Hjælp til kat {{forumTopicSubject}}
Har også skrevet på KG, men der plejer at være flere "natteravne" herinde =)
Godt så. For ca. 10-12 mdr siden, begyndte Uglen at klage højlydt når man nussede hende i lysken og ved halen. Først tog vi det ikke som noget specielt, da hun er "lidt speciel".
Efter lidt tid begyndte hun at brækkede sig og nærmest skreg - så en tur til dyrelægen. Godt så, vi fik noget kosttilskud og penicillin med hjem. Det fungerede så i ca. 3 mdr.
Godt, så i okt. 2007, begyndte hun pludselig at blive urenlig og tisse i sofa, hundens kurv, tæpper, vasketøj mm. Til dyrelæge igen, hvor vi fik oplyst at det kunne være urinsten da hun er sterilliseret. Så vi fik igen peniclillin og specielkost med hjem. Det fungerede så også i ca. 2 mdr. - sådan med op og nedture og regulærer besøg hos dyrelægen.
Så igår var den gal igen. Hun havde pisset i sofaen og på begge vores dyner. Hun rev pelsen af sig selv, hun klager når man tager hende op og hun drikker meget vand. Vi forsøgte at få en urinprøve, men hun nægtede at pisse i det plastikgrus vi havde fået hjem tidligere (vi har forsøgt flere gange)
Til dyrelægen igen. Vi famler i blinde da vi ikke har en urinprøve. Dyrlægen mener det kan være urinsten eller blærebetændelse. Penicillin igen.
Hun har 39,6 i feber og opfører sig alt andet en eksemplarisk. Hun kravler rundt på os, klager, bider mm. (Hun har altid været en bestemt dame, men aldrig over for "mor" og "far"). Dyrlægen mener hun har noget psykisk også - at hun er panisk, stresset og har angst.
Vi skal igen fosøge at få en urinprøve. Hvis vi ikke kan og det bliver værre, vi dyrlægen bedøve hende og "tvinge" urin ud af hende.
Vi ved snart ikke hvad vi skal gøre.
Nogle der har været i samme situation? Og hvad blev udfaldet? - skal siges at hun er ca. 8 år gammel.
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.883
Men har en hankat der lider af krystal i urinen.. Og da jeg skulle have urinprøve fra ham, købte jeg nogle plastik "sten", som ville virke som grus.. Og der hører en pipette med, som man så kunne bruge til at suge urinen op..
Det smarte er, at du kan skylle dem og genbruge dem.. De koster ca 80 kr mener jeg.
jan 2005
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.935
Prøv at lægge noget plastik i kattebakken i stedet for grus, så kan i få en urinprøve. Vil hun ikke tisse på den, så luk hende inde et sted evt. toilettet, til hun har tisset
jul 2007
Følger: 14 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 151 Svar: 1.003
Sjovt som vi har de samme dyr 8)
Som beskrevet i teksten, vil hun netop ikke gå i plastikgruset - det er nemlig også det vi har købt.
Det er noget værre rod
jul 2007
Følger: 14 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 151 Svar: 1.003
Tusind tak, det vil jeg forsøge.
Vi skal til tjek igen mandag, så vil jeg forsøge (igen igen) at få en prøve fra hende.
jan 2005
Ja så er der nok ikke andet for end at dyrlægen må have et kateter op
jul 2007
Følger: 1 Emner: 32 Svar: 746
nov 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 542 Svar: 10.735
Hvis hun klager når I tager hende op, har hun da ondt... Er hendes blære spændt? Jeg havde engang en hankat, der havde krystaller i urinen og der gik max 3-4 uger efter vi var færdig med medicinkuren, så havde han det igen.... til sidst måtte vi aflive ham, for det var umuligt at få bugt med de sk.... krystaller.
Har sidenhen lært at bruge tranebær, det holder urinen i den rette pH, så der ikk kommer krystaller/blærebetændelse.. Har sparet mig for mange dyrlægebesøg.
jan 2005
Off topic: Annelise, hvordan bruger man tranebær? Hvis katten får tørfoder (han spiser ikke dåsemad).. kan man købe det i pulverform? Og ved man hvor meget katten skal have?
nov 2007
jan 2005
jul 2007
Følger: 1 Emner: 32 Svar: 746
nov 2007
I øvrigt har jeg osse selv tranebærpiller stående, hvis jeg mærker tegn på en begyndende blærebetændelse...
Hjælp til kat