Når ens børn mister ... (kæledyr) {{forumTopicSubject}}
I dag blev vores mus aflivet, ja mus... sådan en lille fætter med lang hale
Og jeg har en dreng på 5 år, som ikke er gået det store op i den lille ven, på nær når den blev skiftet og fik mad og vand, det ville han gerne - derfor var jeg lidt chorkeret over hans reaktion idag, da vi kom hjem fra dyrlægen og skulle begrave hende ...
Han græd - sådan rigtigt med tårer og sad bare bukket sammen ude ved den lille grav...
Der havde jeg som mor lyst til at fare ud og købe nærmeste kæledyr - mus, hamster, rotte eller marsvin, ja whatever - bare for at trøste....
Men på den anden side er det jo okay at være ked af nogen / noget er dødt, og her til aften går det da bedre, men er klar over at når han ender i hans seng om 10 min går det galt igen ...
Men hvor er det ikke nemt...
jan 2008
Følger: 49 Følgere: 44 Hunde: 1 Emner: 293 Svar: 3.479
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 597
Min datters ene marsvin døde sidste efterår. Vi begravede den i haven, og da hendes far og jeg var gået ind i huset igen, kunne vi høre hun sad og spillede mundharmonika ude ved gravstedet. Jeg begyndte sgu at tude.
Igår havde vi så snakken om, at hendes andet marsvin, er ved at være gammel og ikke så aktiv mere, og at den måske skal aflives på et tidspunkt, og så blev hun selvfølgelig ked af det igen. Det er sgu hårdt, men de skal jo også lære om liv og død...desværre.
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.332
2 uger før vores sommerferie fik vi aflivet den ene af vores hunde. Vores datter var meget kæk omkring det, gik meget op i at han blev begravet, fortalte vidt og bredt om det hele. Ikke en eneste tåre kom der ud af hendes øjne.
Men så da vi er på vej hjem fra ferie 5 uger efter, kommer hun på et tidspunkt til at sidde stille bag i bilen, uden DVD-film, Nintendo-spil eller musik i ørerne. Hun sidder vel i små 10 minutter, hvor tankerne havde tid til at flyde frit. Pludselig bryder hun i hulkende gråd og er død-ulykkelig, tårerne strømmer ud af øjnene på hende. Pludselig midt på den tyske motorvej kom reaktionen - reaktionen som vi egentlig bare gik og ventede på, for vi var sikker på at den ville komme. Og det gjorden den jo også og på fuld kraft.
Tror at virkeligheden pludselig gik op for hende - at vores kære hund ikke ville være derhjemme når vi kom hjem fra ferie.
mar 2008
Følger: 10 Følgere: 34 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 426
Hun har for tre mdr siden, hvor hun selv synes hun var klar til det, fået en ny kat, det er dog ikke helt det samme, da hun er bange for at blive glad ved ham og at han så også vil dø fra hende.
Det er virkelig svært at stå og se på som mor, men vi prøver at forklare at det eneste sikre i livet, er at vi skal dø og at vi mødes i himlen igen- Det er dog en ringe trøst for en ni årig pige!
jun 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 13 Svar: 69
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.683
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.658
Børn skal lære om liv og død, og selvom det er smadderhårdt hjælper det dem mod at få en forståelse for tingene..
Når mormor eller morfar dør er det selvfølgelig på ingen måde det samme, men det vækker stadig en følelse i barnet som han/hun kender fra da katten døde.. Og måske kan det endda hjælpe barnet til at huske at efter noget tid blev det lidt nemmere..
Det er jo vigtigt at børn lærer om døden, og desværre kan de nemmest det ved at opleve den på nært hold
mar 2007
mar 2007
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 36 Hunde: 1 Emner: 509 Svar: 2.022
Skal han også stå med rebet når den bliver skudt, skal han måske selv være med til at skære den ud ?
Når i spiser aftens mad - når det er da dejlige bøffer som muffe gav ..
Ej, det synes jeg er klamt...
Giver daniel ret, at det er bedst at lære om døden, når det er kæledyr, og mener godt, man kan sammenligne det at miste, følelsen af magtesløshed, savnet, sorgen...
Ville også bare ind på den magtesløshed man som forældre føler når børnene bliver kede at noget som døden, som er så svært at svare på, for der er jo aldrig nogle der har prøvet hvordan det er at dø'....
mar 2007
Joachim ( 14 år) har skam ikke " lært at holde af sin ko" ;o) Han er opvokset på en gård med et aktivt landbrug. Vi har haft grise, køer, heste,kaniner, katte og hunde...Her lærer børn om livets gang..Han har tidligere haft Øffe og Grynte.. De endte også i fryseren. .. og nej selvfølgelig er han ikke med når de skal aflives, stop lige en gang og tænk over hvad du skriver tak ! Inden koen kom ind var planen at på et tidspunkt var det slut.. Joachim ville have en kalv på hende og det er ført ud i livet.. Selve hende som " mor" har været dumt af forskellige årsager, derfor skal vi forsøge igen bliver det med en anden mor ko.. Ergo hun skal slagtes.. Kalven skal også slagtes, igen pga omstændigheder, som er sagen udvedkommende og ja de ender begge på middagsbordet og det har vi det alle okay med....
Igen som jeg skriver mine børn betragter ikke deres kæledyr som familiemedlemmer
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.332
Ingen grund til at have specielt ondt af dem. Det er måske mere synd for de børn, som ikke lære hvordan livets gang er og så lige pludselig er lille Bimse død og hele deres verden går i stykker.
jul 2008
Følger: 19 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 153 Svar: 2.344
Når ens børn mister ... (kæledyr)