Hvad mener i???? Hvad mener i????
Min datter kommer i dag hjem fra skole med en masse små lapper papir. De skulle for anden gang skrive 3 positive ting om hinanden i klassen og efter at læreren har set dem igennem får de hver især udleveret dem med deres navn på. Hun viser mig dem og jeg kan se at de er nærmest identiske med dem fra sidste gang.
Så er det jeg tænker om det fortæller noget om klassen, er det ikke bare lidt kunstigt?? Jeg ved at der blandt pigerne er nogle problemer, men det kommer jo ikke frem når man kun må skrive positivt om hinanden. Hvad skal dette så hjælpe??
Jeg har så tænkt på at spørge læreren om han ikke burde bede hver enkelt elev om at skrive om hver en klassekammerat, om hvordan de ser og har det med hver enkelt,positivt og negativt. Han skulle så læse det igennem og udfra det skrevne kunne han så lode hvordan det stod til i klassen og på den måde gå ind og hjælpe til bedre forhold. Han skulle selvfølgelig ikke udlevere det skrevne til eleverne igen. Men......ville det ikke være til en hjælp til at finde ud af hvad der foregår og hvordan man kan gå ind og hjælpe???
Syntes i det er en god ide at foreslå sådan en positiv/negativ seddel????
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 33 Svar: 830
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.245
feb 2008
Følger: 10 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 68 Svar: 479
Da de negative sedler kan fremme en negativ stemning omkring nogle man ikke kan lide og det skaber jo yderligere splid i klassen. Og jeg går ud fra at det er folkeskolen der er tale om, så er det jo mobningen der skal til livs. Samt at hvis det er i de små klasser, så er det svært at give konstruktiv kritik. Derved bliver det mere i stil af: "Jeg kan ikke lide xx fordi hun går i brune sko" osv. Hvorimod i de større klasser, der kan det bruges - med omhu!!
Jeg synes ideen er god. :O) Det er sgu svært at stille sig frem og sige det højt, så hellere på små sedler.
Maria
okt 2006
Følger: 22 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 30 Svar: 1.033
Men når det så er sagt, så er det altså ikke tilstrækkeligt til at løse eventuelle konflikter. Her må "lorten på bordet". Jeg kender en del teknikker, men svært at komme med gode råd, når jeg ikke ved, hvordan problemerne i klassen udarter sig.
Din ide forekommer mig lidt "farlig". Jeg tænker på, at hvis der er mobning i klassen, så kan jeg lige forestille mig, hvordan de sender de der sedler rundt til hinanden og ha ha ha , se hvad jeg har skrevet om "Yvonne"... eller stakkels Yvonne, der finder ud af at ALLE hader hende .... Jeg tror ikke, man kan stole på at ingen andre end læreren ser sedlerne.
maj 2006
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 137 Svar: 2.558
Ved at en af pigerne har det hårdt pga. sort hår, sort make-up og sort tøj!!! Et valg pigen har taget fordi hun kan lidt det. Hun bliver "disket", som min datter kalder det. Det går min datter på (og måske også lidt mig) for pigen er sku` så sød. Men.......disse ting kommer jo ikke frem på de små positive sedler. Det er så falsk i mine øjne....grifle 3 positive ting ned......diiiiiiiiiiiiiiiing klokken ringer og nu skal vi ud og mosle den og den!!!!!!
Nej undskyld...men jeg tænker mere på om de sedler fortæller når der er noget galt!!!!
Min datter er ikke noget offer (endnu) men det er der jo andre der er og jeg spørger mig selv om læreren er klar over hvordan det står til når de kun må skrive positivt!!
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.220
feb 2008
Men jeg synes, at du skal være mere positivt stemt. For det er flotte ord at få med på vejen: SØD, VENLIG, GOD VEN og FLOT HÅR. Jamen, kan det blive bedre? Skal børnene skrive noget dyyybt og inderligt såsom: xx er den mest fantastiske dejlige ven... Skal der så mange tillægsord på?
Maria
maj 2006
aug 2007
feb 2008
okt 2006
Ja, måske skulle læreren "stramme skruen lidt", nu hvor eleverne kender øvelsen. Den ville virke bedre, hvis de skulle skrive noget positivt og bagefter (mundtligt) binde det op på en konkret oplevelse.
Jeg synes du er sød, når...
Jeg synes du var en god ven, da ...
Med hensyn til hende med det sorte hår, så er det da godt nok et valg, hun har taget. Men det er faktisk ofte sådan, at børn som er blevet holdt udenfor fordi de "var anderledes" på et tidspunkt vælger at gøre det til deres "varemærke!. Det er jo bare en måde at tackle udfrysningen på.. at få det til at virke som om, man selv har valgt at "være udenfor".
Og jeg synes da, du skulle opfordre læreren til at tage en snak om det at være anderledes...
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.253
maj 2006
Ved at der er en i klassen som har det rimeligt skidt, og 3 små positive ting skal jo også nok løse problemet.
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.253
aug 2007
Nej det er netop det der ikke er tilfældet. Læreren får måske nogle af de mindre alvorlige ting at vide, men de store ting tør børnene ofte ikke tale med læreren om, da de ofte selv tror de er skyld i at de bliver behandlet på den måde, er flove eller ikke vil angive nogle af deres klassekammerater. Der er ikke så simpelt endda - og ofte er læreren den sidste der får at vide, hvis der er noget galt.
okt 2006
Det kan jo være at sedlerne kun er en lille del af indsatsen.
nov 2006
okt 2006
Det ville ellers være nemt, ikke? Mobning? Ikke i min klasse. Se alle de pæne ord, de har skreve om hinanden *GGG*
Men nej - sedlerne er kun "behandling" ... ikke "kortlægning" af problemet. Det er mit gæt. Er du mere rolig, så?
okt 2006
maj 2006
En ige fra min datters klasse, som er en af min datters gode veninder har det skidt i klassen. Hun er anderledes en de andre, sort tøj osv, som jeg skrev højere oppe i tråden. Nogle "disker" hende, vil gerne lave hende om, hvilket hun har det dårligt med. Jeg fik så lov til at læse noget af det hun har skrevet inde på Arto om hvordan hun har det. Det var ikke sjov læsning. Pigen er sød, venlig og kort sagt en rigtig dejlig pige som jeg er stolt af at min datter har som veninde. Det gør ondt at læse om hvor dårligt hun har det, og hvor uforstået hun føler sig. Jeg vil gerne hjælpe hende uden at hun føler at jeg presser mig på. Hun ved at hun er velkommen her hos os og at vi rigtig godt kan lide hende.
Hvordan gør man opmærksom på at hun har det skidt i klassen uden at blande sig og trænge sig på??? Vil så gerne hjælpe hende og sidst men ikke mindst hvordan viser man hende at hun ikke er forkert bare fordi hun er anderledes en de andre???????
Måske bør jeg ikke blande mig, men det gør ondt at se og høre at hun har det dårligt også selv om hun ikke er min datter!!!!
nov 2006
Mobning kan man kun komme til livs, hvis mobbeofret, eller folk, der har set det går til lærerne eller en anden voksen.
okt 2006
okt 2006
Da det ikke lyder som om du har stor tiltro til læreren, mener jeg det du skal gøre er at informere en anden lærer, skolepsykologen eller skolelederen ... og pigens forældre om din viden.
maj 2006
Jeg selv tror at pigen bare har brug for at vide at hun ikke er unormal selv om hun er anderledes. Hun virker fuldstændig som de andre piger der kommer hos os, hun er bare lidt punk!!!
Ved at hun diskuterer og skændes med sine forældre.
Vil det være helt forkert at sige til pigen at hun til enhver tid kan komme til os og tale med os hvis hun skulle få lyst og behov for det???
Sige at intet af det hun siger kommer videre medmindre det er til fare for hende selv???
okt 2006
Det er klogt, det du siger om at hun ikke er unormal, selv om hun er anderledes. Og der er INTET forkert ved at opfordre hende til at komme til jer med sine problemer. Det er også ganske klogt at love hende fortrolighed, men som du selv er inde på, så er du også nød til at sige, at det jo afhænger af, hvad hun fortæller. Der kan være ting, man er nødt til at handle på...
Men hvad med også at bringe problemet op for skolelederen? Så er du sikker på at andre end læreren føler et ansvar for at det ikke udvikler sig?
okt 2006
Hvis hun nævner mobningen for dig, så prøv at få en snak om, hvorfor de andre vil lave hende om. Hvad er det, hun gerne vil udtrykke med sin påklædning? Og hvad er det så lige, de andre opfatter? ....
maj 2006
maj 2006
okt 2006
Jeg vil hoppe i seng. Godnat
maj 2006
sep 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 84 Svar: 1.058
Hvad mener i????