Hvordan støtter man bedst ? {{forumTopicSubject}}
jeg har en veninde,der har en søn på 7 år.
han er gennem en længere periode blevet observeret på børnepsyk for ADHD ( DAMP ) og min veninde har i den forbindelse selv fået konstateret ADHD, så det blev nærmest af alle antaget at det var det samme med drengen.
Hun har lige fået resultatet af undersøgelserne..
Drengen har ikke ADHD..
Han har tourette syndrom (ticks i bevægelse og lyd ) og en hjerneskade.
Alt hvad hun har fået af vejledning duer ikke mere.. Skolen skal indvolveres eller han skal på en specialskole etc. etc.
Det er naturligvis et chok for min veninde at få den serveret og jeg aner ikke hvordan jeg skal støtte hende.
PT. gør jeg bare det at jeg lytter og spørger ind til hvilken betydning det så har, men jeg ved ikke noget om det - har ikke prøvet noget tilsvarende, så jeg kan sætte mig ind i hvad hun oplever og jeg kan ikke hjælpe hende til hvordan hun skal tackle det.
Hun har kun fået diagnosen og en folder der beskriver symptomerne og en vejledning. Så som korte sekvenser ved indlæring. mange gentagelser. meget ros og ingen ris.
Men hun har jo 1.000 spørgsmål og ingen svar.
Undskyld hvis det blev rodet.. Mine tanker flyver rundt nu
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.220
Umiddelbart ville jeg bare gøre som du hidtil har gjort. Vær der for hende, lyt til hende. Gå evt. selv igang på Google og se om du kan finde noget info til hende, evt. nogle støttegrupper så hun kan snakke med andre forældre med samme symptomer.
jun 2008
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
Tak
jun 2006
sep 2005
Følger: 24 Følgere: 33 Hunde: 2 Emner: 153 Svar: 578
jun 2008
Men ja tror helt sikkert sådan en støttegruppe kan gøre meget, så føler man sig pludselig ikke alene om de ting der er svære, og det kan godt nok gøre meget.
jun 2006
Vil sige at jeg aldrig havde skænket tourette en tanke selv om jeg har været meget sammen med ham.. han er nærmest "bare" en dreng med alt for meget energi.. han hopper og springer rundt og råber skriger højt i leg..Kan ikke sidde stille og har svært ved at holde koncentrationen i ret lang tid
jun 2006
okt 2007
Følger: 12 Følgere: 24 Hunde: 1 Emner: 948 Svar: 8.831
Ville læse om drengens diagnose.. Sætte mig ind i det.. Hvis jeg har mulighed for det og hun gerne vil have det tag med til møder osv..
Ville fortælle hende at jeg var der 100% til at hun ka læsse af, forklare at jeg gerne vil være der og lige nu kan jeg ik gøre andet end at lytte men hun må forklare hvis der er en anden måde jeg ku støtte hende på.
jun 2006
De 2 andre kan jeg ikke åbne. Det er nok min pc der er dum.
Tumling: Tak for dit forslag. det som noget jeg vil prøve. Hun skal ihvertfald ikke føle hun står alene med det selv om hun naturligvis har det tættere på end jeg nogensinde vil få det
jun 2006
okt 2007
for 5 år siden døde min farmor af kræft og min venindes mor døde så her i januar eller februar.. Og jeg troede jo at jeg var godt rustet fordi jeg jo selv havde været tumulten igennem.. Men man sidder bare der og tænker.. Hva fanden er det bedste at sige i sådan en situation.. Der er desværre ik noget der er godt at sige i sådan nogle situationer og ville derfor nok gøre det sådan som jeg beskrev tidlgere næste gang.. Det er svært uanset hvordan man vælger at gøre det..
Er det bedst at man ringer og snakker med hende? Er det bedst at smide en sms og hun så ka ringe eller skrive når hun har tid?? Man føler aldrig man støtter godt nok.. Så tror det bedste ville være bare at smide kortene på bordet og sige: Hey jeg aner ik en skid om det her, men er villig til at støve nettet for oplysninger og lige nu er jeg der for dig så du ka læsse af og hvis du har brug for støtte på andre måder så sig det og jeg er der for dig =)
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.936
Mht alt det følelsesmæssige og det at være en god veninde, lyder det til, at du har helt styr på det.
Mht det praktiske omkring drengen, synes jeg, hun haar fået ekstremt dårlig vejledning. Ja, det er fint at læse en masse og det kan man også sagtens supplere med, men hun skal have én, der sætter sig ned og fortæller hende, hvad hun skal gøre, om der skal være en fremadrettet plan og hvordan hun og skolen bedst bakker op om hinanden.
I kan henvende jer til PPR, kommunens pædagogisk-psykologiske rådgivning eller skolen og høre der, hvordan hun får noget konkret hjælp. Hun har ret til at tale med skolepsykologen, som vil kunne hjælpe på vej og jeg vil gå ud fra, at alle kommuner har nogle lærere/pædagoger, der fungerer som konsulenter indenfor de enkelte specialområder. Hvordan det helt præcist fungerer i hendes kommune ved jeg jo ikke, men det må skolen eller PPR kunne fortælle jer.
Ellers er der vel også muligheden at tale med børnepsykiatrisk afdeling og høre, hvordan hun nu får hjælp. Du skriver, at al den vejledning, hun havde fået ikke duer mere. Der, hvor hun fik den oprindelige vejledning, bør hun også kunne få ny. Og så skal hun/du KRÆVE, at hun får noget mere end en pjece
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
Min søn har ADD og autisme spektrum fortyrelse. Jeg havde gættet ADD inden han blev undersøgt, men det var noget af et slag at der også kom autisme oven i - jeg så jo strakt Rainman for mig, selv om jeg jo godt vidste at min søn, langt fra er så hårdt med.
Men lyt til hende og stå klar med en skulder når hun bliver trist. Som du selv skriver, så ligner han jo, for alle andre, bare en dreng med krudt i røven - og så kan de faktisk være svært at få andre til at forstå at hans adfærd ikke er dårlig opdrægelse eller ligende.
jun 2006
Tumling: Nej man bliver nok aldrig ekspert i personlige kriser... Det er præcis de der tvivlsspørgsmål jeg står med... jeg vil rigtig gerne være en støtte, men jeg vil på den anden side ikke være for påtrængende.. Det skal være i hendes tempo ( og drengens ) men har hun overskud til at bede om hjælp ?? Eller hun for stolt til det ??
Man skal være der og være interesseret uden at være nysgerrig anmasende.. det er en balancegang
dec 2008
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
jun 2006
De har kun lige fået det at vide i den her uge, så måske er der noget på vej, men med det kendskab vi har til systemet, så ved vi også godt at det nok ikke bare kommer af sig selv.
okt 2007
Har din veninde brug for at du tager hendes dreng (eller hvis hun har andre børn) så tag dem.. Evt bare et par timer.. Gør barnet (børnene) glad med noget de godt ka lide, en tur i tivoli eller andet, tag hendes hund med på tur, lave nogle indkøb til hende, evt lav nogle retter hun ka have i fryseren og bare lige ska tag op og sætte i ovnen/microen.. Alle de her små ting i dagligdagen som vi andre også ved måske ka gå hen og bliv uoverskueligt for hende.. Lav et klip kort til hende på 10 klip til et eller andet.. Eks få din mand til at tag barnet (børnene) og i to går ud og hygger sammen, i biffen og ud og spise.. Alle de her bitte små ting vil gøre det så godt =)
jun 2006
jeg ved selv hvor svært det er at huske det man får at vide når man er lidt stresset..
Bare en efter operation samtale med lægen er det rart at hev et sæt ekstra ører med til.
det tror jeg at jeg vil tilbyde hende
dec 2008
Ja, der kan sagtens være noget på vej, men man er i sin gode ret til at ringe rundt og finde ud af, hvad og hvornår
jun 2006
Men det med at tage i biffen eller lign er en super god ide.
okt 2007
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.791
Sønnens diagnose kan jeg desværre ikke være behjælpelig med da jeg ingen kendskab har til denne.
jun 2006
Reiki: Tak for linket
okt 2007
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.791
jun 2006
Hun har været tæt på at ryge et par gange men jeg elsker jo den dumme hund
okt 2007