{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.879 visninger | Oprettet:

HJÆLP - Kanin.... {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen...

Dette er lidt en lang historie men håber virkelig der er nogen der kan hjælpe mig...

i sommers fandt jeg ud af at min nabo havde kaniner til at gå ude bag ved bygningen hvor der lå en masse affald og sådan... Så jeg klagede til ham og han ryddede heldigvis op...

men her for en måned siden var der så to små kaniner der rendte rundt i vores gård og jeg fodrede dem selvf lidt, da de gik og spiste alt der var io gården....Nu er det så det at for et par dage siden kom han ind og spurgte om vi kunne få fat på dem, da han var træt af at han ikke kunne holde dem inde snakkede han om at de ville blive skudt hvis de ik blev inde i den indhegning han havde... så stod jeg helt forbavset, og tilbød med det samme at jeg nok skulle tage mig af dem hvis det var... så kom han så igår med den ene af dem i et bur og han ville komme med den anden så snart han har fanget den...

Nu står den ene så inde i stuen og det er kun en lille unge der blev født i vinter... den er helt møget til på numsen og der hvor den sidder... plus den er mega sulten...

Men jeg har ikke en dyt forstand på kaniner... Bunddækket i buret er helt vådt og ulækkert så det skal skiftes ud, men hvad skal jeg lægge i bunden og hvad er sundt for den at spise? skal jeg bare købe noget tørfodder eller hva? og skal jeg prøve og vaske den eller gør den sig selv ren? Hvis de nu er en han og en hun, så må de vel ikke gå sammen nu de er søskende vel? og hva hvis det er to hanner, vil de så angribe hinanden?

Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP - Kanin....
  • #1   26. mar 2010 Du vasker den i lunkent vand evt med en ph-neutral sæbe, tørrer den grundigt i et lunt håndklæde.

    I buret skal der være savsmuld i hele bunden, noget halm den kan gemme sig i, frisk vand og noget kaninfoder, evt en smule gulerod og persille eller en lille gren med bark og knopper den kan gnave i, og gerne en smule hø.


  • #2   26. mar 2010 ps. hvis der er meget indtørret afføring på den, så brug god tid til at få det opløst i vandet, ikke rive eller gnubbe for hårdt, det kan gøre ondt.
    Sørg også for at den ikke får vand i ører og øjne, men vask den evt med vådt vat eller en gammel vaskeklud vredet godt op


  • #3   26. mar 2010 Okay mange tusind tak... er desværre først hjemme kl 14, men så snart jeg er hjemme går jeg igang... de kaniner vil få det bedste liv en kanin kunne ønske sig... kan simpelthen ikke ha at de har fået så dårlig behandling...

  • #4   26. mar 2010 Vær opmærksom på at du ikke overfodrer, især hvis den ikke er blevet fodret regelmæssigt med ordenlig føde, de kan blive rigtig dårlige.

    Med mindre de er lige gamle og 2 hunner, ville jeg skille dem ad. Sådanne kaniner kan være rigtig modbydelige imod hinanden.

    Du kan også ringe til din dyrlæge, forklare situationen, og høre om h*n vil donere en konsultation så du får dem tjekket igennem når de er blevet rene, du kan også bare selv betale, en gnaver konsultation koster sjældent det helt vilde.


  • #5   26. mar 2010 Her er en pasningsvejledning til kaniner

    (link fjernet)

    Så håber jeg at der er noget du kan bruge..


  • #6   26. mar 2010 Altså de er søskende så de har gået op af hinanden lige fra fødsels går jeg ud fra... da de gik nede i gården sad de hele tiden og puttede op af hinanden... ja hvis det er en han og en hun så vil de selvf parre, men det må de vel ikke når de nu er søskende må de?

  • #7   26. mar 2010 lige et godt råd... gør dig selv en tjeneste og put et godt lag aviser under savsmuldet i bunden.... det suger og så er det nemmere at gøre rent ved dem... :0)

    T


  • #8   26. mar 2010 Jeg plejer så kun at lægge savsmuld i tissehjørnet, men det har ikke rigtig nogen betydning om man gør det på den ene eller den anden måde. Det er vigtigt at du holder øje med om de har dårlig mave. Det er heller ikke sikkert de er vant til at få foder, så det kan måske også give lidt dårlig mave. Du skal købe kaninpiller/grønpiller til dem. Alt det der fine man kan få med en masse farver og korn er slet ikke godt for dem. Hvis de får/har dårlig mave ville jeg tage foderet fra dem og give dem en masse hø og selvfølgelig frisk vand. Det er flot af dig at du vil tage dig af dem smiley

  • #9   26. mar 2010 Kaniner er ikke flokdyr, men kolonidyr. Når de bliver kønsmodne vil de muligvis begynde at slog. De kan godt finde på at slog til den ene dør. Det er ikke sikkert at de gør det, men du skal være opmærksom på at det kan ske. Og nej søster og bror bør ikke få unger.

  • #10   26. mar 2010 Tak... jeg har længe plaget min kæreste om at få kaniner... og da naboen så sagde det han gjorde var der ingen tvivl fra hverken mig eller min kæreste, selvf skulle vio tage os af dem... er bare glad for at kunne gøre en forskel så de små stakler ik bare skulle lide livet...

    Okay, vi har to bure, så de bliver bare i hver sit... de er desværre heller ikke så tamme, men det tror jeg nu hurtigt jeg får dem til... de ska bare passes og plejes... lige som mine dejlige katte bliver smiley


  • #12   26. mar 2010 pia K: Det var da dyrt for foder. Jeg giver 129 kr for 25 kg alm. kaninpiller. Men okay det er billigt i forhold til en alm. dyrehandel. Der har jeg set det til 95 kr for 5 kg.

  • #13   26. mar 2010 Vi har 2 hanner gående sammen uden problemer overhovedet. Det er far og søn.

    Buret er også temmelig stort og i 3 etager, så om de har delt det ind i "domæner" skal jeg ikke kunne sige.. De sidder dog oftest sammen i nederste del af buret, der er på græs.. De har indtil videre gået 2 år sammen.


  • #15   26. mar 2010 hvis kaninerne har gået udenfor , så det vel ikke så godt at tage dem ind i huset ? eller har jeg bare misforstået din tråd ?:)

  • #16   26. mar 2010 jeg var også meget udsikker på om jeg skulle tage den ind, men det begyndte at regne i aftes, og da vi ikke har noget sted den kan stå i læ, tog jeg den ind... syns ik lige den skulle stå i øsende regnvejr... så hellere i stue temperatur uden regn....

  • #17   26. mar 2010 ja selvfølgelig smiley .. held og lykke med dem smiley

  • #19   26. mar 2010 Det man ikke må er at tage dem med ind i et par timer om vinteren for at nusse dem - altså hvis de står ude hele året - det er den store temperatur forskel de ikke kan tåle :-))
    Hø - skal de have - det er vist noget med maven og fordøjelsen.

    Jeg havde altid en lidt hård platik bakke stående i det ene hjørne med savsmuld i - en kanin er rimelig renlig - den skider ikke over hele buret men i et bestemt hjørne - så er det nemt at tømme bakken - skylle den og putte nyt savsmuld i smiley
    Gulerødder, salat (ikke hovedsalat - har jeg vist engang læst- kan ikke huske hvorfor), agurk - mælkebøtteplade når den tid kommer smiley
    ellers kan jo prøve at søge på de forskellige kaninforum's på nettet

    held og lykke med de små nye medlemmer af familien :-))


  • #20   26. mar 2010 Hvis det er to hunner og søskende, så vil de begynde at slås, når de bliver kønsmodne.

  • #22   26. mar 2010 Jeg kan heller ikke tåle halm, så det får de ikke... den er nu vasket lidt, og buret er blevet gjort rent og nu har den fået noget rigtig mad og en masse hø... Nu mangler jeg bare nr to kanin... den er meget sky, så vi har lidt problemer med at fange den... Den vi har inde nu ligner i pige, men uanset hvad tror jeg bare jeg holder dem i hvert sit bur... så er jeg på den sikre side at der ik sker noget ondt eller 'godt' mellem dem... smiley

  • #23   26. mar 2010 Nini - Lyder som en god ide. For hvis det er en hun og en han, så vil de parre sig, to hanner vil slås og det samme vil to hunner.

Kommentér på:
HJÆLP - Kanin....

Annonce