26. jan 2008 Følger: 80 Følgere: 86 Hunde: 5 Emner: 706 Svar: 2.802
Hvad kan man gøre? (heste og biler) {{forumTopicSubject}}
Jeg er for nyligt begyndt at ride en unghest og det hele går rigtigt godt.
Jeg er så ved at gøre ham trafiksikker og var ude og ride på vejen med ham i dag.
Han tog det rigtigt pænt da der kom biler kørende forbi og jeg var mere end stolt af ham.
Men så kommer der en lastbil og jeg kan med det samme mærke at han bliver noget bange for den. Jeg prøver at signalere til lastbilen at den skal stoppe ved at række armen ud og vifte med den, men der er ikke nogen reaktion fra chaufføren, og han kører bare videre hen mod os. Det er først da hesten jeg rider hopper ud foran ham at han kan finde ud af at stoppe.
Jeg blev simpelthen så gal og forskrækket! Det er lige før at jeg vil påstå at selv en blind mand kunne se at min hest var sindsygt bange, og hende jeg red sammen med prøvede også af alle kræfter at få ham til at stoppe. Det skal lige siges at jeg ikke havde nogen mulighed for at komme væk fra lastbilen da jeg havde en stor hæk på den modsatte side.
10 min efter kommer der en stor traktor med gyllevogn kørende med os, og inden jeg kan nå at gøre noget flipper min hest ud igen. Min veninde prøver på at få traktoren til at stoppe ved at ride hendes hest ud foran den og vifte med armene, hvilket så bare resultere i at han gasser op.
Min veninde nægter at flytte sig så det ender med at han bliver nødt til at holde stille og jeg har endelig mulighed for at få min hest ind på en mark.
Nu er mit spørgsmål så, hvad hulen kan vi gøre for at få folk til at sætte farten ned eller stoppe helt op når de ser en hest der danser rundt på vejen? Burde det ikke være nok at vifte med armene, eller er det et signal folk ikke forstår?
Ved godt at det blev lidt langt og rodet, men håber at der er nogen der gider at svare alligevel :O)
maj 2006
Følger: 70 Følgere: 92 Hunde: 5 Emner: 233 Svar: 11.268
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
Self skal man som billist tage hensyn -men at hesten flejner og springer ud foran en lastbil, er altså DIT ansvar -ikke chaufførens.
Så må du på trækketure på nøje udvalgte strækninger (self med trense på hesten) -altså strækninger hvor der er mulighed for ikke at stå lige op og ned af lastbiler osv når de kører forbi.
AT ride en hest som gør som du beskriver i trafikken er til fare for både dig selv og andre.
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 446 Svar: 3.686
***Karina*** - hvis bilerne ikke reagere, så er der vel ikke så meget at gøre.
Kan i ikke ride på en mark, hvs i stadig er i nærheden af vejen, men hvor i har mulighed for at ride den anden vej hvis hesten bliver usikker ?
Jeg skal ikke gøre mig klog på noget, jeg har ikke forstand på heste - men jeg turde ikke selv tage chancen og ride på vejen hvis bilerne ikke reagere når i vifter med hænderne, som jo egentlig er logisk nok at de så skal sætte farten ned.
jan 2007
Men en hest der er stabil nok til at blive redet på vejen, kan osse finde ud af at blive i kanten af vejen, når biler osv kører forbi.
jan 2008
Følger: 80 Følgere: 86 Hunde: 5 Emner: 706 Svar: 2.802
Er heæt enig med dig i at en rigtig hestepige stiger af hesten og sparker hestepæren ind i rabatten, og jeg har også mere end en gang bandet over de ryttere du beskriver. :O)
MT:
En hest er jo ikke født trafiksikker og skal lære at biler osv ikke er farlige. Men du mener simpelthen at det er okay at de omtalte chauffører er kolde i r*ven med at jeg har en bange hest?
jan 2007
En hest skal ikke blive trafiksikker ved at gå på en vej hvor tingene kan gå galt.
Så må man tage den med til steder hvor man har mulighed for at få tingene lidt på afstand. Det andet er ganske enkelt for farligt.
jan 2008
aug 2007
Følger: 1 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 726
Min hest var heldigvis total trafiksikker, kunne ride langs hovedveje med ham.
Prøv evt at trække en masse ture med forskellig trafik omkring jer, det var sådan min blev vant til det. Du skal selvfølgelig sørge for at kunne søge så stor afstand til trafikken at din hest er helt tryk i starten, og så stille og roligt gå tættere på, og tungere trafik osv.
jan 2008
Det lyder ikke som nogen dårlig idé. Så må jeg jo ud og se om der er nogle markveje vi kan ride på, eller finde en anden løsning :O)
maj 2006
jan 2008
Der er skam ikke nogen grund til at være så negativ.
jan 2008
Der er desværre kun en hest i stalden udover ham, men ellers var det et rigtigt godt forslag, har selv benyttet mig af det tidligere på nogle af de andre ungheste jeg har redet :O)
aug 2007
Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.101
Jeg tror mange billister tror, at går hesten på vejen, ja så er den trafiksikker.
En vest med klar og tydelig skrift "NY HEST I TRAFIKKEN" kunne sikkert være et hit
Min unghest har jeg flyttet over hos nogle, der har folde lige op til en stor vej. Det går helt fint.
Men dog ik når trailerfolket kommer kørende med en larmende og blafrende presening....så tar selv de gamle garvede heste flugten
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 38 Hunde: 8 Emner: 169 Svar: 3.803
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.658
Jeg ville godt nok blive ærgerlig hvis jeg kørte galt, fordi din hest sprang ud foran mig.
Eller hvis nogle små hestetøser vinkede mig ind til siden, uden at der var sket en ulykke eller andet, men bare fordi "hesten er utryg"..
jan 2007
Det er altså ikke alle mennesker der har det fjerneste begreb om heste, og derfor heller ikke alle der forstår at handle efter det når en hest er bange.
Det bør man som rytter tage højde for.
maj 2006
aug 2007
Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.101
Nej ik alle har forstand på heste, det ses tydeligt når man er ude og ride....
Når jeg møder heste på vejen, så sætter jeg farten godt ned, kører over i anden vejbane for overhaling, og sætter forsigtigt farten op igen.
Jeg ved nemlig godt, at selv den roligste Carlsberghest kan flegne ud, da det jo er dyr. Det burde alle da vide, eller i det mindste være en kende bange for at få 600 kg ind i bilen
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
Og nej du kan ikke forvente at biler vil stoppe for dig.
Jeg rider selv på vej med min men han er også helt sikker og kan rides ud alene.
dec 2008
hvis jeg en sjælden gang møder en hest, kører jeg fuldstændig som jeg plejer!
hvis de går ud på vejen (hvilket jeg synes er pisseirriterende) sænker jeg måske farten en lille smule, og trækker over iden anden vejbane.
Men ellers ændrer jeg da intet.
Jeg går ikke ud fra at dyr får lov at vade rundt i trafikken, hvis ikke de kan finde ud af det?
Ligesom jeg måske er klar til at træde på speederen, men alligevel forventer at børn der færdes alene kan trafikreglerne?
jan 2007
Men jeg syens ærligt talt ikke at man kan forvente at billister stopper og alverdens andre ting, bare fordi man insisterer på at ride sin hest på vejen selvom den åbenbart ikke er helt klar til det endnu.
Anne -igen. Jeg er stødt på flere folk der ikke har det fjerneste begreb om heste, og virkelig ikke har forståelse for at 600kg hest kan være svære at holde hvis det går galt.
Heste er uintelligente dyr = det er da bare at fortælle dem hvad man vil have, så gør de det. Hvor svært kan det være -det er noget jeg har hørt mere end en gang,
Hvis det er hvad nogen folk tror, jamen så er det vel ikke et under at ikke alle forstår det der med at se hestens reaktion og så reagere efter det.
Og det må man regne med når man rider ud i trafikken. Derfor er det osse vigtigt at man har styr på hesten når man begiver sig ud.
jan 2007
-det er self tilladt at overhale osv, men hvis hesten går midt i højre vognbane, så er det altså helt tilladt.
Nu kører vi en del med vores heste, og der bliver altså ikke trukket ind til siden når der kommer en bil. Skal vi køre et sted med lidt trafik (det kan desværre ikke altid helt undgåes) bliver det gjort i rask trav for ikke at genere trafikken mere end højst nødvendigt, men mere kan vi altså ikke gøre.
-som skrevet ovenfor har jeg oplevet at blive påkørt bagfra, fordi man ikke lige trak ordentligt udenom, så nu fylder jeg altså min vejbane, ligesom hvis jeg havde kørt i bil.
jan 2007
Men er den ikek det, burde den jo ikke være på vejen.
Man kan self aldrig sige 100% at hesten aldrig vil reagere på noget (derfor bør man som bilist sætte farten ned. Så KAN man nemlig nå at reagere hvis hesten pludselig står midt på vejen e.l. -så det er ligeså meget af hensyn til en selv som til hesten *S*), men man kan i hvert fald sørge for at hesten har vænnet sig til tingene lidt fra afstand osv, før man rider ud på vejen:o)
dec 2008
seriøst?? Så er jeg godt nok glad for at jeg IKKE bor på landet!
Jeg ville da bliver syg i hovedet af sådan noget.
For det første kan jeg slet ikke se at sådan nogle dyr hører til på vejen, og hvis de absolut skal være der, skal der da være plads til andre.
Hvis folk vader rundt med deres hest midt ude på vejen, kan jeg ærligt talt godt forstå at hestepiger møder modvilje.
For jeg ville mildest talt blive pissegal af at ligge bag sådan en i en længere periode.
jeg tror at jeg vil smutte ud på vejen en dag, vade 5 km/timen og sprede lort overalt MMmmhhh..
dec 2008
Uanset hvor utiltaldense de er, er det jo levende væsener..
Men ejg ville nok HURTIGT få lavet en ulovlig overhaling, hvis det var det der skulle til!..
jun 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 21
Aller først vil jeg lige sige at du aldrig kan få din hest trafiksikker højst trafikvant. (men sådan er det jo med alle dyr
der næst så har jeg ingen løsning, og det kommer der nok aldrig.
Desværre vil der nok altid være nogen af disse uhensigtsløse billister i trafikken, dem kommer vi nok aldrig til livs. Folk som ikke har forstand eller ikke interesser sig for heste, har til tider meget lidt eller slet ingen forståelse for, hvorfor de skal vise eller tage hensyn til andre mennesker, "for det er jo ikke dem der har et problem med at styre hesten" hvilket jo måske er rigtig nok, men dog mener jeg, at vi skal være her alle sammen og at der ikke går noget fra nogen mennesker, at man viser lidt hensyn til hinanden.
Jeg har selv været hesteejer i mange år og har oplevet folk som kører fuldstædig uforsvareligt, lige fra dytten til at gasse op mm. jeg havde gudskelov en hest som var haj i trafikken, ja troede til tider hun blind og døv *S* men det kunne lige så godt ha gået rigtig galt.
Jeg har desværre også også oplevet såvel pony som heste ryttere som ikke burde ride på og ved vejene, da de har redet fuldstændigt uhensigstløs. Dem ser vi desværre også alt for tit.
Så der er både motorbøller og heste-bøllerne vi skal ha til at vise lidt mere gensidig respekt, så vi kan færdes her alle sammen uden at være til fare for hinanden..
smilende hilsner fra Pia
(P.s jeg ved ikke hvordan du træner din hest til at færdes på vejne, men husk der er mange gode råd at hente før du kaster dig i trafikken. du har sikkert kendskab til oceaner ;-))
jan 2007
Men med hestevogn, der kører jeg altså på "min" del af vejen. Self prøver vi at tage hensyn det vi kan, og self undgår vi at køre på vej midt i myldretid osv, hvis det på nogen måde er muligt. Men med hestevogn er det ikek særlig rart at køre med et vognhjul i rabaten, og hestevognen fylder jo trods alt ca 125-150cm i bredden, og det glemmer billister tit hvis man kører ud mod rabatten, og derfor kører de forbi så tæt at jeg ofte har tænkt at NU bliver vi ramt.
De tror nemlig at de så sagtens kan køre forbi, selvom der kommer en modkørende osv, og det kan man måske nok med en rytter, men altså ikke med en hestevogn.
Derudover må man med hest self ikke færdes på motortrafikveje mm. og der er da osse en del større veje hvor jeg ville vurdere det som alt for farligt, selvom det måske nok ville være lovligt.
jan 2007
-derfor foretrækker jeg egentlig hvis folk bare kører forbi. Bliver hesten bange, kan man så få styr på den når billisten er forbi. Men det kræver self en hest der render fremad -ikke til siden og alverdens andre ting.
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 207 Svar: 4.295
det beste for hesten og dig er at finde en mark ved vejen hvor du kan ride og tilvende hesten trafikk...
når jeg hadde hest så var den ikke bange for noget når jeg red den , men når min venninde som var usikker og ikke en bestemt pige red hende så når det kom en bil hoppet hun for at få hende af... jeg har redet til 3 hester og haft de fra de var født , men vi hadde også mark vedsiden av vejen så hestene sto jo også ved vejen om dagene så det var nemt at gøre de sikker...
vi brugte også en metode ( kan ikke huske hvad manden heder men han er svensk ) for at de ikke skulle blive bange for plastik poser paraply osv , men denne metode sto hestene også løse når vi tog vogn / sadel på dem og trengte ikke at holde i dem når vi hentet de ind , de gik løs efter os...kommer ikke på hvad det " metode " hedder " men den fungerte meget godt på de " vilde " travhester her på gården ...
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.577
Så nu ved du det, og det burde du Anja også vide før du gav dig i kast med at tale om irriterende heste på kørebanen, eftersom det ikke kan være så mange dage siden at du fik dit kort "pga.din alder" reglerne er jo lavet så ALLE burde kunne færdes på vores veje under de sikreste forhold..
Desuden så er det ikke kun på landet at du kommer til at møde ryttere, politiet ridder jo selv på "nyuddannede" heste her midt i storkøbenhavn, og her er da stadig et par stalde eller 3-4 stks. hvor der skal rides på gader og stræder for at nå frem til egnede ride steder i kbh.,Carlsberg køre dagligt med deres heste og vogne, + div.andre kuske har sommerture der bliver kørt bl.a.fra Vesterbro/Halmtorvet, og da alle de heste kan finde på at lave lidt stepdans ud på midten af vejen, så kommer du ikke langt med din irritation, så hids dig ned og væn dig til at slå koldt vand i blodet, for ellers får du bare bøder istedet for også blir du nok endnu mere gal på/over hestene.
Forresten så håber jeg at du mener bremsen og ikke speederen i din kommentar længere oppe ;o)
Men jeg ville da nyde at se dig gå og smide hestepærer på kørebanen, selv om jeg ikke fatter tanken bag så skør en ide..
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 207 Svar: 4.295
synes godt at hester på være på vejen , men da bør de være traffiksikker...
så den ene unghest på gården i dag trænet på larm osv...
ejeren prarket til en oljetønne med sten i mens ham gikk med hesten , så hadde også en plastik havestol over halsen hehe , så komisk ud , men hesten reagerte ikke...
dec 2008
jeg bor ikke i København, men kun på Frederiksberg og jeg har aldrig set en hest herinde.
Har set 3 heste de sidste ti år af mit liv, og det har alle været på grønne områder.
Uanset om der SKAL være plads til heste, går jeg da ikke fra at der findes mennesker der er dumme nok til at tage kæmpestore NERVØSE dyr med i trafikken, for så må de da være rablende gale og klar til indlæggelse.
Selvfølgelig skal der være plads til alle der åbenbart har lov at færdes på veje grundet forældede love som tydeligvis trænger til en opdatering, men jeg ville da til hver en tid forvente at en potentiel ridende lod mig passere på vejen. Ellers er det da ikke at give plads til alle?
Jeg ville ikke mene at "ALLE burde kunne færdes på vores veje under de sikreste forhold" hvis sikre forhold' tilsyneladende betyder heste der laver stepdans ude på vejen? Hvad er sikkerheden i det?
Det svarer til at det er sikre forhold hvis Brian laver hjulspind og håndbremsevendinger ude på vejen?
Som sagt, hvis en hest af gud ved hvilken årsag, skal være på vejen hvor den kan møde biler, bør den da også være sikker nok til at kunne begå sig.
Hvis en hest ikke kan klare synet af en bil, og derfor smadrer min, håber jeg den er forsikret.
Og ja, jeg mener selvfølgelig bremser længere oppe.
dec 2008
nej. Man får kun et klip når man overskrider hastigheden med en vis procent, mener det er 20..
dec 2008
Altså får man et klip for at køre 120 og derover på en 100 kms vej.
dec 2008
Når man må køre 50 må man køre 50 og sådan er det.
Så kan man ændre sin hastighed efter omstændighederne, ligesom man jo heller ikke kører med fuld hastighed i voldsom sne og regn.
Men man får altså kun klip for visse ting, og ikke for at køre 20 km hvor der er en hest. Om man får en bøde skal jeg ikke kunne udtale mig om..
dec 2008
jan 2007
Jeg tror vi kan blive enige om at vores hunde har godt af nye dufte, frisk luft osv. og at det ville være synd kun at tilbyde hunden en have og en stue hele dens liv. Sådan er det osse for hesten;o)
Og så mener jeg da egentligt at når man må være på vejen med knallerter, sofacykler, traktorer og kæmpe markredskaber, så tror jeg ikke at hesten er alene om at "ødelægge fornøjelsen"
SÅ mange heste er der jo heller ikke på vejen hele dagen;o)
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.609
Jeg har haft heste i mange år og har det stadig. Ved ungheste, eller ikke trafiksikre heste har jeg gjort det således:
Aftale med en bondemand at jeg må opholde mig på og omkring hans gård i et tidsrum hvor de er aktive med deres traktorer/gyllevogne.
Trækker rigtig mange ture langs vejene til hesten opfører sig pænt og ikke længere reagerer på biler og lastbiler. Begge ting sammen med et par andre heste der ER fuldstændige trafiksikre, så de kan bruges som buffer.
Det tager ofte meget lang tid at gøre en hest fuldstændig trafiksikker, så tålmodighed og en god planlægning af ture, så man både kan ride og gå er vigtig...
Hvad kan man gøre? (heste og biler)