627 visninger
|
Oprettet:
Idéer til mad til selskab & diabetike? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
I start næste uge skal jeg afholde noget møde med mad.. *Fin* mad..
Men har brug for hjælp.. Vil gerne gøre et godt indtryk, selvom jeg er en habil kokke-mutter, så kniber det med kreativiten til noget nyt.
Jeg har overvejet hvidløgssnegle, tigerejer, brucetta som forret.. men hvordan tilberedes sådanne snegle egentlig ?? (spiser det ikke selv)
Hovedret, har jeg en stor oksemørbrad.. men hvad skal den marineres med og hvad med tilbehør ??
Sidst har vi desserten, der kommer en der har diabetes.. og ville jo gerne sørge for en lækker dessert til ham også ?
Nogen forslag ideer ?
Tak
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Er det noget, du kender?
okt 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 82 Svar: 1.289
Nææ.. Havde overvejet citron, timian marinering.. men synes bare det blir så trvielt det hele..
Saltindbagt hmm
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
okt 2008
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.791
(link fjernet)
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 530
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.791
Helstegt oksemørbrad
Oksemørbrad kan som så meget andet tilberedes på mange forskellige måder. Denne opskrift på oksemørbrad er den klassiske, som tilsat andre krydderier mv. kan blive til mere specielle former for tilberedning, hvis dette er dit ønske. Oksemørbrad er en fremragende spise, og det er meget svært ikke at få noget lækkert ud af en oksemørbrad, selv hvis du ikke er garvet i et køkken. Dette gør den til et fremragende valg til en fest med rigtig god mad. En god kvalitet er selvsagt bedst, men fordelen ved oksemørbrad er, at selv den billigste altid er mør og lækker.
Oksemørbrad – sådan gør du:
1 hel oksemørbrad
Olie
Groft salt
Peber
Start med at pudse kødet fri for evt. hinder mv. Evt. fedt må gerne blive på, da det giver god smag. Oksemørbraden pensles i olie, indgnides i salt og peber i et jævnt lag og lægges i et fad eller dyb bradepande. Fadet stilles i en forvarmet ovn ved 250 grader, hvor stegen skal være 15 min. for at ”svitse” stegen. Efterfølgende skrues ned til 160 grader og lågen åbnes kortvarigt for at få den varme luft ud, samt for at tilsætte vand til stegen – brug en bradepande og lig mørbraden på risten over bradepanden, denne flækker ikke, når der tilsættes vand. Oksemørbraden skal nu have yderligere 15 min., hvorefter den tages ud og pakkes ind i rigeligt sølvpapir. Oksemørbraden skal nu hvile i 15 min, hvorefter den er klar til at blive skåret og serveret.
Tip: Oksemørbrad smager godt med hvidløg som presses/hakkes, Provence krydderier og estragon, der lægges i olien, hvor den får lov at trække min. nogle timer gerne et døgn, før den pensles på stegen.
Oksemørbrad smager fantastisk til flødekartofler sammen med f.eks. en grøn salat og/eller en tomatsalat. Endvidere er flutes godt sammen med – både med hvidløg og persille. En oksemørbrad er dog god til det meste mad, også til kold kartoffelsalat, salatborde mv., så kun fantasien sætter grænser her.
Oksemørbrad varierer i størrelse, og jeg anbefaler derfor brug af stegetermometer for præcis stegetid. Stegetermometeret skal måle i midten af kødet på det tykkeste sted. En oksemørbrad skal have følgende temperatur: 60 grader – rød, 62 grader – rosa og 68 grader let rosa til gennemstegt. En oksemørbrad skal ud af ovnen og hvile ca. 4 grader før den ønskede temperatur, da oksemørbrad og kød generelt ”steger” videre, mens det hviler.
maj 2006
Følger: 70 Følgere: 92 Hunde: 5 Emner: 233 Svar: 11.268
Jeg har sukkersyge men spiser dessert som alle andre - det kan klares med lidt ekstra insulin og motion og er derfor ikke noget problem!
aug 2006
Med den insulin, man får nu spiser diabetikere jo stort set som alle andre, men regulerer med insulinen efter behov.
maj 2006
Bare vi huskede at tage blodsukker og regulere imens
aug 2006
Man må sige, at den nye generation af insulin har gjort livet MEGET sjovere for en masse diabetikere ;o)
maj 2006
okt 2008
maj 2006
Sukkerfri dessert smager altså bare ikke lige så godt..
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
aug 2005
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 4 Emner: 32 Svar: 784
så jeg ville lave 2 blommer til hver og så komme marcipan i dem og man kan få sådan noget marcipan uden sukker og det smager ganske fint... så bare en klat marcipan i der hvor stenen har været og smi dem i ovnen i 5-10 min. alt efter hvor bagte de skal være og så lav noget vanilie crem til ... bare noget creme fraice med noget vanilie i og ja sukker eller sødemiddel.... det er nemt og smager godt.....
og det med snegle .. ja det er såmen nemt. de skal jo bare i ovnen.... jeg går ud fra de er i hus med smør????
din mørbrad kan du jo oz skære ud til nogen bøffer.. det synes jeg er sjover end helstegt
Idéer til mad til selskab & diabetike?