{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.038 visninger | Oprettet:

Hjælp til kat {{forumTopicSubject}}

Har også skrevet på KG, men der plejer at være flere "natteravne" herinde =)

Godt så. For ca. 10-12 mdr siden, begyndte Uglen at klage højlydt når man nussede hende i lysken og ved halen. Først tog vi det ikke som noget specielt, da hun er "lidt speciel".

Efter lidt tid begyndte hun at brækkede sig og nærmest skreg - så en tur til dyrelægen. Godt så, vi fik noget kosttilskud og penicillin med hjem. Det fungerede så i ca. 3 mdr.

Godt, så i okt. 2007, begyndte hun pludselig at blive urenlig og tisse i sofa, hundens kurv, tæpper, vasketøj mm. Til dyrelæge igen, hvor vi fik oplyst at det kunne være urinsten da hun er sterilliseret. Så vi fik igen peniclillin og specielkost med hjem. Det fungerede så også i ca. 2 mdr. - sådan med op og nedture og regulærer besøg hos dyrelægen.

Så igår var den gal igen. Hun havde pisset i sofaen og på begge vores dyner. Hun rev pelsen af sig selv, hun klager når man tager hende op og hun drikker meget vand. Vi forsøgte at få en urinprøve, men hun nægtede at pisse i det plastikgrus vi havde fået hjem tidligere (vi har forsøgt flere gange)

Til dyrelægen igen. Vi famler i blinde da vi ikke har en urinprøve. Dyrlægen mener det kan være urinsten eller blærebetændelse. Penicillin igen.
Hun har 39,6 i feber og opfører sig alt andet en eksemplarisk. Hun kravler rundt på os, klager, bider mm. (Hun har altid været en bestemt dame, men aldrig over for "mor" og "far"). Dyrlægen mener hun har noget psykisk også - at hun er panisk, stresset og har angst.

Vi skal igen fosøge at få en urinprøve. Hvis vi ikke kan og det bliver værre, vi dyrlægen bedøve hende og "tvinge" urin ud af hende.

Vi ved snart ikke hvad vi skal gøre.
Nogle der har været i samme situation? Og hvad blev udfaldet? - skal siges at hun er ca. 8 år gammel.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til kat
  • #1   26. jan 2008 Har desværre ikke oplevet det..

    Men har en hankat der lider af krystal i urinen.. Og da jeg skulle have urinprøve fra ham, købte jeg nogle plastik "sten", som ville virke som grus.. Og der hører en pipette med, som man så kunne bruge til at suge urinen op..

    Det smarte er, at du kan skylle dem og genbruge dem.. De koster ca 80 kr mener jeg.


  • #2   26. jan 2008 Og god bedring til mispigen..

  • #3   26. jan 2008 Hun kan have sukkersyge, og det kan være noget med nyrerne.
    Prøv at lægge noget plastik i kattebakken i stedet for grus, så kan i få en urinprøve. Vil hun ikke tisse på den, så luk hende inde et sted evt. toilettet, til hun har tisset


  • #4   26. jan 2008 Jeanette *Køge *
    Sjovt som vi har de samme dyr 8)
    Som beskrevet i teksten, vil hun netop ikke gå i plastikgruset - det er nemlig også det vi har købt.
    Det er noget værre rod smiley


  • #5   26. jan 2008 maj-Britt L
    Tusind tak, det vil jeg forsøge.
    Vi skal til tjek igen mandag, så vil jeg forsøge (igen igen) at få en prøve fra hende.


  • #6   26. jan 2008 Åh undskyld, det havde jeg ikke set:-(

    Ja så er der nok ikke andet for end at dyrlægen må have et kateter op smiley


  • Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 32 Svar: 750
    #7   26. jan 2008 Min kasterede hankat fik konstateret sten i urinen for nogle måneder siden. Vi fik også det der specielle grus og en pippette, men med en kat der er vant til at pisse ude var det sq ikke nemt, så dyrlægen bedøvede ham bare, og tog en urinprøve direkte fra blæren. Få dem til at gøre det. Det var yderst smertefuldt for min kat til sidst, han kom simpelthen næsten ikke af med noget urin. Nu er han på specialkost og trives i bedste velgående.

  • #8   27. jan 2008 Hmmm... dyrlægen kan da ta urin ud uden at bedøve... det har jeg da fået gjort adskillige gange hos mine katte...
    Hvis hun klager når I tager hende op, har hun da ondt... Er hendes blære spændt? Jeg havde engang en hankat, der havde krystaller i urinen og der gik max 3-4 uger efter vi var færdig med medicinkuren, så havde han det igen.... til sidst måtte vi aflive ham, for det var umuligt at få bugt med de sk.... krystaller.
    Har sidenhen lært at bruge tranebær, det holder urinen i den rette pH, så der ikk kommer krystaller/blærebetændelse.. Har sparet mig for mange dyrlægebesøg.


  • #9   27. jan 2008 Oliver får Hills s/d mod sine krystaller.. Og det ser ud til at virke fint..

    Off topic: Annelise, hvordan bruger man tranebær? Hvis katten får tørfoder (han spiser ikke dåsemad).. kan man købe det i pulverform? Og ved man hvor meget katten skal have?


  • #10   27. jan 2008 Jeg køber gærtabletter med tranebær og når jeg ser en af kattene, og det er især min ene hunkat, sidder længe på spanden, gir jeg hende 5-6 stykker et par gange om dagen i et par dage og efter dette er der ikke mere at mærke på hende.... hun har ellers været en del gange hos dyrlægen på den bekostning, men det er nu over 3 år siden sidst.

  • #11   27. jan 2008 Okay tak:-)

  • Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 32 Svar: 750
    #12   27. jan 2008 Annelise: Har de godt af så mange gærtabletter på en gang? Mine får 1 om dagen, og det er fordi jeg har bildt mig selv ind at jeg engang fik at vide af min dyrlæge at de ikke skulle bruges som godbidder og lignende, da de ikke måtte få for mange. Men om det er min hukommelse der spiller mig et puds ved jeg ikke.

  • #13   27. jan 2008 Ifølge pakken må de få 3-5 stk om dagen - og så gir jeg dobbelt-dosis i et par dage for at få renset igennem... jeg har ikke bemærket nogen forskel på dem, når de får "overdosis".
    I øvrigt har jeg osse selv tranebærpiller stående, hvis jeg mærker tegn på en begyndende blærebetændelse...


Kommentér på:
Hjælp til kat

Annonce