Epilepsi.. Epilepsi..
hejsa...
jeg ved godt det ikke har noget med hunde at gøre, men jeg måtte bare lige fortælle det til nogen.
for ca. en måned siden fik min mor et epilesisk anfanld, hun havde ikke haft et anfald i et par år. mig, min storesøster søster og min lillebror var alene hjemme med hende, min lillebror var gået i seng, det samme var min søster, så jeg var den eneste der var oppe, jeg hørte et højt skrig, jeg løbop ad trappen, og der lå hun, jeg huskede pludseligt det sidste anfald, jeg var så bange, hun var bevidstløs, hun låbare der og havde kramper og sagde mærkelige lyde. Min søster havde også hørt skriget så hun havde rigtig efter en ambulance. jeg var bare så bange, det var bare den grimmeste oplevelse jeg har haft.
sidste gang var det fordi hun var stresset, men denne gang kan det ikke havde været stress fordi hun gik hjemme og det havde hun gjordt i ca. 1 måned.
men så her i går aftes skete det igen! jeg sov, min halvfar var heldigvis hjemme så han gav hende en sprøjte med insolin.
Men, nu er det bare jeg har et problem, for jeg tør ikke være alene hjemme med hende mere, jeg er bange for at det skal ske igen. der er slet ingen advarsler, det sker bare og jeg hader det. man kan slet ikke foretstille sig det, jeg trror bare det skal opleves.
Men jeg måtte bare lige ud med det, tak fordi i gad at høre på mig.
Kærlig Hilsen Mette
nov 2004
Følger: 34 Følgere: 34 Hunde: 2 Emner: 48 Svar: 1.427
Min lille pige har også epilepsi, så jeg forstår udemærket din frygt! Det er så grimt, når det sker. Og det ser rigtig ubehageligt ud!
Jeg kan godt forstå, du ikke tør være alene med din mor. Jeg synes, du skal tage en snak med hende om det. Fortæl hende, hvordan du har det, og se om I kan finde en løsning på det. Du kan nok aldrig undgå, at skulle være alene med hende, og muligvis vil hun få et anfald igen. Men så er det vigtigt, at I har nogle helt klare retningslinier omkring, hvad du skal gøre. Det kunne enten være nodet medicin, du skal forsøge at give hende, eller det at ringe efter en ambulance. Herhjemme, og hvis Sofie er ude hos andre, ringer vi konsekvent efter ambulancen, når hun har anfald. Normalt prøver man hjemme at give stesolid, ihvertfald til små børn, for at få kramperne til at stoppe, men da hun ikke kan tåle det, er der ikke rigtig andet, vi kan gøre.
Tit hjælper det, når du ved, hvad du skal gøre. Det værste er næsten at stå, og ikkekunne gøre noget. Men når I har en aftale om, hvordan og hvorledes, du skal reagere, når det sker, ja så gør du noget, og dine tanker fokuserer på noget andet for et øjeblik. Jeg tro´r, det kunne være en hjælp.
Får hun medicin for sin epilepsi? Der er jo også epilepsicentret på Sjælland, hvor de kan teste hende, og finde ud af, hvilken epilepsi hun har, og behandle derefter. Eller de kan gøre forsøget!
Held og lykke til både dig og din mor! Håber I finder ud af noget, der er holdbart for jer begge.
Mange knus og tanker fra Cathrine.
mar 2005
Følger: 96 Følgere: 92 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 882
nov 2004
Jeg tror, det ville være en god idé , hvis I laver en liste. Vi har selv lavet en, der hænger både i børnehaven, i den taxa, der henter hende, hos hendes aflastning, og ellers de steder, hvor hun af og til bliver passet. Der står helt nøjagtigt, hvad de skal gøre ved anfald. Sørge for hun ligger rigtigt, ringe efter ambulancen, forsøge at holde luftvejene fri, osv. Sådan en liste skal I lave og hænge på f.eks. køleskabet derhjemme. Så har du altid helt nøjagtige retningslinier for, hvad du gør. Hvis hun får medicin ved sine anfald, skal du lære, at give hende det. Lidt ligesom hvis en diabetiker går i chok eller føling, så er det også vigtigt, at de nærmeste ved, hvad der skal til.
Jeg tror, det vil give dig lidt mere ro i sindet. Og ofte gør man bare tingene, som de står, og så reagerer man bagefter, når ansvaret er blevet lagt i hænderne på nogle andre.
Husk altid at give dig lov til reagere oven på et anfald. Græd, skæld ud, snak med din familie, så du får det ud af systemet igen. Men det er naturligvis bedst, at gøre det bagefter *ss* . At gå i panik under et anfald gavner ingen. Så ro på, så skal det nok gå det hele.
Knus fra Cat.
mar 2005
nov 2004
Held og lykke!
mar 2005
i har virkelig været en stor hjælp...
Epilepsi..