Ville I have gjort noget? {{forumTopicSubject}}
var til et arrangement i dag for børn med julemand osv. her overværede jeg to mødre gå over stregen over for deres børn.
den ene var en dreng på ca 10 år. han tog nogle kager fra julemandens kurv men tabte to af dem hvorefter hans mor greb ham i armen rigtig hårdt og råbte hvorfor fanden er du altid så dum! ind i hans ansigt.
hans verden brød helt sammen og hans glæde var helt væk da de gik videre. han gik sådan lidt bag hende med sænket hoved og kastede forsigtige blikke.
bagefter stod vi i kø bag en mor. datteren var ca 10 år og bad om en sodavand. hun var en lidt kraftig pige. moren hvæsede retur nej det får du ikke tykke!
så gik pigen og igen så jeg den der sårede reaktion.
min umiddelbare reaktion, som var at handle, udeblev fordi jeg stod med mit eget barn og ikke ville lave en scene, og fordi jeg var i tvivl om det ville skade disse børn mere, hvis jeg havde gjort det foran dem og overfor deres mødre...
er jeg for blødsøden? Jeg synes ikke man skal tale sådan til børn.
ville i have gjort noget? hvorfor? hvorfor ikke?
hvis ja.. hvad..?
forældre kan have brug for at bremse deres børn og sige stop. men de to situationer her er for mig noget andet. de var krænkende og nedbrydende. og det reagerer jeg på.
det var ikke mit indtryk at det var første gang disse mødre talte sådan til deres børn. børnenes reaktion var for dyb.
skulle jeg have gjort noget tænker jeg?
I ved det farligste i verden er at sige noget til folk om deres rolle som forælder.... men for pokker... I mine øjne var det sgu over grænsen...
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.808
Hvis jeg havde en god dag ville jeg nok sige "Øh, snak dog ordenligt til dit barn"
stakkels børn
okt 2010
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.955
måske jeg kan klædes bedre på en anden gang når jeg hører jeres meninger og tanker og erfaringer.
PS leg var ikke mulig. vi stod i en kø...
okt 2010
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 25 Emner: 40 Svar: 881
Jeg tror helt ærligt jeg var blevet så paf, jeg ikke havde formået at reagere.
okt 2010
Min datter er heldigvis ret udadvendt og god til at tage de lidt "svage" under hendes vinge
apr 2018
apr 2018
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 4.357
ØV at nogen kan være så nedladende ????
apr 2018
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.725
Årsagen? Hun synes vi talte for hårdt tilvores 3 årige datter.
Jeg skal hilse og sige at sådan en reaktion KUN gjorde mig og min mand skidesure - så HVIS man henvender sig til andre forældre og ønsker det skal være konstruktivt så skal man overveje sin tone først..
Jeg havde nok forsøgt at henvende mig til barnet og ikke moderen. Vist barnet, at der er voksne som gerne vil det, og som ikke kalder det øgenavne. Også selvom det kun er i et kort øjeblik, så bliver de alligevel set - af et venligt medmenneske
PS - årsagen til den hårde tone overfor vores datter var fordi hun var i færd med at stikke af, og jeg agtede ikke at hun blev væk i IKEA - hvis nogen undrede sig
apr 2018
råber en igen bliver forældre måske sure fordi det er skamfuldt at blive råbt af? Jeg tænker børn føler det på samme måde nemlig. især når det er krænkende som her
jeg vil gerne vise en reaktion hvor jeg ikke behøver gå ned på deres niveau.
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.725
Hvis intentionen er, at det skal høres og trænge igennem, er det nemlig vigtigt at man taler roligt til den pågældende mor selvom man er harmdirrende over måden, de nedgør deres barn på.
apr 2018
jeg skælder sjælden ud og de gange jeg har gjort har det været fordi jeg blev bange. fx da hun stak af på en parkeringsplads... der blev hun også bange for jeg råbte kan du så komme her nu
det var da ikke mit fineste øjeblik men hun kan ikke ses fra bilerne og hun vred sig ud af min hånd. Hun har ikke gjort det siden men jeg brød mig ikke om det...
vi er kun mennesker...
men de to her... Ja det var over stregen... øgenavne og nedgøre...
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.040
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
"De gange JEG har udviklet mig mest, har HELT klart været når jeg er blevet kaldt dum og tyk. Jeg udvikler mig faktisk ALLERbedst i et utrygt miljø!"
Men mon ikke ironien ville gå fuldstændig over hovederne på dem - og jeg ville med garanti være for konfliktsky til at reagere hurtigt nok
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.419
Jeg har endnu ikke oplevet, at man kommer nogle steder overfor folk, der er pressede, stressede, ude af balance osv., ved at ryge over i enten sarkasme, belæring eller "angreb".
Hvis man selv har overskuddet til det, så tænker jeg, at ubetinget venlighed og imødekommenhed er vejen frem - overfor BÅDE mor og barn.
At have den der sætning i baghovedet med "Jeg er sikker på, at intentionen bag er god", og så møde dem med den.
Et stort smil - et "Er du ok?", "Er der noget som helst, jeg kan gøre, for at hjælpe?" - kort sagt, åbne op overfor dialog istedet for at fordømme.
Ved godt det lyder lidt frelst og lidt "spread love"-agtigt, men det plejer at virke
apr 2018
aug 2007
At den forælder rent faktisk tror på, at den "tone/udtalelse" gør noget godt, når det ikke er noget, der foregår i affekt.
Hvis vi istedet er ude i, at de gør det af decideret ondskab - så ville man garanteret alligevel ikke kunne ændre på noget som helst, ved at gribe ind.
Men der er ikke mange decideret onde mennesker derude.
Kun mennesker der er ubetænksomme, tankeløse, uafbalancerede, eller bare ikke ved bedre.
apr 2018
aug 2007
Det kræver bare ekstremt meget overskud og venlighed, hvis man på nogen som helst måde skal gøre sig håb om, at ændre på det.
Og at kunne spørge "Er du ok?" og virkelig mene det, kan være starten på et fint venskab.
Jeg har fået én af mine bedste veninder på den måde, fordi hun stoppede op (eller faktisk vendte om og kom tilbage) og stillede det spørgsmål til mig.
Ikke fordi jeg havde råbt højt eller skældt ud, men fordi jeg havde tårer i øjnene, da hun passerede mig.
Og jeg ved godt, at det et nemmere, at være venlig overfor folk, der er kede af det, end dem, der er vrede. Men følelserne bag, kan jo være de samme - det er bare udtrykket, der er anderledes alt efter folks personlighed.
Jeg vil resten af livet være hende taknemmelig for, at hun vendte om og tog sig tid, og jeg vil altid gøre mit bedste, for at "give det videre".
apr 2018
apr 2018
jeg vil gerne kunne håndtere det bedre hvis jeg ser den slags igen. forhåbentlig aldrig dog...
ang at hjælpe pressede forældre. den skal jeg huske. det vil jeg gøre fremover
da Zara var i den periode med at stikke af stak hun i zoo... direkte mod en sø naturligvis... her snuppede en mand hende på armen fordi han så min kamp for at nå derhen og det var virkelig rart!
herinde kan jeg iøvrigt godt fortælle hvordan vi lærte hende ikke at løbe hehehe... lige som en hundehvalp haha... men i dagplejen dur det ikke at sige det... men seriøst... løber man efter hvad gør en hvalp så? og sætter man sig i græsset og peger og siger seeee! hvad gør den så?
lol
men jeg læser men og suger til mig. tak!
apr 2018
det eneste der er vigtigt hvis man bruger se hvad der er her i græsset metoden er at der skal være noget.
ellers er der jo ingen belønning
men jeg forstår heller ikke den modstand mod seler... jeg gik med en selv lol
apr 2018
apr 2018
når de kommer... vis dem et blad eller noget
det virker her
okt 2010
dec 2006
Følger: 125 Følgere: 148 Hunde: 3 Emner: 614 Svar: 1.494
Havde jeg fulgtes med et barn, som du selv, havde jeg måske enten henvendt mig til en anden eller blot mumlet det ud i luften.
Selvfølgelig skal børn opdrages, men at nedgøre dem på den måde er bare slet ikke ok, og det er sådanne kommentarer der hænger ved. Min far kaldte mig en so da jeg var 6-7 år, fordi jeg pillede selleriene fra suppen (hvilket min far også gjorde), og den husker jeg meget tydeligt, selvom jeg idag bliver 34.
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
Jeg har så også fået en opsang da min knægt var 3 år havde vi været ude og handle og da vi skulle retur med vognen fra bilen fik han en racer tur rundt på p-pladsen med snurreture og billyde og høj latter fra Knægten(selvfølgelig ikke hvor der kører biler osv) . Indtil en ældre dame stopper mig med løftet hånd (stoptegn) og siger meget højt "ved hans mor og far godt hvad du foretager dig med deres barn!!!"
Øh...
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
jun 2007
Vores drenge på 9, 12 og 15 har da ved gud aldrig talt grimt til os. Det er ikke noget børn bare gør.
Som jeg plejer at fortælle dem, så er det altså ikke ok at køre overfor rødt, bare fordi naboen gør det. Hvis børn taler grimt til deres forældre, legaliserer det da ikke at forældrene støtter barnet i den adfærd, ved selv at tage bolden op. Psykisk vold kan faktisk være værre end fysisk.
okt 2010
jun 2007
apr 2018
Jeg var måske kommet til at gå med: din mor må trænge til briller - for jeg ser en dejlig dreng/pige
apr 2018
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.526
Jeg er blevet kaldt tyk/dum/fed og fået alle de der "skal du ikke snart tabe dig" af nogle i min familie og nej det har aldrig hjulpet på noget, tværtimod.
Ville I have gjort noget?