{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
912 visninger | Oprettet:

i disse farlige tider {{forumTopicSubject}}

Folk over 25 burde være døde!

Ifølge dagens lovgivere og bureaukrater burde de af os, som var børn i 40'erne, 50'erne, 60'erne,70´erne, ja til og med tidligt i 80'erne ikke have overlevet.

Vores børnesenge var malet med blybaseret maling.

Vi havde ingen børnesikring på medicinflasker, døre eller skabe.

Når vi cyklede bar ingen af os hjelm.

Som børn kørte vi i biler uden sikkerhedsseler eller airbags.

Vi drak vand fra haveslangen og ikke af flasker.

Vi spiste brød med smør, drak sodavand med sukker i.

Vi delte gerne en sodavand med andre og drak af samme flaske, uden at nogen rent faktisk døde af det.

Man brugte timer på at bygge sæbekassebiler af ting, der var kasseret, og ræsede i fuld fart ned ad bakken bare for så at finde ud af, at vi havde glemt at sætte bremser på. Efter nogen ture i grøften lærte man at løse problemet.

Vi tog hjemmefra tidligt om morgenen for at lege ude hele dagen og kom først hjem, når gadelygterne blev tændt. Ingen kunne få fat i os i løbet af dagen - ingen mobiltelefon. Utænkeligt!

Vi havde ingen Playstations, Nintendo 64 eller X-boxe - i det hele taget ingen TV-spil, ikke 99 TV-kanaler, ingen videofilm, surround-sound, mobiltelefoner, hjemme-PC'er eller chatrooms på Internettet. Vi havde venner! Vi gik ud og fandt dem!

Vi faldt ned fra træer, skar os, brækkede arme og ben, slog tænder ud. Men ingen blev sagsøgt efter disse uheld. Det var uheld. Ingen andre kunne få skylden - kun os selv. Husker du uheldene? Vi sloges, blev gule og blå og lærte at komme os over det.

Vi fandt på lege med pinde og tennisbolde og spiste jord og græs.

Til trods for advarslerne var det ikke mange øjne, der blev stukket ud, og græsset voksede ikke inden i os resten af vores liv. Vi cyklede og gik hjem til hinanden, bankede på døren, gik lige ind og blandede os i samtalen.

Nogle elever var ikke så kvikke som andre i skolen, så de dumpede og måtte gå et år om. Frygteligt!

Denne generation har fostret nogle af de mest risikovillige, de bedste problemløsere og investorer nogensinde. De sidste 50 år har været en eksplosion af nyskabelser og nye ideer. Vi havde frihed, fiaskoer, succes'er og ansvar, og vi lærte at forholde os til det alt sammen.

Og du er en af dem.

Til lykke!!!

Send denne videre til andre som oplevede den store lykke at vokse op som barn, før lovgivningsmagten og andre myndigheder regulerede vores liv til vores eget bedste....

Det gode liv var vores !

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  i disse farlige tider
  • #1   4. aug 2009 Ja vi fik lov og mærke vi var til, og tage ansvar for hvad vi lavede.
    Vi legede med vores fantasi og fik masser af skramme, men vi lever.

• #2   4. aug 2009 JA det var tider ;o)

• #3   4. aug 2009 Har du taget den på facebook ? derinde er der en gruppe med ligenøjagtig samme tekst . Både på dansk og svensk:)

• #4   4. aug 2009 næææ det er en gammel mail jeg har haft liggende.. kom bare til at tænke på den i dag.

• #5   4. aug 2009 okay , men god er den smiley

• #6   4. aug 2009 Ja nu har vi kun Eérne at støtte os til smiley

• #7   4. aug 2009 Du siger noget:D

Ææææælskede at kravle i træer, lege med biler og hamre søm i alt muligt:)

Tænker tit over den der med, at nå man kom hjem fra skole og ville ud og lege så lagde man en seddel *Hej mor, er hos Maria* - Så ringede mor til Maria's mor når hun kom hjem og så vidste man hvad tid man skulle være hjemme:-) Ikke så meget hysteri dér...savner virkelig de sedler i ny og næ.....Så man ikke hele tiden er tilgængelig, det skaber nogle gange langt mere usikkerhed og unødig bekymring end hvad godt er.

• #8   4. aug 2009 JA... det var squ tider ... *GG*
    Dejligt lige at blive mindet om det igen....
    ..det bragte da smilet frem her...
    uhh.. de minder ... ss

• #9   5. aug 2009 Ja jeg er så godt nok kun lige knapt 25, men kan nikke genkendende til det meste af det;o)

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.101
    #10   5. aug 2009 Jeg er 42 og opvokset på en lille Ø

DET VAR TIDER. Man skulle bare være hjemme til måltiderne, eller ringe hvis man spiste hos andre

Underligt nok, så mindes jeg ik, at nogen nogensinde kom voldsomt til skade

• #11   5. aug 2009 Jo, det er jo bestemt en genkendelig opremsning..

Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, at det ikke er altid at de gamle dage var bedre....

En ting, der er værd at overveje er informationsstrømmen. Det kan godt være, at vi ikke hørte om alle ulykkelighederne, men det betyder ikke, at de ikke skete.

I uvidenhed lever vi sandsynligvis lidt mere...

• #12   5. aug 2009 Jeg tror man snyder sig selv, hvis man tror, at der var færre der kom til skade dengang i forhold til nu ;o)

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

#13   5. aug 2009 CH

Nu var vi kun 600 på øen, og der var 6 købmænd, 2 posthuse, 1 bager, 1 slagter, færgen, smeden, mekanikeren, 2 postbude, 2 havne, 2 kroer, campingpladsen, skole, plejehjem, lægehus osv

Ingen kunne komme til/fra øen uden "bongotrommerne" lød, incl politiet....

Så vi var skam HELT opdaterede *gg*

• #14   5. aug 2009 Jooo, Anne - men din ø kan man vel næppe kalde repræsentativ for hele landet?

Hvor jeg voksede op fik vi skam også informationerne, men i højere grad de lokale informationer og meget mindre de nationale. Og da slet ikke de detaljer, som man får dem nu.

Vi havde:
    DR
    3 radiokanaler
    1 lokalavis
    1 amtsavis
    og et udvalg af landsdækkende aviser, hvoraf mine forældre købte 1.

Der er dog begrænset, hvad man kan få af info gennem denne begrænsede mængde medier.

Hvis man kigger sig omkring, så er de fleste af de forfærdelige ting, der sker jo noget der sker uden for ens lokalområde. Kun en engang i mellem sker der noget tæt på (med undtagelse af visse brændpunkter, det er klart)

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

#15   5. aug 2009 CH

Nej det kan man ik kalde min ø, men man kan så heller ik sige, at ik man hørte om alle ulykkerne, for det gjorde vi i vores lokalsamfund - måske lidt mere en godt var......

• #16   5. aug 2009 Anne - jo, men vi hørte ikke det nationale i så høj grad - og endnu mindre det internationale.
    Det gør vi nu, derfor bliver det så dælens massivt i forhold til før.

Vi vidste bare ikke så meget dengang...

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

#17   5. aug 2009 CH

Nej det er helt rigtigt.

Dengang vidste man næsten intet om noget ude i verden.

Nu ved man straks, hvis en munk i Tibet er blevet nægtet nyt stof til en dragt.

Det er godt for rigtig mange, men ik for diktatorer og andet godtfolk.

Alt det der skete under 2. verdenskrig kunne internettet sikkert ha hjulpet på, rent informationsmæssigt

• #18   5. aug 2009 Og man kunne købe 5 Eifel eller York haha

• #19   5. aug 2009 Ejj hvor sjovt smiley

• #20   5. aug 2009 Iben -det med at få indkøbene skrevet, gør man stadig herude hvor jeg bor *GG*
    (JA jeg bor på landet hihi). De fleste betaler self helt som alle andre steder i landet, men en del af de ældre får det skrevet hehe

Vil så sige at vi osse kom til skade. Jeg har da bl.a. gjort forsøget om man kunne køre en volvo ned når man kom cyklende;o)
    Kan afsløre at det kan man ikke (slap med et brækket kraveben. Min bror måtte cykle hjem og hente vores forældre, og jeg måtte så sidde der på fortovet og skrige til de ankom -AV)

Vi boede op og ned af et stort militærområde, så ofte blev man afhentet af militærambulancerne hvis man kom til skade, fordi det var meget hurtigere, end at vente på der kom en fra Varde eller Esbjerg.
    Jeg havde hest dengang, og der har nu været nogen rigtig grimme ulykker, når vi tøser red alene på tur.

• #21   5. aug 2009 Er der nogen der husker de der "computere" man kunne koble til TV'et og så kunne man spille tennis, squash os på tv'er?
    Sådan en havde vi. Og jeg kan huske vi fik tiiimer til at gå med det hehe

• #22   5. aug 2009 Jeg kan huske "Marketuten" - et mejeri - det var et stort hit at besøge dem..

Her hvor jeg bor er der en MEGET lokal købmand. Han har kun åbent fredag og lørdag *GG*

• #23   5. aug 2009 Iben -nu er jeg self lidt yngre kan jeg jo forstå, men vores dyr er nu altid kommet til dyrlægen når der var problemer.
    Vacc er de osse blevet (nok primært fordi vi gennem hesten jo havde lært hvor vigtigt det var;o))

• #24   5. aug 2009 Skægt Michelle - det tv-spil havde vi også... det sagde: BLIP... BLOP.. og var med sort skærm og hvide felter, der kunne bevæge sig :o)))

Det var først i firserne....

• #25   5. aug 2009 jeg tror helt sikkert der var om ikke lige så mange - muligvis flere ulykker -- forskellen var bare at dengang - hvis man mistede en finger -- så havde man stadig 9 som var gode.. og det skulle man være glad for *gg*

der er mange ting jeg ikke ønsker tilbage.. men jeg savner ting og kultur som eks.

anstændighed. høflighed. hensyn. oprigtig glæde. uvidenhed. hjælpsomhed osv.

det syntes jeg mange børn slet ikke lærer i dag.. der er det ofte kun mig mig mig..

men vi giver heller ikke ungerne chancen for at få beskidte grapper - og sår på hagen..

• #26   5. aug 2009 Jeps -lige netop det CH... Og helt først i firserne kan det vel ikke have været. Jeg er født i 84;o)
    Jeg var godt nok ikke ret gammel da vi havde det, meeeen jeg har vel været gammel nok til med lidt hjælp fra min far at kunne spille det hehe...

Jeg kan osse huske vores første rigtige computer. Det må have været i starten af '90erne. Vi var nogen af de første i omgangskredsen til at få computer, fordi min far skulle bruge det til arbejde.
    Jeg har sidenhen fundet et af de spil vi havde dengang, og prøvet at lægge det ind på min computer. For dælen det var skægt at gense omend det kørte helt ad helvede til på en moderne og noget hurtigere computer hehe

• #27   5. aug 2009 Hundemutski -ja dengang skulle stort set alle skader gåes væk *G*

Jeg blev kastet af ponyen engang, og den valgte så at tage flugten henover min ryg.
    Jeg blev skam plantet (hylende og skrigende) på ponyen igen, og måtte ride timen færdig.
    Skadestuen var altså noget der blev brugt når man var kommet rigtig til skade = kunne ikke rejse sig op igen e.l. ;o)

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

#28   5. aug 2009 Vi havde hessian på alle væggene, hvilket var smart..... *GYLPE*

En stor opslagstavle, lige meget hvor ens blik landede

• #29   5. aug 2009 Michelle, jeg ved vi havde vores spil i 1982 - og så fik vi et fancy et lidt senere, hvor selve konsollet ikke bare var en sort boks med skrue-dimser på, men noget der faktisk lignede et rigtigt tastatur.. Fancy stuff ;o)

• #30   5. aug 2009 Anne R LOOOOOOOOOL

Eller nougatbrunt savsmuld tapet
    Og andre - en kææææmpe skovsøes plakat på den ene væg og brædder på resten

• #31   25. nov 2009 Jeg mindes også vores hyggelige købmand hvor man kunne blande slik eller rettede han gjorder.Hvor man stod og sagde "for 50øre af dem der og for 25øre af dem der" smiley
    sikke meget guf man syntes man fik dengang smiley

• #32   25. nov 2009 Lena -man FIK da meget guf dengang. Slik for en ti'er var da næsten en hel posefuld:o)

Man kunne da få 4 af de store stykker slik for en krone hehe

Kommentér på:
i disse farlige tider

Annonce