Skal finde den perfekte lille hanhund til min Mille {{forumTopicSubject}}
Hej alle!
Som overskriften lyder så vil jeg gerne finde den perfekte lille hanhund til Mille da jeg overvejer at få et kuld hvalpe på hende til sommer.
Er der nogen som ved hvordan en dværgpinscher/papillion blanding ender med at se ud??
Mille har nemlig to dejlige papillion kærester som måske ville være et oplagt valg da hun er meget glad for dem, syntes dog udseendet af hvalpene er lidt vigtigt da de gerne skulle være til at komme af med igen.
Ellers skulle man tage det sikre valg og finde en fin lille dværgpinscher han?
Hvad mener i, og hvad ville i gøre hvis i skulle vælge
Vil også meget gerne høre om andre blandings muligheder hvis i har kendskab til nogle der bliver for lækre
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 245 Hunde: 2 Annoncer: 1 Emner: 147 Svar: 5.616
Er din tæve testet for racerelaterede sygdomme?
Af krav skal hanhunden være det samme.
" de skulle være til at komme af med igen "
Der er rigtig mange hvalpe til salg, så hvis du vil lave hvalpe, ville jeg have købere på forskud.
Du kan risikere at du ikke kan sælge nogle, da udbudet et større end efterspørgelsen
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.968
nov 2009
Følger: 30 Følgere: 30 Hunde: 7 Emner: 61 Svar: 4.061
Men ja du skal virkelig overveje det med hvalpe meget nøje, for det bugner med hvalpe og mange brænder inde med dem.
Og så tænker jeg bestemt også ren race hvis det skal være
nov 2009
Hvis i nu vælger en anden race så sørg for den er tjekket for race relaterede sygdomme.
Det kan også være en god ide at tjekke jeres egen for pl. Det er ikke noge de skal men der er begyndt at være flere dp'er der har det.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.986
Mht. arvelige sygdomme så springer de uden problemer en eller flere generationer over, så selv om din hund (og hannen) ikke har nogle sygdomme, så kan de sagtens lave et helt kuld møjsyge hvalpe. Som i iøvrigt hæfter økonomisk for i 2 år.
Ud over det ricikere i jo at tæven dør, er i villige til at tage den risiko? Og ja, det sker faktisk ikke sjældent.
sep 2010
Følger: 45 Følgere: 46 Hunde: 6 Emner: 44 Svar: 684
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.756
Og så skal du helst have en nogenlunde opsparing i tilælde af akut kejsersnit eller andre uforudsete dyrlægeregninger i forbindelse med drægtigheden/fødslen.
Og samtidig skal du også have i baghovedet, at uanset hvor søde hvalpene end bliver/kommer til at se ud, så er det ikke ensbetydende med at du kan komme af med dem - Ihvertfald ikke hvis det bliver blandingshvalpe. Der er tusindvis af blandingshvalpe til salg, som desværre ikke er til at komme af med
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.329
aug 2007
Følger: 31 Følgere: 29 Hunde: 4 Emner: 48 Svar: 472
Jeg havde selv overvejet at få hvalpe på min Hope.
men jeg har fået hende tjekket for Patelle og det viste sig desværre at hun har
Patella Grad 2 i venstre knæ.
Så det er UDELUKKET nu.
maj 2007
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 15 Svar: 53
Jeg ved godt at der er utrolig mange hvalpe til salg lige for tiden, det er også derfor hun ikke skal have dem nu, og som jeg skriver så overvejer jeg det kun, jeg har ikke bestemt mig for at hun skal have dem endnu.
Jeg ville kun høre folks meninger angående race og hvad der evt ville være det bedste match, så der fortsat er noget at gå og tænke over
maj 2007
nov 2009
Jeg har selv en blanding, men det er nu lettere at komme af med en racehund. Og når nu dp'en ikke har nogle sygdomme der skal tjekkes for, så er det da bedre at bevare dens sundhed fremfor at blande en race ind der kan have forskellige sygdomme.
Du har også en meget bedre viden om hvad der kommer ud og er derfor også lettere for dig at vælge de rette hvalpekøbere
okt 2005
Hvis du blander ved du jo ikke om hvalpene får sind efter det ene eller det andet.
Hvis du vil lave hvalpe, så skylder man hvalpekøbere, at man har gjort sit forarbejde ordenligt
maj 2007
Men ja det er da klart en fordel at få ren race når nu DP'en ingen sygdomme har. Det var jeg ikke klar over de ikke havde.
maj 2007
Dels fordi at man ikke gør noget godt for racen som helhed.
Dels fordi at hvis der ingen tavle er på hundene ,kan man ikke tjekke linjerne bagud og til siderne. Det er rigtig vigtig at kunne for at se om sundheden er i orden i hele familien. De arvelige sygdomme springer nemt en eller flere generation over.
maj 2007
apr 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Hunde: 2 Emner: 273 Svar: 3.149
Hvis man absolut skal avle på tavleløse hunde, SKAL man have nogle seriøse overvejelser med ind over, og det synes jeg ikke umiddelbart du har, men jeg kan altid overbevises med de rette argumenter.
Overvej:
- Er hunden testet for racerelaterede sygdomme, Dværg pincher har måske ikke sygdomme, men Papillon hannen skal øjenlyses, hjertescannes og tjekkes for Patella
- Har du økonomien i orden, i forhold til dyrelæge regninger, fødekasse, foder, evt. kejsersnit, ormekure, vaccinationer mm??
- Har du tiden til at have hvalpe?
- Har du plads til at beholde ALLE hvalpe hvis der ingen købere er??
- Er det risikoen værd?
- Hvad er dit formål med avl?
osv. osv kunne blive ved, men kom med nogle af disse aspekter på banen og så vil jeg udtale mig om dit avl, indtil da virker det som ret useriøst avl og hvorfor så overhovedet risikere din tæves liv, for der kan ske komplikationer og din tæve kan dø, er det så det værd??
maj 2007
Og nu høre man alligevel så meget om at mange racer bliver dårligere og dårligere fysisk og får flere og fleresygdomme fordi der er så mange krav om hvordan de skal se ud og ha diverse mål for at blive godkendt til avlen. Schæfferen foreksempel har utrolig mange hofte problemer fordi de i dag avles til at skulle gå ned i bagbenene frem for at have en lige ryg som de havde i gamle dage.
Så personligt går jeg ikke ind for at avle for at få en god stamtavle...
Stinne, hverken han eller hun hund er tjekket for sygdomme, men ville selvfølgelig blive det hvis jeg valgte at få hvalpe. Grunden til at jeg skrev dette indlæg var lige præcist at få forskellige meninger som jeg kunne tage til overvejelse, og det synes jeg egentlig er et meget godt bevis på at jeg ikke bare render rundt med hovedet under armen og ikke overvejer noget som helst.
Min økonomi fejler absolut intet, ellers ville jeg ikke overveje det. Jeg ville få hvalpene imens jeg stadig bor hjemme, hvor der er god plads og ekstra hænder til at hjælpe.
Det er aldrig til at vide hvordan det vil komme til at gå, så om det er risikoen værd synes jeg er lidt svært at svare på. Grunden til at jeg har overvejet at få hvalpene er at jeg tror det vil være godt for Mille, og så kan hun desværre ikke være alene uden en anden hund. Så når jeg skal flytte i lejlighed skal jeg ud og finde en til hund da jeg ikke kan have min dobermann med. Så der ville det være meget oplagt at få en af hendes egne med, i stedet for at skulle ud og søge en anden hund.
maj 2007
At påstå at folk avler for at få en god tavle beviser blot at du overhovedet ikke har læst eller forholdt dig til hvad folk skriver.
maj 2007
Mobsen er jo også et meget godt eksempel, hvor de avles til at deres ansigt og snude skal se ud på en bestemt måde så deres vejrtrækning bliver dårligere og dårligere. Og det kan jeg bare ikke gå ind for som menneske, så vil jeg hellere have en blandings hund
Jeg syns det er fint at man tjekker hundene for diverse arvelige sygdomme og avler ud fra at skabe en sund velfungerende hund. Men med nogle racer har det bare taget overhånd og det synes jeg er grotesk.
Hvis du vil have noget dokumentation så må du selv finde den på nettet, jeg oprettede ikke dette indlæg for at diskuttere med dig. ´Vi har tydeligvis ikke samme holdning til racehunde og det må du acceptere
okt 2005
Den er gammel og vi avler slet ikke sådan i DK.
At mikse racer gør jo ikke hunde sundere, hvis de ikke er sunde i flere led bag sig
maj 2007
Det er fint at have forskellige holdninger, hvis man kan bakke de holdninger op med andet end " jeg synes". Dine indlæg lyser jo langt væk af at du ikke aner hvad du snakker om.
Skal finde den perfekte lille hanhund til min Mille
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside