{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
691 visninger | Oprettet:

hvor kan der spares?? {{forumTopicSubject}}

hej...

jeg er studerende, og har for nogle uger siden mistet mit arbejde på en tank...

i dag har jeg så fået at vide, at kantinen på skolen heller ikke behøver os unge til at stå der i frokostpausen mere fra 1. februar...

så har pludselig 4000 kr mindre i indkomst om måneden, så nu skal der virkelig spares...

men aner virkelig ikke hvor vi kan spare... synes vi lever småt nok i forvejen...

skal til at få et overblik over hvad vi har af regninger osv nu, så jeg kan finde ud af, hvad vi egentlig har, og hvor meget vi skal skære ned....

men aner virkelig ikke hvor vi kan spare...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvor kan der spares??
  • #1   20. jan 2010 sådan som vi lever nu:

    først og fremmest har vi heldigvis ikke hund.... (heldigvis i forhold til økonomien)

    tøj har jeg ikke købt i månedsvis... sidst jeg fik nyt tøj var i julegave, og ellers har jeg fået noget brugt af en veninde...

    til dagligt køber jeg ind efter hvad jeg ved der er billigt, køber billigt kød i føtex (vores føtex har hver uge kød der er sat ned til det halve pga dato, dvs ofte er der hakket okse eller svinekød til under 40 kr pr kg.

    køber ALDRIG økologisk...

    madplan... det kan være vi bliver nødt til det... kan ikke lide det, for oftest er lysten ikke til frikadeller onsdag aften eller hakkebøffer mandag eller lign...

    tlf er så billigt det overhovedet kan være...

    køber meget sjældent spontant... og når det gøres er jeg meget nærrig....

    job? hmm.... kæresten har søgt i næsten 5 mdr nu, og har ikke fundet noget...

    og jeg kan heller ikke finde noget... har ikke kigget i et par dage nu, men går ind om lidt og kigger....


  • #2   20. jan 2010 mad budgettet.. menkanmange gange ved at gå rigtig mange forskellige butikker få tingene til meget billigere penge smiley el forbruget.. sluk alt på stikkontakter. vandet (ved jeg ikke om i betaler for?) men i stedet for at tage lange bade, så tag en lille bitte shower hverdag på maks 5-10 min, og hver anden, tredje dag et lidt længere til at vaske hår. skrue lidt ned for varmen og brug stearinlys i stedet for (fyrfads, og bloklys).

  • #3   20. jan 2010 varmen er skruet så meget ned vi kan... kæresten fryser ikke så let som jeg gør... og jeg synes her er småkoldt næsten hele tiden...
    vi betaler vand og varme sammen med huslejen...

    vi går i bad ca 3 gange om ugen hver. ikke særligt længe af gangen. kun hvad der er nødvendigt.

    jeg cykler gerne lidt længere væk for at få det billige kød...


  • #4   20. jan 2010 Uh ha.. det kender jeg alt for godt :S har ikke haft job siden sommers. Var lige inde og tjekke webbank 100 kr til resten af måned :S Godt jeg har møde med banken snart.

    -Spar på maden (det gør du sikkert), der er virkel ig gode penge at sparer ved at lave store portioner af gangen fx gryderet. Kød er billigt i Rema, der har tit billigt kød hvor udløbsdatoen er på et par dage ellers tjek reklamer og lav en madplan, spis hos forældre og svigerforældre smiley Vi sørger altid for at det er mad til 2 dage.

    - Personligt forbrug skal sættes ned til det nødvendige.

    -mobilregning mm.

    -kørsel/transport udgifter.

    Det eneste vi ikke spare på herhjemme er på vores hund:)


  • #5   20. jan 2010 Du var hurtigere end jeg smiley

  • #6   20. jan 2010 jeg cykler hver dag til skolen... det er kun hvis det er rigtig slemt vejr, at jeg tager bussen...

    vi har desværre en meget lille fryser... så kan heller ikke købe så stort ind af gangen mht kød...


  • #7   20. jan 2010 Herhjemme laver vi vores egen pålæg.

    Nu ved jeg ikke hvor meget pålæg i normalt bruger, eller hvilken kvallitet i foretrækker.

    Nåmen vi er kvalitetsbevidste herhjemme og køber helst pålæg fra slagteren.
    - Men hvorfor købe noget vi kan lave selv?

    Roastbeef, flæskesteg, hakket gris til frikadeller, hamburgerryg og slag (til rullepølse) blev indkøbt for ca 400 kr. (tilbud var der lige)

    Steges, presses, koges og hvad har vi. Afkølet og skåret ud i passende skiver og derefter pakket i portioner med alle 4 slags, 6 stk af hver. Og frikadellerne blev pakket for sig selv i poser med 6 stk også.

    Vi brugte mellemlægspapir og så sandwichposer (poser med "lynlås") og der har vi haft til 4 måneder.

    Vi har måske brugt 500 kr på pålæg til 4 måneder, det kan vi ikke gøre billigere hvis vi køber det færdiglavet.

    Det kan virke omfattende, men der er en lille mormor gemt i mig, og jeg synes ikke det var spor besværligt at stå i køkkenet en eftermiddag og lave pålæg. Det er sundere, mere lækkert og billigt som bare pokker =)




  • #8   20. jan 2010 nina - det var faktisk overraskende billigt...

    men til 4 mdr... bliver man så ikke træt af det samme hele tiden???


  • #9   20. jan 2010 i december mpned spiste vi meget rugbrød med pålæg, fordi lysten til det var der....

    i øjeblikket har jeg mest lyst til varm mad om aftenen....

    det vi selv er meget fokuseret på herhjemme er at det skal være fedtfattigt, fordi kæresten skal tabe sig.... og ved ikke hvor fedtfattigt man kan lave det selv????

    hvor meget plads krævede det i fryseren??


  • #10   20. jan 2010 jeg elsker også at lave en masse selv smiley

  • #11   20. jan 2010 Charlotte - Nej det synes jeg ikke. Vi køber jo spegepølse, leverpostej, torskerogn, æg osv fra tid til anden =)

    Det pålæg vi selv laver kan udemærket bruges til sandwich også. Meget lækkert =)


  • #12   20. jan 2010 hmmm..... det kunne være jeg skulle give mig i kast med det engang....

    lige nu er det for småt økonomisk, men i februar kunne det være..... smiley


  • #13   20. jan 2010 Det fylder ganske lidt (men vi har også en stor fryser).

    Det fine ved pakkerne er, at de er flade og firkantede, nemme at pakke i selv en lille fryser =)

    Fedtfattigt og billigt er ikke umuligt, men naturligvis noget lettere når man har fryserplads.

    Jeg ved ikke om det ville kunne svare sig i det lange løb at købe en lille ekstra fryser. Til rester, tilbud og dårlige tider =)


  • #14   20. jan 2010 og det er på ingen måde fedt i forhold til det pålæg man køber.

    Leverpostej kan i også sagtens selv lave, jeg kan bare kun lide den franske, så det gad jeg ikke bevæge mig ud i =)

    Når i nu skal tabe jer, så er grove salater lækre og forholdsvis billige.

    Indkøb gulerødder, grønne aparges, rødløg, blomkål, hvidkål, kødkål og nødder efter smag. Skær/pluk grøntsagerne ud i pasende stukker (ikke bittesmå, i skal tygge på det) og spis den til et godt stykke kød (feks flankesteak).

    Skal i have dressing rører i græsk yoghurt op med dild, citronsaft og salt/peber og vender i salaten (ikke særlig meget) og vupti =)

    Fteaken skæres i tynde skiver. Det mætter mere - oftest er det øjnene og ikke maven der skal mættes.

    Salat man skal tygge på mætter meget meget mere end grønne salater med iceberg der er vokset op i sukkervand (ad).


  • #15   20. jan 2010 I bruger langt fra alle grøntsager til denne salat, så resterne kan i lave til gullashsuppe.

    Grøntsager skæres ud, kød (kan undlades hvis det bliver for dyrt) brunes med løg, tomatpure og masser af paprika. Boullion tilsættes sammen med grøntsager. Koge koge koge i et par timer og tadaaaaaa LÆKKER suppe =D

    Kartofler kan tilsættes i store mængder til suppen for at tynge på den. Bare spæd op med boullion =)


  • #16   20. jan 2010 kæresten kan også kun lide den franske og den er jeg godt træt af nu... så det kan være jeg laver mig en lille en til mig selv, hvis jeg finder en opskrift jeg virkelig gerne vil prøve smiley

    mht den lille fryser... jeg ville RIGTIG gerne... men her er simpelthen ikke plads... vi har en lille lejlighed og har ingen anelse om, hvor en lille fryser skulle stå... og tør ikke sætte den ned i vores lille skur... ved ikke engang om der er et strømstik i skuret...

    havde jeg bare haft en lille kummefryser, havde det ikke været noget problem... men når vores fryser er ca 10 cm høj, 20 cm dyb og 30 cm bred, så er der ikke plads til ret meget........


  • #17   20. jan 2010 Det skal lige siges, at vi ikke sparer herhjemme. Vi kan bare godt lide den mad der tilfældigvis er billig også =)

    Bagte rodfrugter er også en billig, lækker og mættende ret. Selleri, kartofler, rødbede, gulerødder og pastinak skæres i halvstore stykker. Olie (ikke meget), salt og peber på og ind i ovnen til det hele er mørt.

    Samme omgang rodfrugter kan også koges og lavet til rodfrugtmos. Det er virkelig lækkert og passer til både kylling, gris og ko.

    Du skal bare være opmærksom på at hele retten bliver lyserød når du bruger rødbede =)


  • #18   20. jan 2010 En lille fryser med dug på kan bruges til feks telefonbord, boghylde, og hvad har vi.

    Jeg har selv boet meget småt, og der må man være kreativ =)


  • #19   20. jan 2010 Hæng en seddel op i den lokale brugs om at du tilbyder at gøre rent hos folk - det har dælme reddet min økonomi mange gange;)

  • #20   20. jan 2010 har jeg også prøvet... har også været rundt med uopfordrede ansøgninger...

    har ikke hørt noget fra nogen som helst....


Kommentér på:
hvor kan der spares??

Annonce