Det første møde mellem hund & kat {{forumTopicSubject}}
Ja, som overskriften siger:
Det første møde mellem hund & kat:
Hvordan har I introduceret jeres hund(e) og kat(te) til hinanden?
Hvor gamle var de?
Ville I gøre noget anderledes en anden gang?
Har I nogle gode råd til andre?
Osv....
For mit eget vedkommende:
Max (hund) var 4-5 måneder, da jeg købte ham.
Kort tid efter blev Matilde (kat) født (jeg havde moderen).
Da Max jo kun var hvalp, havde han endnu ingen opfattelse af, hvad man skulle gøre ved katte. Desuden var han opvokset i en stald med heste, høns, kaniner og katte.
Det var ikke så svært at få ham til at slappe af omkring kattene og lade dem være.
Da Matilde og hendes søskende var store nok til at kravle rundt i stuen udenfor kassen, var det heller ikke svært:
Jeg fik Max til at lægge sig ned og blive der, mens killingerne kravlede rundt om ham.
På den måde lærte Max at slappe af, og killingerne blev trygge ved ham.
Killingernes mor forsvandt så, da killingerne var omkring 13 uger - det førte til, at killingerne begyndte at betragte Max som deres mor. De lå og suttede på ham og fulgte ham overalt.
Så det har været succes med mine. (Bortset fra, at jeg stadig savner Matilde´s mor).
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.017
Vi anskaffede os den første kat da Jana var 5 år. Jana var vandt til at møde katte på gåturene og vandt til at man ikke jager katte ect. Vi var dog alligevel noget nervøs, da hun jo er af en race man ikke kan forvente, ikke vil jage mindre husdyr.
Men vi fik katten hjem (den var ikke vandt til hund), og sad og nussede den og snakkede med den i skødet da jana blev introduceret i snor. Hun fik lov at snuse og var meget intereseret i den. Katten var direkte radselsslagen for Jana og spruttede det bedste den havde lært! Og de første uger gemte katten sig i sin hule eller oppe i møblerne, hvis den følte hunden kom for tæt på sig.
Der blev ingen komplikationer ellers. De første uger lod vi dem ikke være allene uden opsyn! Og de var generelt ikke sammen uden jana havde snor på.
Vi brugte at give "time outs" til begge partere hvor de fik mulighed for kvalitets tid med os mennesker uden at skulle tænke på hvor den anden var henne (og vi fik også lidt fred i sindet den vej).
Det gik faktisk meget mere smertefrit end vi havde forventet... Og i dag er de super gode venner - og selv nabokattene er blevet accepteret af Jana nu. (Hun har åbenbart fattet at katte ikke er lig byttedyr)...
Kat nummer to var så vandt til hund og lidt ældre da den blev købt (og Jana var 8 år)- den reagerede jana på sammevis overfor, stile og roligt men intereseret! Katten gik lige hen til hunden og stak sin snude op i hovedet af hende og hilste velkommen. Også denne gang holdt vi hunden i snor den første tid og brugte time outs. Men de to har aldrig haft problemer med hinanden og holder meget af hinanden i dag!
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.017
jun 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 28 Svar: 357
Jeg glemte at skrive, at da jeg fik Max hjem og Matilde blev født, boede jeg hos en kæreste, som havde en lille Dansk-Svensk Gårdhund (tæve). Den var meget beskyttende overfor kattene, så Max fik nogle gange et hak, hvis han kom for tæt på kassen med killinger. Vi måtte også holde den væk, når killingerne var ude sammen med Max...
Det første møde mellem hund & kat
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside