al den snak om dyremishandling {{forumTopicSubject}}
ja som overskriften siger. nu hvor vi er i gang med en snak om dyremishandling og hvor hovedsageligt kina er i kikkerten pga. pelsindustri, vil jeg egentlig meget gerne vide hvor mange af jer der uden tøven snupper en pakke buræg fra danske leverandører i supermarkedet??
hvis jeg skal bruge æg, og der kun er buræg kan jeg sagtens undvære ihvertfald. for det er da dansk dyremishandling som i den grad bliver sponsoreret gladeligt af grådige/ligeglade forbrugere...
ved godt at burægs-købere skynder sig ud af tråden når de læser mit spørgsmål, men stå nu lige ved jeres hensynslyse forbrug af denne vare og skriv hvorfor i gør det......tak
jul 2008
Følger: 78 Følgere: 70 Hunde: 3 Emner: 99 Svar: 1.287
Men jeg gå også meget op i dyrevelfærd og er med i bestyrlesen for en fornening hvor vi kæmper for bedre dyrevelfærd og dyrepoliti i DK mm.
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
Altid fra fritgående / økologiske. Jeg betaler gerne lidt mere
nov 2008
Følger: 38 Følgere: 39 Hunde: 4 Emner: 25 Svar: 639
jeg aner ikke om det er fritgående eller bur jeg køber.... og det er for og være helt ærlig og ikke bare klikke ud af tråden igen... mener det er fritgående, men er sq ikke sikker.... tager den samme pakke altid.... så det er ren vane.... og ja det er sq ikke en skid bedre end det de laver i kina... men jeg er nok den sidste der skal pege finger af nogen da jeg ikke selv har styr på hva æg jeg køber....
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 464
Men vil også godt indrømme at jeg kun har gjort det i et par år - før plejede jeg bare at købe det billigste... Men jeg synes man kan smage forskel på dem - jeg spiser ikke så mange æg, men når jeg gør vil jeg da gerne de smager godt :o)
Tror mange køber buræg fordi de er billige - der er jo kæmpe prisforskel.
nov 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 613
selv plejer jeg at købe æg af en lokal bondemand som sælger dem ved vejen. 12 æg koster 12kr og de er nærmest dobbelt str. af butiksæg.
hvis han er løbet tør køber jeg af en lokal bondekone men der koster de den svimlende pris af 1,5kr pr. styk;-)
skal jeg derimod i butik er det øko eller skrabeæg
nov 2008
Følger: 38 Følgere: 39 Hunde: 4 Emner: 25 Svar: 639
nov 2008
dec 2007
Følger: 22 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 538 Svar: 3.334
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
Hans høns er så gået i strejke lige nu, så jeg har været nødt til at købe i forretninger og INGEN kan få mig til at købe buræg!!!! Økologisk, fritgående eller ingen æg!!
dec 2007
Så må man vel også gå ud fra at du heller ikke køber svine-kalve-oksekød? Disse dyr lever jo også i meget små bur?
dec 2007
jul 2008
Følger: 78 Følgere: 70 Hunde: 3 Emner: 99 Svar: 1.287
dec 2007
Dem som så vælger at have det, skal så også selv gå HELE sin indkøbskurv efter, og ikke kun pille noget så nemt som æg ud, og så side og spille smart ....
feb 2006
Følger: 98 Følgere: 96 Hunde: 2 Emner: 644 Svar: 9.377
Kan man gå ud fra at det er fritgående høns, for økologi har jo blot noget at gøre med det foder de får.......og hvis det altid er fritgående høns der producerer økologiske æg.....hvorfor dælen gør de så ikke et stort nummer ud af at skrive det uden på pakken.....der stod ikke et ord! ! !
Nogen der sidder med en viden om dette?
mar 2007
Ofte får vi oksekød fra et familie medlems gård med kødkvæg - så kan fryseren fyldes.. der har køerne det i hvert fald godt. Er på græs og alt det der.
Svinekød må jeg jo nok indrømme at jeg ikke er nær så god med.. men når det er på tilbud så køber jeg gerne øko og fra fritgående grise - men tit synes jeg det er dyrt og vi skal gerne spare lidt..
Dobbelt moralsk - ja måske
Jeg går ikke med pels - og hvis jeg skal gøre det, bliver det fra dyr hvor det hele bruges... ikke blot skindet og pelsen...
dec 2007
dec 2007
mar 2007
Så fordi man køber svinekød så støtter man ikke nødvendigvis en dårlig tilværelse...
nov 2008
det er ikke så skide nemt at sammenligne.
så skulle en gris have en bås på 1.2x0.5x0.m og det er jo ikke tilfældet
kalv spiser jeg ikke
oksekød køber jeg som regel af den lokale bondemand men er ikke bleg for at købe det i butik med egen slagter.
har selv arbejdet med kødkvæg i 3 år og disse kvæg stod hverken bundet eller i bås men havde fortræffelige forhold og det kan overhovedet ikke sammenlignes med de produktionslignende forhold burhøns lever under.
andefarme har jo også betydeligt bedre forhold end burhøns har. de render jo frit rundt under net udendørs. man har jo ingen vinding af at bure dyr inde når de opdrættes med henblik på kødet.
der vil selvfølgelig altid være afvigere men dem sponsorere vi jo ikke direkte som nu med burægs-farmere
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
Jeg købte økologisk i mange år, fordi jeg troede at DE høns havde de bedste forhold, men har så hørt andet siden. Så jeg går helst efter "fritgående", hvis jeg absolut skal købe i forretninger.
dec 2007
mar 2007
Har jeg læst
mar 2008
feb 2006
Min økonomi er ikke til at købe ALT fornuftigt og "rigtigt", men jeg kan da i hvert tilfælde gøre en forskel hvor jeg har råd til det og i øvrigt være bevidst om at vælge hvor det kan lade sig gøre....
dec 2007
Nu er det jo ikke alle der bor lige ved siden af en bondemand!
Og jo, men kan sagtens samligne... I alle de tilfælde der er nævnt er det ekstrem dyremishandling der er tale om, det eneste det drejer sig om er PENGE!
mar 2007
nov 2008
skal da nok komme på banen, men må jeg lige skrive færdig først.
hva er det lige du er så ivrig efter henriette og michelle?
dec 2007
Syntes jeg bestemt heller ikke...
Men som trådstarter lagde ud med, var det som om der ikke var nogen der turde sige at de spiste buræg... Det syntes jeg er latterligt at sige, når der foregår så mange andre forfærdelige ting
nov 2008
feb 2006
dec 2007
Hvorfor lige blive harm over æg? Når der er så mange andre dyr i slagteindustrien der lider ligeså meget?
nov 2008
nov 2008
dec 2007
nov 2008
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.375
Som Henriette & Michelle J - kik indkøbskurven efter
mar 2008
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 256 Svar: 3.054
Oksekød, svinekød osv. køber jeg det billigste af. Ville rigtig gerne købe økologisk men det er pengene ikke til.
Min mor snakker om at få nogle køer der skal gå sammen med vores heste og så skal vi have kød derfra... Men nu må vi se om det bliver til noget.
Kan ikke så godt lide svindekød så det er ikke meget jeg køber af det:-)
maj 2007
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 38
jeg syntes ikke du skal snakke om dyremishandling og samlinge det med bur høns i dk... du er tydelig vis en af dem der ved alt alt alt for lidt om det til at kunne udtale dig sådan.
høns der går ude for bliver ikke kontruleret af en dyrelæge, derfor kan de være syge men det er der ingen der ved noget om. de går ude i de andres lort, så det vil sige at det første hold høns kan være syge, når der så kommer nye høns bliver de smitt. du kan derfro købe æg med sygdomme i, helt uden at vide det. samtidig så ved du heller ikke om det æg du spiser er fra i dag eller i går.
Har du været inde i en stald og se hvordan det hænger sammen, eller har du kun set det på tv???
jeg kan fortæller dig lidt om hvordan det i virkelig heden er!
høns er flok dyr, og går de ude i naturen eller i bur, så går de tæt sammen. det kan man tydeligt se i kyllingehuse hvor kyllingerne er helt små bruger de faktisk kun havldelen af pladsen.
hvis en høne i et bur ikke har det godt ligger den ikke så mange æg, og derfor sørger de selvfølgelig for at den har det godt, da den ellers vil give underskud. sådan er det generelt for landbrug i danmark.
et hønsehus bliver gjort rent for hver hold høns der er inde, så når de gamle kommer ud rykker staldvaskere ind. efter stalden er vasket kommer der en dyrelæge eller laborant ud for at tjække om der er blevet vasket godt nok. han tager en masse prøver for at finde ud af om bakterietaltet ligger hvor det skal.
køber du dansk kylling og spiser eller udelandsk??? tænker du på hvor den kommer fra?? for i holland går der 11 høns pr km2 hvor der i dk går 6.
jeg kan slet ikke klare den snar, for det er altid nogle øko freks der sidder og siger at de vil have dyreveldfærd, og slet ikke sætter sig ind i hvordan det i virkeligheden er!!! hvorfor ikke prøve at undersøge hvordan det er?
sagt fra en i brancen!
feb 2006
Æggene er fra økologiske høner, det betyder, at hønerne skal have mulighed for om dagen, at gå ud i en hønsegård, hvor jorden overvejende er dækket af græs. I selve hønsehuset skal mindst 1/3 af indendørsarealet være dækket med strå, høvlspåner, sand eller tørv.
Æggene kan både være brune og hvide. Der er krav om reder og siddepinde. Hønerne får økologisk foder. Foderet er salmonellafrit.
Alle besætninger er underkastet en intensiv salmonellakontrol fra Fødevaredirektoratet. Plantedirektoratet er kontrolmyndighed m.h.t regler omkring økologisk produktion.
maj 2007
feb 2006
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.979
Jeg køber faktisk meget meget sjældent gris, med mindre det er ØKO. Jeg synes simpelhen ikke vores produktionsgrise bliver behandlet godt nok.
maj 2007
i 1988 stoppede dyrenes beskyttelse med den hets der er mod burhøns, fodi deres egne dyrlæger sagde at de havde det bedre end de andre høner... en økologisk høne bliver tjækket af dyrlæge 1 gang hver år!!! det vil sige den sagtens kan blive smittet uden at det bliver opdaget!
da det startet at det var moderne at spise økologisk fandt man ud af at i70% af tilfældene var der salmonella i deres høns, hvor der var 0,5% af tilfældene var det i stalden..
økologi er nostaldgi, det er hamrende godt ud og er pisse synd for dyrene...
maj 2007
de danske små grise som går ude på marken, bliver hakket ihjel af fugle. fuglene gør det at de hakker øjnene ud på dem, er det ikke synd?? samtidig så går grisen heller ikke i et rent miljø, så den kan også meget nemt blive smittet af sygdomme, og den må ikke tjækkes af en dyrlæge for den er jo øko... selv dyrlæger mener at en gris/ høne / ko har det bedst i stalden
mar 2007
Selvfølgelig skal dyrene være raske, men derfor kan de godt have gode forhold og god plads - også indendøre
det mener jeg ik de har
maj 2007
de krav der er til dyrene bliver jo overholdt, ellers ville den give underskud.
desuden har burhøns ikke stress, og de hakker ikke på hinanden, det gør de når du går uden for.
så det kan godt være i ikke syntes de har det godt nok, men det siger dyrlægerne at de har... jeg ved det ikke, men jeg tror på de ved hvad de snakker om??
feb 2006
feb 2006
maj 2007
maj 2007
Når en høne ligger sit æg, sker der det, at enden af æggelederen kommer til syne, den er rød som blod. Andre høner i en flok, kan finde på, at angribe og hakke hønen til døde. Det forhindres ved at man brænder spidsen næbet, mens hønen er daggammel kylling. Det foregår og virker som når vi klipper en negl.
Høner der sidder i bur, får ikke strespåvirkning, og vil ikke hakke de andre høner når de lægger sit æg, derfor er der ikke nogen grund til at brænde næbet.
Konklution. Man brænder næbet hvis hønen går i flok. Man brændr IKKE næbet hvis hønen sidder bur.
Med hensyn til diskutionen om grisene. Gå ind på www.pigvet.dk her er forklaringen fra svinefagdyrlæge Peter Høgedal.
feb 2006
Det andet du skriver kan jeg desværre ikke bruge til noget som helst...
feb 2006
Buræg
* Hønsehus: Buræg er lagt af høns der lever i bure lavet af trådnet. I et traditionelt bur er der fire høns på en kvart kvadratmeter. Det svarer til et areal som et ark A4 papir til hver høne.
I nye såkaldt berigede bure får hønsene 25 procent mere plads. I de berigede bure skal der være en rede samt en siddepind, og hønsene får mulighed for at sandbade i en del af buret. Fra 2012 vil kun berigede burde være lovlige.
Staldene med bure må godt være helt uden vinduer.
* Hønsegård: Burhøns har ingen mulighed for at komme ud i fri luft.
* Næbtrimning: Alle burhøns får som kyllinger brændt eller skåret op til en tredjedel af deres overnæb af. Det kaldes næbtrimning og skal forhindre at hønsene hakker hinanden.
* Foder: Foderet til burhøns kommer fra konventionelle afgrøder, dyrket ved hjælp af syntetiske sprøjtemidler og kunstgødning. Ofte er der også anvendt gensplejsede afgrøder til foderet.
* Opdræt: Inden de bliver sat ind i burene, er dyrene vokset op indendørs uden adgang til udearealer og uden mulighed for at følge deres natur ved at sandbade og sove på siddepinde.
* Udbredelse: Cirka 60 procent af de æg der produceres i Danmark, kommer fra burhøns. De allerfleste af dem lever i traditionelle bure.
(link fjernet)
maj 2007
jeg vil gerne se en test fra en laborent der har taget prøver der viser at hønen går under rene forhold der selvfølgelig er sygdomsfri.
når du går lige så stærkt ind for din sag som jeg gør for min så må du jo også kunne bevise du har ret. du kan jo eventuelt prøve at snakke med en dyrlæge selv?
feb 2006
maj 2007
hvis hønen ikke har det godt vil den ikke ligge æg, husk det!
der er ventilation som suger gammelt luft ud og der bliver blæst frisk luft ind i burene til dem, men rigtig de kan ikke se solen
feb 2006
maj 2007
mar 2007
de krav der er til dyrene bliver jo overholdt, ellers ville den give underskud."
Hvem siger jeg ikke lytter? At de har det bedre end de andre, er ikke ensbetydende med at det er godt nok.
Og selvom kravene overholdes - kan de krav godt være for dårlige. Jeg synes - uanset hvad dyrlæger og du siger - at de forhold er for ringe.
Dyrene vi holder for vores skyld - fordi vi skal have mad og diverse, kan dælme godt have bedre forhold end dem de har nu.
sep 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 6
Men køber også selv æg fra en går, hvor hønsene er ude 24/7 og kan gå ind i deres hus som de vil
al den snak om dyremishandling