404 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 4 Svar

er disse fedtfattige og sunde? er disse fedtfattige og sunde?

hej...

jeg er i rigtig bagehumør i dag.... og tænkte at ville bage nogle rigtig lækre rugbasser

men vil bare gerne høre, om de er fedtfattige?

opskriften er:

50 g gær
50 g smør
2 dl vand
3 dl mælk
1 tsk salt
350 g rugmel
50 g knækkede hvedekerner (dem udelader jeg, og kommer det ekstra havregryn i. jeg synes kernerne var vildt hårde, første gang jeg bagte dem. men de er så lækre med havregryn i stedet for)
ca 350 g havregryn (+ de ekstra oveni)
ca 350 g hvedemel
1 dl havregryn (til pynt)

der er jo både smør og mælk i... er der noget jeg kan bruge i stedet for smør, uden det går ud over smagen....???

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.
  • Tilkobling af opvasker, vask og armatur 1.500 kr.
  • Skrue reol/lampe ned fra væg 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  er disse fedtfattige og sunde?
  • #1   16. jan 2010 Man kan jo sagtens finde fedtfattige alternativer til alm. smør og mælk. Og det er jo meget begrænset, hvad der skal i af smør. Så jeg synes ikke det lyder særlig fedende. Mht. hvedekernerne kan det være det hjælper på hårdheden hvis du koger dem eller lægger dem i blød. Nu får jeg helt lyst til nybagt brød... har bare ikke lige ingredienserne til det desværre...

• #2   16. jan 2010 smørret skifter du ud til en 1/2 dl olie og sødmælken til minimælk, ellers lyder de gode

• #3   16. jan 2010 ok...

har lige fundet ud af, at jeg har tabt 2 kg mere, så er nede på 44 kg, og det er IKKE den vej jeg skal (skal den modsatte vej, det er kæresten der skal tabe sig) så tror jeg laver dem som det står....

ØV hvor er det irriterende ikke at kunne tage på!!!

alice - ja... de smager virkelig godt...

ovnen er ved at blive renset nu, og skal ned og købe gær nu, så jeg kan komme i gang med at bage dem... det er ikke sikkert ovnen får lov til at stå den anbefalede tid ud..... smiley

• #4   16. jan 2010 Hov... så lige, at der IKKE skal 350 g havregryn i..... var vist ikke rigtig vågen, da jeg skrev det.... ups

her er fremgangsmåden:

gæren smuldres i dejfadet. smelt smørret i en ggryde. kom vand og mælk i og lad det blive lunt før det hældes over gæren, som røres glat.
    rør salt, rugmel, hvedekerner og det meste af hvedemelet i. rør dejen godt og lad den hæve, tildækket og lunt, til dobbelt størrelse. tag dejen ud på melet bord.
    del dejen i 4 portioner og tril dem til flutes, som sættes tæt på en plade med bagepapir. skær flutene igennem på tværs, så det bliver 16 små. efterhæves, tildækket og lunt, til dobbelt størrelse.
    pensl med vand, drys med havregryn, der trykkes let ned i dejen.
    bag rugbasserne på næstnederste rille i forvarmet ovn ved 225 g i ca 20-25 minutter.
    afkøles på ridt.

tip: sæt en aluform med vand i ovnen. det gør brødene mere gyldne...

Kommentér på:
er disse fedtfattige og sunde?

Annonce