401 visninger
|
Oprettet:
Sterilisering?? {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg har en Am staff tæve på 3½ år. En meget dejlig familie hund, men enormt dominerende. Hun opfører sig meget som en hanhund- letter nogengange ben når hun tisser, "humper" meget folk og andre hunde, og er generelt lidt aggressiv overfor andre hunde. Derudover har hun nogle gange haft problemer med falsk drægtighed.
Jeg har talt med min adfærdsterapeut om sterilisering, men hun siger at det kan forstærke hendes aggressive adfærd. - Dertil kommer mit spørgsmål - Nogen der har erfaringer med dette? Hvordan blev jeres tæve efterfølgende??
Påå forhånd mange tak
Louise & Gucci:o)
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.069
Om agressionerne vil blive værre afhænger jo nok lidt af hvorfor hun er agressiv.
Min gamle tæve var sterilliseret. Jeg ejede hende ikke da det blev gjort, men de havde haft problemer med hende, stor set fra hun var hvalp og til hun blev sterilliseret. Hendes agression drejede sig mest om usikkerhed, og at hun absolut ikke kunne acceptere andre tæver.
Hun var stadig agressiv efter hun blev sterilliseret (hverken værre eller bedre)
jan 2007
-det opdragede vi os ud af, og det vil jeg tro er eneste løsning for at få det helt væk.
nov 2005
Følger: 29 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 63 Svar: 361
Det med at humpe - tro mig vi opdrager, men hun kan simpelthen ikke lade være, hun kan som sagt finde på det både på mmennesker og andre hunde..
jan 2007
Hun fik simpelthen et kraftigt NEJ hver eneste gang, og så blev hun fjernet fra tingen. Evt sat igang med noget mere hensigtsmæssigt når hun var stoppet.
Ang agressionerne -er det kun ved andre tæver, fremmede hunde eller er det alle hunde?
nov 2005
Jamen altså det er egentlig meget forskelligt. Er det en dominerende tæve er det helt sikkert at det går galt. Mindre hunde dominerer hun meget, der er hun meget voldsom, hun bider ikke hul, men de får en ordentlig tur - det er lige meget om det er tæver eller hanner. Generelt er hun meget på vagt overfor andre hunde og du kan aldrig være sikker på om hun springer på dem, også derfor jeg aldrig går uden snor med hende mere, med mindre vi er alene og i en indhegning...
Som hvalp og indtil aggressionerne blev forværret kom vi i hundeskoven stort set hver dag, men pludselig kunne hun slet ikke håndtere det mere. Hun har aldrig haft en dårlig oplevelse med angreb eller lign., og der er altid blevet sagt nej hvis hun har været meget dominerende.. Det er ikke nemt med de hunde:o)
jan 2007
-jeg ville holde hunden fra tæver, men self skal hun kunne passere dem på gaden uden at lave udfald (det ved jeg ikke om er et problem?). Det kan trænes.
At lege frit med dem, ville jeg ikke satse på hun nogensinde kommer til.
Hvad med hunde hun kender? F.eks. hunde hun har leget med fra hun var hvalp?
Jeg tror umiddelbart bare jeg ville acceptere at hunden ikke er social, og så ndlade at lade den være løs med andre.
Derudover self lære den at kunne gå forbi andre hunde (osse tæt forbi9 uden ballade hvis ikke hun allerede kan det.
Om sterrilisering vil gøre det værre kan jeg self ikke sige med sikkerhed. Jeg TROR dt ikke, men jeg ville nok tage en snak med dyrlægen om det.
nov 2005
Hunde hun lærer at kende over længere perioder kan hun sagtens med, både dem som hun har kendt fra hvalp men også dem hun lige så stille lærer at kende...
Man ved jo at det oftest er sådan med denne race at de har nok i sig selv, og oftest er dominerende. Det må man lissom sige at Gucci lever fuldt op til:o) - Det har jeg selvfølgelig bare indrettet vores liv efter..
jan 2007
nov 2005
jan 2007
Men som sagt -tag en snak med dyrlægen omkring sterillisering. Måske det var en mulighed at prøve at give en p-sprøjte først og se hvordan hun reagerer (det gør man jo da af og til med hanhunde hvis man er i tvivl om kastrationen)?
-det tror jeg jeg ville prøve at forhøre mig omkring. Hvis så der ingen negativ effekt er, kan man jo sterillisere bagefter:o)
nov 2005
Louise
Sterilisering??