{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.452 visninger | Oprettet:

SOSU - spørgsmål! {{forumTopicSubject}}

Hvis man tager uddannelsen som Social og Sundheds hjælper - hvordan er det så med løn under uddannelse.

Mens man tager grundforløbet på skolen først, så får man jo nok SU der. Så kommer man ud som elev, så får man elevløn. Men hvad så med de skoleperioder der kommer efter? Er det SU eller Elevløn der?

Og hvad hvis man starter med 4 ugers praktik først og evt. allerede der kan skaffe en elevplads - er der så elevløn under hele uddannelsen?

Og hvad dælen ligger sådan en elevløn på?

På forhånd taaaark for hjælpen!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  SOSU - spørgsmål!
  • #2   27. mar 2009 Du får elevløn hele vejen igennem og satsen kan du se på FOAś hjemmeside mener jeg det er - ellers tjek SOSU-hjemmesiden.... Satsen ligger på de 7300kr ca om måneden

• #3   27. mar 2009 Ah så er du da voksenelev med den sats!

• #6   27. mar 2009 Prøv at gå ind på www.foa.dk der kan du se alle taksterne.
    Hvis du er over 25 år så kan du få voksenelev løn.

Mht. praktikpladser, så er det noget som skolen deler ud, så det er ikke noget du selv skal søge efter.

• #7   27. mar 2009 Okay, trods jeg er i en kommune hvor satsen er sat højere end nogen andre, får jeg da kun de 7300kr ca. som der også står i deres satser - så får du vel tillæg af en art.

• #9   27. mar 2009 Stiger det i øvrigt hvis man er 25?
    Sgu godt nok ik meget man får under uddannelse - forstår godt mange unge vælger det fra til fordel for arbejde hehe.

Bliver uddannelsen ikke længere hvis man arbejder et år i branchen først - selvom man kan springe grundforløb over?

• #10   27. mar 2009 Der står det er den enkelte kommune der bestemmer om de vil udbetale voksenelev løn til dem over 25.

• #13   27. mar 2009 AH: Det lyder da underligt at det kan være i et andet erhverv? Hehe

• #14   27. mar 2009 Nu har jeg allerede taget 1 uddannelse - men jeg overvejer seriøst at tage den her også.
    Har altid gerne villet arbejde med mennesker i stedet for at sidde på kontor 8 timer dagligt...

• #15   27. mar 2009 Hvilken skole uddannelse har du?
    Du kan jo søge merit for nogle af fagende.

Nu tog jeg godt nok SSA, men jeg sprang SSH over, den første praktik på sygehuset, dansk, engelsk, social og samfundsfag, naturfag, psykologi og pædagogik.

Så jeg kortede lige 4 måneder af min uddannelse, og skulle kun til 1 eksamen.

Mange ved ikke de kan søge merit, men det er jo ikke nødvendigt at bruge kræfter på et fag man har bestået en gang.

• #17   27. mar 2009 Nu er jeg Teknisk Designer - det har ikke så meget med det andet her at gøre hehe.

Men jeg har da haft dansk og engelsk - det er så med om niveauet er højt nok?

• #18   27. mar 2009 Hvilket niveau er det på?

• #19   27. mar 2009 hejsa. jeg er uddannet sosu hjælper. på uddannelsen får man elevløn lige gyldig om det er skole eller praktik. og på grundforløbet su hvis man er over 18.. jeg fik ca 6200 i elevløn på hjælperen..

• #21   27. mar 2009 Så tror jeg faktisk jeg skal ha det.. er ikke sikker men tror kun jeg har F

• #22   27. mar 2009 Men nu har jeg aldrig haft svært ved hverken dansk eller engelsk - så det er ikke det store problem smiley
    Det er sgu nok værre med de andre fag haha

• #23   27. mar 2009 jeg går på grundforløb nu, og overvejer lidt at hoppe direkte over på hovedforløbet som hjælper, da jeg har været lidt bagud pga. sygdom....

er der nogen der ved hvordan man evt. gør det ?
    inden vi søgte ind fik vi afvide at vi kunne hoppe direkte ind på uddannelsen uden grundforløb, men vi valgte grundforløbet fordi vi ik var helt sikre...

• #24   27. mar 2009 voksenløn er 17.700 kr

selv om man har erfaring til at komme direkte ind på assistenen og dermed springe hjælperuddannelsen over, så er det langt fra sikkert at man kommer det. Jeg søgte først ind på assistenten og have erfaring nok til at komme ind, men kom ikke ind, da de havde nok ansøger som var hjælperuddannet, til at fylde holdet på, så jeg er startet på hjælperuddannelsen. Den har jeg så fået forkortet til 10 mdr.

• #25   27. mar 2009 Tog hjælperuddannelsen for 12 år siden, der var den kun på 10 mrd ..He he.. Fik så SSA uddannelsen af min kommune(arbejdsgiver) til voksenløn.. Det var super dejligt.. Selvom man har meget erfaring indenfor området som hjælper, kan jeg kun anbefale, at tage alle praktikkerne, dermed også den primære, da arbejdsopgaver er anderledes en hjælpernes.. Et lille sidespring til andre læsere i tråden.. Hi

Kommentér på:
SOSU - spørgsmål!

Annonce