er disse fedtfattige og sunde? er disse fedtfattige og sunde?
hej...
jeg er i rigtig bagehumør i dag.... og tænkte at ville bage nogle rigtig lækre rugbasser
men vil bare gerne høre, om de er fedtfattige?
opskriften er:
50 g gær
50 g smør
2 dl vand
3 dl mælk
1 tsk salt
350 g rugmel
50 g knækkede hvedekerner (dem udelader jeg, og kommer det ekstra havregryn i. jeg synes kernerne var vildt hårde, første gang jeg bagte dem. men de er så lækre med havregryn i stedet for)
ca 350 g havregryn (+ de ekstra oveni)
ca 350 g hvedemel
1 dl havregryn (til pynt)
der er jo både smør og mælk i... er der noget jeg kan bruge i stedet for smør, uden det går ud over smagen....???
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 148 Svar: 3.800
jan 2008
Følger: 6 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 183 Svar: 2.625
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 443 Svar: 2.851
har lige fundet ud af, at jeg har tabt 2 kg mere, så er nede på 44 kg, og det er IKKE den vej jeg skal (skal den modsatte vej, det er kæresten der skal tabe sig) så tror jeg laver dem som det står....
ØV hvor er det irriterende ikke at kunne tage på!!!
alice - ja... de smager virkelig godt...
ovnen er ved at blive renset nu, og skal ned og købe gær nu, så jeg kan komme i gang med at bage dem... det er ikke sikkert ovnen får lov til at stå den anbefalede tid ud.....
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 443 Svar: 2.851
her er fremgangsmåden:
gæren smuldres i dejfadet. smelt smørret i en ggryde. kom vand og mælk i og lad det blive lunt før det hældes over gæren, som røres glat.
rør salt, rugmel, hvedekerner og det meste af hvedemelet i. rør dejen godt og lad den hæve, tildækket og lunt, til dobbelt størrelse. tag dejen ud på melet bord.
del dejen i 4 portioner og tril dem til flutes, som sættes tæt på en plade med bagepapir. skær flutene igennem på tværs, så det bliver 16 små. efterhæves, tildækket og lunt, til dobbelt størrelse.
pensl med vand, drys med havregryn, der trykkes let ned i dejen.
bag rugbasserne på næstnederste rille i forvarmet ovn ved 225 g i ca 20-25 minutter.
afkøles på ridt.
tip: sæt en aluform med vand i ovnen. det gør brødene mere gyldne...
er disse fedtfattige og sunde?