{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
776 visninger | Oprettet:

Argh endnu en flåt!!! {{forumTopicSubject}}

Ja jeg har allers aldrig haft problemer med de små kryb, men nu har vi så flyttet hestene på sommergræs, og så skal der jo ses til dem dagligt.
Har nu fjernet 7 flåter på 2 dage (!) -altså på mig selv ikke dyrene.
Og jeg HADER dem, de er bare for ulækre.
Er der ikke et eller andet man kan gøre for at mindske antallet af "angreb"?
Er begyndt at tage sådan nogen hvidløgstabletter, nogen der har erfaring med om det virker?

Ja Møffe får jo de der frontline-pipetter, og hun har ikke haft en eneste, så måske man bare lige skulle låne lidt af det hehe

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Argh endnu en flåt!!!
  • #1   11. jul 2007 Yark, på dig? Pøj manner, får helt myrekryb...

• #2   11. jul 2007 ha ha du kan jo prøve frontline..G

tror det bedste du kan gøre er at tage langt tøj på så de ikke kan komme ind til dig..er selv total panisk for dem, det er så frygeligt.
    du tager dem med en tang ikke???

• #3   11. jul 2007 Æblecidereddike... de kan ikke lide den sure smag.
    Jeg ved ikke hvor meget du skal spise, men ellers kan du blande det 50/50 m vand og komme det i en sprøjteflaske

• #4   11. jul 2007 Ja på mig. Og jeg var sgu osse ved at brække mig over at de sad på mig:o(

Har skam langt tøj på. Ridebukserne har jo velcro forneden, så de slutter jo ret tæt, og en langærmet trøje havde jeg osse på.
    De er micro små, så de er nærmest umulige at fjerne så hovedet kommer med, selvom jeg bruger tang (og jeg kan altså ikke få mig selv til at lade dem side til de er lidt større). Tror aldrig jeg har set dem SÅ små før.
    Har osse lige indkøbt en flaske sprit, så det kan blive renset når de er fjernet (dyrlæge anbefalede det ved hestene, så det er nok osse godt for mig hehe)...

Altså jeg vil gerne donere en god slat penge så de kan opfinde frontline til mennesker, for ad hvor er de ulækre de små sataner...
    Og så har jeg ALDRIG haft en tæge før, selvom jeg tit er på steder hvor andre er fyldt med dem når de har været der. Underligt at de pludselig synes jeg smager godt:o(

• #5   11. jul 2007 Synes egentlig osse jeg spiser meget hvidløg, men er jo så osse lige begyndt på de der tabletter, bare lige for at få lidt ekstra hehe...
    Æblecidereddiken vil blive afprøvet.

• #6   11. jul 2007 blik øje smider lige et link til en tang jeg lige har købt den virker bare, så kan du jo overveje det c",)

• #8   11. jul 2007 Nøj, ja den er smart. De havde den ikke da jeg var nede at kigge, men tror da lige jeg vil bestille den her så:o)

• #9   11. jul 2007 hvad er en flåt? - er det en tæge?

• #10   11. jul 2007 vivisolies -ja

• #11   11. jul 2007 Jeg er ret sikker på at du kan købe en spray (til mennesker) til at holde flåterne væk, synes jeg har set det på apoteket... Prøv at spørge apoteket eller Matas...

• #12   11. jul 2007 Pia -hvis det er rigtigt bliver jeg godt nok lykkelig. Så vil jeg tage på apoteket i eftermiddag

• #13   11. jul 2007 Julie: En tæge er en parasit.

• #14   11. jul 2007 Julie: Jeg ved heller ikke meget om det, andet end det, som du også skriver, ikke er det samme som en flåt. Men her i hjemmet hedder de tæger de små kravl. Det har vi altid kaldt dem, så det bliver vi bare ved med...

• #15   11. jul 2007 Har lige kopieret følgende fra en internetside. Har fjernet billeder, men ikke selv læst teksten endnu.

Forskel på skovflåter og tæger?
    skrevet af Vestre Hus Børnenaturcenter
    Skovflåter og tæger (Heteroptera) er ikke det samme. En skovflåt er en lille blodsugende mide og en tæge er et insekt, som ikke gør mennesker eller dyr noget. En tæge ligner en lille bille og har seks ben. Skovflåten ligner en meget lille edderkop og lever af at suge blod fra dyr som hjorte, mus og ræve, men den kan også sætte sig på mennesker.
    Skovflåten lever i 2-5 år. Dens livscyklus består af i alt tre måltider og tre vokseperioder. Når den seksbenet flåt-larve har spist, vokser den sig til en otte benet nymfe. Det er typisk nymfen, der bider og suger blod fra mennesker. Den kræsne nymfe kan sidde i et døgn på mennesket, før den beslutter sig for at ”spise” og hvis den får lov, kan den sidde i op til 14 dage. Herefter vokser den sig til en vokse skovflåt, som spiser en sidste gang, inden den lægger æg og dør.
    Skovflåten sidder i toppen af højt græs el. lignende og venter på, at en potentiel vært skal gå forbi. Når skovflåten har fundet et passende sted på din krop, bider den sig fast og giver sig til at suge blod. Skovflåtens bid er smertefrit fordi den samtidig sprøjter en lokalbedøvende væske ind. Nogle mennesker kan mærke at den kilder når den kravler rundt på kroppen. Efter nogle dage, når skovflåten er mæt, falder den af, af sig selv.
    Får du en skovflåt på dig vil den typisk vandre til et varmt, fugtigt og mørkt sted på din krop, (skridt, armhuler, navle, nakke, hårgrænse, bag ørene m.m) men den kan slå sig ned alle vegne
    FAKTA: Tæger bider altså ikke på mennesker eller dyr.
    Tæger kan kendes på deres halvdækvinger. En del af forvingerne er kitiniseret og hård, mens en del er menbranøs, hvilket giver tægerne et karakteristisk kryds på ryggen.
    I modsætning til billerne har tægerne ufuldstændig forvandling - altså en gradvis forandring gennem en række nymfestadier.
    Nogle tæger er rovdyr, andre suger plantesaft. Og bredtægerne, hvoraf nogle ses her, kan lugte rigtig grimt, når de skræmmes. Derfor kaldes de også stinktæger.
    Vi har knap 500 arter af tæger i Danmark. Det er faktisk ganske mange.
    Tægen ovenfor er udvokset, mens tægerne herunder er nymfer (de mangler vinger). Denne tæge er tit meget almindelig i brombær - og en enkelt tæge kan nemt ødelægge den hjemmelavede brombærsyltetøj.
    Tægen ovenfor er udvokset, mens tægerne herunder er nymfer (de mangler vinger). Denne tæge er tit meget almindelig i brombær - og en enkelt tæge kan nemt ødelægge den hjemmelavede brombærsyltetøj.
    Mange tæger er knyttet til vand. Det gælder skøjteløberne, som angriber smådyr, som er blevet fanget i vandhinden - og det gælder større dyr som skorpionstæge og rygsvømmer. Begge disse dyr er rovdyr og de kan stikke ubehageligt, hvis man fumler med dem, når man har fanget dem.

• #16   11. jul 2007 Ja der ER reelt ikke det sammen, men en flåt er jo det de fleste kalder en tæge, så for mig er de nu det samme alligevel:o)

• #17   11. jul 2007 Julie: Nej bvadr, der er fandeme mange.

• #18   11. jul 2007 Hehe, men 5 ud af de 7 flåter sad altså på min mave, så den er åbenbart både mørk og varm...
    Hmm... noge derved om det er normalt at det klør der hvor en flåt har siddet?

• #19   11. jul 2007 Ved ikke om det klør, men ku da forestille mig det, når der har været sådan en lille lort... Men man hører mange gange at man skal gå til lægen med sådan noget...

• #20   11. jul 2007 mine har slet ikke haft nogle i år, sidste år havde de en hver. jeg giver dem overhovedet ikke noget for det

• #21   11. jul 2007 klør...... måske har du ikke fået alle ben med ud, husk du må aldrig dreje dem ud, så spytter de i dig og det er det som er ret farligt....
    men bare at snakke om det kan for mig godt fremkalde kløen..G

• #22   11. jul 2007 Ok... Hmm så tror jeg lige jeg ringer til lægen i morgen tidligt og spørger...

• #23   11. jul 2007 Nej har ikke drejet dem rundt. Den ene fik jeg ikke helt ud, men fik fjernet resten bagefter (bvadr). Men har da snart ikke lyst til at tage ud til hesten når man slæber sådan nogen kryb med hjem hver gang:o(

• #24   11. jul 2007 god ide, det er altid rart at være på den sikre side....c",)

• #25   11. jul 2007 hmm..... hvis man strigler hesten med det samme man kommer så tag en lussekam og stryg den ved ryg og mave på hesten
    lad vær at gå ligge i knæ højt græs
    og hold dig fra skoven så skulle du være sikker..g...

• #26   11. jul 2007 Hehe... Må nok hellere få taget et billede af hvor de går på sommergræs. For de forholdsregler er umulige at tage. De er kommet ud på et 15 hektar stort område hvor ca 1 hektar er skov og ellers er det eng der ligger ned til en sø. Græsset går mig de fleste steder til mellem knæene og hofterne...

• #27   11. jul 2007 ha ha køb tangen...lol

• #28   11. jul 2007 Jep -det er nok eneste løsning... Men ad, bare tanken om at de kravler på en. Det er lidt ligesom med lus og lopper -bare tanken får det til klø.

• #29   11. jul 2007 Så er der billeder af sommerfolden. De sidste tre i fotoalbummet. Så kan du se hvad jeg mener med umulige forholdsregler hehe:o)

• #30   11. jul 2007 Nå ja, de er forøvrigt meget uskarpe. Det er min mor der har taget dem og alt det der tekniske med at man kan indstille et kamera har hun ikke lige fundet ud af hehe

• #31   11. jul 2007 Jeg og min kæreste er lige blevet vaccineret mod Central Europæisk hjernehindebetændelse - som disse flåter blandt andre sygdomme kan smitte med. Denne er dog den farligste da den er uhelbredelig!

Synes de som er meget i naturen bør tage kontakt til Københavns Seruminstitut. Her kan man blive vaccineret og bor man ikke lige i nærheden kan de sikkert anbefale nogen.

• #32   11. jul 2007 Jeg synes at det er vildt skægt at det er flåter der sætter sig på hundene - men alligevel er det en TÆGE-tang man køber hos dyrelægen.... *SS*

• #33   11. jul 2007 Ok. Vidste ikke man unne vaccinere imod det... Det var da en idé at forhøre sig om. Så er man da sikret en smule.
    Er det én gang eller skal den gentages fx en gang om året?
    Og betaler man selv -i så fald, hvad koster det?

• #34   11. jul 2007 ha ha ja det kan jeg godt se...G.....
    men sikke et paradis for hestene c",)

• #35   11. jul 2007 Michelle: Vi blev det i sidste uge, herefter skal der minimum gå 14 dage før 2 vaccination og så 3 gang efter et år. Disse 3 vacciner gør du er beskyttet mod deres ækle og farlige sygdomme i 3 år minimum.

Vaccinen har fantes til hunde også. Desværre synes producenten (USA) at Danmark var for lille et markedt for salg af denne. Derfor findes den ikke herhjemme. For ens kæledyr kan godt blive meget syge - ligesom os tobenede. Hold øje med det sted på huden flåten har bidt, kommer der en rød ring derom så søg læge eller dyrlæge asap.

Det eneste der ikke kan behandles er den Central Euripæiske hjernehindebetændelse.

• #36   11. jul 2007 -ja man betaler selv ligesom andre vacciner. (Herpetitis-gulfeber osv)

• #37   11. jul 2007 chatrine... Ja det er skønt. Bare lidt træls at skulle gå et par km for at hente dem (de står jo altid i den anden ende af folden hehe). Den ene er en 3 års der bare skal have lidt fred efter tilkørsel. Den brune er min fars kørehest som trænger til en pause. Jyden har haft lidt rygproblemer så han skal osse bare hygge lidt og den sidste er min springhest som snart skal tilkøres. Så 4 heste om 15 hektar, det må da være paradis.

Kath... Ok. Jamen så er det jo heller ikke noget der skal gøres så ofte år først de første tre er overstået.
    Hvor meget koster det ca?

Kommentér på:
Argh endnu en flåt!!!

Annonce