det usunde er ude, så skal min krop vænne sig til det. Og da jeg var småsyg da jeg startede, vil min krop måske ikke slippe det sådan lige igen?

Det er jo en jungle at blive tynd smiley

• #19   22. apr 2010 Grunden til jeg spise mindre og mindre, er fordi jeg er så træt af vores aftensmad. Det bliver bedre lige så snart der kommer noget andet på menuen.

Måske jeg skulle begynde at spise nødder og mandler? (der er bare så mange kcal. i..)
    Jeg kom altid rosiner og mandler oven på min havregryn.

• #20   22. apr 2010 Jeg er på kur p.t. - og det kører suverænt. Tabt 4 kilo på 14 dage, og jubler rundt med masser af energi.

MEN - jeg har også prøvet det, du oplever. Vendepunktet for mig, var en artikel om at hver 3. danke kvinde mangler jern.

Jernmangel giver træthed og hyppige infektioner. Hold da kæft - det var lige mig på kornet. Så jeg sørger for at få masser af jern gennem min kost - og der virker.

Det skal helst tages med en mase C vitamin også, og så skan man undgå kaffe/te samtidig med.

Kød, indmad, broccoli og rødbeder er noget af jeg spiser meget af.

• #21   22. apr 2010 Marianne: jeg kender det SÅ godt. Jo mere jeg spiser jo mere sulten blir jeg, og til sidst æder jeg bare ALT! Jeg starter dagen med en smoothie bestående af blåbær, jordbær/hindbær, banan, hørfrøolie & lactulose for at holde maven i gang. Mums:o)

• #22   22. apr 2010 For mig er sund kost fuldstændig anderledes end det, de fleste tænker, må jeg indrømme.

Jeg bliver ikke fed af fedt, jeg bliver fed af kulhydrat. Det vil sige, at en sund og slankende kost for mig er INTET korn, men så kan jeg til gengæld give den gas med alt muligt andet godt ;o)

Sådan som du beskriver din kost lyder det som om, du har skruet for meget ned for protein - og så er det om at sætte gang i kroppen, som Lea skriver.

Jeg tror ikke selv så meget på udrensningstanken, selvom den er ret udbredt.
    For sukker skal man afvænnes, og det kan godt give lidt bump på vejen, og vælger man at spise kulhydratfattigt, så skal man også lige vænne sig til en anden type mæthed, der ikke er ligeså tung.

Hvor meget fedt, man skal have? Åhh.. husker det som værende noget der ligner mindst 60 gram dagligt. Men at gå op i de tal tror jeg faktisk mere forvirrer end gavner :o)
    Fedt kan komme fra både vegetabilske olier OG animalske, som ny forskning har vist ikke er så farlig, som det er blevet gjort til ;o)

• #23   22. apr 2010 Det der med at tænke i kalorier er IMO en usund tankegang.

Hvis der er mange kalorier i et produkt, men det tilgengæld giver nogle kanon næringstoffer, så er det ubetinget godt.
    Man skal ikke lade være med at spise nødder og mandler på grund af kalorieindholdet ;o)

• #24   22. apr 2010 Igen, det er sku da en videnskab at blive tynd smiley

Super mange tak, jeg prøver at hitte ud af noget, og ser om det ikke hjælper mig.

CH hvad med sådan en nøddeblanding?? Må man spise det? for så går jeg fluks over og køber en smiley Tror dog desværre bare der er for meget salt i og behandlet med alt muligt andet usundt...

• #25   22. apr 2010 C vitaminer, kommer det fra appelsiner?

• #27   22. apr 2010 Spis ENDELIG nøddeblanding. Det er FYLDT med protein, mætter godt, hamrende gode fedtstoffer i.

HVIS du kan finde en blanding uden salt er det bestemt det bedste.

Du kan også lave en nøddeblanding selv. Riste de nødder du godt kan lide og hæld en smule soya over til sidst - så får du lidt salt, men ikke det der bjerg, der er i poserne ;o)

• #28   22. apr 2010 Brug også gerne rosiner - ja der er sukker i, men essentielle sukkerstoffer, som vi har brug for, når vi danner celler.

Et hamrende godt mellemmåltid, hvis man er lidt sødt-sulten ;o)

En god blanding af store øko-rosiner og mandler er en super mellemmåltid, der er hamrende sundt og som VIRKER ;o)

• #29   22. apr 2010 CH du er bare så klog haha.
    Jeg tror jeg laver den selv så. Så ved jeg også hvad der er i. (de smager bare så godt dem fra den etniske butik smiley )

I øvrigt, her kommer indholdet i min madpakke i dag:
    2 hele stykker (rundnummer??) med rullepøle, og 1 stykke med rygeost.
    Dvs. seks halve.
    Og 13 skiver agurk kan jeg se smiley

• #30   22. apr 2010 Se, var det nu mig, der skulle have madpakke med, så ville den ikke indeholde noget brød.

For mig ville 6 halve stykker rugbrød være en katastrofe, så MIN madpakke ville indeholde noget KØD som det grundlæggende. Noget restemad fra dagen før - nu er du så træt af kylling, men et-to kyllingelår, stegte ris med grønt til og måske en gang råkost ville gøre mig glad og mæt.

Mummenumme ;o)

• #32   22. apr 2010 CH ja den må du gerne beholde så smiley
    Jeg kan ikke finde ud af det der alm. mad til frokost. Det spiller ikke i min verden. Og jeg sidder og spiser foran min skærm, så det skal være meget meget nemt. Og jeg elsker rugbrød smiley

• #33   22. apr 2010 Cat: Hjælp:-( Jeg har tabt 12kg på det sidste år og mangler 8kg. Er gået fuldstændig i stå nu, og gider næsten ikke mere:-(

• #34   22. apr 2010 Gizmo - det er ikke så meget med, om jeg går ind for det ;o)

Jeg bliver fed af det, ganske enkelt. Jeg kan spise hvad jeg vil af fedt, det tager jeg ikke på af - men korn sætter sig på sidebenene og suger væske til sig som en stor effektiv svamp.

Fuldkornsrugbrød med kerne i kan jeg slet ikke fordøje, så der får jeg bare ondt i maven ;o)

• #35   22. apr 2010 Gizmo, mmmm pistacienødder. De er bare goe, og det minder mig om en pistacieis jeg skal prøve at lave - engang. Det er nok bare ikke så sundt smiley

• #36   22. apr 2010 SMURFF, ELSKER fiskefrikadellemad *GG*

• #38   22. apr 2010 CH: hvordan fandt du ud af at du blev "fed" af kornprodukter??

• #39   22. apr 2010 Ja, Gizmo, der er et godt stykke fra at vide hvad der er godt og så udføre det i praksis ;o)

Jeg har selv lige haft en meget lang periode, hvor jeg ikke har haft overskuddet til at spise kornfrit, men nu har jeg taget fat igen. Om det vil vise sig på min massive vægt er uvist - der er tilsyneladende andet, der spiller ind på den front ;o)
    Men det har HURTIGT indflydelse på mit velbefindende så det er dejligt.

Egentlig tror jeg på, at rigtig mange mennesker er som jeg - hvor raffinerede kulhydrater virkelig er skidt, og hvor fedt faktisk ikke er så slemt endda.
    Og lur mig, om ikke vi om et par år vil se det, når fødevarestyrelsen skifter sine anbefalinger ud ;o)

Det med blodtypen har jeg ikke forstand på overhovedet ;o)
    Jeg tror i princippet ikke helt på, at man kan kategorisere folk, heller ikke i denne sammenhæng. Hvad der er godt tror jeg er fuldstændig individuelt og har meget at gøre med, hvordan vi er opvokset og hvad vi har været "udsat for" rent madmæssigt i vores liv.

• #40   22. apr 2010 Elsker, det gjorde jeg fordi, jeg fik lavet en intolerancetest hos en behandler, jeg har stor tillid til.
    Der viste det sig, at min krop reagerede voldsomt negativt mod korn, og derfor holdt jeg op med at spise det.

Jeg tabte mig 23 kilo alene ved at tage korn væk fra kosten. (Lidt lyv, kartofler var også væk ;o) )

Ud over det, levede jeg fuldstændig normalt og slet ikke fedtforskrækket.

• #41   22. apr 2010 CH: Ja det er jo helt vildt:o)

• #44   22. apr 2010 Gizmo, det er HELT sikkert et forsøg værd, det vil jeg næsten love dig ;o)

• #45   22. apr 2010 Rugbrød (med kerner!) er faktisk helt godt - der er også mange gode proteiner i.

Jeg spiser også kulhydratfattigt, og kartofler, ris, alm. pasta og hvidt brød er bandlyst! Alle disse indeholder stivelse, som medfører en stigning i blodsukkeret, som gør, at man risikerer at tage på. Jeg gør i hvert fald.

Der er også diverse frugt osv., som jeg ikke må få, og tørret frugt er også bandlyst, da det indeholder for mange sukkerstoffer - naturlige eller ej, de får stadig blodsukkeret til at stige.

Jeg har PCOS, og kan derfor ikke tåle det - derfor spiser jeg groft og proteinrigt, dvs. masser af kød, æg, nødder, grøntsager og mælkeprodukter samt fuldkornsprodukter. Fedt er også langt at foretrække for mig - det tager jeg ikke nødvendigvis på af.

Jeg har indtil videre tabt 31 kg - det har taget mig 2 år, men det virker! Det er ikke sikkert, at det er løsningen for alle, for jeg kan bare ikke tåle kulhydraterne, der også ødelægger min krops balance på alle områder, især hormonalt.

Jeg vil også sige, at du skal spise noget mere og tungere til morgenmad - også selvom du ikke har lyst eller synes, at du kan rumme det!
    Det er en vanesag, og det er altså det, der giver dig energi til hele dagen, og her er proteiner guld værd!
    Jeg starter dagen med rugbrød med pålæg eller ost samt agurk og hertil et blødkogt æg, og jeg kan faktisk mærke forskellen, hvis jeg en morgen ikke får mit æg! Det giver altså god energi, og nye undersøgelser viser, at hvis man starter morgenen med et æg, forbrænder man mere fedt i løbet af dagen :o)

• #46   22. apr 2010 Therese, super godt gået med vægttabet! Sådan smiley
    Jeg tror dog bare stadigvæk at jeg vender tilbage til havregrynene til at starte med.
    Så må jeg se om jeg skal på english breakfast senere smiley

• #47   22. apr 2010 UHH, en som mig - herligt at høre din historie, Therese!

Jeg giver dig i øvrigt ret i, at har man blodsukkerproblemer, skal man også passe meget på med de tørrede frugter. Har man ikke, kan man sagtens spise dem. Naturligvis under overskriften Alt med måde ;o)

• #48   22. apr 2010 Mange tak, Marianne, det har også holdt hårdt! Jeg mangler stadig 15 kg, men det skal nok komme - held og lykke med dine bestræbelser! :o)

Har du også PCOS, CH? Det er fantastisk, så meget opmærksomhed, der er kommet om sygdommen! Ellers var jeg aldrig kommet i behandling - jeg får også sukkersygemedicin ved siden af kostændringen, og det har virkelig ændret mit liv på alle måder!

• #49   22. apr 2010 Ja jeg mangler så "kun" 7 kg, og det er jo ikke så meget, set i forhold til dem der skal tabe 30-50 kg. Men det er nu ikke så nemt alligevel.

Jeg har sådan en ide om at friskpresset juice (appelsiner, citron og lime) vil gøre rigtig godt for mig. Har det noget på sig, eller er det bare noget jeg bilder mig ind?

• #50   22. apr 2010 Therese, jeg har ingen grund til at tro, at jeg har PCOS, selvom der ikke er nogen tvivl om, at der er nogle ting, jeg godt kan genkende hos mig selv ved syndromet.

Faktisk er jeg blevet anbefalet at få lavet et tjek på min hormonbalance fordi min krop reagerer fuldstændig uforudsigeligt, men PCOS har aldrig været noget, der har været faldet mig ind.
    Jeg har en fuldstændig regelmæssig cyklus, så der har jeg udelukket det, selvom andre ting måske er lidt genkendelige ;o)

• #51   22. apr 2010 Naturligvis vil en gang friskpresset frugt være godt - men tænk over sukkerindholdet i det. Det er ikke noget, man skal fylde sig med, men et glas om dagen er RIGTIG godt og sundt.

• #52   22. apr 2010 Som CH også siger, så alt med måde. Juice er godt, men du må huske, at du får større mængder saft og sukkerstoffer og ikke alle de fibre, du ellers ville få, hvis du spiste frugterne hele.

Et glas til morgenmaden eller til mellemmåltidet er sikkert helt udmærket :o)

• #53   22. apr 2010 Hehe, der var vi vist enige ;o)

CH, jeg tror også generelt, at mennesker skal holde sig fra alle de stivelsesholdige produkter - de skader mere end de gavner! Uanset, hvem man er og om man fejler noget! Fantastisk, at du er kommet så langt med det! :o)

Jeg havde nemlig kludder i mine hormoner, og har altid haft det - havde allerhøjst en enkelt menstruation om året, og da jeg blev undersøgt for PCOS, viste det sig, at mine æggestokke heller ikke var normale, og chancerne for at jeg nogensinde ville kunne få børn på naturlig vis var minimale. Herudover var jeg i løbet af mit voksenliv blevet meget overvægtig, ligesom mit liv var præget af voldsomme depressioner, hvorfor jeg har måttet tage antidepressiva i 13 år.

Efter medicin og kostomlægning er jeg igen blevet scannet, og ægstokkene er helt normale, min menstruation kommer til tiden, jeg har smidt min antidepressiva og som sagt har jeg også tabt 2/3 af min overvægt! Så det har heldigvis været noget af en succeshistorie for mig! På trods af, at jeg selv har måttet kæmpe for at komme i behandling... Men det er helt som om, jeg har fået livet igen! ;o)

• #54   22. apr 2010 STORT tillykke!

Hvor er det dog flot! Og fuldstændig fantastisk, at du fandt svaret - man KUNNE sådan håbe på, at andre i din situation ville tage dine erfaringer og prøve dem selv, men jeg ved også, at det med at droppe stivelse er noget, der for mange mennesker ligger meget fjernt.

Men jeg tror også på, at det kan løse rigtig mange problemer hos rigtig mange mennesker, det må jeg indrømme.

• #55   22. apr 2010 Super. Det skal også kun lige være et glas om morgenen. Jeg har jo heller ikke hele dagen til at stå og presse juice smiley
    Jeg er mere til vand.

• #56   22. apr 2010 Mange tak! :o)

Ja, det ligger mange fjernt, og det er da bestemt heller ikke nemt!
    Jeg falder da også i engang imellem og spiser noget med kartofler - for jeg ELSKER dem, og har altid gjort det! Men man behøver jo ikke drukne, fordi man falder i, især ikke så længe jeg begrænser det til et minimum! ;o)

• #58   22. apr 2010 Jeps, jeg spiser heller ikke majs i ret store mængder - og de indeholder også mange sukkerstoffer, ligesom meloner og ananas, som jeg også skal holde mig fra ;o)

Ja, det er en hel videnskab at spise ordentligt!!

• #60   22. apr 2010 Her er løsningen ved lyst til sødt :

6-7 friske jordbær, 1 spsk græsk yoghurt over, lidt smeltet honning og hakkede mandler. ELSKER det!

Jordbær indeholder mere C vitamin end appelsiner og citron.

• #61   22. apr 2010 Mmmm jordbær.. Sommer kom så, så vi kan få friske jordbær!! smiley

• #64   23. apr 2010 Gizmo, det er protein (masser af det) og fedt. Ingen kulhydrater der ;o)

Jamen det der med at skifte sin kost ud med korn-fri kost kræver lidt at man får tænkt sig om, for det fylder nemlig lige præcis RIGTIG meget i en almindelig hverdagskost.

Nu har jeg jo ikke sat mig for at spare på fedt også, og det giver jo nogle friheder, der gør det hele lidt lettere.

Man skal nok ikke tænke så meget i at erstatte korn med noget andet, men tænke HELT nyt. Ellers bliver det utilfredsstillende. Så det er noget med at leve af kød, af grønt, rodfrugter, frø af forskellig art, spare på kartoflerne også. Jeg spiser selv ris - det fungerer for mig, men det er også korn og også meget stivelsesholdigt. Det er op til den enkelte at afprøve, hvad der fungerer.

Linser, bønner, frø (Qiunoa er jeg ret begejstret for) er gode proteinholdige sager, som mætter fantastisk.

• #66   23. apr 2010 Jeg skifter lige boldgade.. Kan det være pollenallergi? Eller noget i den dur?
    Siden jeg nyser, snotter og er evig træt.. For så hjælper maden og min alm. læge jo ingenting smiley

Kommentér på:
Jeg er simpelthen så træt

Annonce