afghanistan afghanistan
hvor bliver jeg trist ved de forfærdelige billeder man ser i nyhederne fra Afghanistan ...
Min hjerne kan simpelthen ikke fatte at der sidder voksne mennesker/mænd som styre og er stolte når deres folk sulter, når der er de forfærdelige vilkår på fx hospitalerne, når spædbørn er underernærede og mødre selv er så underernærede de ikke kan amme deres børn ..
hvordan kan man køre hujende, fejrende igennem en by når situationen er så rædselsfuld ...
skulle man fra verdenssamfundet være blevet, skal man gå ind igen, eller ?
hele min indstilling siger hjælp, nødhjælp, mad, medicin osv, på den anden side siger min fornuft at de jo så bare holder hånden under systemet der ....
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 7 Emner: 39 Svar: 1.481
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 83 Svar: 7.486
Hvis vi vil hjælpe de afghanere, der ikke vil leve i 'middelalder tilsat automatvåben og mobiltelefoner' så tager vi imod dem i vesten med åbne arme. Resten sejle i deres egen sø.
feb 2013
Men Afghanistan bliver ALDRIG nogensinde anderledes før afghanerne selv vil det og smider taliban på porten. Så ja, til at hjælpe dem ud af afghanistan, der ønsker det. Men nej, til at forsøge endnu engang at komme med militær, diplomati og humanitærer organisationer og tro at man kan ændre på afghanistan. Det virker jo ikke.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 30 Emner: 186 Svar: 10.756
Lang de fleste er mænd.
Og selvfølgelig skal vi i vesten tage nogle, men vi er nu engang ikke i stand til at tage alle. Samt hvis vi tager alle, så er vores kultur snart væk og erstattet med islam og sharia, for desværre har de utrolig svært ved at indordne sig danske forhold, de kræver og kræver den ene gang efter den anden, at vi skal ændre vores traditioner og indføre deres.
Jeg har ondt af sultne og undertrykte mennesker, men vi kan ikke redde dem alle sammen. Vi skal hellere ikke gå ind i Afghanistan igen, for det vil ikke nytte noget, for lige så snart vi trækker os ud igen, så er alt ved der gamle.
Det er forfærdeligt, men jeg tror faktisk ikke, at nødhjælpen ændrer noget, for så kan forholdene jo fortsætte og fortsætte for der kommer jo nye forsyninger igen.
Jeg tror, at de skal endnu længere ud de er nu før der sker en ændring, det vil sige at også nødhjælpen skal stoppe og at vi ikke mere giver asyl til unge afghanske mænd.
Vil befolkningen ændre på forholdene i deres land, så må de altså tage sig sammen og sætte Taliban på porten, frem for at flygte til vesten.
Og nej, jeg er ikke racist.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 93 Hunde: 4 Emner: 953 Svar: 18.048
feb 2013
Pas nu på ikke at se spøgelser.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 65 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 354 Svar: 14.425
Det sjove er, at i det store billede er dine venner pisseligegyldige .. de fleste tyskere gik ikke ind for jødeudryddelse, og generelt vil langt de fleste mennesker fred og fordragelighed .. det er bare helt og aldeles ligegyldigt, når der er nogen, der ikke vil.
Men kald du det da bare spøgelser ..
feb 2013
feb 2013
feb 2011
Hvis man har set de udseendelser der er omkring social kontrol og kvinder i dele af det islamiske samfund i DK så er det vist tydeligt at der er islamister der selvom de måske endda er født og opvokset i DK ikke har ønske om at tage de danske normer til sig .. og så er der de der nærmest har taget alt vestligt ind, derimellem er der nok et hav af nuancer ..
Jeg tror sagtens man kan flygte fra noget, men hvis man flygter til noget der er SÅ forskelligt kan man måske ende med at "falde" tilbage i det man kender, måske ikke i så rabiat en grad som det man flygter fra, men dog set med vores øjne noget der er imo tilbagestående nok til det ikke hører hjemme i vores kultur ...
feb 2013
Har vi et problem med nogen, der ikke er blevet integreret og som lever i et parallelsamfund. Ja, da, men er det flertallet af folk med muslimsk baggrund. Sådan kan det godt komme til at se ud, men er det mon rigtigt?
feb 2011
Jeg vil sige at der stadig er lang vej nogle steder og specielt er der stadig laaang vej for mændene og de har stadig "magten" i hjemmene ...
bare igen se det program, at kvinderne ikke bliver skilt så længe en iman ikke anderkender det, selvom der er en lovlig dansk skilsmisse og kvinderne tror på det, og samfundet/familierne vender sig stadig mod de kvinder der bryder ud ... tror bestemt det er langt mere udbredt end man bryder sig om at vedkende sig ...
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 30 Emner: 186 Svar: 10.756
Nu er det jo sådan at europæere, asiater og amerikanere er god til at tage i os den kultur de flytter til, speciel asiater er gode til det, og de sætter en ære i at klare sig selv
Og om du tror det eller ej, så er det overvejende muslimer der er problemer med, og det er desværre ikke kun første generations der er store problemer med, men også anden og tredje generation.
Hvis flertallet af muslimerne gad arbejde og integrere sig, så kostede de jo ikke vores samfund 33 milliarder om året, og vores fængsler ville ikke være overfyldt.
Her i Kolding har vi to ghettoer, jeg bor 100 meter fra den ene og når man bor så tæt på ser og hører man altså mere end hvis man bor på landet langt væk fra ghettoerne.
Forretningerne i ghetto områderne har store problemer.
Mette, hvis alt var så rosenrød som du ser det, og som du mener, så fandtes der ingen ghettoer og overfyldte fængsler.
Og lige som du, kender jeg også søde og arbejdsomme muslimer, blandt andet min frisør, min tandplejer, min grønthandler mm.
Isabelle, jeg er fuldkommen enig med dig, men det koster os ikke kun 31 milliarder.
Vi er oppe på 33 milliarder, og det stiger sandsynligvis mere i år.
feb 2011
https://politiken.dk/udland/art8921472/Saudi-Arabien-id%C3%B8mmer-kvinde-34-%C3%A5rs-f%C3%A6ngsel-for-brug-af-Twitter
og det er der også blandt mange af anden etnicitet i DK ...
Det er der i Afghanistan, i Indien, i Japan, ja hvor er der ikke fristet man til at sige ..
Det er egentlig beskæmmende i 2022 world wide set at der ikke er sket mere for kvinders ligeværd .. hvor ofte er det en pige/et barn bliver gift ..
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 65 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 354 Svar: 14.425
Jeg skærer ingen over hverken kam eller børste - jeg forholder mig til det du skriver, og - som jeg allerede HAR skrevet, dine venner er pisseligegyldige lige her.
Jeg jobber i psyk, vi har enormt mange udenlandske læger, medicinstuderende, sygeplejersker, ergo, fys, etc.
De er mine kollegaer - punktum. Hvordan de spiser, hvordan de dyrker deres tro, hvordan de lever når de er hjemme .. don´t care.
De passer deres arbejde, de er søde, sjove, venlige, dygtige .. og dumme, kedelige, arrogante, elendige til deres job .. som alle os andre.
MEN !!!
Det er jo ligesom ikke dem, der er the issue her.
Det kan godt ske, at du bliver "træt af" - jeg bliver formentlig nok endnu mere træt af, at du har så enormt svært ved at se realistisk på den problemstilling vi står over for - og er i - blot fordi du har nogle venner / kollegaer, der ikke er problemer med.
Det har jeg også .. og ????
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 24 Svar: 313
Enig. Jeg har også gode kollegaer, der har anden etnisk baggrund. Men som du siger, er det ikke dem, der er problemet. Jeg er også total ligeglad med, hvordan de lever derhjemme. Hvad rager det mig, om de fejre jul eller ramadan.
Kommer de her, er det fordi de vil være en del af det danske samfund på godt og ondt. Vil de ikke det, syntes jeg de skal finde et land, der lever op til deres syn på hvordan det skal være.
Hvor ville det være dejligt, hvis vi kunne respektere og accepterer hinanden på tværs af religiøse, politiske, seksuele m.m. Overbevisninger. Men detver vi desværre langt fra. Det går Desvære den modsatte vej.
feb 2013
Men det er åbenbart stadig vældig provokerende at komme til at stille spørgsmålstegn ved om det ligefrem er flertallet af indvandrere med mellem-østlig muslimsk baggrund, der udgør et problem.
Der bor ca 500.000 indvandrere og efterkommere af indvandre fra kategorien 'ikke-vestlig baggrund' i DK. Der bor ca 46.000 mennesker IALT i det der kaldes 'de hårde ghettoer'.
Jeg gik i folkeskole et af de steder, hvor der boede rigtig mange af de tyrkiske gæstearbejdere, der kom hertil i '60-erne og '70-erne. Der var en stor virksomhed i byen, der beskæftigede rigtig mange tyrkiske arbejdere. Der var mindst et par tyrkiske børn i alle klasser. De boede nærmest alle sammen i samme grå betonbebyggelse. Der var meget stor forskel på, hvor velintegrerede de var. Og der er givetvis meget stor forskel på hvordan de lever idag.
Det ikke nemt at blive godt intergreret i et samfund, hvor man mødes med mistro. Uanset at historikken for den mistro er at der i en periode var nogen der udbyttede et lidt 'naivt' system. Det er ikke nemt at blive integreret i et samfund, hvor der er en udbredt antagelse om at man ikke VIL bidrage til samfundet.
feb 2013
I Sverige bliver indvandrere mødt med mistro akurat som i Danmark - måske endda en tand værre. Her har man så først meget meget sent indset at man rent faktisk har et problem og i mange år bildt sig selv ind at det faktisk gik ret fint. Man har nærmest ment at man var et forbillede
De venner og familiemedlemmer jeg har med mellemøstlig/muslimsk baggrund er vel blevet velintegrerede fordi de selv har været åbne overfor det land de kom til og så har de mødt nogle mennesker, der var åbne overfor dem og som har hjulpet dem til at forstå vores samfund. Og, ja de blev også mødt med mistro og det bliver de stadig. Og nej, de er ikke allesammen veluddannede og har vellønnede jobs.
feb 2011
@Mette #22 ... det er altså ikke altid de etnisk danskeres skyld ...No Way den præmis er jeg slet ikke enig i ... Langt de fleste danskere jeg kender og taler med, for ikke at sige alle, det har intet imod ikke etnisk danskere, hvis de ellers opfører sig efter gældende danske spilleregler/love i det off rum... jeg har fx været buschauffør for år tilbage, oplevede et par gange at mine ikke etniske dk kolleger fx blev gift med en fra deres hjemland, og oplevede flere gange at holdningen var hun skulle gå hjemme og føde/passe børn, og at lære dansk var ihvertfald fx ikke et issue, så kunne de jo ende med at det blev vældig svært det der ægteskab ...
@John .. nej men nu var det lige på baggrund af nogle nyhedsindslag fra Afghanistan jeg lavede tråden ...
feb 2013
Du har haft oplevelser med buschaufføre, der ikke synes deres koner skulle integreres. Jeg har så andre oplevelser med indvandrere. Billedet nok ikke helt sort-hvidt.
@John: Der er vist ikke noget muslimsk land, hvor kvinder ikke undertrykkes.
Skulle en afghansk kvinde dukke op ved vores grænser håber jeg vi giver hende en god modtagelse og ikke parkerer hende på et asylcenter i årevis. Sådan et sted bliver man ikke integreret.
feb 2013
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 24 Svar: 313
Jeg kommer hellere aldrig til, at accepterer piger og kvinder der bliver undertrykt eller mennesker i det hele taget. Det er ikke det jeg mener, med at accepterer og respekterer mennesker med en anden religion m.m. Undertrykkelse har intet med religion, at gøre. Det handler om magt. At man så bruger religionen, som en undskyldning, som vi ser i Afghanistan, med Taliban, har intet med religion at gøre i mine øjne. Det er kun magt, det drejer sig om, at gøre befolkningen bange, så de ikke tør gøre modstand. I 20 år, kunne kvinder i Afghanistan gå i skole, tage uddannelser og have høje stillinger. Det blev med et taget fra dem, da Taliban kom til magten igen. Ingen skal bilde mig ind, at det er det flertallet ønskede.
Det jeg mener, er og jeg ved godt det er en naiv tanke. Men jeg ville ønske vi alle var ligeværdig.
afghanistan