Allergisk reaktion på vaccine. {{forumTopicSubject}}
Da vi her i efteråret var inde med vores to Chier Buddy og Balder til årligt tjek og vaccinering, fik vi en højst ubehagelig oplevelse, ca. 5 -7tim efter vi var kommet hjem fra dyrlægen. Balder så nemlig pludselig fuldstændig mærkelig ud i sit lille hovede. Han havde ligget og sovet i flere timer, da han også havde været i let narkose til en tandrensning.
Da vi så ville ud med ham til dagens sidste luftetur, var han altså totalt hævet op omkring mulen og omkring øjnene.
Vi har for mange år siden haft en Schæfer der fik akut nældefeber. Og disse hævelser lignede meget dem vores Schæfer havde.
Vi var jo godt klar over at det nok var en allergisk reaktion og ringede straks til vores søde dyrlæge (privat) og spurgte ham om hvad det kunne være. Vi var jo bange for om luftvejene ville hæve så meget op, at det kunne vanskeliggøre vejrtrækningen. Det var sent på aftenen og vi blev enige om at holde tæt opsyn med ham de kommende timer. Vi skulle naturligvis ringe igen ved forværring. For Balders vejrtrækning var egentlig fin og ubesværet nok. Men han så forfærdelig ud.
Jeg gik så på nettet og fandt flere tilfælde af lignende reaktioner hos bla. en Tjekkisk Rottehund. I det tilfælde var man kommet frem til at det måtte være en reaktion på vaccinen. den tanke havde vi jo også selv haft. Lægeligt kalder de det : "Flodhestehovede-hævelse". Hvilket er en rigtig god sammenligning. For Balders lille hovede var jo netop svulmet op omkring hele "muletøjet" og så omkring øjnene. Præcis som en Flodhests øjne.
Heldigvis begyndte det at klinge langsomt af, da vi skulle i seng. Og midt på natten var det faktisk væk og han lignede sig selv igen. Vores dyrlæge var dog meget opmærksom på om det skulle være vaccinen, som var: Nobivac DHPPiL. Den ville han i hvert fald ikke bruge næste gang.
Er der andre herinde, der kan nikke genkendende til vores oplevelse?
jun 2009
Følger: 34 Følgere: 34 Hunde: 2 Emner: 12 Svar: 526
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.329
Heldigvis var han vaccineret om formiddagen, så jeg ringede til dyrlæge som sag kom straks.
Enzo fik en sprøjte og så sad vi hos dyrlægen en 1½ times tid, så vi var sikker på at sprøjten havde fuld effekt.
jun 2009
Den sag jeg tidligere omtalte med vores Schæfer der fik akut nældefeber og pludselige ansigtshævelser. Hende tog vi jo også omgående til dyrlægen, som gav hende noget modgift. Men vi fik da også ved samme lejlighed at vide, at hævelserne ville aftage af sig selv, UDEN vi var faret til dyrlægen ;o) Men man bliver jo forskrækket og vil bare hjælpe dyret hurtigst muligt ikke?
feb 2007
Ved ikke om det havde været anderledes hvis vi var kommet udenfor åbningstid. Men nu var jeg i hvert fald heldig den dag, at jeg havde bestilt tid til vaccination om formiddagen.
Jeg ved ikke om kløen og hævelsen ville have fortaget sig i løbet af nogle timer - det snakkede dyrlægen intet om. Bare at det var godt at jeg havde ringet og var kommet igen. I værste tilfælde kunne der jo også være sket hævelse i halsen, så hunden ikke havde kunne få luft og så ville vi have et større problem end kun kløe og hævelse.
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.944
jun 2009
aug 2006
Utroligt i ikke var blevet bedst om at komme med det samme, min hunds hævelser forsvandt ret hurtigt efter sprøjten.
jun 2009
aug 2006
feb 2007
Det er kun den ene gang jeg har oplevet en hund få allergisk reaktion på en vaccination. Men jeg får stadig formiddagstider til mine hunde til vaccination - just in case.
jun 2009
Allergisk reaktion på vaccine.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside