6. mar 2008 Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.037
i disse farlige tider {{forumTopicSubject}}
Folk over 25 burde være døde!
Ifølge dagens lovgivere og bureaukrater burde de af os, som var børn i 40'erne, 50'erne, 60'erne,70´erne, ja til og med tidligt i 80'erne ikke have overlevet.
Vores børnesenge var malet med blybaseret maling.
Vi havde ingen børnesikring på medicinflasker, døre eller skabe.
Når vi cyklede bar ingen af os hjelm.
Som børn kørte vi i biler uden sikkerhedsseler eller airbags.
Vi drak vand fra haveslangen og ikke af flasker.
Vi spiste brød med smør, drak sodavand med sukker i.
Vi delte gerne en sodavand med andre og drak af samme flaske, uden at nogen rent faktisk døde af det.
Man brugte timer på at bygge sæbekassebiler af ting, der var kasseret, og ræsede i fuld fart ned ad bakken bare for så at finde ud af, at vi havde glemt at sætte bremser på. Efter nogen ture i grøften lærte man at løse problemet.
Vi tog hjemmefra tidligt om morgenen for at lege ude hele dagen og kom først hjem, når gadelygterne blev tændt. Ingen kunne få fat i os i løbet af dagen - ingen mobiltelefon. Utænkeligt!
Vi havde ingen Playstations, Nintendo 64 eller X-boxe - i det hele taget ingen TV-spil, ikke 99 TV-kanaler, ingen videofilm, surround-sound, mobiltelefoner, hjemme-PC'er eller chatrooms på Internettet. Vi havde venner! Vi gik ud og fandt dem!
Vi faldt ned fra træer, skar os, brækkede arme og ben, slog tænder ud. Men ingen blev sagsøgt efter disse uheld. Det var uheld. Ingen andre kunne få skylden - kun os selv. Husker du uheldene? Vi sloges, blev gule og blå og lærte at komme os over det.
Vi fandt på lege med pinde og tennisbolde og spiste jord og græs.
Til trods for advarslerne var det ikke mange øjne, der blev stukket ud, og græsset voksede ikke inden i os resten af vores liv. Vi cyklede og gik hjem til hinanden, bankede på døren, gik lige ind og blandede os i samtalen.
Nogle elever var ikke så kvikke som andre i skolen, så de dumpede og måtte gå et år om. Frygteligt!
Denne generation har fostret nogle af de mest risikovillige, de bedste problemløsere og investorer nogensinde. De sidste 50 år har været en eksplosion af nyskabelser og nye ideer. Vi havde frihed, fiaskoer, succes'er og ansvar, og vi lærte at forholde os til det alt sammen.
Og du er en af dem.
Til lykke!!!
Send denne videre til andre som oplevede den store lykke at vokse op som barn, før lovgivningsmagten og andre myndigheder regulerede vores liv til vores eget bedste....
Det gode liv var vores !
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
Vi legede med vores fantasi og fik masser af skramme, men vi lever.
nov 2005
Følger: 82 Følgere: 76 Hunde: 1 Emner: 1.155 Svar: 19.288
aug 2008
Følger: 35 Følgere: 34 Hunde: 2 Emner: 175 Svar: 1.763
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.037
aug 2008
Følger: 35 Følgere: 34 Hunde: 2 Emner: 175 Svar: 1.763
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.375
dec 2006
Følger: 27 Følgere: 25 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 351
Ææææælskede at kravle i træer, lege med biler og hamre søm i alt muligt:)
Tænker tit over den der med, at nå man kom hjem fra skole og ville ud og lege så lagde man en seddel *Hej mor, er hos Maria* - Så ringede mor til Maria's mor når hun kom hjem og så vidste man hvad tid man skulle være hjemme:-) Ikke så meget hysteri dér...savner virkelig de sedler i ny og næ.....Så man ikke hele tiden er tilgængelig, det skaber nogle gange langt mere usikkerhed og unødig bekymring end hvad godt er.
apr 2006
Følger: 72 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 51 Svar: 4.190
Dejligt lige at blive mindet om det igen....
..det bragte da smilet frem her...
uhh.. de minder ... ss
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.056
aug 2007
Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.101
DET VAR TIDER. Man skulle bare være hjemme til måltiderne, eller ringe hvis man spiste hos andre
Underligt nok, så mindes jeg ik, at nogen nogensinde kom voldsomt til skade
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, at det ikke er altid at de gamle dage var bedre....
En ting, der er værd at overveje er informationsstrømmen. Det kan godt være, at vi ikke hørte om alle ulykkelighederne, men det betyder ikke, at de ikke skete.
I uvidenhed lever vi sandsynligvis lidt mere...
aug 2006
aug 2007
Nu var vi kun 600 på øen, og der var 6 købmænd, 2 posthuse, 1 bager, 1 slagter, færgen, smeden, mekanikeren, 2 postbude, 2 havne, 2 kroer, campingpladsen, skole, plejehjem, lægehus osv
Ingen kunne komme til/fra øen uden "bongotrommerne" lød, incl politiet....
Så vi var skam HELT opdaterede *gg*
aug 2006
Hvor jeg voksede op fik vi skam også informationerne, men i højere grad de lokale informationer og meget mindre de nationale. Og da slet ikke de detaljer, som man får dem nu.
Vi havde:
DR
3 radiokanaler
1 lokalavis
1 amtsavis
og et udvalg af landsdækkende aviser, hvoraf mine forældre købte 1.
Der er dog begrænset, hvad man kan få af info gennem denne begrænsede mængde medier.
Hvis man kigger sig omkring, så er de fleste af de forfærdelige ting, der sker jo noget der sker uden for ens lokalområde. Kun en engang i mellem sker der noget tæt på (med undtagelse af visse brændpunkter, det er klart)
aug 2007
Nej det kan man ik kalde min ø, men man kan så heller ik sige, at ik man hørte om alle ulykkerne, for det gjorde vi i vores lokalsamfund - måske lidt mere en godt var......
aug 2006
Det gør vi nu, derfor bliver det så dælens massivt i forhold til før.
Vi vidste bare ikke så meget dengang...
aug 2007
Nej det er helt rigtigt.
Dengang vidste man næsten intet om noget ude i verden.
Nu ved man straks, hvis en munk i Tibet er blevet nægtet nyt stof til en dragt.
Det er godt for rigtig mange, men ik for diktatorer og andet godtfolk.
Alt det der skete under 2. verdenskrig kunne internettet sikkert ha hjulpet på, rent informationsmæssigt
jun 2004
jun 2004
jan 2007
(JA jeg bor på landet hihi). De fleste betaler self helt som alle andre steder i landet, men en del af de ældre får det skrevet hehe
Vil så sige at vi osse kom til skade. Jeg har da bl.a. gjort forsøget om man kunne køre en volvo ned når man kom cyklende;o)
Kan afsløre at det kan man ikke (slap med et brækket kraveben. Min bror måtte cykle hjem og hente vores forældre, og jeg måtte så sidde der på fortovet og skrige til de ankom -AV)
Vi boede op og ned af et stort militærområde, så ofte blev man afhentet af militærambulancerne hvis man kom til skade, fordi det var meget hurtigere, end at vente på der kom en fra Varde eller Esbjerg.
Jeg havde hest dengang, og der har nu været nogen rigtig grimme ulykker, når vi tøser red alene på tur.
jan 2007
Sådan en havde vi. Og jeg kan huske vi fik tiiimer til at gå med det hehe
jun 2004
Her hvor jeg bor er der en MEGET lokal købmand. Han har kun åbent fredag og lørdag *GG*
jan 2007
Vacc er de osse blevet (nok primært fordi vi gennem hesten jo havde lært hvor vigtigt det var;o))
aug 2006
Det var først i firserne....
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.037
der er mange ting jeg ikke ønsker tilbage.. men jeg savner ting og kultur som eks.
anstændighed. høflighed. hensyn. oprigtig glæde. uvidenhed. hjælpsomhed osv.
det syntes jeg mange børn slet ikke lærer i dag.. der er det ofte kun mig mig mig..
men vi giver heller ikke ungerne chancen for at få beskidte grapper - og sår på hagen..
jan 2007
Jeg var godt nok ikke ret gammel da vi havde det, meeeen jeg har vel været gammel nok til med lidt hjælp fra min far at kunne spille det hehe...
Jeg kan osse huske vores første rigtige computer. Det må have været i starten af '90erne. Vi var nogen af de første i omgangskredsen til at få computer, fordi min far skulle bruge det til arbejde.
Jeg har sidenhen fundet et af de spil vi havde dengang, og prøvet at lægge det ind på min computer. For dælen det var skægt at gense omend det kørte helt ad helvede til på en moderne og noget hurtigere computer hehe
jan 2007
Jeg blev kastet af ponyen engang, og den valgte så at tage flugten henover min ryg.
Jeg blev skam plantet (hylende og skrigende) på ponyen igen, og måtte ride timen færdig.
Skadestuen var altså noget der blev brugt når man var kommet rigtig til skade = kunne ikke rejse sig op igen e.l. ;o)
aug 2007
En stor opslagstavle, lige meget hvor ens blik landede
aug 2006
jun 2004
Eller nougatbrunt savsmuld tapet
Og andre - en kææææmpe skovsøes plakat på den ene væg og brædder på resten
sep 2009
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 68 Svar: 990
sikke meget guf man syntes man fik dengang