Vores hvalp vil ikke gå tur {{forumTopicSubject}}
Hej med jer.
Vi har D. 1/7 fået vores første hvalp
Det er en blanding af hvid schæfer, og golden retriever.
Som emnet lyder, så vil hun ikke gå tur.
Når vi går hjemmefra med hende, så piver hun, og kan slet ikke få lokket hende ud af vores indkørsel.
Igår prøvede jeg at bære hende et godt stykke væk fra vores indkørsel, men ligeså snart hun blev sat ned, trak hun mig hele vejen tilbage hjem.
MEN, hvis jeg tager hende med ud i bilen, og kære op i skoven, så vil hun gerne
Er det noget som går over med tiden? Er der noget vi kan gøre for at hjælpe hende?
Syntes det er ærgerligt at jeg skal køre op i skoven, når vi bor 300 meter fra skoven
Mvh Mille
jul 2020
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
Så tror jeg at vi har fået en hvalp som tager det lidt med ro, ang de gå-ture.
Var godt klar over at de ikke kunne gå så langt, når de er så små, men at hun kun vil gå lige ud foran hoveddøren syntes jeg var meget kort .
Vi må være tålmodige, og så hygge og lege med hende i haven
Tak for svar
jul 2020
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.695
Jeg har gjort det at vi har brugt tid i indkørslen og simpelthen kigget på de få biler der nu kom og de lyde der var. Det er skidekedeligt og man tænker "får hvalpen overhovedet noget ud af det her??" men hun er i løbet af det sidste døgns tid tøet mere op og springer nu rundt for at undersøge området lige ved lejligheden.
Jeg tror, det kommer med alderen, og jeg har i hvert fald valgt den tålmodige vej. Hellere en hvalp som langsomt bløder op og bliver nysgerrig, end en hvalp der er utryg
jul 2020
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.097
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.397
Der sker en masse i hjernen på sådan en størrelse de næste uger. Jo mere tryg hvalpen er ved jer, og sig selv, jo længere væk fra hjemmet føler hun sig tryg ved, at gå fra det, fordi hun ved, at hun kommer tilbage igen.
Så du gør det rigtige ved at tage jeres tid. Ikke ynke, men støtte, hvis vovsen bliver utryg ved noget.
Alt handler om jeres tilknytning i starten, da alt afhænger af det bånd fremadrettet
Hun får sikkert så rigeligt af gåture i området omkring jeres bolig, når hun bliver ældre, så hun går ikke glip af noget
Så smid hende i bilen og tag i skoven, tag hende med på miljøtræningsture en 3-4 gange i ugen (der sker kæmpe udvikling i de næste uger, man kan næsten føle når hjernen begynder, at have plads til mere stimuli), alt efter, hvad I ellers laver med hende.
Når man taler om restriktion på ture, så er det ture i snor, ensartet belastning på vovsens krop.
Vovsen må gerne gå ture, uden snor, hvor hun kan bevæge sig frit, med måde selvf.
Ud at dele oplevelser med hende, som den med indkørslen, hvor man betragter og støtter.
okt 2007
jul 2020
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.097
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.493
Hellere ikke mine hvalpe har ikke haft problemer med at gå tur.
okt 2007
Fortovet fra mit hus til vejen, er så smalt, at førerhuset fra nogle lastbiler rager helt ind over det, når de skal dreje. Jeg ville også synes det var voldsomt, hvis jeg var en 8 uger gammel hundehvalp, der endnu ikke kender dem, den pludselig bor sammen med.
Vores hunde er individer, og derfor skal de behandles sådan. Alle hvalpe har styrker og svagheder, ikke at jeg ser det som en svaghed, hvis en hvalp synes, at det er voldsomt, at gå i omgivelser, som jeg beskriver.
Samme hvalp havde ikke været på matriklen i 2 minutter før den uden problemer tissede, tullede op i badebassinet og legede, inden den på eget initiativ undersøgte huset, og hilste på katten. Den sov selvstændigt udenfor fra dag 2 etc. Ingen angst eller utryghed.
Vi kørte ud, og oplevede en masse, men en reel gåtur på det omtalte fortov, det ventede vi med, for hvorfor ikke tage tingene i hvalpens tempo?
Hun blev ikke løftet eller noget, hun gik fint ud til bilen, og tilbage igen.
Hvem tror man, at man imponerer, når man evt. risikerer, at overskride hvalpens grænser, på noget der er såå ligegyldigt, som en gåtur rundt i villakvarteret? Det skal de nok få lært.
TS skriver, at hendes hvalp fint går tur i skoven etc. Så det er ikke fordi, den ikke vil gå tur. Den er bare ikke tryg ved det, i de omgivelser, som TS har omkring deres hjem, endnu.
okt 2007
For det er for mig ikke oplagt naturlig adfærd for en hund, ikke at have respekt for noget, som i virkeligheden er potentielt livsfarligt. Det er om noget unaturligt.
At hunden blindt følger hvemsomhelst ... er det mod ... Hvad har den af muligheder, i sådan en situation?
Jeg tror på selvstændighed. Mod ... definitionen i Den Danske Ordbog er: "mental eller moralsk styrke til at handle eller tale i en situation der kan være til fare eller skade for én selv"
Er det noget man udsætter en 8 uger gammel hvalp for?
Vores hvalp vil ikke gå tur