{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.436 visninger | Oprettet:

Indekat til udekat? (mega OT) {{forumTopicSubject}}

hej alle sammen!

Har nogle af jer erfaringer med at tage en 100% indekat, og vænne den til som udekat?
Kan en voksen kat godt lære et begå sig?

Jeg flytter forhåbentlig (og stadig måske) i et lille hus i løbet af sommeren.
Og det bliver med have.
Det vil ikke helt kunna lade sig gøre at hegne haven ind så kattene slet ikke kan komme ud, men den er indhegnet, så der er et skel.
Men vil jeg godt kunne vænne to voksne katte på lidt over to år, til at komme ud, når de aldrig har været ude??
Det er ikke så tæt på trafikeret vej, men jeg tænker også på fremmede dyr og det der med at finde vej?

Og hvordan vil det være bedst? Bør jeg anskaffe mig en kattelem så de kan komme og gå, eller vil det være bedst at lukke dem ind og ud, så jeg har kontrol over dem?
Jeg tænker lidt at med en lem, vil det være muligt for dem at komme hjem, selvom jeg f.eks er på arbejde?

Jaa, jeg ved ikke.. Det er jo voksne katte, og ikke små killinger?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indekat til udekat? (mega OT)
  • #1   16. apr 2009 Du kan sagtens vænne dem til at komme ud. Det vigtigste er dog, at du holder dem inde læææænge i det nye hus så du er 200 % sikker på de er faldet til indendørs.. Når de har været inde så lang tid skal du ikke regne med at de løber så langt væk i starten. Har aldrig kunne vænne mine til at bruge kattelem, men det fungerer også ganske glimrende uden.. Pøj pøj smiley

• #2   16. apr 2009 Hvor længe er lang tid?

Havde regnet med ca 3 uger, men vi snakker måske sommeren over?
    Det vil jo være i løbet af sommeren jeg flytter ind, men jeg kan jo bare finde et net af en art at sætte op for døren så de ikke kommer ud..

Dog er det vel tusind gange nemmere at vænne dem til at være ude, hvis de er ude sammen med mig?
    Da mine forældre overtog min gamle kat på knap et år, vænnede den sig til at være ude i løbet af sommeren, hvor den fulgte med, men den havde været ude da den var killing.

Jeg skal ikke bekymre mig for at de havner i problemer grundet andre dyr, eller sådan noget med at finde vej?
    Det er jo som sagt, heldigvis ikke op af en stor vej smiley

• #3   16. apr 2009 3 uger burde være ok.. Og ja de vil med garanti være rigtig utrygge og spændte i starten så de bliver i nærheden...
    Min den ene er en rigtig strejfer - der kan gå uger mellem jeg ser hende om sommeren (prøv at spørge om det har givet mange søvnløse nætter *ssss*) Den anden er derimod altid lige i nærheden og slipper aldrig huset af syne.. Du skal ikke være bekymret - de skal nok finde hjem igen og kommer de lidt op at slås med andre katte er det helt naturligt.. De skal lige finde deres territorium..

• #4   16. apr 2009 Hold katten inde 3-4 uger efter flytning og på en lun dag lader du døren stå åben. Katten vil så gå ud. Sørg gerne for den er sulten og kald den ind nogle gange hvor der er lidt mad til den. Øg tiden hvor katten er ude inden den kaldes ind til mad og efter et par dage er katten så kendt i haven at den kan finde tilbage.

• #5   16. apr 2009 Hold da op! Flere uger??

Den af mine forældres katte der har været min, var engang væk i to dage. Jeg nåede at ringe til samtlige dyrehospitaler inden for en radius af 20 km, da hun pludselig kom vadende hjem selv..

Jeg kører normalt ikke med spisetider, da mine katte altid har foder, men planlægger at give dem lidt lækkert på et fast tidspunkt hver dag, så jeg på den måde kan håbe at se dem dagligt..

Jeg får da dårlige nerver hvis de viser sig at strejfe så voldsomt..

• #6   16. apr 2009 Det længste hun har været væk er over 3 uger !!!

Jeg var fuldstændig gråhåret da hun endelig kom tilbage ;O) Men det er desværre ikke unormalt for hende... Mine har altid adgang til foder så det har jeg aldrig brugt for at lokke dem tilbage.. Jeg tror deres strejferi afhænger meget af deres opvækst og Irma her er født på landet hvor hun altid er kommet ud...

• #7   16. apr 2009 Det ville jeg slet ikke kunne tåle..
    Men de er meget glade for at være sammen og for at være ved mig og hunden, så mon ikke de kommer hjem..
    De har også altid mad, men jeg plejer at fodre dem med både råt og tørt, så hvis jeg bare giver råt fast hver tid, må det da virke.
    Min mors kat sidder klar i køkkenet fra kl 18, selvom den som regel først får rejer ved 19-20-tiden..

Men tak for tips, jeg var rimelig bekymret for om de ville kunne finde ud af det..

• #8   16. apr 2009 Rejer.... Irma hilser og siger hun gerne tager imod middagsinvitationer *gg*

Pøj pøj med det

• #9   16. apr 2009 Jeg boede for snart mange år siden i lejlighed med en kat. Da den var 6 mdr blev den tøjret ude i gården og senere gik den løs. Efter et års tid forsvandt den og jeg troede den var kørt ned(Trafikeret vej tæt på) og fik en ny kat. Godt 5 mdr . senere dukkede den op for og blive en mdr. tid og forsvandt igen. Flyttede et stykke hen at gaden til en ældre dame.

• #10   16. apr 2009 Brug hjernen,
    sådan nogle historier må du ikke komme med!..
    Jeg vil da ikke så gerne have at de vælger sig en ny ejer..
    Mine forældre har også fået en deltidskat, en flot rød han som lusker omkring og gerne kommer og spiser lidt.. deres egne katte går dog ikke ud når han er der, selvom de aldrg har været oppe at slås..

Fru B Y,
    sig til Irma at hun har trænet sin kat forkert!
    For to år siden var den fede kat voldsomt op at slås i foråret, og måtte til dylle med høj feber og slem infektion.. Hun havde over 40 i feber, og havde det virkelig skidt.
    Hun skulle have medicin, så min mor gav hende rejer hver aften for at få hende til at spise dem. Siden da har hun siddet klar i køkkenet.
    Efter de har fået min kat, insisterer den også på at få noget. Så sidder de i hver deres side af køkkenet. Den fede får rejer, og den sorte får lidt vådt foder. Den spiser sovsen og går, hvorefter den fede også smutter hen og nupper maden..
    Hvis de bliver fodret for tidligt, står den igen klar lidt senere og jamrer sig over at den blvier groft sultet smiley

• #11   16. apr 2009 øhhhh, trænet sin ejer forkert selvfølgelig!

• #12   16. apr 2009 Ha ha.. Så kloge er mine katte ikke .. endnu.. heldigvis. De må pænt holde sig til det tørre og håbe BY forbarmer sig en køber en dåse snask i ny og næ.. Stakkels kræ ;O)

• #13   16. apr 2009 Øh, lige to spørgsmål mere. Lige pt har jeg en aftale om at de skal vaccineres hvert andet år, de er jo indekatte. Og loppekur og sådan noget får de ikke.
    Men det skal de vel til at have?
    Giver I forebyggende loppekur, og er det her i foråret, eller hvordan og hvorledes?
    De gider ikke æde hvidløg, så jeg kan ikke forebygge det på den måde..

• #14   16. apr 2009 Næææ.. mine har næsten aldrig lopper så de får kun efter behov.. Tilgengæld har de begge regelmæssigt orm *YDRK-KVALME-OSV*, men det kan desværre ikke undgås når de er ude og æder "ting"..

• #15   16. apr 2009 Aaaadddd.. hvor klamt øv bøv..
    Hmm, så skal de bare have ormekur?
    Giver du det forebyggende eller hvordan ved du det?
    De fleste katte stopper jo med at bruge bakken, når de kan komme ud, så hvordan ved du om de har orm?

• #16   16. apr 2009 BY's forfinede tøser bruger stadig bakke.. Kommer ind og s.. og så går de igen.. Bændelorm kan du se.. Mine får ca. hver 2. måned om sommeren - det andet kan jeg simpelthen ikke holde ud.. Orm kan du ikke forebygge imod. Kuren virker her og nu men i princippet kan de få orm igen allerede dagen efter.. De er nogle små djævle er de !!

Kommentér på:
Indekat til udekat? (mega OT)

Annonce