{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
892 visninger | Oprettet:

merle farven {{forumTopicSubject}}

jeg har læst lidt om merle farven ,såvidt jeg forstod er det en ret uhyggelig farve at få i avlen ,det kan føre til de mest frygtelige lidelser hos hunde og bør for enhver pris ikke avles på .det var omkring racen chihuahua der var nogle frygtelige billeder af hvalpe med merle farven .blindhed ,døvhed ,hudlidelser ,og generelt helt uden for standarden.har jeg misforstået noget?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  merle farven
  • #1   24. mar 2006 Marianne - Nej , men problemet er heldigvis ikke så stort efter som der kun er en merle tæve hos en opdrætter i DK.. og den har ikke fået hvalpe

• #2   24. mar 2006 kan
    hunde i collie familien ikke være blue merle? For jeg kender da 2 der løber agility, og de er ikke syge.

• #3   24. mar 2006 jeg var ret chokeret over at det i det hele taget foregår,kan det ses hos andre racer? jeg læste et sted at der stod blå merle er det ikke i samme boldgade?

• #4   24. mar 2006 Det findes inden for colli , men det at det er dukket op hos chihuahua , må jo komme et eller andet sted fra , og det er ikke fra racen , da merle ikke tidligere har været der..

• #5   24. mar 2006 Hvad er merle farve???

• #6   24. mar 2006 Tina B: Se denne side www.asasara.dk

Hundene Panik og Makker er blue merles

• #7   24. mar 2006 Blue merle findes inden for flere racer, hvor den ikke medfører sygdomme - medmindre man parrer to merles med hinadens, hvor de nævnte sygdomme, så kan dukke op.

• #8   24. mar 2006 Helle: Godt være jeg spørger dumt nu, men er det så den grå farve, der betyder merle????

• #9   24. mar 2006 Ja, det kan man godt sige. Blue Merle er en Blå (grå) farve med sorte eller blå pletter i.:o)

• #10   24. mar 2006 Helle: 1000 tak. Så lærte jeg lidt igen .... dejligt .... *SS*

• #11   29. mar 2006 Vil lige kommentere, endnu en gang, da jeg føler mig ramt hver gang i nævner "fy- uden stamtavle".

Det går nok an, at folk sælger hvalpe uden stamtavle, hvis forældrene har papirer, og kan ses!
    Jeg fik min pige, fordi parringen faktisk var et uheld... De ønskede ikke at oprette et opdræt, da det ikke var meningen at de skulle have hvalpe ..

Blot en tanke...

Men man skal selvfølgelig tænke sig om, og bede om at se papirer på forældrene osv. Generelt tror jeg det er vigtigt at se begge forældre før ethvert hvalpe-køb...

• #12   30. mar 2006 Hov hov hov !

Der er da noget I virkelig har misforstået !!!
    Begge hunde bor under samme tag. Som skrevet, kender jeg ejerne!!! Hunnen får p-sprøjte, som desværre var slået fejl (de var for sent ude). Faren udstilles og begge er sunde og raske. Det har jo været lidt af et chok for ejerne pludselig at skulle have hvalpe.

Jeg ved ikke hvorfor de ikke har valgt stamtavler til hvalpene - måske de ikke har haft nogen videre forstand på det ??

Men Reese - min racekat er med papirer og nej, jeg har kontrakt på hende, der siger at hun ikke må indgå i avl osv. Der er særlige regler for katteavlen. Jeg udstiller hende, men man laver altså kontrakter åp sin racekat - for du får hvad du betaler for (altså kælekat / udstillingskat / avlskat!) Du kan ikke sammenligne hunde og katte verdenen, da man skal registreres som opdrætter hos en racekatteklub, købe stamnavn og registrere al avl. Jeg bakker 110% op om racerenlighed.
    MEN - at jeg synes det er svineri at tage 12000,- for en hund, bare fordi der er nogle latterlige tøsebørn, der mener det "er mode" - ja !! Og da jeg fik garanti på at forældrene var sunde og raske (og jo tak, det er min LouLou også), så slog jeg til, da jeg har ledt længe efter en Chi !

Synes I skal skelne mellem de mennesker der virkelig undersøger baggrunden på deres nye hvalp - og de der bare "må og skal have en Chi - pyt med stamtavle!!!!"...

Men jeg har da ved gud ikke tænkt mig at avle på min LouLou (hun er jo ikke med papirer!!) Der har jeg respekten, for et eller andet sted skal det stoppe!

Så er min holdning vist lagt på bordet igen ..... Og så tror jeg ikke rigtig der er mere i det, for mig ! smiley

God dag til alle hundeejere - med eller uden fødselsattest smiley

• #13   30. mar 2006 Og faktisk - Dorhe, har jeg haft kontakt til flere opdrættere !!!

De var enten skide uhøflige, fordi de får så mange henvendelser, eller også var de bare ikke interesserede i gode købere (de ville ikke tale med en!).
    Ved at der er mange useriøse købere - men come on ..

Jeg fik endda flere hunde tilbudt fra en midtjysk opdrætter - de havde alle patella i benene, men pyt - dem kunne hun jo lige prøve at sælge alligevel.

Jeg har skam prøvet mangt og meget gennem 1½ år - til sidst fandt LouLou bare mig ... Stamtavle eller ej smiley

• #14   30. mar 2006 "Det går nok an, at folk sælger hvalpe uden stamtavle, hvis forældrene har papirer, og kan ses!"

Ovenstående sætning var og er ALTID omtalt i MIT tilfælde.......

Har du læst hvad jeg ellers har skrevet, ville du også se hvad jeg mener. Synes det der efterhånden foregår derude er skandaløst.

Det er ikke for at være negativ - synes bare lige I var lige fremme nok i skoene. smiley

I mit tilfælde har det, jeg har gjort, bare været det rigtige.
    Min hunkat kostede mig 5000,- inkl. tavle samt vaccine/sterrilisation osv. Igen, kan det ikke sammenlignes med hundeverdenen.
    Som sagt udstiller jeg min kat, og går meget ind for racerenlighed - føler bare ikke det er berettiget at blive skoset igennem, når min Chihuahua er lige så ægte som alle andres med papirer er det. Jeg har taget stilling som jeg nævner oven for (mht. avlen) OG så kan jeg ikke gøre det bedre!

smiley

God dag - endnu en gang!

• #15   31. mar 2006 Ja, jeg synes i hvert fald det har været forfærdeligt, den kontakt jeg har haft til de opdrættere (hvis navne jeg ville elske at nævne, men sikkert ville blive "frosset" for!)

Hvad andre gør, har jeg nævnt nogle gange efterhånden, har jo intet med mit tilfælde at gøre. At nogen er så dumme ej at se forældrene, papirer osv. det synes jeg jo så er tåbeligt...

Der er penge i hundebranchen pt - og desværre er der mange der udnytter dette (det har jeg også været inde på op til flere gange).

Alt andet er jeg bare ikke enig med dig i - og sådan er livet jo. Fyldt med forskellige holdninger !

Kommentér på:
merle farven

Annonce