783 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Hvad mener i???? Hvad mener i????

Min datter kommer i dag hjem fra skole med en masse små lapper papir. De skulle for anden gang skrive 3 positive ting om hinanden i klassen og efter at læreren har set dem igennem får de hver især udleveret dem med deres navn på. Hun viser mig dem og jeg kan se at de er nærmest identiske med dem fra sidste gang.

Så er det jeg tænker om det fortæller noget om klassen, er det ikke bare lidt kunstigt?? Jeg ved at der blandt pigerne er nogle problemer, men det kommer jo ikke frem når man kun må skrive positivt om hinanden. Hvad skal dette så hjælpe??

Jeg har så tænkt på at spørge læreren om han ikke burde bede hver enkelt elev om at skrive om hver en klassekammerat, om hvordan de ser og har det med hver enkelt,positivt og negativt. Han skulle så læse det igennem og udfra det skrevne kunne han så lode hvordan det stod til i klassen og på den måde gå ind og hjælpe til bedre forhold. Han skulle selvfølgelig ikke udlevere det skrevne til eleverne igen. Men......ville det ikke være til en hjælp til at finde ud af hvad der foregår og hvordan man kan gå ind og hjælpe???

Syntes i det er en god ide at foreslå sådan en positiv/negativ seddel????


 
Belugahval forskrækker lille dreng
Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.
  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Fjernelse af rødder fra buske. 1.000 kr.
  • Tjekke rør og skifte en pakning - fra have ind i hus 2.000 kr.
  • Vandhane Blinker røde 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad mener i????
  • #1   29. aug 2008 jooooo syntes at det lyder som en god ide smiley

  • #2   29. aug 2008 Hva' dælen er det for en lad 70'er pædagogisk holdning fra lærerens side. Lad da eleverne skrive anonymt 3 positive og 3 negative ting om klassen generelt. - så kan man tage den derfra, uden nogen i klassen bliver hængt ud - men hvis det er en god lærer, fornemmer han/hun hvor problemerne er.

  • #3   29. aug 2008 Jeg vil nu mene, at positive lapper er at foretrække. Det er den positive tilgang til andre mennesker, som læreren gerne vil fremme. Børnene tvinges til at sige noget positivt om en person de ikke sådan lige omgås med, eller direkte mobber.

    Da de negative sedler kan fremme en negativ stemning omkring nogle man ikke kan lide og det skaber jo yderligere splid i klassen. Og jeg går ud fra at det er folkeskolen der er tale om, så er det jo mobningen der skal til livs. Samt at hvis det er i de små klasser, så er det svært at give konstruktiv kritik. Derved bliver det mere i stil af: "Jeg kan ikke lide xx fordi hun går i brune sko" osv. Hvorimod i de større klasser, der kan det bruges - med omhu!!

    Jeg synes ideen er god. :O) Det er sgu svært at stille sig frem og sige det højt, så hellere på små sedler.

    Maria


  • #4   29. aug 2008 Jeg kender godt den metode læreren benytter. Ideen er at det handler om at fokusere på det positive. Det negative har de jo ikke problemer med at udtrykke (for så ville der næppe være problemer i klassen) ... Når de skrive sedlerne får de måske øjnene op for de gode sider ved hinanden, og samtidig er det dejligt at have sådan nogle sedler med pæne ord om sig selv.

    Men når det så er sagt, så er det altså ikke tilstrækkeligt til at løse eventuelle konflikter. Her må "lorten på bordet". Jeg kender en del teknikker, men svært at komme med gode råd, når jeg ikke ved, hvordan problemerne i klassen udarter sig.

    Din ide forekommer mig lidt "farlig". Jeg tænker på, at hvis der er mobning i klassen, så kan jeg lige forestille mig, hvordan de sender de der sedler rundt til hinanden og ha ha ha , se hvad jeg har skrevet om "Yvonne"... eller stakkels Yvonne, der finder ud af at ALLE hader hende .... Jeg tror ikke, man kan stole på at ingen andre end læreren ser sedlerne.


  • #6   29. aug 2008 Disse sedler med positive og negative sedler skal ifølge min ide ikke udl everes til eleverne. Det er mere for at læreren kan føle hvad der foregår i klassen. Da jeg så min datters sedler var der skrevet : sød, venlig, god ven, og...flot hår!!! Det viser sandelig stemningen i klassen!!!

    Ved at en af pigerne har det hårdt pga. sort hår, sort make-up og sort tøj!!! Et valg pigen har taget fordi hun kan lidt det. Hun bliver "disket", som min datter kalder det. Det går min datter på (og måske også lidt mig) for pigen er sku` så sød. Men.......disse ting kommer jo ikke frem på de små positive sedler. Det er så falsk i mine øjne....grifle 3 positive ting ned......diiiiiiiiiiiiiiiing klokken ringer og nu skal vi ud og mosle den og den!!!!!!

    Nej undskyld...men jeg tænker mere på om de sedler fortæller når der er noget galt!!!!

    Min datter er ikke noget offer (endnu) men det er der jo andre der er og jeg spørger mig selv om læreren er klar over hvordan det står til når de kun må skrive positivt!!


  • #7   29. aug 2008 Som vores lærer sagde, dengang jeg gik i skole, så havde vi intet at bruge de negative kommentarer til, men de positive ting, sætter tænkeren igang, også fordi alle børn i en klasse leger jo ikke sammen, så det er jo fint, at de lige pludselig skal tænke sig om for at finde ud af hvad de andre står for, ikke kun dem, de leger sammen med. Og vi fik at vide, at vi ikke bare måtte skrive åbenlyse ting, såsom han er god til fodbold, eller hun er god til at spille håndbold. Det skulle være dybere ting, såsom hun har et dejligt smil eller han er charmerende o.lign.

  • #8   29. aug 2008 Det er jo både og. Læreren har jo meldt ud, at læreren skal se sedlerne OG eleverne bagefter... Det er jo klart, at det kan i nogle tilfælde lægge en dæmper på. Det handler meget om hvordan læreren formidler, hvad det skal bruges til.

    Men jeg synes, at du skal være mere positivt stemt. For det er flotte ord at få med på vejen: SØD, VENLIG, GOD VEN og FLOT HÅR. Jamen, kan det blive bedre? Skal børnene skrive noget dyyybt og inderligt såsom: xx er den mest fantastiske dejlige ven... Skal der så mange tillægsord på?

    Maria


  • #9   29. aug 2008 Hmm....tja kan ligsom lode at det er bedre med små positive sedler!!! Og så håbe på at læreren kan mærke når der er en som har det skidt!!!

  • #10   29. aug 2008 Jeg syners heller ikke der er noget galt i at hver elev skal finde noget positivt ved de andre eller i klassen som sådan. Men hvis man skal problemerne til livs, er man nødt til at få at vide, hvor de er - altså de negative ting. Og som jeg sagde, kunne det gøres anonymt, eller i hvert fald afsender er anonym. Ellers kan læreren sgu da ikke se andet end at de er åhh så glade for hinanden......

  • #11   29. aug 2008 Eller foreslå læreren at alle må skrive en personlig ting om hvordan vdkommende har det i klassen *S* Og kun læreren får denne seddel. Der må der vel komme noget frem. Og mon ikke de fleste går til deres lærer, hvis det er helt skidt? Det vil jeg da håbe!

  • #12   29. aug 2008 Hrmmm.... sød, venlig, god ven, og...flot hår

    Ja, måske skulle læreren "stramme skruen lidt", nu hvor eleverne kender øvelsen. Den ville virke bedre, hvis de skulle skrive noget positivt og bagefter (mundtligt) binde det op på en konkret oplevelse.

    Jeg synes du er sød, når...
    Jeg synes du var en god ven, da ...

    Med hensyn til hende med det sorte hår, så er det da godt nok et valg, hun har taget. Men det er faktisk ofte sådan, at børn som er blevet holdt udenfor fordi de "var anderledes" på et tidspunkt vælger at gøre det til deres "varemærke!. Det er jo bare en måde at tackle udfrysningen på.. at få det til at virke som om, man selv har valgt at "være udenfor".

    Og jeg synes da, du skulle opfordre læreren til at tage en snak om det at være anderledes...


  • #13   29. aug 2008 jeg holder også på den positive tilgang

  • #14   29. aug 2008 Jens og Maria L : Nej jeg mener ikke at børnene skal skrive noget dybt og inderligt!!! Mener bare at når nogle børn har problemer med hinanden i hverdagen så er det bedre at snakke om problemet istedet for at sige at de skal skrive 3 positive ting.

    Ved at der er en i klassen som har det rimeligt skidt, og 3 små positive ting skal jo også nok løse problemet.


  • #15   29. aug 2008 tror ikke det føre noget somhelst godt med sig at et barn feks for at vide af alle de andre at han er dum og træls i klassen - selv om det så er sandt .... selv møgunger har følelser. Tror det at andre siger noget positivt om personen, kan få ham til at vokse og føle en lyst til at leve op til det

  • #16   29. aug 2008 Jens og Maria L

    Nej det er netop det der ikke er tilfældet. Læreren får måske nogle af de mindre alvorlige ting at vide, men de store ting tør børnene ofte ikke tale med læreren om, da de ofte selv tror de er skyld i at de bliver behandlet på den måde, er flove eller ikke vil angive nogle af deres klassekammerater. Der er ikke så simpelt endda - og ofte er læreren den sidste der får at vide, hvis der er noget galt.


  • #17   29. aug 2008 Uanset hvad, så synes jeg da, du skal fortælle læreren at du ville ønske, der blev taget mere direkte fat i problemerne. Prøv at høre, hvordan læreren selv oplever problemerne i klassen, og hvad han har tænkt sig at gøre for at løse dem og hvordan i som forældre kan støtte.
    Det kan jo være at sedlerne kun er en lille del af indsatsen.



  • #18   29. aug 2008 Jeg mener nu ikke, at de får noget ud af hvis de skulle skrive negative sedler, børn kan ALTID finde på noget negativt, de er egentlig ikke ret søde ved hinanden, og hvad gavn har børnene af, at læse at klassekammeraterne synes at de er dumme, lugter eller har grimme tænder? Jeg tror at det ville være mere skidt end godt. Skulle de gøre det, for at læreren kunne få et hint om, hvordan det står til i klassen, så skulle børnene ikke se sedlerne.

  • #19   29. aug 2008 PS. Jeg er sikker på, at læreren ikke vil bruge de positive sedler til at finde ud af, hvordan det står til.

    Det ville ellers være nemt, ikke? Mobning? Ikke i min klasse. Se alle de pæne ord, de har skreve om hinanden *GGG*

    Men nej - sedlerne er kun "behandling" ... ikke "kortlægning" af problemet. Det er mit gæt. Er du mere rolig, så?



  • #20   29. aug 2008 Lykke J ---- jeg ville bare ikke stole på den der med, at kun læreren må se sedlen. Vil æde min gamle hat på, at kliken ville styrte sammen i skolegården, når klokken ringede, for at høre "hvad skrev du så?" - sensationslyst....

  • #21   29. aug 2008 Ok,........her får i problemstillingen fra en anden vinkel,og jeg burde måske have skrevet sådan fra starten. Jeg siger på forhånd undskyld og beder igen om råd ud fra hvad jeg skriver nu. Glem alt om positive/negative sedler!!!!!!!

    En ige fra min datters klasse, som er en af min datters gode veninder har det skidt i klassen. Hun er anderledes en de andre, sort tøj osv, som jeg skrev højere oppe i tråden. Nogle "disker" hende, vil gerne lave hende om, hvilket hun har det dårligt med. Jeg fik så lov til at læse noget af det hun har skrevet inde på Arto om hvordan hun har det. Det var ikke sjov læsning. Pigen er sød, venlig og kort sagt en rigtig dejlig pige som jeg er stolt af at min datter har som veninde. Det gør ondt at læse om hvor dårligt hun har det, og hvor uforstået hun føler sig. Jeg vil gerne hjælpe hende uden at hun føler at jeg presser mig på. Hun ved at hun er velkommen her hos os og at vi rigtig godt kan lide hende.

    Hvordan gør man opmærksom på at hun har det skidt i klassen uden at blande sig og trænge sig på??? Vil så gerne hjælpe hende og sidst men ikke mindst hvordan viser man hende at hun ikke er forkert bare fordi hun er anderledes en de andre???????

    Måske bør jeg ikke blande mig, men det gør ondt at se og høre at hun har det dårligt også selv om hun ikke er min datter!!!!


  • #22   29. aug 2008 Benedikte, dengang vi havde det i skolen, var det ikke for lærernes skyld, men for elevernes skyld, for man var nød til at grave i gemmerne for at finde nogle positive ting omkring sine klassekammerater, det er jo ikke hver dag, det sker.

    Mobning kan man kun komme til livs, hvis mobbeofret, eller folk, der har set det går til lærerne eller en anden voksen.


  • #23   29. aug 2008 Doglover ... den skal vi lige tænke lidt over .... men vil med det samme skrive, for at sige - hvor er det flot af dig, at du ikke bare bliver fornærmet over vores indlæg, men vælger at slå en streg i sandet og sige "glem alt om sedler" ... sådan !

  • #24   29. aug 2008 Det er dejligt for pigen, at hun kender dig og din datter smiley

    Da det ikke lyder som om du har stor tiltro til læreren, mener jeg det du skal gøre er at informere en anden lærer, skolepsykologen eller skolelederen ... og pigens forældre om din viden.


  • #25   30. aug 2008 Benedikte J : Tror ud fra hvad jeg kan læse at der er snak om en psykolog, men i mine øjne er det det samme som at sige at det er hende den er gal med, og er det helt ærligt det????

    Jeg selv tror at pigen bare har brug for at vide at hun ikke er unormal selv om hun er anderledes. Hun virker fuldstændig som de andre piger der kommer hos os, hun er bare lidt punk!!!

    Ved at hun diskuterer og skændes med sine forældre.

    Vil det være helt forkert at sige til pigen at hun til enhver tid kan komme til os og tale med os hvis hun skulle få lyst og behov for det???

    Sige at intet af det hun siger kommer videre medmindre det er til fare for hende selv???















  • #26   30. aug 2008 Jeg forstår godt dine betænkeligheder ved en psykolog. Det er jo ikke pigen, der er årsag til mobningen. Men psykologen kan måske alligevel hjælpe hende med at tackle mobberierne. Og med det, du har læst ... at hun har det så dårligt ... så kan en psykolog være et godt sikkerhedsnet, at hun ikke får lyst til at gøre skade på sig selv.

    Det er klogt, det du siger om at hun ikke er unormal, selv om hun er anderledes. Og der er INTET forkert ved at opfordre hende til at komme til jer med sine problemer. Det er også ganske klogt at love hende fortrolighed, men som du selv er inde på, så er du også nød til at sige, at det jo afhænger af, hvad hun fortæller. Der kan være ting, man er nødt til at handle på...

    Men hvad med også at bringe problemet op for skolelederen? Så er du sikker på at andre end læreren føler et ansvar for at det ikke udvikler sig?


  • #27   30. aug 2008 Og så kan du jo støtte hende med bemærkninger som " Jeg beundrer dig for, at du gør så meget ud af dig selv" (for det er jo alt andet lige lettere at hoppe i stang-tøjet end at stå og punke sig selv op) ... "Hvor er det sejt, at du har mod til at skille dig ud fra de andre" ... og lignende.

    Hvis hun nævner mobningen for dig, så prøv at få en snak om, hvorfor de andre vil lave hende om. Hvad er det, hun gerne vil udtrykke med sin påklædning? Og hvad er det så lige, de andre opfatter? ....


  • #28   30. aug 2008 Ja måske man skulle tage en snak med skolelederen.



  • #29   30. aug 2008 Og vil tage en snak med pigen så hun ved 100% at vi er der hvis hun har behov for det!!!!!!!!

  • #30   30. aug 2008 Det lyder rigtig godt.

    Jeg vil hoppe i seng. Godnat smiley


  • #31   30. aug 2008 godnat!!!

  • #32   30. aug 2008 I'm a doglover....Det er super godt du involverer dig, men er det ikke forældrene man kontakter først, når man har mistanke om at et barn ikke har det godt...?

Kommentér på:
Hvad mener i????

Annonce